Jump to content
Annons

DPA 4006 eller 4006TL


Basso

Recommended Posts

Hejsan!

Är i köpartagen av ett par "riktiga" mikrofoner för mina orgelinspelningar, undrar om nån här har nån av dessa mikrofoner.

Gunnar (trombonisten) vet jag har dom vanliga 4006: orna, läst runt lite på nätet o det verkar finnas många olika åsikter

om den eventuella förbättring 4006TL skulle medföra. Vore intressant o höra vad du Gunnar säger om detta eller någon

annan för den delen med erfarenheter av dessa mikrofoner.

Tackar på förhand..

//Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Basso,

kul att höra av dig.

Jag har ett par DPA 4003 med spänningsaggregatet HMA5000. Det är 130V varianten som liksom TL inte har någon trafo. De använder inte heller fantom-matning som enligt vissa personer kan utgöra en begränsning för ljudet (nå, jag är inte riktigt lika säker). En nackdel är att HMA-aggregatet inte får vara för långt från mickarna eftersom signalen är obalanserad dit. Max 25 meter säger DPA, mina längsta kablar är 10 meter.

Erik Sikkema som ofta spelar in orgel kommersiellt är en stor användare av just 4003-orna. Jag håller med, de är mycket bra mickar. Vill du kan vi ordna så du får låna och prova, mickarna används ju inte varje vecka. Oavsett, slå mig en signal vid tillfälle på 0739641575 eller maila (vågar inte lägga ut mailadressen här, har haft otur med spam, men skicka privat meddellande här i forumet).

Om jag förstått rätt så rekommenderas 4006TL av kritiska öron av de två varianterna på 4006. TL innebär att man tagit bort den lite för snålt tilltagna transformatorn (det är trångt inuti micken och någon större trafo får inte plats) och får ett öppnare ljud särskilt i basen. Skulle du hitta 4006-or begagnade kan man bygga om dem till TL, vilket kan vara en ide, det är nog inte helt gratis dock.

Tyvärr har jag inte provkört 4006TL så jag kan inte själv jämföra men skulle gärna göra en test.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Gunnar!

Har varit på vift hela eftermiddagen o kvällen så jag har inte hunnit läsa dit svar. Nu kanske jag får låna ett par nya 4006TL, får veta i

morgon om jag får testa dom. Om det nu inte går som jag tänkt så vore det alldeles kanon om jag skulle få prova dina mickar.

Vad jag förstår så är det väl i princip likadan mikrofon 4003 och 4006TL eller ?

Annars så förstår jag inte riktigt vad som var så unikt med Erik Sikkema ULSI stereo teknik ?

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars så förstår jag inte riktigt vad som var så unikt med Erik Sikkema ULSI stereo teknik ?

Ursäkta trådkapningen, ska själv spela in orgel på måndag med bland annat 4006 och TLM50, har inte hört talas om Erik Sikkemas ULSI stereo teknik, hittar ingen beskrivning på nätet heller annat än en ungefärlig snedvinkelbild. Nån som har en beskrivning? Skulle vara kul att testa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte man skall ta ULSI på för stort allvar. Det är mest avsett som nåt som journalister och liknande kan skriva om, något jag tror Erik hittat på namnet med ett litet leende. Snygg stereobar är det dock är det som håller mickarna så där en meter från varandra.

http://www.freewebs.com/eriksikkema/aboutulsi.htm

4003/4006/4006TL och 4051 till 4053 har alla samma kapsel. Det är en 16 mm back-electret med nickel-membran. Skillnaden är nog bara elektroniken, där original 4006 har transformator. Min gissning är att det börjar bli svårt och dyrt att hitta bra transformatorer samt att folk frågat efter det som gjort att de tog fram TL-varianten.

http://www.dpamicrophones.com/

Det borde inte vara särskilt stor skillnad i ljud mellan 4006TL och 4003 eftersom det bara är elektroniken som skiljer. Men det är klart, nån skillnad kan det ju vara, och jag har trott förr att det inte spelar roll och haft fel.

Basso, plinga mig så ordnar vi nåt. Jag är upptagen en hel del under dagen och helgen, spelar på fredag eftermiddag samt konserter på lördag och söndag med rep före, men nån paus blir det väl.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars så förstår jag inte riktigt vad som var så unikt med Erik Sikkema ULSI stereo teknik ?

Ursäkta trådkapningen, ska själv spela in orgel på måndag med bland annat 4006 och TLM50, har inte hört talas om Erik Sikkemas ULSI stereo teknik, hittar ingen beskrivning på nätet heller annat än en ungefärlig snedvinkelbild. Nån som har en beskrivning? Skulle vara kul att testa

Är precis vad jag oxå funderar på vad som är så unikt, på bilden så ser det ut som en helt normal A-B teknik.

Snygga mic hållare i alla fall, men kanske det finns nå dolda grejer 😄

Foto_01-large.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag testat Sennheiser MKH 8020, det var en trevlig liten mikrofon tycker jag. Ska bli oerhört intressant att jämföra

Gunnars DPA 4003 och ett par 4006 TL mickarna mot MKH 8020. Hade tänkt att jag skulle fått alla tre mikrofonparen

samtidigt så att jag hade kunnat hänga upp alla och kört dom samtidigt.

Här finns det jag spelade in i tordags ----->MP3-Filer<-----

Nåja, nu blir det en test på tordag nästa vecka hoppas jag mellan DPA 4003 o 4006TL mickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå nu finns det några filer om det är nån som vill lyssna på hur Sennheiser o DPA 4003 ter sej på en orgel.

Blev ingen a-b test, min ena micpreamp säcka ihop så det blev till o använda en 2ch preamp o byta kabel

mellan olika tagningar på DPA eller MKH 8020. Men man hör ju ändå deras olika karaktärer precis vad jag

är ute efter.

Jag ska skriva en mera utförlig redogörelse om vad jag tycker om respektive mikrofon bara jag får lite

sömn och får hämta andan efter nattens jobb ☺️

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

Nå nu finns det några filer om det är nån som vill lyssna på hur Sennheiser o DPA 4003 ter sej på en orgel.

Blev ingen a-b test, min ena micpreamp säcka ihop så det blev till o använda en 2ch preamp o byta kabel

mellan olika tagningar på DPA eller MKH 8020. Men man hör ju ändå deras olika karaktärer precis vad jag

är ute efter.

Jag ska skriva en mera utförlig redogörelse om vad jag tycker om respektive mikrofon bara jag får lite

sömn och får hämta andan efter nattens jobb 🙂

Skulle du kunna skicka nån fil och döpa om filerna så jag inte vet vilken som är vilken, så kan jag ju fråga dig när jag vet vilken jag skulle föredra, utan att ha någon preferens till märken =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå nu finns det några filer om det är nån som vill lyssna på hur Sennheiser o DPA 4003 ter sej på en orgel.

Blev ingen a-b test, min ena micpreamp säcka ihop så det blev till o använda en 2ch preamp o byta kabel

mellan olika tagningar på DPA eller MKH 8020. Men man hör ju ändå deras olika karaktärer precis vad jag

är ute efter.

Jag ska skriva en mera utförlig redogörelse om vad jag tycker om respektive mikrofon bara jag får lite

sömn och får hämta andan efter nattens jobb 🙂

Skulle du kunna skicka nån fil och döpa om filerna så jag inte vet vilken som är vilken, så kan jag ju fråga dig när jag vet vilken jag skulle föredra, utan att ha någon preferens till märken =)

Nu har jag döpt om dom, bara du inte har tjuvkikat i förväg 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå nu finns det några filer om det är nån som vill lyssna på hur Sennheiser o DPA 4003 ter sej på en orgel.

Blev ingen a-b test, min ena micpreamp säcka ihop så det blev till o använda en 2ch preamp o byta kabel

mellan olika tagningar på DPA eller MKH 8020. Men man hör ju ändå deras olika karaktärer precis vad jag

är ute efter.

Jag ska skriva en mera utförlig redogörelse om vad jag tycker om respektive mikrofon bara jag får lite

sömn och får hämta andan efter nattens jobb 🙂

Skulle du kunna skicka nån fil och döpa om filerna så jag inte vet vilken som är vilken, så kan jag ju fråga dig när jag vet vilken jag skulle föredra, utan att ha någon preferens till märken =)

Nu har jag döpt om dom, bara du inte har tjuvkikat i förväg 🙂

Kanon, jag hann aldrig tjuvkika så, men har problem med att ladda hem filerna får bara fram att sidan ej kan visas efter att den laddat en stund...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var skumt 🙂

Undra om det är telia som har tjall på tråden?

Jag delade ut mappen på nytt men det är samma roplem...

Nu ska det funka, man fick inte lägga in frågetecken i filnamnet då bidde det kaos 🙂

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Piotr (oregistrerad)
Nå nu finns det några filer om det är nån som vill lyssna på hur Sennheiser o DPA 4003 ter sej på en orgel.

Blev ingen a-b test, min ena micpreamp säcka ihop så det blev till o använda en 2ch preamp o byta kabel

mellan olika tagningar på DPA eller MKH 8020. Men man hör ju ändå deras olika karaktärer precis vad jag

är ute efter.

Jag ska skriva en mera utförlig redogörelse om vad jag tycker om respektive mikrofon bara jag får lite

sömn och får hämta andan efter nattens jobb 🙂

Hej!

Mitt första inlägg här. Är lite nyfiken på de trevliga orgelspår du länkat till i tråden. Skulle man kunna få info på vad som är vad?

mvh

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Piotr (oregistrerad)
Nå nu finns det några filer om det är nån som vill lyssna på hur Sennheiser o DPA 4003 ter sej på en orgel.

Blev ingen a-b test, min ena micpreamp säcka ihop så det blev till o använda en 2ch preamp o byta kabel

mellan olika tagningar på DPA eller MKH 8020. Men man hör ju ändå deras olika karaktärer precis vad jag

är ute efter.

Jag ska skriva en mera utförlig redogörelse om vad jag tycker om respektive mikrofon bara jag får lite

sömn och får hämta andan efter nattens jobb 😛

Hej!

Mitt första inlägg här. Är lite nyfiken på de trevliga orgelspår du länkat till i tråden. Skulle man kunna få info på vad som är vad?

mvh

/Peter

Basso.. hör du mig? 😄

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Piotr (oregistrerad)
Nå nu finns det några filer om det är nån som vill lyssna på hur Sennheiser o DPA 4003 ter sej på en orgel.

Blev ingen a-b test, min ena micpreamp säcka ihop så det blev till o använda en 2ch preamp o byta kabel

mellan olika tagningar på DPA eller MKH 8020. Men man hör ju ändå deras olika karaktärer precis vad jag

är ute efter.

Jag ska skriva en mera utförlig redogörelse om vad jag tycker om respektive mikrofon bara jag får lite

sömn och får hämta andan efter nattens jobb 😆

Hej!

Mitt första inlägg här. Är lite nyfiken på de trevliga orgelspår du länkat till i tråden. Skulle man kunna få info på vad som är vad?

mvh

/Peter

Basso.. hör du mig? 🙂

/Peter

Bumbar tråden!

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan mikrofon som är väldigt trevlig för akustisk musik och i klass med DPA 4006:orna (som jag älskar) är Thuresson CM 402. Den har dessutom ställbar karakteristik och är en braunmühl-weberkonstruktion. Låter riktigt, riktigt bra trots att gubben bygger dem i sitt kök typ. Överväg den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Piotr (oregistrerad)
En annan mikrofon som är väldigt trevlig för akustisk musik och i klass med DPA 4006:orna (som jag älskar) är Thuresson CM 402. Den har dessutom ställbar karakteristik och är en braunmühl-weberkonstruktion. Låter riktigt, riktigt bra trots att gubben bygger dem i sitt kök typ. Överväg den.

Var inte lätt att hitta något om honom och hans mickar.

Vet du något mer? Storlek på kapsel,, brus osv.

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte lätt att hitta något om honom och hans mickar.

Vet du något mer? Storlek på kapsel,, brus osv.

/Peter

Fick träffa honom idag, faktiskt. Trevlig herre. Brusnivå kan jag bara säga 'jäkligt låg', de är sjukt tysta. Kapselstorleken är ett mellanting mellan små och stormembran. Mellanmembran får vi väl kalla det då. Egentligen tror jag det är vår studiotekniklärare Erik Nordström i Piteå som man pratar med om man inte snackar med Thuresson själv rakt av. PM:a mig om du vill ha hans mail.

Var i landet bor du? Är du i Stockholm har jag en polare som har ett par som du säkert kan få hyra eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Riksinspelman (oregistrerad)

Jag tror inte man skall ta ULSI på för stort allvar. Det är mest avsett som nåt som journalister och liknande kan skriva om, något jag tror Erik hittat på namnet med ett litet leende. Snygg stereobar är det dock är det som håller mickarna så där en meter från varandra.

http://www.freewebs.com/eriksikkema/aboutulsi.htm

Hej Gunnar and forum members,

The answer I would write is both yes and no. Some may find the ULSI technigue a gimmick, probably because of the pictured microphone holder on my website.

Maybe you have a look here: http://www.felixsonaudio.nl/en/difa/literature.shtml

Also DIFA is a technique appearing from a distance not more than a simple pair of omni's, after reading the story behind it, it may change your opinion a bit from seeing a picture of a microphone set-up.

My technique has not more in common with DIFA then using a pair of omni's. ULSI is more than a pair of relatively norrow placed omni's, but what it is really about, I cannot divulge. BTW, ULSI stands for ultra linear stereo imaging.

Visit my website and listen to some soundsamples, or better order some of my ULSI-recordings at Goart Organ research center in Göteborg.

Thanks for your time,

Erik Sikkema

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag spelat in en ny livekonsert med en ny egen mic-uppsättning (4 mic), jag är ganska säker att ingen spelar in på detta sätt.

Kan ju tänkas att ni tycker att det hörs att ingen använder mikrofonerna som jag gjort. 😉

MUSIC FILES

Mikrofoner jag använder är 2st MKH 8020 och 2st Gefell M296...

Dom som id's lyssna, kan ju berätta vad dom tycker om själva inspelningen osv...

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som orkar lyssna o ge nått slags utlåtande om inspelning osv... Är ju möjligt att dom flesta inte tycker om orgelmusik som sådan, men

det är ju lite intressant just det att få höra lite hur andra upplever saker och ting utan att vara "insatt" i hur det ska låta på sånt här instrument.

Jag personligen tycker ju att det är alldeles för mycket tråkiga o platta inspelningar som görs på orgel nu för tiden. Man spelar in helt enkelt

allt rätt upp och ner, utan att fånga orgelns otroliga dynamik och ofta svårbemästrade akustik.

Nu menar jag inte att jag är bäst och förstår hur allt skall göras, men jag försöker att finna nya spännande vägar att fånga kungen av instrumenten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som orkar lyssna o ge nått slags utlåtande om inspelning osv...

Du har för brottom! Det är inte alla som har något vettigt att lyssna på i semestertider... Men FWIW, på min iAudio X5 mp3-spelare och Shure SE530 (inearlurar) så låter det som det skall, även om jag upplever en del irriterande "pumpeffekter" av din VBR-kådning. Perspektivet är bättre äv vad jag minns från dina tidigare inspelningar, orgeln upplever jag som full, nästan på gränsen till att vara för bred. Jag hoppade även över häcken in till grannen (har ingen stereo på landet, har lovat tanten att semestern skall vara "musikfri") och kopplade in X5an på hans Denon Microstereo med B&W högtalare, och det bekäftade vad jag hört i shurelurarna, även om ett 6,5tums baselement inte gör rättvisa åt någon inspelning... 😮🙂

På det hela taget är upptagningen bra nog för att kunna spelas i tex. P2, organisten (jag antar att det är samma kille som tidigare), går ju från klarhet till klarhet! Synd att SR inte spelar in så mycket i dina trakter, för han skulle helt klart krydda tablån!!

vad gäller mickuppställningen så upplever jag ingen vesäntlig skillnad, det låter som vanlig AB-stereo...

fortsatt god sommar, själv försmäktar jag i värmen och skall gå och ta ett morgondopp i kattegatt.. 🙂🙂😎

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Basso.

Det låter mkt bra!

I like.

Känner du att det blir mkt bättre om du använder 4 mickar?

Jag har själv använt 4 mickar flertal gånger. Det extra paret har haft som syfte att spela in efterklangen men det går oftast bättre

att låta ett par omni spela in allt tycker jag. Dock mkt bökigare när man har en jädra publik som för oväsen.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som orkar lyssna o ge nått slags utlåtande om inspelning osv...

Du har för brottom! Det är inte alla som har något vettigt att lyssna på i semestertider... Men FWIW, på min iAudio X5 mp3-spelare och Shure SE530 (inearlurar) så låter det som det skall, även om jag upplever en del irriterande "pumpeffekter" av din VBR-kådning. Perspektivet är bättre äv vad jag minns från dina tidigare inspelningar, orgeln upplever jag som full, nästan på gränsen till att vara för bred. Jag hoppade även över häcken in till grannen (har ingen stereo på landet, har lovat tanten att semestern skall vara "musikfri") och kopplade in X5an på hans Denon Microstereo med B&W högtalare, och det bekäftade vad jag hört i shurelurarna, även om ett 6,5tums baselement inte gör rättvisa åt någon inspelning... 😏😳

På det hela taget är upptagningen bra nog för att kunna spelas i tex. P2, organisten (jag antar att det är samma kille som tidigare), går ju från klarhet till klarhet! Synd att SR inte spelar in så mycket i dina trakter, för han skulle helt klart krydda tablån!!

vad gäller mickuppställningen så upplever jag ingen vesäntlig skillnad, det låter som vanlig AB-stereo...

fortsatt god sommar, själv försmäktar jag i värmen och skall gå och ta ett morgondopp i kattegatt.. 😲😮😎

/ptr

Tackar för att du i dessa semestertider tog dej tid att lyssna och ge din syn på saken 😎...

NJa inte vart det nån revolutionerande stereo ljud, annat än att det nog är fylligare och tydligare ljud helt enkelt.

MKH 8020 räcker inte riktigt till ensamma på orgel av denna kaliber o Gefell M296 är kanske lite kliniska, men

tillsammans så tycker jag att det är ett fantastiskt ljud.

Men som en kommenterade på ett annat forum, så är liszt stycket lite skumt, basen känns lite orolig, sen tycker

jag att orgeln inte hinner klinga ut när det är fullt ös på alla register. Det känns trångt på något vis, kanske för att

jag har mickarna som jag har dom. Men det är bara o exprimentera vidare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske Gunnar (Trombonisten) byter in mina MKH 8020 o M296 mot sina DPA 4003:or, det är dom överlägset bästa mickar jag testat

och hört på en kyrkorgel. Vet inte hur jag ska få han övertygad att han behöver ett gäng omni mickar 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för att du i dessa semestertider tog dej tid att lyssna och ge din syn på saken 🙁...

Tiden är nog inget problem, men om man inte har nån vettigt anläggning att lyssna på så kanske man stjälper mer än vad man hjäper!

NJa inte vart det nån revolutionerande stereo ljud, annat än att det nog är fylligare och tydligare ljud helt enkelt.

MKH 8020 räcker inte riktigt till ensamma på orgel av denna kaliber o Gefell M296 är kanske lite kliniska, men

tillsammans så tycker jag att det är ett fantastiskt ljud.

Det är ju ett gammalt vedertaget trick att man kombinerar flera mickrofoner för att locka fram ett sound!

Jag har tex. en fortfarande orealiserade uppsättning att testa på orgel, nämligen att sätta en Jecklinskiva i mitten och ett par extra AB rundtagande ganska brett, någon nod längre bak i kyrkan för att få både fokus och bredd/djup... Tyvärr är jag oftast lite för lat för att experimentera, så jag slänger bara upp ett AB-par där jag får en lämplig mix av ljud från orgeln... Orgel är ju i grund och botten ett av dom enklaste instrumenten att spela in, därför är det ju lätt att man övertänker det hela och kompliserar sin rigg i onödan, man vill ju inte att det skall se för enklet ut! 😄

Men som en kommenterade på ett annat forum, så är liszt stycket lite skumt, basen känns lite orolig, sen tycker

jag att orgeln inte hinner klinga ut när det är fullt ös på alla register. Det känns trångt på något vis, kanske för att

jag har mickarna som jag har dom. Men det är bara o exprimentera vidare...

Men Lisztstycket är skummt! Jag vet inte nån inspelning där det inte är 'oroligt' i basen... Sen hör det ju till att man sällan kan ställa sig helt optimalt för varje stycke när man gör en konsertdokumentation.

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
---snip--- Orgel är ju i grund och botten ett av dom enklaste instrumenten att spela in, ---snip--

/ptr

Nu vet jag ju inte hur många inspelningar du gjort på orgel, men du får nog gärna posta nå

exempel som du spelat in, så jag ocksä får höra hur "lätt" det är...

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

Piotr (oregistrerad)

Ja Basso.. ibland får man ha lite tålamod. Som typ sedan februari *host host*.

Du läser väl hela tråden?

;-)

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...