Jump to content
Annons

Access Virus B/C/TI


Becker

Recommended Posts

Tjo!

Sitter här och funderar om jag ska göra slag i saken och köpa min första hårdsynt. Visst, det finns massor med mjuksyntar osv men jag tycker det är enormt oinspirerade att skruva med musen. Har testat några controllers oxå men det är så mycket plastkänsla så man kan kräkas och det känns ändå inte äkta.

Jag är rejält sugen på en Virus och jag har lite funderingar kring den som någon kanske kan svara på.

Hur bra står sig Virus B ljudmässigt idag jämfört med C och TI? Prismässigt så är den väldigt trevlig, har sett dom för runt 3-5k beroende på modell. Inte så farligt mycket pengar med andra ord. Är det dumt att köpa en B? Borde jag istället sikta in mig på en nyare version. Såg att Access säljer Classic och om jag förstår det rätt så är det en remake av Virus B? Isåfall kan den väl inte vara helt utdaterad tycker jag. Ni som arbetat med en TI, hur pass bra är mjukvaran? Är den så bra att den känns som ett måste? Jag har skruvat och testat lite med en annan hårdsynt och visst är det lite mer pulande än mjukvara men samtidigt så känns det mer äkta på något vis. Hur pass kompatibel är B med C och TI presets? Såg att TI är helt bakåtkompatibel men hur funkar det tvärt om?

Hur mycket bör dessa kosta? Det är bara desktopmodeller alternativt rackmodeller jag är intresserad av. Om jag fattat rätt så passar desktopmodellerna i ett rack? Jag har ett helt okej klaviatur redan och lider av utrymmesbrist så en liten smidig sak passar mig mycket bättre. Har sett att man får TI desktop för 9-11.000 vilket jag antar är ett okej pris? Virus C har jag faktiskt inte sett en enda sedan jag började leta så har inte en aning vad jag bör betala. Virus C ser förbaskat bra ut dock så om det skulle dyka upp en sådan till ett trevligt pris så tror jag inte att jag kan låta bli. En TI skulle inte heller sitta fel..... Hmmm

Förresten en sista fråga som jag inte riktigt får koll på. Vad sjutton är virus powercore och hur funkar den? Är det själva kontrollern i mjukvaruform som kopplas till hårdvaran eller? Är inte helt med i matchen här.

Ojoj. Många frågor... Hoppas jag får svar på ett par i alla fall. 😄

/Becker

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Virua Powercore är en plug för TC Electronics DSP kort som heter Powercore. med andra ord en soft-plug för att kunna agera vad som motsvarar en Virus B mer eller mindre.

Angående Virus så ska du ha en Virus skaffa minst en C modell. Har själv en Virus C i min rack här och den är riktigt bra. Hadde dock inte tackat nej till en TI då den har en hel del förbättringar. men som sagt, C modellen minst är vad jag skulle rekommendera.

Redigerat av SinSonic
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Men hur mycket skiljer sig C med B och Classic ljudmässigt? För B och classic är väl samma synt eller? Har kikat runt en del på nätet och letat på youtube men jag hittar inga vettiga ljudklipp som visar skillnaden.

Helt klart är Virus C tokintressant och dess svarta utseende tilltalar mig mycket. Jag dock märkt att den är svår att hitta men det kanske går bättre om man annonserar i diverse köpes annonser. Vad får man betala för en beggad Virus C? Har sett att B går för 3-5.000:- beroende på modell och skick. En C får inte bli så mycket dyrare tycker jag för då blir mellanskillnaden till en TI väldigt liten och gör valet ännu svårare. 😠

Usch svårt det här. Mitt velande gör det inte lättare heller. En sista fråga om någon vet svaret. Kan man montera en desktop i rack? Om jag förstått rätt så ska det gå att skruva på rackvinklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte direkt koll på vad en beganad Virus C kan gå på men skulle chansa mellan 6.000 - 10.000:- , som sagt en chansning. Skillnaden mellan B och C är polyfonin. där Virus B har 16 röster i poly, mycket möjligt det vart 24 efter firmware update. Virus C har 32 röster poly och beroende på hur komplexa vågformerna är så kan polyn rätt springa iväg. Virus C har oxo ett klarare ljud än vad B har. låter bättre helt enkelt. Finns en hel den andra förbättringar oxo. Men detta är väl två av de större bitarna.

EDIT: Har för mig att delay/reverb/effekt biten var individuel för varje part/instrumment i C versionen vilken den inte var i B.

Redigerat av SinSonic
Link to comment
Dela på andra sajter

Allright. Det här gör ju inte mitt val speciellt mkt lättare. 😠 Men det känns som att jag bör strunta i B då och satsa på något nyare. En TI är väl kanske det som känns mest aktuellt om jag inte springer på en C svinbilligt. Har du testat mjukvaran till TI något? Konceptet verkar ju onekligen mycket trevligt och lättarbetat.

Aja, jag ska spana begagnatmarknaden ett par veckor till innan jag handlar något. Om någon har några bra tips att komma med så lyssnar jag gärna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Har bara läst och sett steamade demos av mjukvaran som kan kontrollera TI:n. Har sett själva maksinen på Musikbörsen dock, testade dock inte. Men efter allt man läst och hört om den så är det lätt en TI man helst skulle vilja ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äger själv en virus ti keyboard och ångrar inte en sekund mitt köp,viruscontrolmjukvaran är riktigt inspirerande att jobba med och har ett riktigt vettigt interface måste jag säga.Uppdateringarna som släppts har gjort allting bättre med många roliga nya möjligheter för viruscontrol.Och ljudmässigt älskar jag den,feta basar,Djupa pads,riviga leads som man kan få att sjunga ordentligt,reverb och delayet är helt underbart, tusentals ljud att ladda hem gratis om man inte vill skruva fram ljud själv,jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst.Såg förresten på deras sida idag att dom ska släppa ytterligare en ti modell som heter ti snow som säkert kommer vara mycket billigare än deras andra modeller.Vad gäller jämförelse från tidigare modeller så är ti,n fetast och har bättre ljud i överlag.

Redigerat av Liquid_6
Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm kikat lite på Snow men vad jag läst så kommer det bli en bantad version av TI och det känns ju lite småtrist tycker jag. Ska jag ändå köpa så vill jag ha en fullversion. Men det ser väl ut att bli en TI. Mjukvaran verkar onekligen supertrevlig och det känns lite som att man går miste om för mycket om man köper en äldre version. Jag såg att Desktopen är 47cm bred, någon som vet om den är gjord så man kan skruva på rackvinklar?

Åker till Gotland imorgon och stannar där ett par veckor så det ger mig lite tid att se över begagnatmarknaden. Dyker det upp något så får min sambo helt enkelt styra upp en affär. 🙂 Sen är det dax att leta efter en helanalog synt. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm kikat lite på Snow men vad jag läst så kommer det bli en bantad version av TI och det känns ju lite småtrist tycker jag. Ska jag ändå köpa så vill jag ha en fullversion.
Tycker att man sätter ett väl högt pris för en halv Virus TI så jag hade också kört på en riktig Virus TI för att slippa kompromissa 🙂
Jag såg att Desktopen är 47cm bred, någon som vet om den är gjord så man kan skruva på rackvinklar?
Finns att köpa rackvinklar som passar, hittade dock inga på access hemsida men kontakta den lokala musikaffären så fixar de säkert ett par till dig 😕
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Men det ser väl ut att bli en TI. Mjukvaran verkar onekligen supertrevlig och det känns lite som att man går miste om för mycket om man köper en äldre version.

Mjukvaran funger väldigt bra för mig med den senaste uppdateringen. Synthen tycker jag är underbar och jag använder den mest för pads, bas och diverse FX. Det var min första hårdvarusynth och jag ångrar verkligen inte köpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vilken typ av musik gör du? Gör du mest synthpop/EBM räcker en A/B/C gott o väl.

Jag började med en Virus-A engång, gick via Desktop C till Desktop TI.

Idag kör jag med KC istället, de ljud jag vill ha klarar C/KC likabra som en TI.

TI tyckte jag var mer mot Ambienta hållet (alltså allt som C har + den ambienta delen).

Som supersaw gillar jag JP8000 bättre.

Gillade inte heller att TI var tvungen att vara ASIO master för att kunna använda Virus Control.

En A ligger väl runt 2-3000

B 3500-4500

C 6000-8500

TI jag sålde min för ca 12000 för 1år sedan.

Kanske en Snow då som sägs vara en halv TI...men editerar man via datorn så funkar den nog bra.

Halv TI menas att den har nog bara 1 DSP istället för 2. Tänk på att lägger du många OSC o dyl så

dras rösterna ner ganska rejält.

A 12 röster, 16 timbral

B 24 röster, 16

C 32 (24) röster, 16 (24 röster då du kör 3 OSC har jag för mig). C har ju även Moog-filtret.

TI 80 röster, 16

Alla Virus är kompatibla med alla, åtminstone A/B/C som du kan byta ljud med, fast om du använder Moog-filtret

så låter det inte likandant på en A/B.

Du kan spana manual på A/C hos mig: http://erikhall.mine.nu/~ronny/stuff.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Massor med text

Skitbra svar där, tackar för det. Musikstil.. Jadu.. Jag gör det jag får idéer till men oftast så blir det skogsvänlig dansmusik. 😛 ASIO Master säger mig inte ett dyft men det låter som något Pc strul? Använder Logic och Mac om det gör någon skillnad.

Har fortfarande inte köpt någon eftersom jag knappt varit hemma den senaste månaden och ska iväg en sväng till om ett par veckor. Rätt bra faktiskt för då gör jag inget impulsköp och har chansen att studera begagnatmarknaden under en längre tid. Har kikat lite på Snow oxå men har inte hittat något exakt listpris så det känns lite osäkert, får se när den kommer ut i butik. Tråkiga med den är ju att den saknar alla fina rattar som jag vill åt. Alternativet är väl att koppla in en ok controller oxå men då ska det köpas en sådan oxå och då blir väl skillnaden mellan Snow och en desktop rätt liten.

Tack för svaret, ska kika lite manualer på din sida!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...