Jump to content
Annons

Gitarrmickar


southernrock

Recommended Posts

Annons
Fenders Texas Specials är riktigt trevliga. Har en American Standard med dessa som är riktigt bra.

Ok ! Tack för det.Har du nå tips för nån humbucker vid stallet? jag har hört at det finns stackade singlecoils som liknar humbuckers ?

Beror ju på vad du är ute efter, men Seymour Duncan JB Jr. kan väl betraktas som lite utav en klassiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fenders Texas Specials är riktigt trevliga. Har en American Standard med dessa som är riktigt bra.

Ok ! Tack för det.Har du nå tips för nån humbucker vid stallet? jag har hört at det finns stackade singlecoils som liknar humbuckers ?

Beror ju på vad du är ute efter, men Seymour Duncan JB Jr. kan väl betraktas som lite utav en klassiker.

Ok!! Tackar för tipset..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena ! Spelar lite blandat,både rock och blues..Lirar på en Strata High way One med singlecoil mickar ( standard) skulle vilja ha några med mera klös i + kanske nån humbucker i stallet ?? Utan att karva i guran...

S.Duncan's Hotrails kan vara det du e ute efter..

Bra drag i dessa humbuckers som passar perfekt där singelcoil's satt innan 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ligger inte denna tråden något fel??

Om man skall plasera en humbucker i stratan istället för singelcoil bör man väl byta ut sina pottar från 250 till 500? Risken är väl annars att diskanten i humbuckern skärs av och det bara blir basigt och grötigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger inte denna tråden något fel??

Om man skall plasera en humbucker i stratan istället för singelcoil bör man väl byta ut sina pottar från 250 till 500? Risken är väl annars att diskanten i humbuckern skärs av och det bara blir basigt och grötigt.

Beror på var den skall sitta. Vid stallet behöver man inte byta pot, däremot om den sitter i mitten eller neck.

Enilgt tillverkarna bör man alltid följa regeln Humbucker-500K och singelcoil-250K. Gäller inte detta i stall läge?

ps. gjorde en egen tråd i ämnet ds.

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev i min gitarrtråd så lämnade jag in min Fender till JAM stockholm som installerade en S Duncan Jeff Beck SH-4 i stallposition och det låter så jäkla bra. Jag förnekar inte att Billie Joe är min gitarrhjälte så jag visste vad jag var ute efter för ljud och jag fick precis vad jag ville ha. De fick karva i trät, skära i plektrumskyddet, vinkla humbuckern så att strängarna skulle täcka spolarna, etc, men resultatet var toppen. 600:- för jobbet var inte ens mycket pengar alls. Nu slipper jag allt jobbigt brum och ljudet är tyngre och fetare. Känns som att stå bredvid en jetmotor när ett flygplan startar. 😆

Resultatet...

[bild]

jistanes vad dyrt.. 😆

sorry, men tyckte inte att det blev ett dugg snyggt med vinklad humbucker!!!!! fick du ngt mer för den pengen eller tog de verkligen 600 spänn för en timmes jobb??

Link to comment
Dela på andra sajter

jistanes vad dyrt.. 🙂

sorry, men tyckte inte att det blev ett dugg snyggt med vinklad humbucker!!!!! fick du ngt mer för den pengen eller tog de verkligen 600 spänn för en timmes jobb??

Nej, det var inte ett dugg dyrt. Särskilt med tanke på att jag inte är i närheten av att ha de kunskaper som krävs för att göra jobbet själv (risk att sabba hela guran), samt att ingen annan gitarrshop hade gjort det billigare, så vitt jag vet och dom jag kollat med. Att det tog en timme tvivlar jag starkt på. 600:- var enligt min mening ett mycket bra pris för ett så bra jobb.

Och vad du anser om det rent estetiskt, tja, vad ska jag säga om det. Smaken är som baken. Jag har mina förebilder så för mig råder ingen tvekan om vad jag är ute efter. ☺️

Billie Joe med sin "Blue"

[bild1]

och

Van Halen med "Frankestrat"

[bild2]

det jag försökte påpeka var att du skulle kika i min signatur.. 🙂

600 spänn är dyrt tycker jag!! med tanke på att .... jag hade gjort det billigare. if you see what i mean!! hehe

ta o kika på ett av mina senaste projekt: http://idf.carbonmade.com - jag renoverade en epiphone les paul special II, den billigaste som fanns att tillgå på thomann!

jag tycker det blev till det bättre, och även kunden!

det är najs o va bestämd hur man vill ha sin planka.. har renoverat gitarrer åt folk som inte haft en aning, men då har jag fått styra upp sånt som jag tycker är fint.. men det är bara skoj!!

Link to comment
Dela på andra sajter

jistanes vad dyrt.. 😛

sorry, men tyckte inte att det blev ett dugg snyggt med vinklad humbucker!!!!! fick du ngt mer för den pengen eller tog de verkligen 600 spänn för en timmes jobb??

Nej, det var inte ett dugg dyrt. Särskilt med tanke på att jag inte är i närheten av att ha de kunskaper som krävs för att göra jobbet själv (risk att sabba hela guran), samt att ingen annan gitarrshop hade gjort det billigare, så vitt jag vet och dom jag kollat med. Att det tog en timme tvivlar jag starkt på. 600:- var enligt min mening ett mycket bra pris för ett så bra jobb.

Och vad du anser om det rent estetiskt, tja, vad ska jag säga om det. Smaken är som baken. Jag har mina förebilder så för mig råder ingen tvekan om vad jag är ute efter. 😳

Billie Joe med sin "Blue"

[bild1]

och

Van Halen med "Frankestrat"

[bild2]

det jag försökte påpeka var att du skulle kika i min signatur.. 😛

600 spänn är dyrt tycker jag!! med tanke på att .... jag hade gjort det billigare. if you see what i mean!! hehe

ta o kika på ett av mina senaste projekt: http://idf.carbonmade.com - jag renoverade en epiphone les paul special II, den billigaste som fanns att tillgå på thomann!

jag tycker det blev till det bättre, och även kunden!

det är najs o va bestämd hur man vill ha sin planka.. har renoverat gitarrer åt folk som inte haft en aning, men då har jag fått styra upp sånt som jag tycker är fint.. men det är bara skoj!!

Aha, jag visste inte att du var gitarrdoktor. Då vet du ju vad du snackar om. Snyggt jobbat med Les Pauln! Hade du tagit under 600:- och gjort ett så bra jobb som JAM gjorde, då hade jag nästan känt mig taskig över att betala så lite. Så det är helt okej med 600:- tycker jag. Du vill väl inte ge kunden dåligt samvete? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

jistanes vad dyrt.. 😛

sorry, men tyckte inte att det blev ett dugg snyggt med vinklad humbucker!!!!! fick du ngt mer för den pengen eller tog de verkligen 600 spänn för en timmes jobb??

Nej, det var inte ett dugg dyrt. Särskilt med tanke på att jag inte är i närheten av att ha de kunskaper som krävs för att göra jobbet själv (risk att sabba hela guran), samt att ingen annan gitarrshop hade gjort det billigare, så vitt jag vet och dom jag kollat med. Att det tog en timme tvivlar jag starkt på. 600:- var enligt min mening ett mycket bra pris för ett så bra jobb.

Och vad du anser om det rent estetiskt, tja, vad ska jag säga om det. Smaken är som baken. Jag har mina förebilder så för mig råder ingen tvekan om vad jag är ute efter. 😆

Billie Joe med sin "Blue"

[bild1]

och

Van Halen med "Frankestrat"

[bild2]

det jag försökte påpeka var att du skulle kika i min signatur.. 😛

600 spänn är dyrt tycker jag!! med tanke på att .... jag hade gjort det billigare. if you see what i mean!! hehe

ta o kika på ett av mina senaste projekt: http://idf.carbonmade.com - jag renoverade en epiphone les paul special II, den billigaste som fanns att tillgå på thomann!

jag tycker det blev till det bättre, och även kunden!

det är najs o va bestämd hur man vill ha sin planka.. har renoverat gitarrer åt folk som inte haft en aning, men då har jag fått styra upp sånt som jag tycker är fint.. men det är bara skoj!!

Aha, jag visste inte att du var gitarrdoktor. Då vet du ju vad du snackar om. Snyggt jobbat med Les Pauln! Hade du tagit under 600:- och gjort ett så bra jobb som JAM gjorde, då hade jag nästan känt mig taskig över att betala så lite. Så det är helt okej med 600:- tycker jag. Du vill väl inte ge kunden dåligt samvete? 🤪

då får jag be om ursäkt för att givit dig dåligt samvete.. 😳

ta en titt i mitt portfolio igen idag, finns en ny planka uppe (nytt jobb).

ska gå till min lokala leverantör av allt och leta customtele p-skydd nu. kanske blir nåt annat najs med.. 🙂

men om du har nån mer planka som ska fixas är det bara att hojta..

det gäller alla på forumet. och då blir det forumpris.. 🙂 PM:a för prisuppgift!!

piis

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bra jobbat soxic!

Du kände att du var på för tunn is för att sätta fräsen i strattan.

Kul att du blev nöjd!

Det där med vad man lägger tid på och fixar själv eller köper färdigt / lejer bort, kan variera.

Ibland kan man hålla på med ett idiotprojekt och lägga massa tid på, kanske till ingen nytta , eller bara för "att man kan" eller vill visa "att man kan" eller man kan inte hejda sig för det är så kul, och ibland går man bara och köper färdigt.

Mr IDG, Helkul att du gör fina jobb och håller bra priser. Lycka till med dina affärer.

Du håller väl till bortåt Linköping så du kommer nog tyvärr aldrig att få fila på mina guror.

Jag har tryckt i en Di Marzio super dist i en Epi stratta med hemmapinad plektrumplatta (LP skiva) samt Dunkan hotrail (stackad humbucker) i en vanlig stratta. Singelcoil duger bara till telen (att lira Steve Cropper lics med) eller kanske stratta i äggläge, men vem vill ha ett äggsound? Inte jag! Som det känns nu blir nästa micinköp ett Zack W set (EMG 81&85) men vi får se.

Lär mig (eller länka mig till info) att lägga upp bilder så kan ni få se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat soxic!

Du kände att du var på för tunn is för att sätta fräsen i strattan.

Kul att du blev nöjd!

Det där med vad man lägger tid på och fixar själv eller köper färdigt / lejer bort, kan variera.

Ibland kan man hålla på med ett idiotprojekt och lägga massa tid på, kanske till ingen nytta , eller bara för "att man kan" eller vill visa "att man kan" eller man kan inte hejda sig för det är så kul, och ibland går man bara och köper färdigt.

Mr IDG, Helkul att du gör fina jobb och håller bra priser. Lycka till med dina affärer.

Du håller väl till bortåt Linköping så du kommer nog tyvärr aldrig att få fila på mina guror.

Jag har tryckt i en Di Marzio super dist i en Epi stratta med hemmapinad plektrumplatta (LP skiva) samt Dunkan hotrail (stackad humbucker) i en vanlig stratta. Singelcoil duger bara till telen (att lira Steve Cropper lics med) eller kanske stratta i äggläge, men vem vill ha ett äggsound? Inte jag! Som det känns nu blir nästa micinköp ett Zack W set (EMG 81&85) men vi får se.

Lär mig (eller länka mig till info) att lägga upp bilder så kan ni få se.

idF och NORRKÖPING för guds skull.. 😉 står mkt tydligt till vänster.. 😛

2 super distortion kommer jag trycka i en strata om några veckor. har blivit bokad för ett stort ingrepp igen. 🙂

just nu trycker jag i en PAFmick i min egna strata, och det blir en telehals på den med. lite 51-influerad!

samtidigt som jag går igenom en warwick jazzman.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena ! Spelar lite blandat,både rock och blues..Lirar på en Strata High way One med singlecoil mickar ( standard) skulle vilja ha några med mera klös i + kanske nån humbucker i stallet ?? Utan att karva i guran...

Hej!

Texas specials i hals och mitt och en Seymore Duncan Hotrail i stallet. Mycket bättre blir det inte 😄

(tyvärr så kan texas specials brumma en del om man distar dem.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...