Jump to content
Annons

Kicken och Basen krockar


trancedanne

Recommended Posts

Annons
Jag har problem med att min bas och kick krockar i varandra vilket gör att det låter klent och tråkigt. Om man spelar upp de en i taget så låter det bra men tillsammans så blir det som sagt konstigt. Hur ska man göra? Tack!

// Danne

Sidechaina? Vet inte hur det går till i Reason dock!

Ett annat knep är att sänka velocityn på de basnoter som krockar med kicken...brukar göra det mindre grötigt!

Peace...

Link to comment
Dela på andra sajter

Välj , Vilken ska stå för basen ? Kicken eller Basen ? Skär bas i kicken , Skär bas i basen , Byt Kick , Byt Bas. Mycket svårt att ge tips utan att höra vad det är du pratar om , ungefär som att med ord försöka förklara hur du ska rita eiffeltornet.

Link to comment
Dela på andra sajter

du ska göra såhär:

lägg en compressor på basen,

gå ner till bastrumman och koppla den genom en audiosplitter(spider) så att du kan använda en ljudutgång åt compressorns ingång: sidechain

vuala.. du har nu en bas som duckar för bastrumman

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Välj , Vilken ska stå för basen ? Kicken eller Basen ? Skär bas i kicken , Skär bas i basen , Byt Kick , Byt Bas. Mycket svårt att ge tips utan att höra vad det är du pratar om , ungefär som att med ord försöka förklara hur du ska rita eiffeltornet.

Indeed! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Strunta i det där med sidechaining, det är bara en modefluga som du inte behöver.

Det man ska tänka på är att basen faktiskt inte ska vara speciellt basig. Det innebär att du kan skära rejält i de riktigt låga frekvenserna med eq. Däremot tycker jag att baskaggen ska vara basig. Dra därför upp frekvenserna precis runt ett lämpligt frekvensvärde som ligger runt 30 - 60 Hz. Dessutom är det grymt viktigt att välja rätt baskaggeljud.

Dock är det som det alltid brukar vara, någon jävel säger att den brukar göra precis tvärtom med lysande resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock är det som det alltid brukar vara, någon jävel säger att den brukar göra precis tvärtom med lysande resultat.

Det är väll det som är härligheten med ljudteknik 🙂 :)

Håller med dig om att inte ha basen för basig. Jag brukar tänka basen som ett instrument som skall komplettera de andra instrumenten, inte att fylla ut basen i låten. Det låter jag, som du säger, kaggen göra för det mesta. Men om det skulle komma ett parti i låten där du inte har baskagge, och det blir tomt så kan du tillfälligt låta basen fylla ut lite i de lägre frekvenserna just där. Ett annat sätt som jag skrev tidigare lite kortfattat är arret på låten. Om basen och kaggen ligegr nära varandra (för det vill man ibland) så är det extremt viktigt att de spelas riktigt tajt, annars får du gärna en fladdrig och mullrig bas som du inte vill ha.

Lite tankar från mig där då också 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

jag säger som jag brukar....sidechain i sig är INTE en modefluga, utan har funnits länge (25-30 år?)...och är ett utmärkt sätt att få tex basen att ducka för kicken.

sen har det blivit en modefluga att använda sidechain VÄLDIGT uppenbart idag, för en tydlig pumpeffekt.

däremot måste det inte vara lösningen du söker. Men vill man ha djup bas, och djup kick, vilket man vill ibland, oavsett vad någon förståsigpåare säger, så kan det vara en perfekt lösning.

🙂🙂

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

jag säger som jag brukar....sidechain i sig är INTE en modefluga, utan har funnits länge (25-30 år?)...och är ett utmärkt sätt att få tex basen att ducka för kicken.

sen har det blivit en modefluga att använda sidechain VÄLDIGT uppenbart idag, för en tydlig pumpeffekt.

däremot måste det inte vara lösningen du söker. Men vill man ha djup bas, och djup kick, vilket man vill ibland, oavsett vad någon förståsigpåare säger, så kan det vara en perfekt lösning.

🙂🙂

Helt klart, tekniken har funnits länge, och personligen använder jag den väldigt ofta för att få fram kaggen i ljudbilden, och då menar jag inte bara i de basiga regionerna, utan även ibland i mellanregistret. Sen ibland som du säger så vill man ha en täthet i basen och kicken, men då håller jag fast vid hur viktigt arret och tajtheten är i detta för att det inte bara skall bli en matta av allting.

MVH

Anders

EDIT: kom på en sak till som jag använt ibland som kan bli lite intressant, det är en bandexpansion på kaggen med en sidechain på basen.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har problem med att min bas och kick krockar i varandra vilket gör att det låter klent och tråkigt. Om man spelar upp de en i taget så låter det bra men tillsammans så blir det som sagt konstigt. Hur ska man göra? Tack!

// Danne

För mig låter som som ett klassiskt fasfel.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två saker som spelats in vid två olika tillfällen kan inte ligga ur fas med varandra.

Och eftersom frågan ligger under "Reason" antar jag att det rör sig om elektroniska instrument. Vilket gör teorin om fasfel än mindre trolig.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag har problem med att min bas och kick krockar i varandra vilket gör att det låter klent och tråkigt. Om man spelar upp de en i taget så låter det bra men tillsammans så blir det som sagt konstigt. Hur ska man göra? Tack!

// Danne

Ett vanligt fel många gör när de mixar är att de sitter med ett instrument i taget och försöker mixa och sen försöker få alla ljud att passa ihop. Bästa sättet att mixa är att lyssna på alla ljud som ska vara med samtidigt och försöka mixa till det. Annars är risken att man sitter där med ljud som låter bra för sig själva och inte tillsammans med de andra. Vissa ljud kanske inte låter så bra solo men det spelar ingen roll utan det är hur det låter tillsammans med alla andra instrument som räknas. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vad för sorts musikgrund det handlar om MEN.... ibland får du gå in och MINUS_DELAY-A basen några millisekunder. Attack kurvan på ett basljud är långsammare än attack kuvan på en bastrumma. Om man t.ex quantiserar en bas och en bastrumma så hamnar inte Amplitudtopparna samtidigt. Man måste efteråt tidtjustera basen ( oftast ) beroende på vilket ljud som man använder på basen. För att på bästa/mesta "trycket" i basen/basljudet så bör amplitud topparna "träffa varran" / Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vad för sorts musikgrund det handlar om MEN.... ibland får du gå in och MINUS_DELAY-A basen några millisekunder.

Så brukar jag göra, och då är ReGrove ett exemplariskt verktyg med sin Slide ratt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Alltså nu är jag inte hemma på trance( antar det handlar om det eftersom han kallar sig trancedanne) eller använda sidechain. Men faktum kvarstår att om basen och kicken krockar ÄR det dåligt mixat och bör mixas om. Vad annat man gör kan inte rädda en från det och man bör lära sig lite mera om hur bas/kick bör mixas för att de två ska trivas med varandra i mixen. Något som inte är bra mixat kommer att påverka hela låten. Mix handlar om helheten. Ändra något i mixen och det kommer att påverka hela ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså nu är jag inte hemma på trance( antar det handlar om det eftersom han kallar sig trancedanne) eller använda sidechain. Men faktum kvarstår att om basen och kicken krockar ÄR det dåligt mixat och bör mixas om. Vad annat man gör kan inte rädda en från det och man bör lära sig lite mera om hur bas/kick bör mixas för att de två ska trivas med varandra i mixen. Något som inte är bra mixat kommer att påverka hela låten. Mix handlar om helheten. Ändra något i mixen och det kommer att påverka hela ljudet.

Vadå, är det dåligt mixat? Det är väl ändå under den fasen han ligger i nu, mixningsarbetet. Och där är väl krock mellan bas och baskagge ganska så vanligt. Framförallt EQ är väl viktigt här, att hitta rätt frekvenser för instrumenten att arbeta i som inte krockar med varandra. Högpassfiltret kommer också väl till användning här.

Sidechain är ytterliggare en bra metod. Med andra ord kommer jag inte med något nytt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst igenom allt, bara skummat igen men denna uppsats ser ut att innehålla lite matnyttigt för den som vill veta lite om bas, tryck eq, kompressor, sidechaining m.m 🙂

html version här:

http://216.239.59.104/search?q=cache:xT8In...;cd=4&gl=se

pdf version här:

http://dalea.du.se/theses/archive/30d4e8df...13b19a70fd3.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...