Jump to content
Annons

Tips på bra billig mixer


WilhelmFink

Recommended Posts

Söker efter en mixer med minst 2 XLR ingångar för runt 1000:-.

Det jag vill kunna göra är att koppla:

Elgitarr -> Distpedal -> Mixer -> Dator

Elgitarr -> Mixer -> Dator

Akustisk gitarr med mick -> Mixer -> Dator

Mikrofon med fantom matning -> Mixer -> Dator

Tacksam för alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Soundcraft Spirit Compact är väl inte speciellt stora?? =)

Kolla in: Soundcraft Spirit Compact 4 eller lite större: Soundcraft Spirit Compact 10

...men de kostar dock lite mer än 1000 kr men är väldans bra små mixerbord...

Fast jag skulle istället rekommendera en bra preamp eller möjligtvis ett nytt ljudkort med inbyggd preamp, Det är sällan du behöver omvägen via ett mixerbord!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag skulle istället rekommendera en bra preamp eller möjligtvis ett nytt ljudkort med inbyggd preamp, Det är sällan du behöver omvägen via ett mixerbord!!

Word.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill nog kunna spela in två kanaler samtidigt. Det är iaf så många kanaler jag tänker skicka in i datorn. Men jag vill oxå kunna koppla till stereo och hörlurar från mixern. Jag måste nog läsa på om micpreamps.... Jag hade tänkt mej nått liknande behringer små mixerbord som har typ 2 xlr ingångar + nåra fler, fast med lite bättre kvalitet...

Nåra små mixerbord jag kikat på:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=468220

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=416932

http://www.emusic.se/default.asp?flik=1&info=12499

Finns säkert andra... Är någon av dessa okej eller finns det bättre för runt 1000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Söker efter en mixer med minst 2 XLR ingångar för runt 1000:-.

Det jag vill kunna göra är att koppla:

Elgitarr -> Distpedal -> Mixer -> Dator

Elgitarr -> Mixer -> Dator

Akustisk gitarr med mick -> Mixer -> Dator

Mikrofon med fantom matning -> Mixer -> Dator

Tacksam för alla tips!

Eftersom du vill koppla till dator, så tycker jag att det låter som att det är ett ljudkort du behöver?

Eller har du redan ljudkort (och nu menar jag inte det ljudkortet som följer med datorn utan ett ljudkort för att spela in musik)?

I så fall är frågan, "söker ett ljudkort med minst 2 XLR ingångar och fantom-matning för 1000 kronor".

Mitt ljud kort klarar allt du frågar efter fast det kostar mer Edirol FA 66, kostar runt 3700.

Det finns ljudkort i den prisklassen, men jag har inte testat dem så jag vet inte hur bra de är.

Tex. har musikbörsen ett som verkar klara din spec (fast bara 1 xlr) - Audiointerface CME CMMATRIXKFW (Art: 178307)

för 1395.

Thorsten

Link to comment
Dela på andra sajter

Söker efter en mixer med minst 2 XLR ingångar för runt 1000:-.

Det jag vill kunna göra är att koppla:

Elgitarr -> Distpedal -> Mixer -> Dator

Elgitarr -> Mixer -> Dator

Akustisk gitarr med mick -> Mixer -> Dator

Mikrofon med fantom matning -> Mixer -> Dator

Tacksam för alla tips!

Eftersom du vill koppla till dator, så tycker jag att det låter som att det är ett ljudkort du behöver?

Eller har du redan ljudkort (och nu menar jag inte det ljudkortet som följer med datorn utan ett ljudkort för att spela in musik)?

I så fall är frågan, "söker ett ljudkort med minst 2 XLR ingångar och fantom-matning för 1000 kronor".

Mitt ljud kort klarar allt du frågar efter fast det kostar mer Edirol FA 66, kostar runt 3700.

Det finns ljudkort i den prisklassen, men jag har inte testat dem så jag vet inte hur bra de är.

Tex. har musikbörsen ett som verkar klara din spec (fast bara 1 xlr) - Audiointerface CME CMMATRIXKFW (Art: 178307)

för 1395.

Thorsten

Precis..skippa mixertanken och gå på ovanstående omformulering av frågan. Sök också runt lite som Gilbert skrev så kommer du att hitta argument för detta liksom vidare tips på lösning. Om budgeten inte tillåter och du inte har lust att vänta på bättre tider, så kanske du klarar dig med att kunna spela in/koppla en sak i taget?! Som sagt så följer det ofta med mjukvara (inspelningsprogram, gitarrstärkare etc) vilket också kan vara värt att väga in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...