Jump to content
Annons

Samson Resolv 2.1-system till tranceprod


Dj_Aladdin

Recommended Posts

Hej!

Jag producerar trancemusik av typen fullon (infected mushroom, astrix, astral projection) och har kommit till stadiet att köpa monitorer.

För det första funderar jag på om jag ska satsa på ett par med större baselement, säg två 8" eller om jag ska satsa på ett 2.1-system med tex två st 5.25" och en 8"-sub som exempelvis Samson resolv 2.1 som kostar under 3500:- med frakt från Thomann. (Ca 5700 i Sverige)

Åsiker om 2.0 kontra 2.1-system i studion samt just detta Samson 2.1 specifikt?

Tacksam för alla svar och tips!!

// Micke (djaladdin.se)

Samson Resolv 2.1: http://www.thomann.de/se/samson_resolv_21_...lite_system.htm

Samson 2.0 8": http://www.thomann.de/se/samson_resolv_80a_aktiv.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill inte kommentera Samson men ändå ge ett tips..

Spendera mkt pengar på bra högtalare ( i mitt tycke den viktigaste komponenten),

du kan inte få bättre ljud på dina projekt än högtalarna kan leverera..

Bra högtalare, öppnar sej alla möjligheter till riktigt bra ljudbilder

och givetvis snålar du, så får du det ljud du betalt för..

Kanske inte ett svar du ville ha 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte kommentera Samson men ändå ge ett tips..

Spendera mkt pengar på bra högtalare ( i mitt tycke den viktigaste komponenten),

du kan inte få bättre ljud på dina projekt än högtalarna kan leverera..

Bra högtalare, öppnar sej alla möjligheter till riktigt bra ljudbilder

och givetvis snålar du, så får du det ljud du betalt för..

Kanske inte ett svar du ville ha 🙂

Godkänt svar 🙂 Dock har jag fått tipset om att dessa högtalare skall vara rätt bra.

Men har du några åsikter gällande 2.0 kontra 2.1-system?

// M

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte kommentera Samson men ändå ge ett tips..

Spendera mkt pengar på bra högtalare ( i mitt tycke den viktigaste komponenten),

du kan inte få bättre ljud på dina projekt än högtalarna kan leverera..

Bra högtalare, öppnar sej alla möjligheter till riktigt bra ljudbilder

och givetvis snålar du, så får du det ljud du betalt för..

Kanske inte ett svar du ville ha 😉

Godkänt svar 🙂 Dock har jag fått tipset om att dessa högtalare skall vara rätt bra.

Men har du några åsikter gällande 2.0 kontra 2.1-system?

// M

Ja, 2.0 är att föredra men är en dyrare lösning..

Svårt att få helt korrekt placering av sub, både mot vägg/omgivning och mellan satteliterna + volymen mellan sat/sub..

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Hej!

Jag producerar trancemusik av typen fullon (infected mushroom, astrix, astral projection) och har kommit till stadiet att köpa monitorer.

För det första funderar jag på om jag ska satsa på ett par med större baselement, säg två 8" eller om jag ska satsa på ett 2.1-system med tex två st 5.25" och en 8"-sub som exempelvis Samson resolv 2.1 som kostar under 3500:- med frakt från Thomann. (Ca 5700 i Sverige)

Åsiker om 2.0 kontra 2.1-system i studion samt just detta Samson 2.1 specifikt?

Tacksam för alla svar och tips!!

// Micke (djaladdin.se)

Samson Resolv 2.1: http://www.thomann.de/se/samson_resolv_21_...lite_system.htm

Samson 2.0 8": http://www.thomann.de/se/samson_resolv_80a_aktiv.htm

Den här kommentaren gäller inte bara dessa specifika högtalare som du ber om hjälp med. Kan du lägga till några tusingar så hamnar du urvalsmässigt i ett enklare läge. Jag är i såfall angelägen om att du lyssnar på några som har spelat i minst en månad. Om inte detta är möjligt så hamnar du på chansnings-planet och bordei såfall lyssna i tio minuter, en kvart med slutna ögon, så du slutar färgas av hur snygga dom är. Fråga dig då om diskanten är naturlig eller om den flirtar med dig lite extra. Hur låter mellanregistret, högbasen och hur långt ner når subbasen? Om du har möjlighet att köra dom genom ett rosa brus eller liknande så kan du se vad som fattas och hur mycket. Naturligtvis borde du låna hem dom så du mäter från där du sitter och arbetar.

Synttonerna ligger långt ner men har en höjning lite högre upp i basen för att det ska kännas i skellettet när man lyssnar.

Jag är ingen studiotekninker, men jag är en lyssnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...