Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Jag har införskaffat en ny Macbook Pro o Àr lite frustrerad att det inte Àr sÄ snabbt som jag hoppades, eller sÄ stabilt som de va med min Powerbook G4 eller Mac G5a. Logic har crashat flera gÄnger... nÄgot som aldrig hÀnt mig innan. SÄ jag funderar pÄ varför och saker att göra Ät saken.

NÄgon nÀmde nÄgonstans att man kunde fixa nÄgon preference file... men jag fattade inte riktigt...

Sen lÀste jag nÄgonstans att man kan krama ur lite mer kraft ur Macen genom att anvÀnda en extern hÄrddisk vid inspelning. Hur bra hÄrddisk krÀvs, mÀrks det stor skillnad i performance, och vad skall man lÀgga var? Jag har en liten 100GB Lacie USB HÄrddisk. GÄr den anvÀnda?

Jag tror bestÀmt att pÄ min gamla Powerbook tippsades det om att man kan stÀlla ner grafiken för att fÄ bÀttre perstanda. Jag testade pÄ Macbooken men det blev knas... gjorde jag nÄgot fel eller funkar inte detta till ens fördel lÀngre.

NÄgra andra tankar?

Tacksamhet! /Nudel

Jag har en Macbook Pro 2.4 GHz, 2GB RAM (kanske jag mĂ„ste skaffa mer?) Leopard, Logic Pro 7 och ett glatt humör. 😎

Annons
sp0ven (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hej. Jag har införskaffat en ny Macbook Pro o Àr lite frustrerad att det inte Àr sÄ snabbt som jag hoppades, eller sÄ stabilt som de va med min Powerbook G4 eller Mac G5a. Logic har crashat flera gÄnger... nÄgot som aldrig hÀnt mig innan. SÄ jag funderar pÄ varför och saker att göra Ät saken.

NÄgon nÀmde nÄgonstans att man kunde fixa nÄgon preference file... men jag fattade inte riktigt...

Sen lÀste jag nÄgonstans att man kan krama ur lite mer kraft ur Macen genom att anvÀnda en extern hÄrddisk vid inspelning. Hur bra hÄrddisk krÀvs, mÀrks det stor skillnad i performance, och vad skall man lÀgga var? Jag har en liten 100GB Lacie USB HÄrddisk. GÄr den anvÀnda?

Jag tror bestÀmt att pÄ min gamla Powerbook tippsades det om att man kan stÀlla ner grafiken för att fÄ bÀttre perstanda. Jag testade pÄ Macbooken men det blev knas... gjorde jag nÄgot fel eller funkar inte detta till ens fördel lÀngre.

NÄgra andra tankar?

Tacksamhet! /Nudel

Jag har en Macbook Pro 2.4 GHz, 2GB RAM (kanske jag mĂ„ste skaffa mer?) Leopard, Logic Pro 7 och ett glatt humör. 😎

Hejsan!

Har samma dator, fast 4gb ram.

Har haft samma problem.

Logic hÀnger sig, eller det stÄr "system overload", nÄgot i den stilen. De beror pÄ att man aldrig ska spela in project pÄ systemdisken.

Disken som sitter i datorn Àr 5400rpm:are med en lÀsarm. Om den ska lÀsa Logic, som inte Àr ett litet program, samtidigt som den ska lÀsa/skriva audio, sÄ blir det tungt.

Fick detta förklarat för mig i förrgÄr dÄ jag pratade med en kille pÄ apple.

Köp en extern hd med Firewire 800 sĂ„ skonar det datorn. BestĂ€llde sjĂ€lv en igĂ„r 😆

SÄg nu att du funderade pÄ att skaffa mer ram. Gör det.

Sedan vet jag inte hur leapoard fungerar med logic. TÀnkte sjÀlv vÀnta nÄgra uppdateringar till jag gÄr över.

Hade

Redigerat av sp0ven
Postat

NÄgra andra tankar?

Tacksamhet! /Nudel

Hejsan!

Har samma dator, fast 4gb ram.

Har haft samma problem.

Logic hÀnger sig, eller det stÄr "system overload", nÄgot i den stilen. De beror pÄ att man aldrig ska spela in project pÄ systemdisken.

Disken som sitter i datorn Àr 5400rpm:are med en lÀsarm. Om den ska lÀsa Logic, som inte Àr ett litet program, samtidigt som den ska lÀsa/skriva audio, sÄ blir det tungt.

Fick detta förklarat för mig i förrgÄr dÄ jag pratade med en kille pÄ apple.

Köp en extern hd med Firewire 800 sĂ„ skonar det datorn. BestĂ€llde sjĂ€lv en igĂ„r 😆

SÄg nu att du funderade pÄ att skaffa mer ram. Gör det.

Sedan vet jag inte hur leapoard fungerar med logic. TÀnkte sjÀlv vÀnta nÄgra uppdateringar till jag gÄr över.

Hade

Hej!

Tack för tips.Jag kommer prova det ocksĂ„! 😆

sp0ven (oregistrerad)
Postat
Ok. LÄt oss fÄ veta vad det blev för skillnad nÀr du fÄtt din externa hÄrddisk. Skulle va mycket intressant. Tack. Nudel

Jag har fÄtt min hd nu och jag har flyttat över alla project. Skillnaden Àr inte superstor men jag upplever att det gÄr snabbare att ladda upp projecten.

Dock har jag fÄtt ett felmedelande. Men det beror nog pÄ att alla mjukvarusynthars samplingar ligger kvar pÄ systemdisken.

Ska prova att Àven lÀgga över dom.

Överlag sĂ„ Ă€r mitt system stabilare nu!

Postat
Sedan vet jag inte hur leapoard fungerar med logic.

Jag tror minsann att Apple sett till att ett av Apples flaggskepp fungerar bra under deras eget OS. 😎

Postat

HĂ„ller med Linus. BĂ„de Leopard och Logic har blivit uppdaterade sedan de först slĂ€ptes lösa vilket borde betyda att de Ă€r optimerade för att umgĂ„s intimt med varann 😎

sp0ven (oregistrerad)
Postat
HĂ„ller med Linus. BĂ„de Leopard och Logic har blivit uppdaterade sedan de först slĂ€ptes lösa vilket borde betyda att de Ă€r optimerade för att umgĂ„s intimt med varann 😛

FrÄgan kom upp pÄ ett seminarium jag var pÄ. NÄgon kille frÄn macForum kom och förelÀste om Logic 8.

PÄ honom lÀt som om att det var lika bra att köra med tiger ett tag till.

Men det stĂ€mmer sĂ€kert! Detta var ju nĂ„gra uppdateringar sedan 🙂

Postat
PÄ honom lÀt som om att det var lika bra att köra med tiger ett tag till.

Det var nog inte pga. Logic utan t ex vissa ljudkort/interface som behöver uppdaterade drivrutiner.

Postat
Ok. LÄt oss fÄ veta vad det blev för skillnad nÀr du fÄtt din externa hÄrddisk. Skulle va mycket intressant. Tack. Nudel

Jag har fÄtt min hd nu och jag har flyttat över alla project. Skillnaden Àr inte superstor men jag upplever att det gÄr snabbare att ladda upp projecten.

Dock har jag fÄtt ett felmedelande. Men det beror nog pÄ att alla mjukvarusynthars samplingar ligger kvar pÄ systemdisken.

Ok. Bra. NÀr du har kört ett par dagar... Tycker du dÄ att det blev sÄ pass mycket bÀttre att det va vÀrt det?

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Ok. Bra. NÀr du har kört ett par dagar... Tycker du dÄ att det blev sÄ pass mycket bÀttre att det va vÀrt det?

Har kört ett project. Inget monsterproject men 17 spÄr audio utan mjukvarusynthar. DÄ gick det kalas!

Förut ville det gÀrna dyka upp felmedelanden pÄ samma project.

Jag tycker det Àr vÀrt det. Dessutom sÄ Àr det hÀlsosammare för datorns hd helt enkelt.

Postat

Har kört ett project. Inget monsterproject men 17 spÄr audio utan mjukvarusynthar. DÄ gick det kalas!

Jag tycker det Àr vÀrt det. Dessutom sÄ Àr det hÀlsosammare för datorns hd helt enkelt.

Gött! Tack! Rock on!

• 4 mĂ„nader senare...
Postat

Gött! Tack! Rock on!

Ok, jag Àr nybörjare vad gÀller bÄde Logic samt Mac och jag lider av samma problem att datorn hÀnger sig, gÀrna i samband med LOGIC och det Àr mycket frustrerande.

Jag har hela LOGIC 8 installerat pÄ systemhÄrddisken men försöker spara alla projekt pÄ min Externa. Jag har en WESTERN DIGITAL STUDIO EDITION 1Tb som Àr kopplat med Esata till ett SONNET expresscard in i datorn. Skulle det vara bÀttre om jag hade allt installerat pÄ den externa hÄrddisken?

Min dator Àr en Macbook PRO 2,5 Ghz, 4Gb ram, 250Gb hdd

Mycket tacksam för svar och gÀrna tips hur jag avinstallerar Logic och installerar det pÄ den externa utan att förlora de projekten som jag har pÄ gÄng.

//Fabbe

Postat

sitter med en 2,5Ghz 17" 4GB ram och kan absolut rekommendera RAM-uppgradering! typ 800kr frÄn inwarehouse.

kör en 1TB disk via FW800 och det fungerar riktigt bra. jag bestÀllde iofs min dator med en 200gb 7200varvs disk instÀllet för standarddisken sÄ man kanske inte mÀrker det i första taget.

lÀgg alla samplingsbibliotek och projekt-mappar pÄ den externa disken och har du mycket som gÄr via firewirebussen, övervÀg skaffa en expresscard-expansion!

tycker absolut du först och frÀmst mÄste uppgradera logic 7 till 8. senaste 8.02 funkar riktigt bra för mig. utöver det sÄ handlar det mycket om ljudkortet och instÀllningarna dÀr. te.x I/O saftey buffer rutan Àr bara till problem för mig iaf.

kör onyx nÄgon gÄng i veckan för att reparera skivbehörigheter sÄ datorn Àr i topptrim!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.