Jump to content
Annons

vad är en faslinjär EQ?


kei

Recommended Posts

Heej!

Ja vad är en faslinjär EQ och vad är skillnaden mellan den och en icke-faslinjär. ??

Vad används dom till??

Har letat efter svar på massa ställen så nu vänder jag mig hit i stället !!!

Och vad är en VCA?

tacksam för svar! 🙁

Hade!

Redigerat av kei
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

VCA = Voltage Controlled Amplifier

http://en.wikipedia.org/wiki/Variable-gain_amplifier

De flesta eq:s fördröjer olika frekvenser olika mycket så de kommer i ofas, men en faslinjär gör inte det.

Vad som låter bra eller inte är olika för olika ändamål antar jag.. gamla analoga EQ som anses låta fantastiskt är inte linjära vad jag vet t ex.

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)
Heej!

Ja vad är en faslinjär EQ och vad är skillnaden mellan den och en icke-faslinjär. ??

Vad används dom till??

Har letat efter svar på massa ställen så nu vänder jag mig hit i stället !!!

Och vad är en VCA?

tacksam för svar! 🙂

Hade!

Hejsan kei!

Jag tänker inte svara på din fråga men jag är på ungefär samma fråga 🙂

Din bästa klasskompis

/Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

En vanlig EQ, även analoga, är inte faslinjära. De enda EQs som är faslinjära är digital EQs så som Waves Linear Phase EQ. En faslinjär EQ har alltid längre fördröjning eftersom det krävs nogrannare beräkningar för att få det hela faslinjärt.

När behöver man det då? Tja... om man behöver det så vet man förmodligen om det...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

En standard eq ändrar fasen över det frekvensband den arbetar över.

Typiskt exempel är om du spelar upp samma ljudmaterial, till exempel en elbas på två olika spår och lägger ett högpass på det ena spåret och ett lågpass på det andra vid samma arbetsfrekvens. Då kommer du förmodligen höra en viss färgning kring den frekvensen, beroende på att filtren påverkar fasen i sitt arbetsområde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis - men hur mycket betydelse det egentligen har, är nog oftast en akademisk fråga, men ändå...

Det är kanske mest kinkigt i masteringsituationer, där man inte vill riskera att lägga till ytterligare fasfel till den "perfekta" slutmixen när man finjusterar efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...