Jump to content
Annons

Hur mycket headroom finns det egentligen?


tbruce

Recommended Posts

Jag och Elof började tjafsa på MSN om hur Logics headroom funkar. Klippmätaren på kanalerna går igång på ±0, och slutar visa över +6, så då är det ju lätt att inbilla sig att det borde ha klippt - men det har det inte. För om man drar ner motsvarande mängd på en senare kanal i kedjan, dvs en aux eller mastern, så låter det som det ska igen. Det klipper alltså inte förrän det går över noll på outputen.

Hur långt kan man dra det? Jag testade att lägga på en gainplugg på en normaliserad sinuston, för att verkligen kunna dra på rejält. +24 db där, sen -24 db på mastern. Inga problem. En till likadan - inga problem. Osv. Detta visade sig vara en fjutt i vinden mot hur långt det gick att dra. Jag kan ha ända upp till 33 stycken gainpluggar som alla drar upp signalen med 24 jävla db var. Sen lika många som drar ner signalen med lika mycket var på ett par kedjade bussar och även mastern. Ljudet är oförändrat! Lägger jag till nr 34 så kör det sig. Så vi snackar 33*24 = ca 800 db här...

Hur fn hanterar Logic en signal på 800 db?? Tänker jag fel eller krävs det typ 133 bitar för att beskriva en sån dynamik? Vad är poängen med att ha en klippmätare på varje spår, när den slutar visa ca 794 db innan det faktiskt klipper på riktigt? :rolleyes:

Hur funkar detta i andra program, är alla lika överdrivet generösa?

EDIT: lite småslarv/otydligheter.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det normala är att man ställer masterreglarna på 0 och respektive regel på varje kanalstrip på 0 eller något under 0. Om den totala volymen fortfarande är för svag efter att slutmixningen är avklarad så kompenserar man detta i mastringen. Det finns säker dem som gör på annat sätt, men detta förfarande är "standard" sedan långt före den digitala intrånget i studiovärlden.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Det normala är att man ställer masterreglarna på 0 och respektive regel på varje kanalstrip på 0 eller något under 0. Om den totala volymen fortfarande är för svag efter att slutmixningen är avklarad så kompenserar man detta i mastringen. Det finns säker dem som gör på annat sätt, men detta förfarande är "standard" sedan långt före den digitala intrånget i studiovärlden.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Fast nu handlade det ju inte om master-bussen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar detta i andra program, är alla lika överdrivet generösa?

Så länge de jobbar med 32 bitar float så fungerar det likadant där du kan skjuta långt över nollan utan att råka ut för problem. Det viktiga är alltid att gå ner under nollan innan fysiska utgångar eller masterbussen där man i regel går från 32 float till 24 eller 16 fixed point.

Ett undantag för detta är ProTools som jobbar med fixed point hela vägen, något som innebär att signalen distar så fort den slår över noll någonstans i mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar detta i andra program, är alla lika överdrivet generösa?

Så länge de jobbar med 32 bitar float så fungerar det likadant där du kan skjuta långt över nollan utan att råka ut för problem. Det viktiga är alltid att gå ner under nollan innan fysiska utgångar eller masterbussen där man i regel går från 32 float till 24 eller 16 fixed point.

Ett undantag för detta är ProTools som jobbar med fixed point hela vägen, något som innebär att signalen distar så fort den slår över noll någonstans i mixern.

Jag jobbar i cubase, och om man slänger på en plugg efter t ex en kompressor som är för stark utsignal från så hörs det att det distar in i eq:n. Hur kommer det sig? Eller är poängen att det räcker att dra ned insignalen i eq:n, och inte ändra utsignalen från kompressorn?

Och i så fall: Borde det inte låta helvete eftersom det borde dista in i typ 32 st gain boost-pluggar i det nämnda fallet? 🙂

Redigerat av mimla
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar detta i andra program, är alla lika överdrivet generösa?

Så länge de jobbar med 32 bitar float så fungerar det likadant där du kan skjuta långt över nollan utan att råka ut för problem. Det viktiga är alltid att gå ner under nollan innan fysiska utgångar eller masterbussen där man i regel går från 32 float till 24 eller 16 fixed point.

Ett undantag för detta är ProTools som jobbar med fixed point hela vägen, något som innebär att signalen distar så fort den slår över noll någonstans i mixern.

Jag jobbar i cubase, och om man slänger på en plugg efter t ex en kompressor som är för stark utsignal från så hörs det att det distar in i eq:n. Hur kommer det sig? Eller är poängen att det räcker att dra ned insignalen i eq:n, och inte ändra utsignalen från kompressorn?

Och i så fall: Borde det inte låta helvete eftersom det borde dista in i typ 32 st gain boost-pluggar i det nämnda fallet? 🙂

vilken kompressor och vilken eq?

den interna signalhanteringen i de flesta daw:s som anvander floating point har extremt mycket headroom.

men enskilda pluggar kan ha alla mojliga tekniska losningar internt, kanske omvandling till fixed point eller annat som kraver mer "lagom" gain.

Lasse XLN, sjuk pa hotellrummet i LA 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Majken, jag vet att du har bra koll på detta, men för att förtydliga, jag antar att du syftar på Pro Tools baserat på MIX & HD system och inte LE?

Hur funkar detta i andra program, är alla lika överdrivet generösa?

Så länge de jobbar med 32 bitar float så fungerar det likadant där du kan skjuta långt över nollan utan att råka ut för problem. Det viktiga är alltid att gå ner under nollan innan fysiska utgångar eller masterbussen där man i regel går från 32 float till 24 eller 16 fixed point.

Ett undantag för detta är ProTools som jobbar med fixed point hela vägen, något som innebär att signalen distar så fort den slår över noll någonstans i mixern.

Redigerat av aolsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det headroom i det digitala systemet, va, det måste vara något nytt, analoga rullbandare vet jag att man kunde få headroom men i det digitala systemet, hmm. Jag fick lära mig att det inte finns något headroom i det digitala systemet av den enkla anledningen att när mätaren slår "noll" så finns det inga fler ettor och nollor som kan (över nollan) beskriva (bitar, stegen) signalen och där av distortion(förvrängning)mer eller mindre. Är jag ute och cyklar?Eller minns jag helt fel?

Helt sant, Pro Tools LE kör på 32 bit float, jag menade riktiga Pro Tools 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Finns det headroom i det digitala systemet, va, det måste vara något nytt, analoga rullbandare vet jag att man kunde få headroom men i det digitala systemet, hmm. Jag fick lära mig att det inte finns något headroom i det digitala systemet av den enkla anledningen att när mätaren slår "noll" så finns det inga fler ettor och nollor som kan (över nollan) beskriva (bitar, stegen) signalen och där av distortion(förvrängning)mer eller mindre. Är jag ute och cyklar?Eller minns jag helt fel?
Helt sant, Pro Tools LE kör på 32 bit float, jag menade riktiga Pro Tools 😠

Det här har ju med omvandlingen att göra, inte själva beräkningarna i programmet, vad jag förstår(?)

Det klipper egentligen inte på masterbussen I LOGIC, utan om det lyser rött på mastern i Logic eller annat program (floating point), så låter det illa för att det också klipper i omvandlaren som du lyssnar igenom. Det distar alltså inte i programmet, utan i omvandlaren som får för stark signal från programmet och det uppstår distortion i DA omvandlingen.

Och det här med kompressorer och pluggar blir ju också helt vajsing även i Logic. En kompressorplugg där högsta tröskelvärdet är 0 db, tycker ju inte det är särskilt kul att få 800 db över nollan (som tor lyckades med 🙂), då är det liksom omöjligt att mixa och använda sig av den på ett "normalt" sätt...

Jag har alltid masterregeln på noll och mixar så att det inte peakar på mastern, som när man mixar analogt. Om man skulle råka överskrida nollan digitalt är det ju egentligen bara att dra ner masterregeln en bit, men man sitter inte gärna med masterregeln på -15 på ett riktigt bord. Det skulle också låta skit eftersom alla kanaler i sig skulle ligga på rött. Ja, om man inte är ute efter nått väldigt speciellt sound då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det headroom i det digitala systemet, va, det måste vara något nytt, analoga rullbandare vet jag att man kunde få headroom men i det digitala systemet, hmm. Jag fick lära mig att det inte finns något headroom i det digitala systemet av den enkla anledningen att när mätaren slår "noll" så finns det inga fler ettor och nollor som kan (över nollan) beskriva (bitar, stegen) signalen och där av distortion(förvrängning)mer eller mindre. Är jag ute och cyklar?Eller minns jag helt fel?

man kan säga att det finns ett "internt headroom" men inte när du "kör ut signalen" via mastern

där är gränsen 0dB - precis som du minns

sen kan olika program visa å mäta lite hipp som happ på sina ledstaplar har man ju märkt, väldigt korta peakar som hoppar över nollan hörs ibland inte även om mätaren ger utslag

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar detta i andra program, är alla lika överdrivet generösa?

Så länge de jobbar med 32 bitar float så fungerar det likadant där du kan skjuta långt över nollan utan att råka ut för problem. Det viktiga är alltid att gå ner under nollan innan fysiska utgångar eller masterbussen där man i regel går från 32 float till 24 eller 16 fixed point.

Ett undantag för detta är ProTools som jobbar med fixed point hela vägen, något som innebär att signalen distar så fort den slår över noll någonstans i mixern.

Jag jobbar i cubase, och om man slänger på en plugg efter t ex en kompressor som är för stark utsignal från så hörs det att det distar in i eq:n. Hur kommer det sig? Eller är poängen att det räcker att dra ned insignalen i eq:n, och inte ändra utsignalen från kompressorn?

Och i så fall: Borde det inte låta helvete eftersom det borde dista in i typ 32 st gain boost-pluggar i det nämnda fallet? 😄

vilken kompressor och vilken eq?

den interna signalhanteringen i de flesta daw:s som anvander floating point har extremt mycket headroom.

men enskilda pluggar kan ha alla mojliga tekniska losningar internt, kanske omvandling till fixed point eller annat som kraver mer "lagom" gain.

Lasse XLN, sjuk pa hotellrummet i LA :rolleyes:

Nä jag vet inte riktigt när det har hänt. Känns bara som att det har hänt.

Självklart borde det väl bero på hur pluggen är gjort. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...