Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Har tÀnkt att bestÀlla detta simpla paket:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc450_bundle.htm

Men jag har en frÄga angÄende preampen, hur kopplar jag denna till datorns ljudkort?

Vad för sladdar/adaptrar osv Àr det jag behöver? Har inte nÄgot avancerat ljudkort utan ett vanligt med Mic(Rosa)/Ljud(Grön)/Surround(BlÄ) uttag.

Tack pÄ förhand!

MVH NomiZ

Annons
Postat

Preampens utgÄng ska kopplas till ljudkortets lineingÄng (alltsÄ inte till micingÄngen) - och det Àr förmodligen en minitele i ljudkortet. Preampen har tele ut, sÄ du behöver en kabel som Àr tele i ena Ànden och minitele i andra Ànden - eller en vanlig tele-tele kabel och en liten adapter frÄn tele till minitele.

Postat
  Claes sa:
Preampens utgÄng ska kopplas till ljudkortets lineingÄng (alltsÄ inte till micingÄngen) - och det Àr förmodligen en minitele i ljudkortet. Preampen har tele ut, sÄ du behöver en kabel som Àr tele i ena Ànden och minitele i andra Ànden - eller en vanlig tele-tele kabel och en liten adapter frÄn tele till minitele.

Men jag har bara dom tre nĂ€mnda ingĂ„ngarna, betyder det att jag mĂ„ste fixa nytt ljudkort dĂ„? 🙂

Skulle du kunna leta upp en sÄn adapter och kabel (sÄ jag fÄr rÀtt) pÄ Thomann Ät mig, Àr inte sÄ high pÄ sÄnt... :rolleyes:

Tack!

Postat
  nomiz sa:
  Claes sa:

Men jag har bara dom tre nĂ€mnda ingĂ„ngarna, betyder det att jag mĂ„ste fixa nytt ljudkort dĂ„? 🙂

Skulle du kunna leta upp en sÄn adapter och kabel (sÄ jag fÄr rÀtt) pÄ Thomann Ät mig, Àr inte sÄ high pÄ sÄnt... :rolleyes:

Tack!

Varför inte köpa ett externt ljudkort med inbyggd preamp?

Postat
  Citat
Varför inte köpa ett externt ljudkort med inbyggd preamp?

Har tyvÀrr inte den budgeten, har ca.1500 tillgodo...

Postat
  nomiz sa:
  Claes sa:

Tack!

Kolla upp ljudkortet, sÄ att det finns lineingÄngar - annars kan du inte koppla ihop det. Det Àr nog ganska ovanligt, men det förekommer ljudkort dÀr micingÄng och lineingÄng Àr samma - men dÀr man mÄste stÀlla om nÄgonting i ljudkortets kontrollpanel för att vÀlja mic- eller linenivÄ...

Postat (redigerat)

Okej! Tack för alla bra och snabba svar, bestÀller de och ser hur det hela gÄr.

EDIT: Hade visst linje-ingÄng, det var bara jag som var otroligt korkad som trodde att den blÄa ingÄngen va SURROUND efter som de stod betecknat SUR, men efter lite research sÄ fick jag reda pÄ att de var LINE-IN!

Redigerat av nomiz
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  nomiz sa:
Okej! Tack för alla bra och snabba svar, bestÀller de och ser hur det hela gÄr.

EDIT: Hade visst linje-ingÄng, det var bara jag som var otroligt korkad som trodde att den blÄa ingÄngen va SURROUND efter som de stod betecknat SUR, men efter lite research sÄ fick jag reda pÄ att de var LINE-IN!

En liten tanke, skall du spela in sÄng (eller gitarr) vill du kanske höra den samtidigt som du lyssnar pÄ musiken. Det brukar underlÀtta. Med ditt nuvarande ljudkort kommer fördröjningen bli sÄ stor att det i praktiken inte kommer att gÄ att anvÀnda.

Om ditt ljudkort inte har nÄgon slags direct monitor funktion förstÄs.

Bara en tanke.

Redigerat av drloop
Postat
  Citat
En liten tanke, skall du spela in sÄng (eller gitarr) vill du kanske höra den samtidigt som du lyssnar pÄ musiken. Det brukar underlÀtta. Med ditt nuvarande ljudkort kommer fördröjningen bli sÄ stor att det i praktiken inte kommer att gÄ att anvÀnda.

Bara en tanke.

Jo iof, ajja kanske blir till att lÄna min brors dator sÄlÀnge, sÄ fÄr ja införskaffa ett bÀttre kort till min nÀr ja hÄvat in lite mer pengar.

drloop (oregistrerad)
Postat
  nomiz sa:
  Citat

Bara en tanke.

Jo iof, ajja kanske blir till att lÄna min brors dator sÄlÀnge, sÄ fÄr ja införskaffa ett bÀttre kort till min nÀr ja hÄvat in lite mer pengar.

Har din bror ett bÀttre ljudkort?

Det hÀnger inte pÄ datorn serru...

Postat
  Citat
Har din bror ett bÀttre ljudkort?

Det hÀnger inte pÄ datorn serru...

Jupp, vet inte vilket han har men det Àr bra, han har byggt den för media-produktion och den Àr bara nÄgra veckor gammal.

drloop (oregistrerad)
Postat
  Claes sa:
Har du ett standard-ljudkort som det inte finns ASIO-drivers till, sÄ kan du testa att köra med ASIO4ALL för att fÄ ner latency pÄ vettiga nivÄer.

Det blir trots Asio4all troligen ganska svÄrjobbat, har sjÀlv kört det pÄ laptopen. Ingen höjdare nÀr man lÀgger sÄng.

Postat
  Claes sa:
Har du ett standard-ljudkort som det inte finns ASIO-drivers till, sÄ kan du testa att köra med ASIO4ALL för att fÄ ner latency pÄ vettiga nivÄer.

Ok, tack för tipset, fÄr hoppas att det hjÀlper lite iaf...

Citat
Det blir trots Asio4all troligen ganska svÄrjobbat, har sjÀlv kört det pÄ laptopen. Ingen höjdare nÀr man lÀgger sÄng.

Okej, det fÄr bli ett nytt ljudkort nÄn dag, har ni ngt tips pÄ ett bra ljudkort till ett rimligt pris?

Postat
  drloop sa:
  Claes sa:

Nej, det blir förstÄs alltid smidigast med ett ljudkort som Àr avsett för inspelning, men det kan ju vara en start som gör att man blir sugen pÄ att spara ihop till ett vettigt ljudkort ocksÄ... :rolleyes:

• 2 veckor senare...
Postat

Tjena igen!

Inom nÄgra dagar fÄr jag förhoppningsvis min efterlÀngtade studioutrustning...

DĂ„ ska jag bl.a spela in nĂ„gra ljudexempel som du sedan kan fĂ„ Claes sĂ„ du kan slĂ€nga upp dom pĂ„ din testsite (om du vill đŸ˜±).

Jag har ocksÄ fixat ett ljudkort som förhoppningsvis Àr bÀttre Àn mitt gamla inbyggda (tog det ur min brors gamla dator), ett Zoltrix Nightingale Pro6.

Vet ni ngt om detta kort, tror ni det blir bra/bÀttre att spela in pÄ?

Tack pÄ förhand!

MVH NomiZ

Postat
  nomiz sa:
Tjena igen!

Inom nÄgra dagar fÄr jag förhoppningsvis min efterlÀngtade studioutrustning...

DĂ„ ska jag bl.a spela in nĂ„gra ljudexempel som du sedan kan fĂ„ Claes sĂ„ du kan slĂ€nga upp dom pĂ„ din testsite (om du vill đŸ˜±).

Jag har ocksÄ fixat ett ljudkort som förhoppningsvis Àr bÀttre Àn mitt gamla inbyggda (tog det ur min brors gamla dator), ett Zoltrix Nightingale Pro6.

Vet ni ngt om detta kort, tror ni det blir bra/bÀttre att spela in pÄ?

Tack pÄ förhand!

MVH NomiZ

SÄg inte om du hade laptop eller stationÀr dator, men har du en budget att hÄlla och en stationÀr dator sÄ köp ett begagnat M-audio audiophile 2496 dom kostar typ 900kr nya och brukar gÄ för 200kr och uppÄt begagnat, riktigt bra kort för vad det erbjuder (har sjÀlv haft ett) eller ett begagnat EMU 0404 för ungefÀr samma pengar.

drloop (oregistrerad)
Postat

Ljudkortet frÄn brorsans dator verkar inte ha Asiodrivrutiner...

Postat
  xzenom sa:
SÄg inte om du hade laptop eller stationÀr dator, men har du en budget att hÄlla och en stationÀr dator sÄ köp ett begagnat M-audio audiophile 2496 dom kostar typ 900kr nya och brukar gÄ för 200kr och uppÄt begagnat, riktigt bra kort för vad det erbjuder (har sjÀlv haft ett) eller ett begagnat EMU 0404 för ungefÀr samma pengar.

Okej, ska se om jag hittar ngt billigt nÄnstans!

Annars, Àr det nÄgon som Àr intresserad av att byta ett bra ljudkort mot min Wacom Intuos2 A3?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.