Jump to content
Annons

Monitor Problem! HJÄLP?


Samir

Recommended Posts

Tja!

Är nybörjare på monitor fronten och jag har precis köpt Phonic P8A monitorerna och har kopplat in dem in i Yamaha MG 12/4 mixerbord och sedan till Audiophile 24/96. När jag sätter på monotorerna så hörs det nån form av brus från monitererna (även om jag drar ner volymen på alla in/ut gångar). Stänger jag av mixerbordet så låter det mer men det e nog bara för att dem inte får inte nån signal.

Brusarna alla monitorer litegrann ändå? Eller är det nå fel på mitt kort eller mixerbord?

Cheers People!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ett par likadana monitorer och hade ett liknande problem, fast själv fick jag ett lågfrekvent brum ur dem...

Problemet var naturligtvis elkablar i närheten av monitorkablarna... 🤪

Kolla så det inte är något liknande du råkat ut för, slit all el och annat som kan störa i närheten av monitorerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

ahh ok...kan det vara så pass enkelt? shit va känsligt! 😏...ska prova det...jag har dem nära min dataskärm iofs....kan det vara nått...sen har jag min mixer nära oxå! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

ok thx m8!

Link to comment
Dela på andra sajter

men spelar det nån roll om man har telekablar som har en ring! snubben på affärern sa att det kan bero på det att det e bara en ring på telekabeln och han rekomenderade tele med två ringar? kan det vara nått?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tvåpoliga tele (monotele), så är kablarna obalanserade och har lätt att ta upp störningar utifrån. Om det är trepoliga tele (stereotele), så är kabeln balanserad och därmed mer skyddad mot störningar, under förutsättning att både ljudkortets utgång och monitorns ingång är balanserade - för annars gör det ingen skillnad...

Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes: koppla monitor direk till ljudkort, så slipper brus, och låter bättre, du får sänka och hödja volym från dator,

Det kan jag inte rekommendera. gjorde så innan jag köpte mixer, och jag kan säga att det var ett antal gånger man glömde att sänka volymen...full volym 1 meter från örat. Då blev man "lite rädd". Ett under att hjärtat fortfarande slår...

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag sätter på monotorerna så hörs det nån form av brus från monitererna (även om jag drar ner volymen på alla in/ut gångar). Stänger jag av mixerbordet så låter det mer men det e nog bara för att dem inte får inte nån signal.

Brusarna alla monitorer litegrann ändå? Eller är det nå fel på mitt kort eller mixerbord?

En sak du kan prova är att sätta ett motstånd på typ 10Kohm emellan anslutningarna på telekontakten vid varje monitor för att sänka impedansen.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm ok...tack för infot alla....ska prova och ffixa det...men det e väl så att monitorer i 4000kr klassen måste brusa lite ändå...det här ON POWER bruset om nu kan kalla det så? eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm ok...tack för infot alla....ska prova och ffixa det...men det e väl så att monitorer i 4000kr klassen måste brusa lite ändå...det här ON POWER bruset om nu kan kalla det så? eller?

All elektronik brusar litegrann, det tillhör fysiklagarna.

Men prova att kortsluta ingången på monitorn (utan mxer) så ser du ju hur mycket brus som monitorns elektronik i sig ger, lägre än så kan du ju inte komma utan att konstruera om den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...