Jump to content
Annons

Många som undrar över inspelning av trumset


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Jag har märkt här på forumet att fler och fler frågar om inspelning av trumset. Jag har också märkt att det har blivit lite av denna attityd att det är trummorna det är fel på osv och att man måste köpa in nya trummor. Visst är det så att kvalitén på trummorna påverkar enormt mycket, men jag tänkte på er som precis börjat med inspelning att ni iaf kan få höra hur ett dåligt trumset kan låta så att ni inte slänger pengar på fel saker. Kanske inte är trummorna det är fel på, utan att ni bara behöver öva lite mer. Hursomhelst så hoppas jag detta kan hjälpa vissa i valet om att lägga pengar på nya trummor, eller att öva lite mer helt enkelt.

Trummornas inspelning (lite kort)

Liverum ca 80 kvadrat mellan tumme och pekfinger, med gitarr och bas också (hörs lite läckage på filen), ingen akustikbehandling.

6 kanaler, baskagge, virvel, hi hat, pukor +2 OH

Mikrofoner, shure SM57 995 :-/st ( använda på pukor och virvel, Shure Beta 52 på kaggen, samt två AKG som OH (minns inte beteckningen på de jag använde just här), Audiotechnica ATM33a på hi hat.

INGA TRIGGNINGAR!!!!

Trumsettet är vad man nog kan kalla ett standard skoltrumset, inte det allra billigaste, men inte så dyrt, inga nya skin, orginalcymbaler och hi hat, slitet!!!

Jag hade vealt lägga upp en jämförelsefil med ett annat trumset jag har som kan klassas som riktigt professionellt, men jag äger inte dessa filer, så någon annan kan kanske göra detta.

OBS! Detta är inget ordentligt test på något sätt, utan mer att ni som funderar över att slänga ut massa pengar på nya trummor ska höra vad man kan göra med "skittrummor".

LYSSNA HÄR!

MVH

Anders

EDIT: eller här på yousendit

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

folk vill alltid köpa sig till bättre resultat för det är fan mycket enklare än att:

lära sig micka rätt

lära sig stämma trummor

lära sig rummets akustiks påverkan å hur man använder/kommer runt det

lära sig spela alt skaffa nån som kan spela

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte om du hade lagt på några effekter, men jag testade att lägga på några UAD-pluggar, kompressor, EQ och jag tycker det låter hur bra som helst och jag använde bara prest iställningarna.

det lät föresten bättre när jag spelade upp det i cubase mot när det spelades upp i quicktime fönstret.

mycket hänger nog på att rummisen är bra, att micarna sitter rätt och är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte om du hade lagt på några effekter, men jag testade att lägga på några UAD-pluggar, kompressor, EQ och jag tycker det låter hur bra som helst och jag använde bara prest iställningarna.

det lät föresten bättre när jag spelade upp det i cubase mot när det spelades upp i quicktime fönstret.

mycket hänger nog på att rummisen är bra, att micarna sitter rätt och är bra.

Precis, och det var det jag ville komma fram till i denna tråd. Jag hade syftet att inte mixa dem alldeles för mycket. Så jag la ner tio minuter på att mixa dem för att det inte skulle vara ett genomarbetat resultat heller, kanske jag skulle ha skrivit 🙂 Skumt det där med att det lät bättre i cubase än i quicktime när det är en mp3-fil. effekter var inte pålagda, mer än någon kompressor och en EQ/kanal. MEn som sagt, jag gjorde det snabbt för att man inte heller skulle tro att jag suttit och pillat ett år med det, så visst går det att få mycket bättre än såhär. När det gällde mikrofonerna så var det inget fancy alls.

folk vill alltid köpa sig till bättre resultat för det är fan mycket enklare än att:

lära sig micka rätt

lära sig stämma trummor

lära sig rummets akustiks påverkan å hur man använder/kommer runt det

lära sig spela alt skaffa nån som kan spela

Självklart vill man ha nya bättre saker, men man kanske inte skall tro att det löser alla problem. Lite som man förr tänkte det löser sig i mixen, och idag tänker det löser sig i mastringen. Men detta kanske inte stämmer att det finns en sådan inställning bland många och kanske bara är jag som har fått den känslan.

MVH

Anders

EDIT: ett hi pass filter på virvel ligger också kom jag på nu :

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste är nog att lära sig hur de grejer man har fungerar och hur man får ut det bästa av dem.

spelar ingen roll hur dyra grejer man köper om man inte orkar lära sig hur de fungerar, sen finns det självklart skit grejer som är omöjliga hur man än gör men det är nog bara det allra billigaste i leksaks klassen.

några pluggar kan ju alltid lyfta inspelningen betydligt så det var kul att höra hur det lät utan en massa effekter och skruvande. har själv funderat på att skaffa riktiga trummor men varit osäker på hur bra det skulle gå att få till hyffsat ljud för en rimlig penning men det verkar ju inte omöjligt.

gäller bara att kunna spela tillräkligt bra, vilket kan bli värre. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste är nog att lära sig hur de grejer man har fungerar och hur man får ut det bästa av dem.

spelar ingen roll hur dyra grejer man köper om man inte orkar lära sig hur de fungerar, sen finns det självklart skit grejer som är omöjliga hur man än gör men det är nog bara det allra billigaste i leksaks klassen.

några pluggar kan ju alltid lyfta inspelningen betydligt så det var kul att höra hur det lät utan en massa effekter och skruvande. har själv funderat på att skaffa riktiga trummor men varit osäker på hur bra det skulle gå att få till hyffsat ljud för en rimlig penning men det verkar ju inte omöjligt.

gäller bara att kunna spela tillräkligt bra, vilket kan bli värre. 😄

Sköpnt att du skriver som du gör sixties, det betyder nog att mitt budskap kom fram 🙂

//Anders

EDIT: kan även tillägga att De EQ och kompressor jag använt mig av är endast de som följde med Pro Tools, inget fancy där heller alltså 🙂 Kul att du sixties känner att ett du nu kanske vill skaffa ett eget trumset. Personligen så försöker jag i den mån alltid använda riktiga trummor, men man bor ju i lägenhet och man orkar inte alltid bege sig till en lokal för att göra lite demos.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

1. trummisen

2. trummorna

3. akustiken

4. mickning

så tycker jag iaf.

om man inte får till ett bra trumljud borde man kanske skicka trummisen på kvällskurs i några år så han lär sig slå rätt och kanske t.o.m stämma trummorna.

Med tanke på hur dåliga dessa trummor ändå var, om man jämför med det jag brukar spela in så var nog denna inspelning mer

1. trummisen (inräknat att trummisen kan stämma efter direktiv från mig, och hur jag vill ha soundet)

2. mickningen

3. trummorna

4. akustiken

eller du kanske tyckte trummorna lät så pass skit ändå, och då har jag misslyckats med mitt budskap 😄

//Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Skitbra initiativ och en intressant ämne tycker jag! Hinner dock inte kommentera något just i skrivande stund men återkommer naturligtvis. Jag vill däremot bara tala om att jag har försökt att ladda hem Mp3-filen flera gånger, men det går inte. Jag väntar och väntar men den laddas inte hem. Kanske skulle du ladda in den på nytt eller är det bara hos mig som det inte fungerar? Har gjort 5-6 försök.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Skitbra initiativ och en intressant ämne tycker jag! Hinner dock inte kommentera något just i skrivande stund men återkommer naturligtvis. Jag vill däremot bara tala om att jag har försökt att ladda hem Mp3-filen flera gånger, men det går inte. Jag väntar och väntar men den laddas inte hem. Kanske skulle du ladda in den på nytt eller är det bara hos mig som det inte fungerar? Har gjort 5-6 försök.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Jag har testat länken och den fungerar. Men jag kan lägga upp den på en server till sedan när jag kommer hem då jag märkte att den blev rätt populär fort att ladda ner vilket resulterade i att speedyshares server sa ifrån då och då :rolleyes:

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Skitbra initiativ och en intressant ämne tycker jag! Hinner dock inte kommentera något just i skrivande stund men återkommer naturligtvis. Jag vill däremot bara tala om att jag har försökt att ladda hem Mp3-filen flera gånger, men det går inte. Jag väntar och väntar men den laddas inte hem. Kanske skulle du ladda in den på nytt eller är det bara hos mig som det inte fungerar? Har gjort 5-6 försök.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

samma för mig tills jag valde att högerklicka å "spara mål som" istället för att lyssna direkt

sen lyssna från disken ist

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag har märkt här på forumet att fler och fler frågar om inspelning av trumset. Jag har också märkt att det har blivit lite av denna attityd att det är trummorna det är fel på osv och att man måste köpa in nya trummor. Visst är det så att kvalitén på trummorna påverkar enormt mycket, men jag tänkte på er som precis börjat med inspelning att ni iaf kan få höra hur ett dåligt trumset kan låta så att ni inte slänger pengar på fel saker. Kanske inte är trummorna det är fel på, utan att ni bara behöver öva lite mer. Hursomhelst så hoppas jag detta kan hjälpa vissa i valet om att lägga pengar på nya trummor, eller att öva lite mer helt enkelt.

Trummornas inspelning (lite kort)

Liverum ca 80 kvadrat mellan tumme och pekfinger, med gitarr och bas också (hörs lite läckage på filen), ingen akustikbehandling.

6 kanaler, baskagge, virvel, hi hat, pukor +2 OH

Mikrofoner, shure SM57 995 :-/st ( använda på pukor och virvel, Shure Beta 52 på kaggen, samt två AKG som OH (minns inte beteckningen på de jag använde just här), Audiotechnica ATM33a på hi hat.

INGA TRIGGNINGAR!!!!

Trumsettet är vad man nog kan kalla ett standard skoltrumset, inte det allra billigaste, men inte så dyrt, inga nya skin, orginalcymbaler och hi hat, slitet!!!

Jag hade vealt lägga upp en jämförelsefil med ett annat trumset jag har som kan klassas som riktigt professionellt, men jag äger inte dessa filer, så någon annan kan kanske göra detta.

OBS! Detta är inget ordentligt test på något sätt, utan mer att ni som funderar över att slänga ut massa pengar på nya trummor ska höra vad man kan göra med "skittrummor".

LYSSNA HÄR!

MVH

Anders

EDIT: eller här på yousendit

Ett otroligt bra initiativ och ett rätt bra exempel dessutom! Jag säger medvetet "rätt" bra, för det jag saknar lite grand är att ha ytterligare en fil där man hör trummorna tillsammans med de övriga instrumenten. Orsaken är den att ett instument eller sound kan låta jättebra eller jättedåligt helt ensamt men att det tillsammans med de övriga instrumenten kan låta perfekt! Min ljudanläggning som jag lyssnade på ditt trumspel igenom är helt värdelös där jag sitter nu och har därför ett riktigt dåligt grundljud. Men jag tycker att ditt sound låter riktigt bra trots min dåliga anläggning då jag lyssnar "förbi" anläggningens brister. Smaken är olika vilket slags sound man vill ha på sina trummor, men själv tillhör jag den sorten som gillar massor av olika slags sound. Det här gillar jag också mycket. Kul förresten att du spelar lite jazzigt funkigt och jag hör även att du använder dig av en del av sk. paradiddle-spel! De flesta använder sig visserligen av paradiddle-spel även om de inte vet om det eller ens vet vad paradiddlar är för någonting, så jag vet inte om du är medveten om att du spelar paradiddlar?

Hur som helst så håller jag med dig om att man kan få skitbra sound även ur de allra enklaste trumseten! Som jag brukar säga så kan man få det ur vilka kartonger eller kakburkar som helst! Att trummorna måste vara dyra och/eller avancerade är bara en myt och absolut ingenting annat! Har man bara rätt trumsiknn (eller pukhinnor som jag ibland brukar säga), att man stämmer dessa på ett bra sätt och att man har ett åtminståne hyfsat "normal-bra" anslag så låter det bra. Har man inte det så har man oftast en brist i stämningen. Med betoning på ordet oftast. Kort sagt så finns det mycket man kan göra med sitt trumset för att lyckas få det låta väldigt bra om man bara vet hur man ska göra och det finns en del ganska enkla trick att ta till för att lyckas att få ett rätt bra ljud om man bara känner till dem tricken. Detta är rätt svårt utan denna kunskap och "trick", men sådant här går ju att visa och att förklara så att man vet hur man ska göra. När man har fått bara lite grundläggande information om det här så kan man nog redan då öka sin ljudkvalitet på sitt trumset och även på inspelningskvaliteten ganska mycket. Här finns många tips att förmedla kan jag lova, även om det är betydlig enklare och inte minst mycket effektivare att göra det live än i skrivande form.

Om man har ett trumset som är hyfsat väljudande redan i sig självt så kanske man sedan vill spela in trummornas också, och då är rätt/bra mikrofonplacering det första steget och sedan kommer EQ-hanteringen som steg nummer två. Vill man få ytterligare bra ljud så kan man använda sig av steg 3 som då är kompressorhantering. Ett fjärde steg kan kanske vara någon effekt som t.ex. reverb för att skapa en bra rumseffekt.

Rummets akustik är naturligtvis också viktigt, men oftast kan man få till ett bra ljud även i mycket enkla förhållanden. Akustikbehandling är självklart en fördel, men man kan klara sig mycket långt helt utan någon dyr akustikbehandling i de flesta normala fall och normala rum. Ditt ljudexempel är ju ett bra exempel på det! Men det skulle som sagt inte vara helt fel om du kan lägga upp samma trumspel med samma inställningar men tillsammans med de övriga instrumenten (också) så att vi kan få höra på ditt trumsound både i ett sammanhang och helt ensamt.

Tyvärr är det helt omöjligt att ha en trumclinic i en skrivande form här på forumet hur duktig man än är, men live kan man ju självklart ha det om det bara finns någon riktigt kunnig som är seminarieledare. Om man då samlas allihopa i en lämplig lokal så blir det hela en helt annan grej och som är mångdubbelt mer effektivt än att bara skriva om det. Skillnaden går ju inte ens att jämföra! Då kan seminarieledaren både berätta, visa och spela så att deltagarna kan höra med egna öron vad som sker och händer när ledaren gör det ena eller det andra med sitt trumset. Jag skulle inte ha någonting emot en träff IRL t.ex. i Stockholm där man tar upp lite sådant här, men gärna på ett sätt som alla instrumentalister har nytta av och inte enbart trummisar! Där man alltså går igenom lite om mickplacering på t.ex. en gitarrförstärkare, hur man undviker frekvenskrockar, mickteknik för sångare, hur man använder EQ, kompressorer, hur man spelar in en bas, får tips om volymhantering, hur man får lite luft i mixen, mastring och en massa saker. Det är ju just sådant här som väldigt många trådar handlar om här på forumet! Det skulle inte enbart vara en pedagoisk fördel om man gör detta live i så fall, utan det skulle även fungera som en stor kick för deltagarna som medverkar på plats. Tack Anders för en jättebra grej med din tråd för övrigt! Kanon!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Det kanske inte framgick ,men det är alltså inte jag som spelar trummor, utan har spelat in trummisen. Däremot så har jag alltid varit så fascinerad av att spela in trummor. Anledning till att jag inte la upp med alla ljud är för att det är en cover 😉, ajabaja på forum med det 🙂 Kul att du tyckte idén var bra och jag hoppas fler som går i valet och kvalet att lägga surt förvärvade pengar på nya trummor kanske istället lägger dem på lite gott kaffe och kanske en tårta istället, och sätter sig och övar lite mikrofonteknik och trumspel. Det kan inte betonas mer, men detta är ju inte heller mixat särskit mycket, förutom det jag skrev innan som är lite grundläggande saker man/jag direkt gör på ett trumset, sedan var hi hat mikrofonen ett helvete, Audiotechnica ATM33a är ju som bekant egentligen en mikrofon för kör och läcker något enormt, så det var en riktig utmaning, men jag gjorde det ju medvetet svårt för mig för att finslipa mina tekniker helt enkelt 🤪 Att du sedan tycker det lät helt okej, med tanke på de förhållanden jag jobbade med, så känns det väldigt bra och som jag lyckades. Har övat att spela in trummor sen jag satte mig i en studio för första gången, är ett så otroligt roligt instrument att spela in, synd att det avskräcker så många samtidigt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter det ludgo-pelle skrev så tänkte jag va f-n. Jag slänger upp en liten snutt med musiken på. Gjorde samma procedur där. 10 min mix på bas och gitarr. En kompressor och en EQ på basen, Ett filter och en EQ på gitarrem Inget är ändrat på trummorna.

HÄR kan det lyssnas på den

OBS! detta är inte någon mixning nu 😲, så ingen tror jag mixar på detta sätt, utan för att visa hur du kan få med enkle medel ett ljud på trummor, som var första tanken, men även andra instrument. Så det som hörs är i princip så som det lät vid inspelningen, förutom några nivåer och kompressor och en EQ på varje spår, men det är inte mycket jag rört EQ:n (förutom på baskaggen eftersom det var lite läckage jag ville bli av med)

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Näe då.....efter mycket om och men så gick det att ladda hem låten!

Jaha, men det är exakt det här som jag menade....när man hör exakt samma trumsound men tillsammans i ett sammanhang så blir skillnaden väldigt markant stor på hur örat uppfattar soundet på trumsetet. Exakt samma trumset och mixning låter på ett sett när man hör enbart trummorna men låter på ett totalt annat sätt tillsammans med de övriga instrumenten. Skillnaden blir ofta så pass stor att man tror att man har mixat om trummorna fast de egentligen är helt oförändrade!

Virvelns ihåigt jazzigt sjungande och långa klang uppfattas betydligt mindre här när man hör den i sammanhanget. Samma effekt sker även med sjunget från baskaggens sustain. Ensamt (utan övriga instrument) låter både virveln och baskaggen väldigt "sjungande", men här smälter allting in i mixen på ett bra och naturligt sätt och vips.....så låter det som att du har bytt ut hela trumsetet!

Kul också med musikstilen tycker jag! Det hörs att det finns en jazzigbakgrund inte minst hos gitarristen men lite jazzskalor. Bra spel och snygga linjer i solouppbyggnaden också! Är det du som spelar gitarr? Personligen skulle nog jag (enligt min smak) ha spetsat till både baskaggen och basen en pytteliten aning för att ge dem lite mindre luddigt sound. Då skulle baskaggen och basen smälta ihop lite bättre med resten av trumsetet lite mer. Men det här är ju bara en smaksak helt och fullt. Hoppas att vi får höra lite mer från er!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe då.....efter mycket om och men så gick det att ladda hem låten!

Jaha, men det är exakt det här som jag menade....när man hör exakt samma trumsound men tillsammans i ett sammanhang så blir skillnaden väldigt markant stor på hur örat uppfattar soundet på trumsetet. Exakt samma trumset och mixning låter på ett sett när man hör enbart trummorna men låter på ett totalt annat sätt tillsammans med de övriga instrumenten. Skillnaden blir ofta så pass stor att man tror att man har mixat om trummorna fast de egentligen är helt oförändrade!

Virvelns ihåigt jazzigt sjungande och långa klang uppfattas betydligt mindre här när man hör den i sammanhanget. Samma effekt sker även med sjunget från baskaggens sustain. Ensamt (utan övriga instrument) låter både virveln och baskaggen väldigt "sjungande", men här smälter allting in i mixen på ett bra och naturligt sätt och vips.....så låter det som att du har bytt ut hela trumsetet!

Kul också med musikstilen tycker jag! Det hörs att det finns en jazzigbakgrund inte minst hos gitarristen men lite jazzskalor. Bra spel och snygga linjer i solouppbyggnaden också! Är det du som spelar gitarr? Personligen skulle nog jag (enligt min smak) ha spetsat till både baskaggen och basen en pytteliten aning för att ge dem lite mindre luddigt sound. Då skulle baskaggen och basen smälta ihop lite bättre med resten av trumsetet lite mer. Men det här är ju bara en smaksak helt och fullt. Hoppas att vi får höra lite mer från er!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Ja, visst blir det så, och det är viktigt i inspelningstillfället att man har en klar bild av hur det skall låta. Detta var ett band som jag ställde upp som ljudtekniker åt en gång för att de skulle göra ett skolarbete 🙂 så bandet finns nog inte längre utan vi satt mig bakom mixerbordet, tre snubbar i en lokal, bestämde en lite lättare låt och körde direkt 🙂 så allt är taget samtidigt på andra tagningen också tror jag. Själv är jag pianist så jag var inte med på det här utan var enbart ljudtekniker. Självklart skulle jag göra mer med mixen, men då hade syftet fallerat med tråden lite grann eftersom jag ville betona mikrofonteknik och musiker lite mer, än dyraste prylarna (även om det är roligt), sen kommer vi till mixning, men det får bli ett annat kapitel *ler*

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

1. trummisen

2. trummorna

3. akustiken

4. mickning

så tycker jag iaf.

om man inte får till ett bra trumljud borde man kanske skicka trummisen på kvällskurs i några år så han lär sig slå rätt och kanske t.o.m stämma trummorna.

Med tanke på hur dåliga dessa trummor ändå var, om man jämför med det jag brukar spela in så var nog denna inspelning mer

1. trummisen (inräknat att trummisen kan stämma efter direktiv från mig, och hur jag vill ha soundet)

2. mickningen

3. trummorna

4. akustiken

eller du kanske tyckte trummorna lät så pass skit ändå, och då har jag misslyckats med mitt budskap 😆

//Anders

njaee jag förstod vad du menar men mina referenser för bra trummor är nog olik dina då jag nog lyssnar mer som musiker än producent/tekniker eller vad man kallar det. har nog med att jag precis börjat med det här med inspelning och så lyssnar jag nog på skitigare musik än dig. första punkten förutsätter jag att trummisen kan stämma som du sa eller att någon kan stämma trummorna iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

njaee jag förstod vad du menar men mina referenser för bra trummor är nog olik dina då jag nog lyssnar mer som musiker än producent/tekniker eller vad man kallar det. har nog med att jag precis börjat med det här med inspelning och så lyssnar jag nog på skitigare musik än dig. första punkten förutsätter jag att trummisen kan stämma som du sa eller att någon kan stämma trummorna iaf

Ah, du menar musikstilen alltså om jag inte missförstår dig, för musikaliskt är det ju självklart att även jag som producent/ljudtekniker lyssnar. Ett musikaliskt spel är viktigt om du skall få ett bra ljud och få lite liv i det. Bra trummor för mig är:

1. Grym trummis som spelar musikaliskt och dynamiskt, vet när han kan ta plats och när han skall backa

2. Rätt sound i rätt låt, här kommer ju stämningen, skitighet, rum och mikrofonplacering osv in ( både spelmässigt och tekniskt).

3. Kvalitén på ljudet, bara det teknsika.

4. Till sist, om jag börjat vifta med armarna och tror jag är trummis själv, då är det bra 😆

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

har tänkt lite på att skaffa trummor och micar för inspelning, är det någon som har testat eller spelat in Gigpig eller premier lite kit eller nått liknande mindre set som inte låter så mycket eller tar så stor plats?

l66.jpgpremier2.jpg

artikel om premier´s lite kit

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat något av dessa, men det skulle vara intressant att lyssna på. Har du någon kompis som är trummis? I så fall kan ju han lira medan du provlyssnar det i affären. Att spela själv ger inte samma ljuduppfattning än om någon annan spelar. Vilken musikstil funderar du på? En gissning på hur det kan komma att låta är nog att du kan få det låta mycket bra, men kanske inte i rock, metal eller r ´n b musik, men däremot kanske lite funk, jazz och viss pop där du inte är i samma behov av det feta ut trummorna. Men det är svårt att säga, jag är ju ingen trummis själv utan använder endast mina öron 😆

MVH

Anders

EDIT: har du kollat här? Det låter minst sagt intressant ☺️

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

funderade på hur man i såfall micar gigpig setet som du ser på bilden så har ju alla trummor samma låda så man kanske ska ha en mic i lådan och sedan en mot varje skinn?

känns som det kan bli lite tunnt ljud men endel kanske man kan fixa med eQ mm.

gigpigdrumor.jpg

gigpig klipp men lite dåligt ljud

Link to comment
Dela på andra sajter

funderade på hur man i såfall micar gigpig setet som du ser på bilden så har ju alla trummor samma låda så man kanske ska ha en mic i lådan och sedan en mot varje skinn?

känns som det kan bli lite tunnt ljud men endel kanske man kan fixa med eQ mm.

gigpigdrumor.jpg

gigpig klipp men lite dåligt ljud

Svårt att säga utifrån bilden hur jag skulle micka upp den, men jag skulle nog iaf börja med två överhäng och en mikrofon rakt framför på 1-2 meters avstånd. Virveln är rätt liten, så det är viktigt att få med hela klangen för att det skall låta som tryck i den, för jag tror inte du har någon direkt botten, men tryck kan du få av klang också anser jag. Jag skulle nog kanske ta en kondensator eller en Audix D4 som är kända för att ta upp botten (har inte testat Audix D4 själv) på virveln på ca 2-3 dm avstånd och vinkla den tills jag får med hela klangen. Sedan kommer vi till lådan, Den skulle jag abslut micka upp, då kanske med en AKG D112 eller en shure beta52, om du har massa mikrofoner hemma så kanske en AKG c414 inte skulle vara helt fel heller på lådan, men det är svårt att sätta någon direkt placering utan att lyssna ordentligt då du säkert har en ton i trät som varierar rätt mycket från placering till placering. Så där gäller det helt enkelt att bara gå runt och lyssna på lådan 😆 Problemet när den är så liten är att man skall nog försöka minimera antal mikrofoner, då det nog annars lätt blir grötigt för trummisen att spela (tänkte på det du sa om att micka upp varje skinn, men det är bara att testa och se hur svårt det blir att spela). Men detta är bara spekulationer som jag gör efter en bild, så det kan vara helt fel. Om jag hade en att lyssna på hos mig hade jag kunnat ge ett betydligt bättre svar. Lite synd att det är så stor klang på ljudklippen man hörde, hade varit bättre om det varit helt tort för det vi lyssnar efter. Men det är säkert ett försäljningsknep bara, att det skall låta lite större än vad det egentligen är.

MVH

Anders

EDIT: eftersom du har flera resonanshål på lådan så kanske du vill micka upp lådan på flera ställen också när du lyssnar på den. kanske ha en mikrofon inne i lådan bakom kaggen?

EDIT2: förtydligande

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...