Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallÄj dÀr.

Nu har jag stött pÄ ett problem som jag inte kan förstÄ...

Jag lyckar inte bounca (Export Audio mixdown) projekt som jag spelat in med 48.000 Khz till 44.100.

(Vad jag vill göra Àr en mixdown av ett projekt med instÀllningen 48/24 till 44.1/16)

Nedmixningen hÀnger sig. Det jag mÄste göra Àr att konvertera hela projektet till 44.100 för att det skall fungera.

Vad Àr det som Àr felet.

Att bit djupet Àr ett annat verkar inte spela nÄgon roll. Ett projekt som Àr inspelat i 44.1/24 kan man utan broblem bounca till 44.1/16)

Verkar ju helknar om man behöver konvertera hela projektet till 44.1 för att man skall kunna göra en test mixdown.

NÄgra förslag nÄgon?

/Uffe

Annons
Postat

Problemet Àr att du inte kan ha blandade samplingsfrekvenser i ett projekt, sÄ det Àr inte konstigt att du inte fÄr ordning pÄ det om du fortfarande har kvar ljudfiler med fel samplingsfrekvens... Om programmet hade godkÀnt blandade samplingsfrekvenser, sÄ skulle datorn tvingas göra en realtidskonvertering av alla spÄr som Àr fel, med vÄldsamt ökad belastning som följd...

Olika bitdjup Àr dÀremot inga problem, eftersom programmet alltid anvÀnder ett Ànnu högre bitdjup internt - oavsett vilket bitdjup materialet Àr inspelat med.

Postat (redigerat)

Men.. LÄt sÀga att jag slÀller in Projektet (Project settings) för att vara 48/24... Blir inta alla clip konverterade om jag t.ex skulle importera en fil som Àr inspelad i ex 44.1?

Kan man pÄ nÄgot sÀtt sÀkerstÀlla /konvertera att ALLA spÄr Àr till 48 innan man mixar ner till 44.1?

/Uffe

Redigerat av Bajenuffe1
Postat

sluta spela in i 48, det blir bara problem. đŸ€Ș

Postat

Mixa ned i samma samplingsfrekvens som du spelat in i.

Konvertera till 44,1 kHz i efterhand istÀllet. Konverteringen i Cubase Àr sÄdÀr. Det finnsgratisalternativ spom lÄter bÀttre. Voxengo R8brain Free t ex.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.