Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Testade en Eric Johnson strat och gillade 12" halsen otrolig mycket.

Tyvärr tycker jag gitarren var för dyr.

Letade på Ebay och hittade en ny Eric Johnson hals med stämskruvar och halsplatta

500$ blev mitt vinnande bud.

Men behöver en kropp med hardware till min nya hals

Först tänkte jag köpa lösa delar och montera i hop.

Det verkar ju bli lika dyrt som att köpa en Fender Mexico 50 Stratocaster Classic.

Den kan man köpa för 5300kr.

Någon som har en smartare lösning så är jag öppen för goda råd.

http://www.thomann.de/se/fender_50_stratoc...assic_mn_sg.htm

Annons
Postat

Letade på Ebay och hittade en ny Eric Johnson hals med stämskruvar och halsplatta

Det verkar ju bli lika dyrt som att köpa en Fender Mexico 50 Stratocaster Classic.

Jag skulle inte spara in för mycket på delarna utan försöka komma så nära Eric Johnsonstratan som möjligt. Det är en rad detaljer som gör den till en helt underbar gitarr. Jag provade flera exemplar innan jag bestämde mig för min, och det är tydliga skilnader t o m med mellan "originalen".

Helt underbar gitarr hur som helst, jag kommer aldrig att göra mig av med min... 😉

Postat

Jag skulle inte spara in för mycket på delarna utan försöka komma så nära Eric Johnsonstratan som möjligt. Det är en rad detaljer som gör den till en helt underbar gitarr. Jag provade flera exemplar innan jag bestämde mig för min, och det är tydliga skilnader t o m med mellan "originalen".

Helt underbar gitarr hur som helst, jag kommer aldrig att göra mig av med min... 🙂

Just därför beställer jag en Fender Classic 50 den har samma hardware som Am vintage.

Mickarna blir nog utbytta.

Postat

Violiner, du som har en EJ strat. Visst är det specialmickar på den?

Är halsen även "olika" i baksideformen och radius från första till sista band, har för mig jag läst det.

Jag tror att alla signature mickar går att köpa separat men det brukar ta ett tag innan de kommer ut på marknaden.

Postat
Violiner, du som har en EJ strat. Visst är det specialmickar på den?

Är halsen även "olika" i baksideformen och radius från första till sista band, har för mig jag läst det.

Jag tror att alla signature mickar går att köpa separat men det brukar ta ett tag innan de kommer ut på marknaden.

Ja, det är custom-mickar, "specade" av Eric. Gillar dem skarpt.

Ja, halsprofilen är mera "utplanad" uppemot 12:e bandet. Det skiljer cirka 2 mm i tjocklek också.

Men det är inte det enda som är "special". Det är en rad detaljer som påstås bidra till de suveräna egenskaperna, och det förefaller troligt, den låter härligt och är som sagt helt suveränt skön att lira på.

Guranisten: Nej, den finns inte med rosewoodbräda. Men det ser i alla fall inte jag som någon nackdel. Jag gillar lönnhalsen. Också...

Men det ska ju vara bra för det priset, det är ju, vad jag vet, Fenders dyraste signaturmodell.

Postat

Nu är det klart har justerat halsen och intonerat.

Kroppen kommer i från i Vintage62a

Har aldrig fått en Fender att intonera så bra som den här.

Lättspelad precis som original EJ strat.

18926821.jpg18926822.jpg18926841.jpg18926843.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.