Jump to content
Annons

dubbar och panorera?


illerrre

Recommended Posts

Annons
DieHard (oregistrerad)
Det här med dubbar och panorera, är det bara att man kopierar sin rap t.ex. så att man får två spår och sedan panorerar varje åt var sitt håll? Vad ger detta för effekt?

Sen undrar jag också vad telefonfilter är?

Nej det bästa med att dubba är spela in ett nytt spår. Har nu ingen erfarenhet av det när det gäller sång eftersom jag kraxar så illa 😄 men dubbar mina gitarrspår. det är mycket bättre att göra det än att bara kopiera rakt av. Ingen dubbning låter till 100% som den andra och det gör det mera levande. Lyssna t ex bara på gamla ABBA låtar där sången är dubbad. Sen är det ganska många fler dubbningar vid t ex refräng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopiera och panna samma spår = ingen skillnad.

Om man kopierar och förskjuter det ena spåret några millisecunder då blir det bättre då?

Mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopiera och panna samma spår = ingen skillnad.

Om man kopierar och förskjuter det ena spåret några millisecunder då blir det bättre då?

Mvh Martin

Ja, det blir bättre men inte lika bra som att spela in ett nytt spår.

Kopiera samma spår = +3dB (samma effekt som att höja upp volym på ett spår med 3dB)

Kopiera samma spår och panna ut de = BIG mono (+3dB)

Så om du vill DUBBA spela in ett nytt spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kopiera och panna samma spår = ingen skillnad.

Om man kopierar och förskjuter det ena spåret några millisecunder då blir det bättre då?

Mvh Martin

Nej det är inte att rekommendera, blir som choruseffekt av det och det är inte önskvärt. Som sagt var gör ett nytt audiospår

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Någon skrev att man dubbar mer på refränger, hur panorerar man det sedan då? Om du spelar in 4 refränger drar du 2 till 100% vänster och 2 till 100% höger eller?

Om du har 5 så lägg två till vänster, två till höger, och den du är mest nöjd med i mitten och med lite högre nivå än de övriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Någon skrev att man dubbar mer på refränger, hur panorerar man det sedan då? Om du spelar in 4 refränger drar du 2 till 100% vänster och 2 till 100% höger eller?

Panorerar med 100% så förlorar man mycket kraft i spåret. Pröva hellre väldigt små steg tills du har hittat en "sweet spot". Jag anser man bör ha kvar en centrerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 spår i refräng e lite lite och man ska ha stämmor oxå men opponera att du inte ska det skulle jag på 5 spår ungefär göra

1. Center ( Lead )

2. Dubb 1 vänster 100 %

3. Dubb 2 höger 100 %

4. Dubb 3 vänster 60-80 %

5. Budd 4 höger 60-80 %

Varav Dubb 3-4 skulle ha lite lägre volym och beroende på stereobilden Och tightheten i dubbarna kanske inte riktigt så brett isär , Tighta dubbar kan man sprida ut mer och få den önskade effekten av vidd men otigta får det bara att låta grötigt och tar fokus från Leaden.Med otighta menar jag både tonmässigt och timing.I en proffesionell produktion går ju detta att fixa i efterbearbetning men är ett tidskrävande pillgöra.Men att kopiera den bästa leadeb och panorera ut dom och fördröja/försjuka dom lite är inte samma som en tight dubb, Millisekunderna i andning , uttal , tonläge är det som gör att det låter tight. Som med allt annat inom musik är detta en färdighet som kräver övning och om inte sångerskan/sångaren behäskar detta är det bara säga till dom att gå och öva på låten mera och komma tillbaka när dom känner sig 100 % säkra på låten och INTE behöver läsa texten för att kunna spela in den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Du kan också pröva att kopiera spåret och lägga ett monochorus med stora svängningar och komprimera/dista hårt och ha det under originalspåret, det brukar ge en dubbad och rätt fräsig känsla.

Annars så spelar man ju in flera ggr, gärna med lite olika distans från micken om det ska ligga under leadsången tex.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Kopiera och panna samma spår = ingen skillnad.

Om man kopierar och förskjuter det ena spåret några millisecunder då blir det bättre då?

Mvh Martin

Nej det är inte att rekommendera, blir som choruseffekt av det och det är inte önskvärt. Som sagt var gör ett nytt audiospår

nej det blir inte choruseffekt

för chorus behövs en tidsförskjutning som varierar

däremot blir det bara en konstig effekt som oftast bara låter som mer i ena luren än i den andra

dubbar gör man genom att spela in samma sak en gång till - så exakt som möjligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopiera och panna samma spår = ingen skillnad.

Om man kopierar och förskjuter det ena spåret några millisecunder då blir det bättre då?

Mvh Martin

Nej det är inte att rekommendera, blir som choruseffekt av det och det är inte önskvärt. Som sagt var gör ett nytt audiospår

nej det blir inte choruseffekt

för chorus behövs en tidsförskjutning som varierar

däremot blir det bara en konstig effekt som oftast bara låter som mer i ena luren än i den andra

dubbar gör man genom att spela in samma sak en gång till - så exakt som möjligt

Eftersom jag inet kan testa förrän imorgon, gör man detta lättast genom att sjunga/rapa det andra gången medan man lyssnar på det man redan lagt en gång eller utan det man redan lagt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inet kan testa förrän imorgon, gör man detta lättast genom att sjunga/rapa det andra gången medan man lyssnar på det man redan lagt en gång eller utan det man redan lagt?

Är ingen rapare själv (fast jag dricker mycket läsk), men om man vill höra leadvocals eller inte varierar från person till person. Testa och se vad du tycker passar dig bäst. Det jag märkt att de flesta iaf vill ha är att ha leadvocals på, men rätt lågt i volym jämfört med den nya som du lägger.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inet kan testa förrän imorgon, gör man detta lättast genom att sjunga/rapa det andra gången medan man lyssnar på det man redan lagt en gång eller utan det man redan lagt?

Det bästa är att lära sig frasen utantill så du kan sjunga samma sak flera gånger på raken utan att vare sig läsa innantill eller egentligen tänka, lyssna på rytmen och känn in flowet, sen är det bara att släppa räcket o köra.

som många redan påpekat krävs det att man är tajt för att det inte ska bli grötigt.

När man får till en bra dub låter det som ljudet får en sammets-slöja över sig...

Edit: Självklart kan det hjälpa att höra föregående tagningar samtidigt som du spelar in för att veta vart i landet du befinner dig.. att spela in utan att höra det föregående blir väl som att springa omkring i ett kolsvart rum och leta efter en tändsticka

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kopiera och panna samma spår = ingen skillnad.

Om man kopierar och förskjuter det ena spåret några millisecunder då blir det bättre då?

Mvh Martin

Nej det är inte att rekommendera, blir som choruseffekt av det och det är inte önskvärt. Som sagt var gör ett nytt audiospår

nej det blir inte choruseffekt

för chorus behövs en tidsförskjutning som varierar

däremot blir det bara en konstig effekt som oftast bara låter som mer i ena luren än i den andra

dubbar gör man genom att spela in samma sak en gång till - så exakt som möjligt

Eftersom jag inet kan testa förrän imorgon, gör man detta lättast genom att sjunga/rapa det andra gången medan man lyssnar på det man redan lagt en gång eller utan det man redan lagt?

brukar vara absolut lättast att höra löite av den första tagningen för att få det likadant

det är viktigt att man får det tajt taktmässigt - annars blir det bara otydligt å suddigt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

på tal om detta med dubbar.. jag håller på och mixar en hiphoplåt där sångerskan (i refrängen alltså) lagt ett leadspår, fyra dubbar samt två tagningar där hon markerar viktiga fraser.

Hela slingan bygger ganska mycket på att hon har ett ganska speciellt sätt att sjunga på (lite ani difranco-aktigt nästan), vilket har gjort det blev ganska svårt att få dubbarna att låta tajta. Efter lite pill med saxen och crossfadefunktionen i cubase sitter nu alla spår tight in på ganska hög upplösning (nästan in på millisekunden alltså).

Resten av låten (rapverserna) är inspelade med en lead, två hela dubspår samt två extraspår med förstärkningar på viktiga ord.

Nu till mitt dilemma: verserna låter snygga och feta (som med en silkesslöja över sig, som någon sa tidigare) men när refrängen kommer låter det mest lite jobbigt och spretigt. När jag mixat refrängtagningarna märker jag att jag strävar efter att få det att låta som om refrängen egentligen inte var dubbad, vilket får mig att känna att jag borde låta den ligga som ett enda spår. Å andra sidan vill jag (eller kanske tror jag att det måste vara så) få det att låta "fetare" när refrängen kommer, vilket förstås skulle bli raka motsatsen om det gick från en dubbad vers in i en odubbad refräng.. hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag vill alltså förmedla den närapå unika sången med ett fett sound - dock verkar det vara omöjligt. Jag har också en kaka, som jag vill äta, fast jag vill också ha den kvar. Om någon stött på dessa problem tidigare, eller kanske har en tanke, så gör er hörda!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon stött på dessa problem tidigare, eller kanske har en tanke, så gör er hörda!

alla har nog fallit i fällan att gå ut hårt för att sen försöka öka

men man märker ofta att om det börjar riktigt fett så är det desto svårare att feta till det ännu mer

tänk istället kontraster

vill du få en refräng att låta riktigt fet - gör versen tunn (eller normal)

du säger att versen låter bra men refrängen bara blir stökig

du skulle kanske prova att skala ner versen å göra refrängen som du gjort versen nu istället

sen

att du behöver sitta å klippa å pilla så mycket... om sångerskan vill låta speciellt måste hon vara så disciplinerad så hon klarar att dubba det tajt - om nu tanken är att det ska dubbas

bästa resultatet är alltid skitbra tagningar som inte behöver justeras efteråt

du ska inte behöva fixa tajtheten i en dubb - den ska sitta från början

Link to comment
Dela på andra sajter

du ska inte behöva fixa tajtheten i en dubb - den ska sitta från början

i hear you.. jag ska leka lite mer med detta och kanske slänga upp lite klipp sen.. nu lutar det åt att jag skalar av en del dubbar, får se hur det låter helt enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...