Jump to content
Annons

Piano VST med Pedal?


Taner

Recommended Posts

Jag vet att det har varit rÀtt sÄ mÄnga diskussioner angÄende vilka Piano VST's som Àr bÀst men jag undrar om det finns en Piano VST med pedal?, eller fantiserar jag bara?. Jag menar, jag brukar anvÀnda Nexus's Grandpiano i vissa av mina lÄtar och den lÄter vÀl helt okej men den kommer sÀkert lÄta bÀttre om den hade haft nÄn pedal funktion. SÄ min frÄga Àr, finns det Piano VST's med nÄn pedal funktion?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Har inte alla stöd för sustainpedal? Eller menar du nÄt mer sofistikerat Àn att tonerna bara hÄlls ut sÄ lÀnge man trycker ned pedalen?

NÀ assÄ jag undrade bara om det fanns nÄn pedal funktion som kunde lÄta lika bra som nÀr man spelar pÄ en flygel (med pedal). Btw, vad Àr susteinpedal?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sustainpedal Ă€r vĂ€l bara en pedal du drar i midiklaviaturet, som har exakt samma funktion som pedalen (den högra) pĂ„ en flygel. GĂ„r vĂ€l iofs sĂ€kert att lĂ€nka pedalen till annat Ă€n just sustain, men sustain Ă€r ju hur lĂ€nge ljudet fortsĂ€tter klinga liksom pedalen pĂ„ flygeln 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo, precis.

Det finns Ă€ven VSTi's med mer avancerade funktioner, dĂ€r (o)ljuden som uppstĂ„r nĂ€r man slĂ€pper eller trycker ned pedalen pĂ„ en riktig flygel ocksĂ„ finns med. Och sĂ„ finns det pedaler och mjukvara som kĂ€nner av om man har pedalen halvvĂ€gs nere (mer som pĂ„ en riktig flygel alltsĂ„)... SĂ„ det beror helt enkelt pĂ„ vad du har och vad du vill betala. 😉

Den gratisplugg jag brukar anvĂ€nda (4Front pianomodule) Ă€r ytterst simpel, men fixar iallafall enkel sustain sĂ„ att det lĂ„ter helt ok. đŸ€Ș

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmm ok 😄 , Men den hĂ€r Susteinpedal... Ă€r det ett program eller?

Nej, det Àr en vanlig fotpedal som du kopplar in i din midisynth. Men att jÀmföra den med den högra pedalen pÄ en flygel Àr inte heller rÀtt. PÄ synthen kommer den att fungera pÄ det sÀttet som beskrivits, att tonerna hÄlls ut, klingar ihop osv. Men pÄ en flygel kan du anvÀnda den till mycket mer dÄ du har mekanik och strÀngar att jobba med. Om du skulle hamna i ett torrt rum och behöver lite av en reverbkÀnsla sÄ kan du anvÀnda pedalen pÄ flygeln pÄ detta sÀtt och Àr vÀldigt anvÀndbart om du inte spelar i en konsertsal eller kyrka. Det du gör Àr helt enkelt att du trycker ner pedalen, slÄr till en ton, slÀpper försiktigt pedalen tills tonen precis dör (Àr vÀldigt viktigt att det blir exakt), hÄll pedalen i det lÀget och spela sÄ skapar du en kÀnsla av reverb, och om det Àr ett jÀttesnabbt parti dÀr klangen kanske grötar sig sÄ slÀpper du bara lite pÄ pedalen just dÀr.. Detta gÄr exempelvis inte göra med en sustainpedal.

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmm ok 😄 , Men den hĂ€r Susteinpedal... Ă€r det ett program eller?

Nej, det Àr en vanlig fotpedal som du kopplar in i din midisynth. Men att jÀmföra den med den högra pedalen pÄ en flygel Àr inte heller rÀtt. PÄ synthen kommer den att fungera pÄ det sÀttet som beskrivits, att tonerna hÄlls ut, klingar ihop osv. Men pÄ en flygel kan du anvÀnda den till mycket mer dÄ du har mekanik och strÀngar att jobba med. Om du skulle hamna i ett torrt rum och behöver lite av en reverbkÀnsla sÄ kan du anvÀnda pedalen pÄ flygeln pÄ detta sÀtt och Àr vÀldigt anvÀndbart om du inte spelar i en konsertsal eller kyrka. Det du gör Àr helt enkelt att du trycker ner pedalen, slÄr till en ton, slÀpper försiktigt pedalen tills tonen precis dör (Àr vÀldigt viktigt att det blir exakt), hÄll pedalen i det lÀget och spela sÄ skapar du en kÀnsla av reverb, och om det Àr ett jÀttesnabbt parti dÀr klangen kanske grötar sig sÄ slÀpper du bara lite pÄ pedalen just dÀr.. Detta gÄr exempelvis inte göra med en sustainpedal.

MVH

Anders

Ahh okej 😄 . SĂ„, det finns alltsĂ„ inget program eller dylikt som fungerar som en pedal?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmm ok 😄 , Men den hĂ€r Susteinpedal... Ă€r det ett program eller?

Nej, det Àr en vanlig fotpedal som du kopplar in i din midisynth. Men att jÀmföra den med den högra pedalen pÄ en flygel Àr inte heller rÀtt. PÄ synthen kommer den att fungera pÄ det sÀttet som beskrivits, att tonerna hÄlls ut, klingar ihop osv. Men pÄ en flygel kan du anvÀnda den till mycket mer dÄ du har mekanik och strÀngar att jobba med. Om du skulle hamna i ett torrt rum och behöver lite av en reverbkÀnsla sÄ kan du anvÀnda pedalen pÄ flygeln pÄ detta sÀtt och Àr vÀldigt anvÀndbart om du inte spelar i en konsertsal eller kyrka. Det du gör Àr helt enkelt att du trycker ner pedalen, slÄr till en ton, slÀpper försiktigt pedalen tills tonen precis dör (Àr vÀldigt viktigt att det blir exakt), hÄll pedalen i det lÀget och spela sÄ skapar du en kÀnsla av reverb, och om det Àr ett jÀttesnabbt parti dÀr klangen kanske grötar sig sÄ slÀpper du bara lite pÄ pedalen just dÀr.. Detta gÄr exempelvis inte göra med en sustainpedal.

MVH

Anders

VadÄ.. mÄste vÀl gÄ att koppla en sustainpedal till nÄgot reverbreglage i FL-pluggen och fÄ samma (i princip) funtionalitet? Du kan ju koppla vanliga rattar och knappar pÄ ett midiklaviatur till reglagen i FL, sÄ borde vÀl finnas steglösa sustainpedaler som gÄr att koppla pÄ precis samma sÀtt?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ahh okej 😄 . SĂ„, det finns alltsĂ„ inget program eller dylikt som fungerar som en pedal?

Du fÄr vÀl helt enkelt automatisera ratten som sköter sustain för att fÄ till en pedaleffekt utan pedal.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmm ok 😄 , Men den hĂ€r Susteinpedal... Ă€r det ett program eller?

Nej, det Àr en vanlig fotpedal som du kopplar in i din midisynth. Men att jÀmföra den med den högra pedalen pÄ en flygel Àr inte heller rÀtt. PÄ synthen kommer den att fungera pÄ det sÀttet som beskrivits, att tonerna hÄlls ut, klingar ihop osv. Men pÄ en flygel kan du anvÀnda den till mycket mer dÄ du har mekanik och strÀngar att jobba med. Om du skulle hamna i ett torrt rum och behöver lite av en reverbkÀnsla sÄ kan du anvÀnda pedalen pÄ flygeln pÄ detta sÀtt och Àr vÀldigt anvÀndbart om du inte spelar i en konsertsal eller kyrka. Det du gör Àr helt enkelt att du trycker ner pedalen, slÄr till en ton, slÀpper försiktigt pedalen tills tonen precis dör (Àr vÀldigt viktigt att det blir exakt), hÄll pedalen i det lÀget och spela sÄ skapar du en kÀnsla av reverb, och om det Àr ett jÀttesnabbt parti dÀr klangen kanske grötar sig sÄ slÀpper du bara lite pÄ pedalen just dÀr.. Detta gÄr exempelvis inte göra med en sustainpedal.

MVH

Anders

VadÄ.. mÄste vÀl gÄ att koppla en sustainpedal till nÄgot reverbreglage i FL-pluggen och fÄ samma (i princip) funtionalitet? Du kan ju koppla vanliga rattar och knappar pÄ ett midiklaviatur till reglagen i FL, sÄ borde vÀl finnas steglösa sustainpedaler som gÄr att koppla pÄ precis samma sÀtt?

Jag har aldrig hör nĂ„gon plugg som simulerar det sĂ„ som jag menar det iaf. Det Ă€r ju inte bara reverbkĂ€nslan du fĂ„r, du fĂ„r övertoner osv dĂ„ du Ă€ven pĂ„verkar svĂ€ngningarna pĂ„ strĂ€ngarna, sĂ„ en plugg kan inte fixa det, mitt tips Ă€r att testa det pĂ„ riktig flygel och spela in det, och om nĂ„gon hittar en plugg som kan simulera det sĂ„ vet jag vilken plugg jag vill inföskaffa 😄 :D

//Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ahh okej 😄 . SĂ„, det finns alltsĂ„ inget program eller dylikt som fungerar som en pedal?

Du fÄr vÀl helt enkelt automatisera ratten som sköter sustain för att fÄ till en pedaleffekt utan pedal.

Men var hittar jaag den hÀr "ratten" som justerar sustein?. Finns den i sjÀlvaste Nexus Pluginen eller var?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ahh okej 🙂 . SĂ„, det finns alltsĂ„ inget program eller dylikt som fungerar som en pedal?

Du fÄr vÀl helt enkelt automatisera ratten som sköter sustain för att fÄ till en pedaleffekt utan pedal.

Men var hittar jaag den hÀr "ratten" som justerar sustein?. Finns den i sjÀlvaste Nexus Pluginen eller var?

Det borde den göra. Det Àr ju bara att kolla din manual för Nexus...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I Reason vet jag att det Àr vÀldigt simpelt att fixa sustainljud, om du har tillgÄng till det kan du alltid göra det dÀr.

SÀg till om du har det och vill veta hur man gör sÄ slipper jag sitta hÀr i onödan och skriva en guide utan att du ens behöver den ;D

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmm ok 😉 , Men den hĂ€r Susteinpedal... Ă€r det ett program eller?

Nej, det Àr en vanlig fotpedal som du kopplar in i din midisynth. Men att jÀmföra den med den högra pedalen pÄ en flygel Àr inte heller rÀtt. PÄ synthen kommer den att fungera pÄ det sÀttet som beskrivits, att tonerna hÄlls ut, klingar ihop osv. Men pÄ en flygel kan du anvÀnda den till mycket mer dÄ du har mekanik och strÀngar att jobba med. Om du skulle hamna i ett torrt rum och behöver lite av en reverbkÀnsla sÄ kan du anvÀnda pedalen pÄ flygeln pÄ detta sÀtt och Àr vÀldigt anvÀndbart om du inte spelar i en konsertsal eller kyrka. Det du gör Àr helt enkelt att du trycker ner pedalen, slÄr till en ton, slÀpper försiktigt pedalen tills tonen precis dör (Àr vÀldigt viktigt att det blir exakt), hÄll pedalen i det lÀget och spela sÄ skapar du en kÀnsla av reverb, och om det Àr ett jÀttesnabbt parti dÀr klangen kanske grötar sig sÄ slÀpper du bara lite pÄ pedalen just dÀr.. Detta gÄr exempelvis inte göra med en sustainpedal.

MVH

Anders

VadÄ.. mÄste vÀl gÄ att koppla en sustainpedal till nÄgot reverbreglage i FL-pluggen och fÄ samma (i princip) funtionalitet? Du kan ju koppla vanliga rattar och knappar pÄ ett midiklaviatur till reglagen i FL, sÄ borde vÀl finnas steglösa sustainpedaler som gÄr att koppla pÄ precis samma sÀtt?

Jag har aldrig hör nĂ„gon plugg som simulerar det sĂ„ som jag menar det iaf. Det Ă€r ju inte bara reverbkĂ€nslan du fĂ„r, du fĂ„r övertoner osv dĂ„ du Ă€ven pĂ„verkar svĂ€ngningarna pĂ„ strĂ€ngarna, sĂ„ en plugg kan inte fixa det, mitt tips Ă€r att testa det pĂ„ riktig flygel och spela in det, och om nĂ„gon hittar en plugg som kan simulera det sĂ„ vet jag vilken plugg jag vill inföskaffa 🙂 :)

Har inte testat sjÀlv men enligt reviews och sÄnt jag lÀst om vissa nyare dyra och stora flygelpluggar sÄ verkar det iallafall som att de försöker efterlikna de saker du beskriver hÀr. -Genom fler samplingar och mha specialpedal inte bara skickar pÄ/av som en vanligt sustainpedal.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har kollat runt i Nexus pluginen och Channel settings. Det finns en Filter Modifier Sustain och en Amp Modifier Sustain i Nexus, men det Àr allt. Sen finns det nÄn "Auto Sustain" i Channelsettings men ingen av dessa tre verkar funka sÄ min gissning Àr vÀl att ingen av dem Àr sustainpedal?

EDIT. Nu upptÀckte jag nÄgot. Nu har jag hittat stÀllet dÀr man kan Àndra eventen pÄ dessa Filter och Amp sustainen. Problemet Àr dock, vilken av dom Àr den korrekta?

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har inte testat sjÀlv men enligt reviews och sÄnt jag lÀst om vissa nyare dyra och stora flygelpluggar sÄ verkar det iallafall som att de försöker efterlikna de saker du beskriver hÀr. -Genom fler samplingar och mha specialpedal inte bara skickar pÄ/av som en vanligt sustainpedal.

Det skulle imponera pĂ„ mig och vara guld 😕 Du vet inte vilken plugg som sĂ€ga ha detta? TĂ€nkte om man skulle testa lite demos nĂ€sta hegl.

//Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kommer inte ihÄg nÄgra precisa namn, men det Àr kanske inte sÄ ovanligt nÀr jag tÀnker efter...? Tror att de pratat om det för alla pianopluggar jag lÀst om i MM/Studio/SOS den senaste tiden.

Googlade pÄ "Akoustic piano" (som var det första jag kom pÄ) och dÀr skriver de t.ex. sÄhÀr:

AKOUSTIK PIANO plays and responds exactly as real pianos do. The keys were sampled at varying velocities and great care was taken to capture the entire sustain and release phases. The brand new Layer Morphing Technology generates a seamless dynamic gradient. The characteristic resonances caused by use of the pedals can be adjusted as can the subtle mechanical noises of the pedals and keys themselves. From perfect pianissimo to forceful fortissimo, this instrument delivers the same breadth and depth of tone as the originals.

http://www.native-instruments.com/index.php?id=akoustikpiano

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kommer inte ihÄg nÄgra precisa namn, men det Àr kanske inte sÄ ovanligt nÀr jag tÀnker efter...? Tror att de pratat om det för alla pianopluggar jag lÀst om i MM/Studio/SOS den senaste tiden.

Googlade pÄ "Akoustic piano" (som var det första jag kom pÄ) och dÀr skriver de t.ex. sÄhÀr:

AKOUSTIK PIANO plays and responds exactly as real pianos do. The keys were sampled at varying velocities and great care was taken to capture the entire sustain and release phases. The brand new Layer Morphing Technology generates a seamless dynamic gradient. The characteristic resonances caused by use of the pedals can be adjusted as can the subtle mechanical noises of the pedals and keys themselves. From perfect pianissimo to forceful fortissimo, this instrument delivers the same breadth and depth of tone as the originals.

http://www.native-instruments.com/index.php?id=akoustikpiano

Man tackar, ska ta och kika lite pĂ„ det. Det dumma Ă€r att man dĂ„ sĂ€kert behöver nĂ„gon speciell pedal ocksĂ„ för att ta nytta av allt pluggen har att erbjuda 😄

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...