Jump to content
Annons

DPA 4006 eller 4006TL


Basso

Recommended Posts

Hejsan!

Är i köpartagen av ett par "riktiga" mikrofoner för mina orgelinspelningar, undrar om nĂ„n hĂ€r har nĂ„n av dessa mikrofoner.

Gunnar (trombonisten) vet jag har dom vanliga 4006: orna, lÀst runt lite pÄ nÀtet o det verkar finnas mÄnga olika Äsikter

om den eventuella förbÀttring 4006TL skulle medföra. Vore intressant o höra vad du Gunnar sÀger om detta eller nÄgon

annan för den delen med erfarenheter av dessa mikrofoner.

Tackar pÄ förhand..

//Janne

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej Basso,

kul att höra av dig.

Jag har ett par DPA 4003 med spÀnningsaggregatet HMA5000. Det Àr 130V varianten som liksom TL inte har nÄgon trafo. De anvÀnder inte heller fantom-matning som enligt vissa personer kan utgöra en begrÀnsning för ljudet (nÄ, jag Àr inte riktigt lika sÀker). En nackdel Àr att HMA-aggregatet inte fÄr vara för lÄngt frÄn mickarna eftersom signalen Àr obalanserad dit. Max 25 meter sÀger DPA, mina lÀngsta kablar Àr 10 meter.

Erik Sikkema som ofta spelar in orgel kommersiellt Àr en stor anvÀndare av just 4003-orna. Jag hÄller med, de Àr mycket bra mickar. Vill du kan vi ordna sÄ du fÄr lÄna och prova, mickarna anvÀnds ju inte varje vecka. Oavsett, slÄ mig en signal vid tillfÀlle pÄ 0739641575 eller maila (vÄgar inte lÀgga ut mailadressen hÀr, har haft otur med spam, men skicka privat meddellande hÀr i forumet).

Om jag förstÄtt rÀtt sÄ rekommenderas 4006TL av kritiska öron av de tvÄ varianterna pÄ 4006. TL innebÀr att man tagit bort den lite för snÄlt tilltagna transformatorn (det Àr trÄngt inuti micken och nÄgon större trafo fÄr inte plats) och fÄr ett öppnare ljud sÀrskilt i basen. Skulle du hitta 4006-or begagnade kan man bygga om dem till TL, vilket kan vara en ide, det Àr nog inte helt gratis dock.

TyvÀrr har jag inte provkört 4006TL sÄ jag kan inte sjÀlv jÀmföra men skulle gÀrna göra en test.

Gunnar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hejsan Gunnar!

Har varit pÄ vift hela eftermiddagen o kvÀllen sÄ jag har inte hunnit lÀsa dit svar. Nu kanske jag fÄr lÄna ett par nya 4006TL, fÄr veta i

morgon om jag fÄr testa dom. Om det nu inte gÄr som jag tÀnkt sÄ vore det alldeles kanon om jag skulle fÄ prova dina mickar.

Vad jag förstÄr sÄ Àr det vÀl i princip likadan mikrofon 4003 och 4006TL eller ?

Annars sÄ förstÄr jag inte riktigt vad som var sÄ unikt med Erik Sikkema ULSI stereo teknik ?

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annars sÄ förstÄr jag inte riktigt vad som var sÄ unikt med Erik Sikkema ULSI stereo teknik ?

UrsÀkta trÄdkapningen, ska sjÀlv spela in orgel pÄ mÄndag med bland annat 4006 och TLM50, har inte hört talas om Erik Sikkemas ULSI stereo teknik, hittar ingen beskrivning pÄ nÀtet heller annat Àn en ungefÀrlig snedvinkelbild. NÄn som har en beskrivning? Skulle vara kul att testa

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror inte man skall ta ULSI pÄ för stort allvar. Det Àr mest avsett som nÄt som journalister och liknande kan skriva om, nÄgot jag tror Erik hittat pÄ namnet med ett litet leende. Snygg stereobar Àr det dock Àr det som hÄller mickarna sÄ dÀr en meter frÄn varandra.

http://www.freewebs.com/eriksikkema/aboutulsi.htm

4003/4006/4006TL och 4051 till 4053 har alla samma kapsel. Det Àr en 16 mm back-electret med nickel-membran. Skillnaden Àr nog bara elektroniken, dÀr original 4006 har transformator. Min gissning Àr att det börjar bli svÄrt och dyrt att hitta bra transformatorer samt att folk frÄgat efter det som gjort att de tog fram TL-varianten.

http://www.dpamicrophones.com/

Det borde inte vara sÀrskilt stor skillnad i ljud mellan 4006TL och 4003 eftersom det bara Àr elektroniken som skiljer. Men det Àr klart, nÄn skillnad kan det ju vara, och jag har trott förr att det inte spelar roll och haft fel.

Basso, plinga mig sÄ ordnar vi nÄt. Jag Àr upptagen en hel del under dagen och helgen, spelar pÄ fredag eftermiddag samt konserter pÄ lördag och söndag med rep före, men nÄn paus blir det vÀl.

Gunnar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annars sÄ förstÄr jag inte riktigt vad som var sÄ unikt med Erik Sikkema ULSI stereo teknik ?

UrsÀkta trÄdkapningen, ska sjÀlv spela in orgel pÄ mÄndag med bland annat 4006 och TLM50, har inte hört talas om Erik Sikkemas ULSI stereo teknik, hittar ingen beskrivning pÄ nÀtet heller annat Àn en ungefÀrlig snedvinkelbild. NÄn som har en beskrivning? Skulle vara kul att testa

Är precis vad jag oxĂ„ funderar pĂ„ vad som Ă€r sĂ„ unikt, pĂ„ bilden sĂ„ ser det ut som en helt normal A-B teknik.

Snygga mic hĂ„llare i alla fall, men kanske det finns nĂ„ dolda grejer 😄

Foto_01-large.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag testat Sennheiser MKH 8020, det var en trevlig liten mikrofon tycker jag. Ska bli oerhört intressant att jÀmföra

Gunnars DPA 4003 och ett par 4006 TL mickarna mot MKH 8020. Hade tÀnkt att jag skulle fÄtt alla tre mikrofonparen

samtidigt sÄ att jag hade kunnat hÀnga upp alla och kört dom samtidigt.

HĂ€r finns det jag spelade in i tordags ----->MP3-Filer<-----

NÄja, nu blir det en test pÄ tordag nÀsta vecka hoppas jag mellan DPA 4003 o 4006TL mickarna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÄ nu finns det nÄgra filer om det Àr nÄn som vill lyssna pÄ hur Sennheiser o DPA 4003 ter sej pÄ en orgel.

Blev ingen a-b test, min ena micpreamp sÀcka ihop sÄ det blev till o anvÀnda en 2ch preamp o byta kabel

mellan olika tagningar pÄ DPA eller MKH 8020. Men man hör ju ÀndÄ deras olika karaktÀrer precis vad jag

Ă€r ute efter.

Jag ska skriva en mera utförlig redogörelse om vad jag tycker om respektive mikrofon bara jag fÄr lite

sömn och fĂ„r hĂ€mta andan efter nattens jobb â˜ș

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÄ nu finns det nÄgra filer om det Àr nÄn som vill lyssna pÄ hur Sennheiser o DPA 4003 ter sej pÄ en orgel.

Blev ingen a-b test, min ena micpreamp sÀcka ihop sÄ det blev till o anvÀnda en 2ch preamp o byta kabel

mellan olika tagningar pÄ DPA eller MKH 8020. Men man hör ju ÀndÄ deras olika karaktÀrer precis vad jag

Ă€r ute efter.

Jag ska skriva en mera utförlig redogörelse om vad jag tycker om respektive mikrofon bara jag fÄr lite

sömn och fĂ„r hĂ€mta andan efter nattens jobb 🙂

Skulle du kunna skicka nÄn fil och döpa om filerna sÄ jag inte vet vilken som Àr vilken, sÄ kan jag ju frÄga dig nÀr jag vet vilken jag skulle föredra, utan att ha nÄgon preferens till mÀrken =)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÄ nu finns det nÄgra filer om det Àr nÄn som vill lyssna pÄ hur Sennheiser o DPA 4003 ter sej pÄ en orgel.

Blev ingen a-b test, min ena micpreamp sÀcka ihop sÄ det blev till o anvÀnda en 2ch preamp o byta kabel

mellan olika tagningar pÄ DPA eller MKH 8020. Men man hör ju ÀndÄ deras olika karaktÀrer precis vad jag

Ă€r ute efter.

Jag ska skriva en mera utförlig redogörelse om vad jag tycker om respektive mikrofon bara jag fÄr lite

sömn och fĂ„r hĂ€mta andan efter nattens jobb 🙂

Skulle du kunna skicka nÄn fil och döpa om filerna sÄ jag inte vet vilken som Àr vilken, sÄ kan jag ju frÄga dig nÀr jag vet vilken jag skulle föredra, utan att ha nÄgon preferens till mÀrken =)

Nu har jag döpt om dom, bara du inte har tjuvkikat i förvĂ€g 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÄ nu finns det nÄgra filer om det Àr nÄn som vill lyssna pÄ hur Sennheiser o DPA 4003 ter sej pÄ en orgel.

Blev ingen a-b test, min ena micpreamp sÀcka ihop sÄ det blev till o anvÀnda en 2ch preamp o byta kabel

mellan olika tagningar pÄ DPA eller MKH 8020. Men man hör ju ÀndÄ deras olika karaktÀrer precis vad jag

Ă€r ute efter.

Jag ska skriva en mera utförlig redogörelse om vad jag tycker om respektive mikrofon bara jag fÄr lite

sömn och fĂ„r hĂ€mta andan efter nattens jobb 🙂

Skulle du kunna skicka nÄn fil och döpa om filerna sÄ jag inte vet vilken som Àr vilken, sÄ kan jag ju frÄga dig nÀr jag vet vilken jag skulle föredra, utan att ha nÄgon preferens till mÀrken =)

Nu har jag döpt om dom, bara du inte har tjuvkikat i förvĂ€g 🙂

Kanon, jag hann aldrig tjuvkika sÄ, men har problem med att ladda hem filerna fÄr bara fram att sidan ej kan visas efter att den laddat en stund...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det var skumt 🙂

Undra om det Àr telia som har tjall pÄ trÄden?

Jag delade ut mappen pÄ nytt men det Àr samma roplem...

Nu ska det funka, man fick inte lĂ€gga in frĂ„getecken i filnamnet dĂ„ bidde det kaos 🙂

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...
Piotr (oregistrerad)
NÄ nu finns det nÄgra filer om det Àr nÄn som vill lyssna pÄ hur Sennheiser o DPA 4003 ter sej pÄ en orgel.

Blev ingen a-b test, min ena micpreamp sÀcka ihop sÄ det blev till o anvÀnda en 2ch preamp o byta kabel

mellan olika tagningar pÄ DPA eller MKH 8020. Men man hör ju ÀndÄ deras olika karaktÀrer precis vad jag

Ă€r ute efter.

Jag ska skriva en mera utförlig redogörelse om vad jag tycker om respektive mikrofon bara jag fÄr lite

sömn och fĂ„r hĂ€mta andan efter nattens jobb 🙂

Hej!

Mitt första inlĂ€gg hĂ€r. Är lite nyfiken pĂ„ de trevliga orgelspĂ„r du lĂ€nkat till i trĂ„den. Skulle man kunna fĂ„ info pĂ„ vad som Ă€r vad?

mvh

/Peter

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
Piotr (oregistrerad)
NÄ nu finns det nÄgra filer om det Àr nÄn som vill lyssna pÄ hur Sennheiser o DPA 4003 ter sej pÄ en orgel.

Blev ingen a-b test, min ena micpreamp sÀcka ihop sÄ det blev till o anvÀnda en 2ch preamp o byta kabel

mellan olika tagningar pÄ DPA eller MKH 8020. Men man hör ju ÀndÄ deras olika karaktÀrer precis vad jag

Ă€r ute efter.

Jag ska skriva en mera utförlig redogörelse om vad jag tycker om respektive mikrofon bara jag fÄr lite

sömn och fĂ„r hĂ€mta andan efter nattens jobb 😛

Hej!

Mitt första inlĂ€gg hĂ€r. Är lite nyfiken pĂ„ de trevliga orgelspĂ„r du lĂ€nkat till i trĂ„den. Skulle man kunna fĂ„ info pĂ„ vad som Ă€r vad?

mvh

/Peter

Basso.. hör du mig? 😄

/Peter

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...
Piotr (oregistrerad)
NÄ nu finns det nÄgra filer om det Àr nÄn som vill lyssna pÄ hur Sennheiser o DPA 4003 ter sej pÄ en orgel.

Blev ingen a-b test, min ena micpreamp sÀcka ihop sÄ det blev till o anvÀnda en 2ch preamp o byta kabel

mellan olika tagningar pÄ DPA eller MKH 8020. Men man hör ju ÀndÄ deras olika karaktÀrer precis vad jag

Ă€r ute efter.

Jag ska skriva en mera utförlig redogörelse om vad jag tycker om respektive mikrofon bara jag fÄr lite

sömn och fĂ„r hĂ€mta andan efter nattens jobb 😆

Hej!

Mitt första inlĂ€gg hĂ€r. Är lite nyfiken pĂ„ de trevliga orgelspĂ„r du lĂ€nkat till i trĂ„den. Skulle man kunna fĂ„ info pĂ„ vad som Ă€r vad?

mvh

/Peter

Basso.. hör du mig? 🙂

/Peter

Bumbar trÄden!

/Peter

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En annan mikrofon som Ă€r vĂ€ldigt trevlig för akustisk musik och i klass med DPA 4006:orna (som jag Ă€lskar) Ă€r Thuresson CM 402. Den har dessutom stĂ€llbar karakteristik och Ă€r en braunmĂŒhl-weberkonstruktion. LĂ„ter riktigt, riktigt bra trots att gubben bygger dem i sitt kök typ. ÖvervĂ€g den.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Piotr (oregistrerad)
En annan mikrofon som Ă€r vĂ€ldigt trevlig för akustisk musik och i klass med DPA 4006:orna (som jag Ă€lskar) Ă€r Thuresson CM 402. Den har dessutom stĂ€llbar karakteristik och Ă€r en braunmĂŒhl-weberkonstruktion. LĂ„ter riktigt, riktigt bra trots att gubben bygger dem i sitt kök typ. ÖvervĂ€g den.

Var inte lÀtt att hitta nÄgot om honom och hans mickar.

Vet du nÄgot mer? Storlek pÄ kapsel,, brus osv.

/Peter

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Var inte lÀtt att hitta nÄgot om honom och hans mickar.

Vet du nÄgot mer? Storlek pÄ kapsel,, brus osv.

/Peter

Fick trÀffa honom idag, faktiskt. Trevlig herre. BrusnivÄ kan jag bara sÀga 'jÀkligt lÄg', de Àr sjukt tysta. Kapselstorleken Àr ett mellanting mellan smÄ och stormembran. Mellanmembran fÄr vi vÀl kalla det dÄ. Egentligen tror jag det Àr vÄr studiotekniklÀrare Erik Nordström i PiteÄ som man pratar med om man inte snackar med Thuresson sjÀlv rakt av. PM:a mig om du vill ha hans mail.

Var i landet bor du? Är du i Stockholm har jag en polare som har ett par som du sĂ€kert kan fĂ„ hyra eller sĂ„.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 mĂ„nader senare...
Riksinspelman (oregistrerad)

Jag tror inte man skall ta ULSI pÄ för stort allvar. Det Àr mest avsett som nÄt som journalister och liknande kan skriva om, nÄgot jag tror Erik hittat pÄ namnet med ett litet leende. Snygg stereobar Àr det dock Àr det som hÄller mickarna sÄ dÀr en meter frÄn varandra.

http://www.freewebs.com/eriksikkema/aboutulsi.htm

Hej Gunnar and forum members,

The answer I would write is both yes and no. Some may find the ULSI technigue a gimmick, probably because of the pictured microphone holder on my website.

Maybe you have a look here: http://www.felixsonaudio.nl/en/difa/literature.shtml

Also DIFA is a technique appearing from a distance not more than a simple pair of omni's, after reading the story behind it, it may change your opinion a bit from seeing a picture of a microphone set-up.

My technique has not more in common with DIFA then using a pair of omni's. ULSI is more than a pair of relatively norrow placed omni's, but what it is really about, I cannot divulge. BTW, ULSI stands for ultra linear stereo imaging.

Visit my website and listen to some soundsamples, or better order some of my ULSI-recordings at Goart Organ research center in Göteborg.

Thanks for your time,

Erik Sikkema

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag spelat in en ny livekonsert med en ny egen mic-uppsÀttning (4 mic), jag Àr ganska sÀker att ingen spelar in pÄ detta sÀtt.

Kan ju tĂ€nkas att ni tycker att det hörs att ingen anvĂ€nder mikrofonerna som jag gjort. 😉

MUSIC FILES

Mikrofoner jag anvÀnder Àr 2st MKH 8020 och 2st Gefell M296...

Dom som id's lyssna, kan ju berÀtta vad dom tycker om sjÀlva inspelningen osv...

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ingen som orkar lyssna o ge nĂ„tt slags utlĂ„tande om inspelning osv... Är ju möjligt att dom flesta inte tycker om orgelmusik som sĂ„dan, men

det Àr ju lite intressant just det att fÄ höra lite hur andra upplever saker och ting utan att vara "insatt" i hur det ska lÄta pÄ sÄnt hÀr instrument.

Jag personligen tycker ju att det Àr alldeles för mycket trÄkiga o platta inspelningar som görs pÄ orgel nu för tiden. Man spelar in helt enkelt

allt rÀtt upp och ner, utan att fÄnga orgelns otroliga dynamik och ofta svÄrbemÀstrade akustik.

Nu menar jag inte att jag Àr bÀst och förstÄr hur allt skall göras, men jag försöker att finna nya spÀnnande vÀgar att fÄnga kungen av instrumenten...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ingen som orkar lyssna o ge nÄtt slags utlÄtande om inspelning osv...

Du har för brottom! Det Ă€r inte alla som har nĂ„got vettigt att lyssna pĂ„ i semestertider... Men FWIW, pĂ„ min iAudio X5 mp3-spelare och Shure SE530 (inearlurar) sĂ„ lĂ„ter det som det skall, Ă€ven om jag upplever en del irriterande "pumpeffekter" av din VBR-kĂ„dning. Perspektivet Ă€r bĂ€ttre Ă€v vad jag minns frĂ„n dina tidigare inspelningar, orgeln upplever jag som full, nĂ€stan pĂ„ grĂ€nsen till att vara för bred. Jag hoppade Ă€ven över hĂ€cken in till grannen (har ingen stereo pĂ„ landet, har lovat tanten att semestern skall vara "musikfri") och kopplade in X5an pĂ„ hans Denon Microstereo med B&W högtalare, och det bekĂ€ftade vad jag hört i shurelurarna, Ă€ven om ett 6,5tums baselement inte gör rĂ€ttvisa Ă„t nĂ„gon inspelning... 😼🙂

PÄ det hela taget Àr upptagningen bra nog för att kunna spelas i tex. P2, organisten (jag antar att det Àr samma kille som tidigare), gÄr ju frÄn klarhet till klarhet! Synd att SR inte spelar in sÄ mycket i dina trakter, för han skulle helt klart krydda tablÄn!!

vad gÀller mickuppstÀllningen sÄ upplever jag ingen vesÀntlig skillnad, det lÄter som vanlig AB-stereo...

fortsatt god sommar, sjĂ€lv försmĂ€ktar jag i vĂ€rmen och skall gĂ„ och ta ett morgondopp i kattegatt.. 🙂🙂😎

/ptr

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej Basso.

Det lÄter mkt bra!

I like.

KÀnner du att det blir mkt bÀttre om du anvÀnder 4 mickar?

Jag har sjÀlv anvÀnt 4 mickar flertal gÄnger. Det extra paret har haft som syfte att spela in efterklangen men det gÄr oftast bÀttre

att lÄta ett par omni spela in allt tycker jag. Dock mkt bökigare nÀr man har en jÀdra publik som för ovÀsen.

Mvh Omni

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ingen som orkar lyssna o ge nÄtt slags utlÄtande om inspelning osv...

Du har för brottom! Det Ă€r inte alla som har nĂ„got vettigt att lyssna pĂ„ i semestertider... Men FWIW, pĂ„ min iAudio X5 mp3-spelare och Shure SE530 (inearlurar) sĂ„ lĂ„ter det som det skall, Ă€ven om jag upplever en del irriterande "pumpeffekter" av din VBR-kĂ„dning. Perspektivet Ă€r bĂ€ttre Ă€v vad jag minns frĂ„n dina tidigare inspelningar, orgeln upplever jag som full, nĂ€stan pĂ„ grĂ€nsen till att vara för bred. Jag hoppade Ă€ven över hĂ€cken in till grannen (har ingen stereo pĂ„ landet, har lovat tanten att semestern skall vara "musikfri") och kopplade in X5an pĂ„ hans Denon Microstereo med B&W högtalare, och det bekĂ€ftade vad jag hört i shurelurarna, Ă€ven om ett 6,5tums baselement inte gör rĂ€ttvisa Ă„t nĂ„gon inspelning... 😏😳

PÄ det hela taget Àr upptagningen bra nog för att kunna spelas i tex. P2, organisten (jag antar att det Àr samma kille som tidigare), gÄr ju frÄn klarhet till klarhet! Synd att SR inte spelar in sÄ mycket i dina trakter, för han skulle helt klart krydda tablÄn!!

vad gÀller mickuppstÀllningen sÄ upplever jag ingen vesÀntlig skillnad, det lÄter som vanlig AB-stereo...

fortsatt god sommar, sjĂ€lv försmĂ€ktar jag i vĂ€rmen och skall gĂ„ och ta ett morgondopp i kattegatt.. đŸ˜Č😼😎

/ptr

Tackar för att du i dessa semestertider tog dej tid att lyssna och ge din syn pĂ„ saken 😎...

NJa inte vart det nÄn revolutionerande stereo ljud, annat Àn att det nog Àr fylligare och tydligare ljud helt enkelt.

MKH 8020 rÀcker inte riktigt till ensamma pÄ orgel av denna kaliber o Gefell M296 Àr kanske lite kliniska, men

tillsammans sÄ tycker jag att det Àr ett fantastiskt ljud.

Men som en kommenterade pÄ ett annat forum, sÄ Àr liszt stycket lite skumt, basen kÀnns lite orolig, sen tycker

jag att orgeln inte hinner klinga ut nÀr det Àr fullt ös pÄ alla register. Det kÀnns trÄngt pÄ nÄgot vis, kanske för att

jag har mickarna som jag har dom. Men det Àr bara o exprimentera vidare...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kanske Gunnar (Trombonisten) byter in mina MKH 8020 o M296 mot sina DPA 4003:or, det Àr dom överlÀgset bÀsta mickar jag testat

och hört pĂ„ en kyrkorgel. Vet inte hur jag ska fĂ„ han övertygad att han behöver ett gĂ€ng omni mickar 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tackar för att du i dessa semestertider tog dej tid att lyssna och ge din syn pĂ„ saken 🙁...

Tiden Àr nog inget problem, men om man inte har nÄn vettigt anlÀggning att lyssna pÄ sÄ kanske man stjÀlper mer Àn vad man hjÀper!

NJa inte vart det nÄn revolutionerande stereo ljud, annat Àn att det nog Àr fylligare och tydligare ljud helt enkelt.

MKH 8020 rÀcker inte riktigt till ensamma pÄ orgel av denna kaliber o Gefell M296 Àr kanske lite kliniska, men

tillsammans sÄ tycker jag att det Àr ett fantastiskt ljud.

Det Àr ju ett gammalt vedertaget trick att man kombinerar flera mickrofoner för att locka fram ett sound!

Jag har tex. en fortfarande orealiserade uppsĂ€ttning att testa pĂ„ orgel, nĂ€mligen att sĂ€tta en Jecklinskiva i mitten och ett par extra AB rundtagande ganska brett, nĂ„gon nod lĂ€ngre bak i kyrkan för att fĂ„ bĂ„de fokus och bredd/djup... TyvĂ€rr Ă€r jag oftast lite för lat för att experimentera, sĂ„ jag slĂ€nger bara upp ett AB-par dĂ€r jag fĂ„r en lĂ€mplig mix av ljud frĂ„n orgeln... Orgel Ă€r ju i grund och botten ett av dom enklaste instrumenten att spela in, dĂ€rför Ă€r det ju lĂ€tt att man övertĂ€nker det hela och kompliserar sin rigg i onödan, man vill ju inte att det skall se för enklet ut! 😄

Men som en kommenterade pÄ ett annat forum, sÄ Àr liszt stycket lite skumt, basen kÀnns lite orolig, sen tycker

jag att orgeln inte hinner klinga ut nÀr det Àr fullt ös pÄ alla register. Det kÀnns trÄngt pÄ nÄgot vis, kanske för att

jag har mickarna som jag har dom. Men det Àr bara o exprimentera vidare...

Men Lisztstycket Àr skummt! Jag vet inte nÄn inspelning dÀr det inte Àr 'oroligt' i basen... Sen hör det ju till att man sÀllan kan stÀlla sig helt optimalt för varje stycke nÀr man gör en konsertdokumentation.

/ptr

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
---snip--- Orgel Àr ju i grund och botten ett av dom enklaste instrumenten att spela in, ---snip--

/ptr

Nu vet jag ju inte hur mÄnga inspelningar du gjort pÄ orgel, men du fÄr nog gÀrna posta nÄ

exempel som du spelat in, sÄ jag ocksÀ fÄr höra hur "lÀtt" det Àr...

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Piotr (oregistrerad)

Ja Basso.. ibland fÄr man ha lite tÄlamod. Som typ sedan februari *host host*.

Du lÀser vÀl hela trÄden?

;-)

/Peter

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...