Jump to content
Annons

Varför använder just du Sonar?


rally

Recommended Posts

Jag är en inbiten cubase användare sedan flera år, men det har alltid funnits några saker som jag aldrig riktigt kännt mig bekväm med så därför har jag det sista börjat kolla runt lite på andra DAW:s.

Så jag undrar helt enkelt varaför folk använder Sonar. Vad har det för för- och nackdelar?? Var för tycker just du att det är bra??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att det blev Sonar var att jag provade demon från Sonar 4 som var med Studio. Sen provade jag en kompis piratversion av Cubase vilket jag inte tyckte fungerade så bra. Om det berodde på att det var en pirat version eller på programmet vet jag inte. Provade sedan en piratversion av Sonar och gillade det, vilket ledde till att jag köpte det såsmoning om. Så i det fallet så gynnade piratkopieringen Cakewalk. Men det här var ju inte en tråd om piratkopiering.

Vad är det du inte är bekväm med i Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hamnade med Sonar mer eller mindre av en slump.

För lääänge sedan började jag och en kompis att göra lite musik tillsammans. Han hade dator och hade fått lite disketter (ja, det är så länge sedan att jag nästan tror att programmen fick plats på en diskett! 😉) med lite olika program av nån bekant, och av nån anledning som jag inte vet valde han Cakewalk. Så när pappa fick hem sin första dator fick jag kopiera kompisens disketter, och då var det ju naturligt att även jag körde med Cakewalk. Jag testade dock Cubase lite grann, men eftersom jag redan var lite bekant med Cakewalk så kändes valet ganska så självklart.

Har sedan dess testat Cubase (SX 2 och 3) lite mer ingående, och även använt ProTools litegrann, och inte hittat någon som helst anledning till att byta från

Sonar. Alla funktioner som finns i det ena programmet verkar även finnas i det andra... Och i Sonar vet jag vart det mesta finns och hur det funkar. 😄

Att Sonar dessutom är ganska så mycket billigare än Cubase trots att det har mer och bättre pluggar, och inte har de begränsningar som ProTools LE har, gjorde valet ganska så självklart när jag gjorde slag i saken och köpte programmet för några år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en inbiten cubase användare sedan flera år, men det har alltid funnits några saker som jag aldrig riktigt kännt mig bekväm med så därför har jag det sista börjat kolla runt lite på andra DAW:s.

Så jag undrar helt enkelt varaför folk använder Sonar. Vad har det för för- och nackdelar?? Var för tycker just du att det är bra??

Jag är aningen jävig men har ett förflutet som användare av både Logic och Cubase. Gillar att Sonar "bara funkar", har ett grymt bra medföljande pluggpaket samt att det är så obegränsat.

Vill du kika på fler opartiska röster så rekommenderar jag tråden i ämnet på Cakewalks sajt.

Mvh

Ludvig

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, tillverkaren frågar användare på sin sida. Inte så troligt att före detta eller icke Sonar-användare uttrycker sig där...

Du har en poäng där. Men, som jag förstod det var OP ute efter anledningar till att folk kör SONAR. Det lär man ju inte hitta bland de som inte är SONAR-användare ... Opartiska menade jag med att de ändå köpt programmet, till skillnad från mig som säljer det.

Vet inte vad som händer med det här forumet? Det känns som fler och fler bara är negativa här när man bara försöker hjälpa till. Hoppas jag har fel!

Over and out.

Ludvig

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också nyfiken på att höra om Sonar som jag tycker ser ut som ett väldigt trevligt program. Körde lite Cakewalk på 90talet och tyckte det var kanon på sin tid.

Varför verkar det bara som att folk i Sverige kör Cubase på PC eller Logic på Mac.

Just nu kör jag Tracktion som också är en lite udda fågel som knappt säljs här

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag började en gång i tiden med musik så körde jag på min Amiga och programmet Bars n' Pipes eller nåt sånt......sedan blev det en lång paus och när jag började igen så valde jag mellan Cakewalk eller Cubase.

Har man väl lärt sig en sequencer ritkigt bra, så vill man inte byta så gärna. Har flera gånger försökt byta till Cubase, men inte lyckats. Nu har Sonar dessutom blivit så otroligt bra, (med AudioSnap, Groove Clips(ACID), Session Dummer, VST support, sidechaining, StepSequencer, 64 bit precision, bra Vista drivrutiner) ....så nu finns det ingen anledning att byta längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också nyfiken på att höra om Sonar som jag tycker ser ut som ett väldigt trevligt program. Körde lite Cakewalk på 90talet och tyckte det var kanon på sin tid.

Varför verkar det bara som att folk i Sverige kör Cubase på PC eller Logic på Mac.

Just nu kör jag Tracktion som också är en lite udda fågel som knappt säljs här

/M

Alla pratat ju om Cubase här på forumet, dominerar i Studio. Alla exempel så är det Cubase som de kör i. Tror inte ens att Studio testat Sonar 7 eller har jag missat det?

Sedan saknar jag Sonar tips i tidningen. Ibland undrar man nästan om de får betalt av Steinberg för att skriva om Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också nyfiken på att höra om Sonar som jag tycker ser ut som ett väldigt trevligt program. Körde lite Cakewalk på 90talet och tyckte det var kanon på sin tid.

Varför verkar det bara som att folk i Sverige kör Cubase på PC eller Logic på Mac.

Just nu kör jag Tracktion som också är en lite udda fågel som knappt säljs här

/M

Alla pratat ju om Cubase här på forumet, dominerar i Studio. Alla exempel så är det Cubase som de kör i. Tror inte ens att Studio testat Sonar 7 eller har jag missat det?

Sedan saknar jag Sonar tips i tidningen. Ibland undrar man nästan om de får betalt av Steinberg för att skriva om Cubase.

Det har avhandlats någonstans, någongång (minns inte när) Anledningen var få användare om jag inte minns fel. Men kan Ludwig ovan påvisa motsatsen så finns väl förutssättningar. Jag tror dessutom att det följt med någon Sonar "Light" i tidningen för några år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har avhandlats någonstans, någongång (minns inte när) Anledningen var få användare om jag inte minns fel. Men kan Ludwig ovan påvisa motsatsen så finns väl förutssättningar. Jag tror dessutom att det följt med någon Sonar "Light" i tidningen för några år sedan.

Det där är ju sant; Sonar är ju "litet" i sverige / Europa om man jämför med Cubase (som väl blir den närmast jämförbara applikationen). Däremot tycker jag mig ana en ganska tydlig trend sen kanske ett år; fler och fler blir nyfikna på - och väljer - Sonar. Därför att det är bra som fan, erbjuder bra service, mejlsupporten är god både i Sverige och mejlvägen till USA och CW-forumet är också toppen ur hjälpsynpunkt. Dessutom är det hyfsat billigt. Alldeles nyligen började Sonar (äntligen!) synas i musikbörsens katalog. Jag tycker definitivt att Sonar borde ha en avdelning i tidningen.

***

Själv valde jag oxå Sonar lite av en tillfällighet. I tidernas absoluta begynnelse stod jag med Cakewalk i ena handen och Cubase i den andra. Den enda jag kände som sysslade med digitalt studiotjosan sa att "Cakewalk är bättre" och så blev det. Det blev provkörning av Cakewalk PA9. Sen passade det bra att en halvårsversion av Sonar3 SE följde med blaskan (det är den lightversionen du nämner). Den köpte jag fullversionen av och har sen dess uppgraderat till 5PE och 6PE. 7an har jag inte skaffat än.

Ett tag var jag tjurig på Cakewalk pga en allvarlig bugg. Då skannade jag marknaden, framförallt Tracktion och PTs billiga varianter (Tracktion har sina poänger!) ... men det hela landade i att jag "blev kvar", därför att summa summarum så var liksom Sonar bäst i alla fall. Och efter upplysande användarpåtryckningar så fixade CW till nämnda bugg i Sonar6.

Det kanske är såhär idag: PT, Cubase och Sonar är program som allihopa fixar "allt" och är tämligen traditionella/likartade i arbetsflöde. Då vinner Sonar på poäng: Prisvärdhet och medföljande plugg- och instrumentpaket och funktionalitet. Bara Audiosnap och V-vocal motiverar ju nästan hela inköpspengen.

***

Sen tycker jag oxå att det är synd att en sån här alldeles utmärkt trevlig tråd ska behöva bemötas med tjafs. Frågan är ju "varför använder DU Sonar", vilket gott kan läsas som "varför BYTTE du till Sonar". Men det är OT, nog sagt om det.

En forumanvändare som är mycket nöjd sen han bytte till Sonar är Spaceman. Han skrev en del bra om sina erfarenheter här på forumet för något år sen:)

***

Ett pristips är att kolla "alla" internetbutiker. Någon kan ha "förra utgåvan" alltså just nu Sonar6, på hyllan, och det kan bli billigt! Det var så jag köpte in mig, betalade 1000kr för Sonar3 :rolleyes:

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väljer att citera Ludvig : "För att det bara funkar", fick med Logic & Cubasis till mitt 1:a ljudkort - fick aldrig något riktigt grepp på någotdera + att Cubasis såg ut som ett leksaksprogram. Strax efteråt introducerade CW Sonar, som jag kände mig hemma med direkt - köpte XL & har uppgraderat varje version utom 4. Någon enstaka smärre uppdatering har väl fungerat mindre bra, men inte varit nödvändig för funktionen eller följts upp snabbt av en fix.

Senare visade ju enligt vad som ryktades Steinberg öppet ointresse ( förakt ? ) för användarnas åsikter/önskemål - inte bra marknadsföring - CW däremot tycks hela tiden försöka få nöjda kunder via support & att ta åt sig önskemål

Stort + är förstås också att Sonar inte har någon Dongle eller C/R-aktivering = jag kan använda mitt köpta program även om CW köps upp av illasinnade eller konkursar.

Now - make some noise !

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

För min del så var helt enkelt bara så att när jag gick över från att använda MadTracker II så föröskte jag ju naturligtvis

kartlägga mina alternativ. Eftersom Sonar har en demo-version så var programmet lätt att testa (jag lyckades faktiskt inte alls hitta något demo för Cubase). Under demo-perioden så blev jag helt enkelt förtjust i Sonar.

Före jag gjorde mitt beslut så kollade jag igenom olika forumar där just detta med Sonar & Cubase diskuterades. Jag gjorde den bedöminingen att båda programmen är väldigt bra och att det närmast är en smaksak vilkendera man föredrar.

Med detta i baktanken valde jag att börja använda Sonar eftersom

* Jag redan hade hunnit lära mig använda programmet

* Sonar var betydligt billigare

* Man slipper allt bök angående kopieringsskydd m.m

Detta med avsaknad av processortuggande kopieringsskydd kan inte understrykas tillräckligt.

Jag behöver processorkraften till min music eftersom jag kör mycket med mjukvarusyntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog att andledningen att man andvänder Cubase är för att Cubase här så pass stort och marknadsför sig som det bästa och "dyra" programmet. Iochmed att fler köper så leder det till att det blir fler forum osv, på nätet och det är det programmet en nybörjae förmodligen köper av säkerliga själ. Jag kör själv Cubase och trivs sådär. Det känns som att man andvänder 1/1000 av programmet och resten bara ligger och skräpar. Någon som rekomenderar något annat program?

Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vild gissning baserad på synliga svenskar på CW´s forum - någonstans mellan 4-500 & 1000 - en exakt siffra från CW vore kul förstås.

En anledning till att Sonar i förhållande till Cube-Ass har få svenska användare är helt klart att både press & handlare mer eller mindre tigit om dess existens & slagit på trumman för Stineburg´s program - det kanske finns större avanser där vid försäljning. När jag skulle ha Sonar XL ( = 1:a versionen ) hade mjölkförsäljarna på MB ingen aning om att det fanns, eller senare inställningen att det bara var ett leksaksprogram.

Hade jag tänkt mig för hade jag handlat direkt från CW via nätet - avsevärt billigare med frakt & moms än via affär på den tiden. Detsamma gällde f.ö. 2XL-uppgraderingen som inte fanns i Sverige förrän dryga halvåret efter USA-lanseringen.

Jag kan tillägga att de flesta svenska handlare ( vår gode Claes är ett ovanligt undantag ) i mitt tycke har mycket att lära om hur man skaffar nya & behåller gamla kunder - prismässigt & i sina kundrelationer.

Nu har jag fått spy lite galla över svensk musikhandel & mår myyyyyycket bättre..............

Per

Redigerat av PGW
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang svenska användare : kollade i CW´s forum efter "location" & fick då fram 17 registrerade svenskar på forumet - det säger förstås inte mycket, eftersom CW´s forum har drygt 42 000 medlemmar spridda på olika program & CW påstår sig ha sålt miljontals licenser världen över. Jag är säker på att det är betydligt fler.

Kanske svenska Roland eller Ludvig har någon info ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang svenska användare : kollade i CW´s forum efter "location" & fick då fram 17 registrerade svenskar på forumet - det säger förstås inte mycket, eftersom CW´s forum har drygt 42 000 medlemmar spridda på olika program & CW påstår sig ha sålt miljontals licenser världen över. Jag är säker på att det är betydligt fler.

Kanske svenska Roland eller Ludvig har någon info ?

Tveksamt att svenska Roland eller Ludvig har information, eftersom många antagligen har köpt det utomlnads, thomann eller CW:hemsida eller någon annan stans. De enda som sitter inne med information som stämmer någorlunda är nog Cakewalk själva, som kan se hur många program som registrerats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag också, men de kanske har en uppfattning ändå....

I vilket fall tror jag att ett svenskt / nordiskt forum, som föreslogs i en anna tråd, vore en bra ide´.

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag också, men de kanske har en uppfattning ändå....

I vilket fall tror jag att ett svenskt / nordiskt forum, som föreslogs i en anna tråd, vore en bra ide´.

Per

Det finns ju en sonar avdelning här.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...