Jump to content
Annons

Finns det inte mikrofoner som INTE härmar Neumann?


ChrioN

Recommended Posts

Jag har beställt en Neumann TLM103, så denna fråga är väl inget jag behöver få reda på med en gång, men jag tänkte ändå, om man senare vill utöka sin utrustning.

Jag tänkte då att man vill ha olika "sounds", och om man då har en neumann så vill man ju inte ha en klon typ adk. Vilka märken är det som kör sitt egna race? Rode? Akg?

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ADK kommer inte i närheten av Neumann men det är en trevlig mic i alla fall.

Andra mikrofoner att fundera över är ElectroVoice, Sony, Schoeps, AKG, Senheiser, DPA, BeyerDynamics m.fl.

Dessa är förståss lite dyrare men finns å andra sidan beg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du glömde nämna BLUE... De försöker verkligen inte härma Neumann. 😎

Lyssna gärna efter skillnaderna i mina mictester. Jag har slängt upp en hög nya testinspelningar i dag.

Vissa micar är svåra att särskilja om man inte har riktigt bra lyssning...

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrioN,

kolla upp en hederlig gammal Shure SM58. Lägg till en Royer band-mik. Hitta sedan en Schoeps CMXY 4V och en DPA 4003. Alla är väl rätt original. Och listan blir rätt lång om man fortsätter.

När man pratar billiga 1 tums sångmikar från Kina, så vill väl alla påskina att de är lika bra som 30 gånger dyrare Neumann så där kan man väl prata om kopior. Å andra sidan är ju just det ett sound som folk gillar (originalet alltså), så det är väl inte helt fel som ide.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Claes,

tack för alla tester du gör!

Om du ska testa bandmickar är mitt förslag att inkludera dom givna

Royer 121, Coles 4038 och AEA R44 (ev R84) och även ett par betydligt billigare

bandmickar som t ex Beyerdynamics M160 och M260.

Lycka till!

giggsy

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Har du haft möjlighet att provlyssna en Blue The Ball? Är lite småsugen på att köpa en, skulle vara kul att få höra något omdöme kring den dock innan man köper grisen (bollen) i säcken. Gillar dock min Baby Bottle, fin som fan är den också 😳

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Eftersom det var Neumann som uppfann kondensatormikrofonen så är det inte så konstigt att alla refererar till deras mikrofoner hela tiden. Alla andra konstruktioner är ju kopior. Så om du inte vill ha en efterappning blir det en annan typ av mikrofon. Band, dybamis, piezo, etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Golden Age Music distribuerar Coles.

Har handlat lite från dom och det är ett riktigt trevligt litet företag.

/giggsy

Det var som 17 - det visste jag inte... Då får jag fråga dem om jag kan få med någon Coles nästa omgång micar jag kör lite testinspelningar... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Har du haft möjlighet att provlyssna en Blue The Ball? Är lite småsugen på att köpa en, skulle vara kul att få höra något omdöme kring den dock innan man köper grisen (bollen) i säcken. Gillar dock min Baby Bottle, fin som fan är den också 😛

/Majken

Jag tror att jag ska kunna köra test på The Ball nästa omgång - som troligen blir om ca 2 veckor. Den har ju verkligen annorlunda utseende, så det blir kul att kolla om den låter lika kul som den ser ut...

Instämmer i att BabyBottle är en riktig höjdare. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...