Jump to content
Annons

Preamp till dator...


nomiz

Recommended Posts

Tjena!

Har tänkt att beställa detta simpla paket:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc450_bundle.htm

Men jag har en fråga angående preampen, hur kopplar jag denna till datorns ljudkort?

Vad för sladdar/adaptrar osv är det jag behöver? Har inte något avancerat ljudkort utan ett vanligt med Mic(Rosa)/Ljud(Grön)/Surround(Blå) uttag.

Tack på förhand!

MVH NomiZ

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Preampens utgång ska kopplas till ljudkortets lineingång (alltså inte till micingången) - och det är förmodligen en minitele i ljudkortet. Preampen har tele ut, så du behöver en kabel som är tele i ena änden och minitele i andra änden - eller en vanlig tele-tele kabel och en liten adapter från tele till minitele.

Link to comment
Dela på andra sajter

Preampens utgång ska kopplas till ljudkortets lineingång (alltså inte till micingången) - och det är förmodligen en minitele i ljudkortet. Preampen har tele ut, så du behöver en kabel som är tele i ena änden och minitele i andra änden - eller en vanlig tele-tele kabel och en liten adapter från tele till minitele.

Men jag har bara dom tre nämnda ingångarna, betyder det att jag måste fixa nytt ljudkort då? 🙂

Skulle du kunna leta upp en sån adapter och kabel (så jag får rätt) på Thomann åt mig, är inte så high på sånt... :rolleyes:

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Preampens utgång ska kopplas till ljudkortets lineingång (alltså inte till micingången) - och det är förmodligen en minitele i ljudkortet. Preampen har tele ut, så du behöver en kabel som är tele i ena änden och minitele i andra änden - eller en vanlig tele-tele kabel och en liten adapter från tele till minitele.

Men jag har bara dom tre nämnda ingångarna, betyder det att jag måste fixa nytt ljudkort då? 🙂

Skulle du kunna leta upp en sån adapter och kabel (så jag får rätt) på Thomann åt mig, är inte så high på sånt... :rolleyes:

Tack!

Varför inte köpa ett externt ljudkort med inbyggd preamp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Preampens utgång ska kopplas till ljudkortets lineingång (alltså inte till micingången) - och det är förmodligen en minitele i ljudkortet. Preampen har tele ut, så du behöver en kabel som är tele i ena änden och minitele i andra änden - eller en vanlig tele-tele kabel och en liten adapter från tele till minitele.

Men jag har bara dom tre nämnda ingångarna, betyder det att jag måste fixa nytt ljudkort då? 🙂

Skulle du kunna leta upp en sån adapter och kabel (så jag får rätt) på Thomann åt mig, är inte så high på sånt... :rolleyes:

Tack!

Kolla upp ljudkortet, så att det finns lineingångar - annars kan du inte koppla ihop det. Det är nog ganska ovanligt, men det förekommer ljudkort där micingång och lineingång är samma - men där man måste ställa om någonting i ljudkortets kontrollpanel för att välja mic- eller linenivå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Tack för alla bra och snabba svar, beställer de och ser hur det hela går.

EDIT: Hade visst linje-ingång, det var bara jag som var otroligt korkad som trodde att den blåa ingången va SURROUND efter som de stod betecknat SUR, men efter lite research så fick jag reda på att de var LINE-IN!

Redigerat av nomiz
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Okej! Tack för alla bra och snabba svar, beställer de och ser hur det hela går.

EDIT: Hade visst linje-ingång, det var bara jag som var otroligt korkad som trodde att den blåa ingången va SURROUND efter som de stod betecknat SUR, men efter lite research så fick jag reda på att de var LINE-IN!

En liten tanke, skall du spela in sång (eller gitarr) vill du kanske höra den samtidigt som du lyssnar på musiken. Det brukar underlätta. Med ditt nuvarande ljudkort kommer fördröjningen bli så stor att det i praktiken inte kommer att gå att använda.

Om ditt ljudkort inte har någon slags direct monitor funktion förstås.

Bara en tanke.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten tanke, skall du spela in sång (eller gitarr) vill du kanske höra den samtidigt som du lyssnar på musiken. Det brukar underlätta. Med ditt nuvarande ljudkort kommer fördröjningen bli så stor att det i praktiken inte kommer att gå att använda.

Om ditt ljudkort inte har någon slags direct monitor funktion förstås.

Bara en tanke.

Jo iof, ajja kanske blir till att låna min brors dator sålänge, så får ja införskaffa ett bättre kort till min när ja håvat in lite mer pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
En liten tanke, skall du spela in sång (eller gitarr) vill du kanske höra den samtidigt som du lyssnar på musiken. Det brukar underlätta. Med ditt nuvarande ljudkort kommer fördröjningen bli så stor att det i praktiken inte kommer att gå att använda.

Om ditt ljudkort inte har någon slags direct monitor funktion förstås.

Bara en tanke.

Jo iof, ajja kanske blir till att låna min brors dator sålänge, så får ja införskaffa ett bättre kort till min när ja håvat in lite mer pengar.

Har din bror ett bättre ljudkort?

Det hänger inte på datorn serru...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ett standard-ljudkort som det inte finns ASIO-drivers till, så kan du testa att köra med ASIO4ALL för att få ner latency på vettiga nivåer.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Har du ett standard-ljudkort som det inte finns ASIO-drivers till, så kan du testa att köra med ASIO4ALL för att få ner latency på vettiga nivåer.

Det blir trots Asio4all troligen ganska svårjobbat, har själv kört det på laptopen. Ingen höjdare när man lägger sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ett standard-ljudkort som det inte finns ASIO-drivers till, så kan du testa att köra med ASIO4ALL för att få ner latency på vettiga nivåer.

Ok, tack för tipset, får hoppas att det hjälper lite iaf...

Det blir trots Asio4all troligen ganska svårjobbat, har själv kört det på laptopen. Ingen höjdare när man lägger sång.

Okej, det får bli ett nytt ljudkort nån dag, har ni ngt tips på ett bra ljudkort till ett rimligt pris?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ett standard-ljudkort som det inte finns ASIO-drivers till, så kan du testa att köra med ASIO4ALL för att få ner latency på vettiga nivåer.

Det blir trots Asio4all troligen ganska svårjobbat, har själv kört det på laptopen. Ingen höjdare när man lägger sång.

Nej, det blir förstås alltid smidigast med ett ljudkort som är avsett för inspelning, men det kan ju vara en start som gör att man blir sugen på att spara ihop till ett vettigt ljudkort också... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjena igen!

Inom några dagar får jag förhoppningsvis min efterlängtade studioutrustning...

Då ska jag bl.a spela in några ljudexempel som du sedan kan få Claes så du kan slänga upp dom på din testsite (om du vill 😱).

Jag har också fixat ett ljudkort som förhoppningsvis är bättre än mitt gamla inbyggda (tog det ur min brors gamla dator), ett Zoltrix Nightingale Pro6.

Vet ni ngt om detta kort, tror ni det blir bra/bättre att spela in på?

Tack på förhand!

MVH NomiZ

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena igen!

Inom några dagar får jag förhoppningsvis min efterlängtade studioutrustning...

Då ska jag bl.a spela in några ljudexempel som du sedan kan få Claes så du kan slänga upp dom på din testsite (om du vill 😱).

Jag har också fixat ett ljudkort som förhoppningsvis är bättre än mitt gamla inbyggda (tog det ur min brors gamla dator), ett Zoltrix Nightingale Pro6.

Vet ni ngt om detta kort, tror ni det blir bra/bättre att spela in på?

Tack på förhand!

MVH NomiZ

Såg inte om du hade laptop eller stationär dator, men har du en budget att hålla och en stationär dator så köp ett begagnat M-audio audiophile 2496 dom kostar typ 900kr nya och brukar gå för 200kr och uppåt begagnat, riktigt bra kort för vad det erbjuder (har själv haft ett) eller ett begagnat EMU 0404 för ungefär samma pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg inte om du hade laptop eller stationär dator, men har du en budget att hålla och en stationär dator så köp ett begagnat M-audio audiophile 2496 dom kostar typ 900kr nya och brukar gå för 200kr och uppåt begagnat, riktigt bra kort för vad det erbjuder (har själv haft ett) eller ett begagnat EMU 0404 för ungefär samma pengar.

Okej, ska se om jag hittar ngt billigt nånstans!

Annars, är det någon som är intresserad av att byta ett bra ljudkort mot min Wacom Intuos2 A3?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...