Jump to content
Annons

Enklaste Studioprogrammet?


johantrummorjohan

Recommended Posts

Hej

Jag undrar vilket "studio-program" (säger man så?) som är lätt att förstå (svenska som språk t.ex) som ändå är bra, som man kan göra mkt med som är enkelt

Kör med gratis programmet Audacity som är för enkelt, men cubase förstår jag inte (kan bero på att det är på engelska?)

Så vilka program använder ni? vilket tkr ni bäst om?

/ johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har själv prövat både cubase och sonar, vet inte vilka som finns med svenska som språk, om du prompt måste ha det får du nog leta efter något open source program.

Engelskan i cubase LE är inte så svår att lära sig då det inte är så mycket du behöver kunna för att komma igång. Det mesta lär man sig efter hand efter att ha hållit på ett tag och då är det viktigare att du känner till hur t.ex. effekter fungerar och hur ikonen för ett visst verktyg ser ut. Cubase har fördelen liksom sonar att det fungerar med flest virtuella instrument och pluggar. Möjligtvis kan du hitta någon instruktionsbok på svenska från musikbörsen eller 4sound som hjälper dig komma igång för när du väl lärt dig ett program så kommer du känna igen dig i andra progrsm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mig, men lär dom inte ut engelska i skolan idag ???

Jo visst gör dom det, men alla har inte det lika lätt med språk som du och jag (?) 😛

Tycker också det hade varit rätt skoj med Cubase, Sonar, Live och FL på svenska.

FL som sagt är rätt lätt att komma igång med, beror iofs på vilken sorts musik du ska göra.

FL är nog förstavalet för electronisk musik a´la Techno, Trance, House etc

EDIT: Kollade din profil och såg att du/ni spelar Rock/Metal.

Jag föreslår att ni väljer Cubase, läser lite tutorials på nätet osv.

Att lära sig ett program kan vara jobbigt, speciellt cubase, men tipset går ändå dit.

Med tïden kanske du tycker att Cubase är för enkelt med, och det är väl en bra sak ? (det är inget spel du ska klara sista bossen på 😛 )

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

började med cubase och har kört det några år, fick för mig att jag ville testa nått annat och laddade hem demos av sonar och ableton live, efter att ha kollat på dem gick jag tillbaka till cubase för jag fattade inget och vill inte lära mig allt på nytt en gång till.

spelar nog inte så stor roll vilket program du väljer, det är bara att lära sig det från grunden.

till cubase finns ju mycket böcker (även på svenska) och videos hur man använder det. och många användare här på forumet att fråga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, alla programmen är ju ganska komplexa, så "enkelt" är ett oerhört relativt begrepp i detta sammanhang. Själv är jag inkörd på Cubase och tycker att det till 99.5% är oerhört logiskt och lättfattligt.

Har t ex provat Tracktion som brukar anses som ett enkelt program, och höll på att bli tokig. Har svårt att tänka mig att det skulle vara enklare att lära sig än något annat. Eller att några andra program skulle vara det. Man får helt enkelt ha lite tålamod i början.

Det smartaste är nog att välja ett program där man vet att man får bra support. Kör killen i den lokala musikaffären t ex Samplitude hemma, så kanske det kan vara idé att välja det, eftersom man då vet var man kan vända sig med problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...