Jump to content
Annons

Nybörjarfråga studiobygge


knicklas (oregistrerad)

Recommended Posts

knicklas (oregistrerad)

Först måste jag berätta att jag är ett äkta super-blåbär i detta området, så ni får ha lite tålamod med ev. dumma frågor o.s.v.

Jag har tänkt "bygga" en väldigt enkel studio, och fick rådet av Musikbörsen att satsa på en dator med Mbox 2 Mini och Pro Tools. Nu har jag blivit erbjuden att köpa min gamla kontors dator för 300:- och undrar såklart om den duger. Digidesigns sida gjorde mig inte något klokare - kan ni göra det vore jag tacksam...

Datorn ifråga är en:

IBM Netvista

Pentium P4 CPU 2,40GHz

768 MB RAM

40 GB

Som sagt - duger denna? Jag tänker i såna fall utöka RAM-minnet med ytterligare 512MB, installera en dvd-brännare (finns endast CD-brännare nu) samt skaffa en extern hårddisk.

Jag vet att en Mac kanske är att föredra, men då snackar vi typ 5000:- iställer för 500:-...

Tacksam för snabb(a) svar då jag måste bestämma mig fort som attan...!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
knicklas (oregistrerad)
Gå in på www.digidesign.com och kolla så att all hårdvara fungerar med Pro Tools ifall du tänkt satsa på det 😄 Bara så att du inte står där sedan med ett musikprogram och dator som inte vill fungera ihop.

MVH

Anders

Tack för era snabba svar!

Ja, men hur gör jag det då? Ska jag använda den här sidan: http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...mp;itemid=28565

Jag fattar inte hur jag ska kolla detta 😆

Vill nån vara så snäll och förklara detta för mig? 😉

2 GB i ram! Ju mer desto bättre som vanligt antar jag? Vete fasen hur mycket jag kan klämma in...

Större hårddisk: tror ni det funkar med en extern sådan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, precis. På den sidan så har du kraven vad du måste ha och vissa chip osv som inte fungerar med PT. Jämför med listan så inget av det som inte är kompatibelt sitter i datorn. Måste ju finnas specefikationer på datorn du funderar på. Antingen kom den med när du köpte den, eller så kanske du kan googla efter just den datorn. Mer kan jag nog inte hjälpa dig, utan rekommenderar dig att ta kontakt med digidesign support om du skulle vara osäker, eller frågar om personalen i musikaffären vet.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hajade till på passagen "Dedicated Graphics Controller Required". Du behöver alltså, enligt digidesign, ha ett separat grafikkort. Många vanliga "kontors-pc" har grafikkortet integrerat med moderkortet och om datorn saknar agp- eller pcie-slot kan man alltså inte uppgradera.

Vet du om du har ett integrerat grafikkort? Annars kanske du vet mer om vilken netvista-modell det är. Det fanns ganska många olika att välja på.

Sen finns det ju möjlighet att allting funkar ändå. Om datorn bara kostar 300:- tycker jag gott att du kan chansa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker nog med 1 Gb Ram om du skall ha en "Enkel studio" och inte så krävande och stora inspelningar/projekt. Men visst är det ju bättre med mer. 😛 Och mer hårdiskytrymme är ju inte akut och det kan man ju vänta med tills man har mer pengar.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Denna alldeles nya studio bundle ifrån digidesign kan vara intressant.

* Mbox® 2 Factory audio/MIDI production system (includes Mbox 2 interface, Pro Tools LE® software, premium Factory plug-in bundle with an iLok USB Smart Key, Pro Tools Ignition Pack 2, Xpand!™, and 45 professional processing plug-ins)

* M-Audio® Nova microphone

* M-Audio Axiom® 25 MIDI keyboard controller

* M-Audio Studiophile™ AV 40 monitors

* Structure™ LE advanced sample player plug-in

* Velvet™ vintage electric pianos plug-in

* All required cables

Retail Price: 715€

Retail Value: 1285€

Savings: 570€

Länk till digidesigns sida där bundeln finns

edit: Datorn skulle behöva minst 1gb i ram. Så om du slänger in 512 mb till så skulle jag säga att den duger.

Allt beror ju på hur man använder den om man tycker att det räcker eller inte. Har själv suttit på en 1ghz dator med 768mb i ram och gjort musik i hemma studion till fram för ett år sedan. Allt beror på hur man använder den.

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Memphis: Visst är det bättre med 2 Gb än med 1 Gb, men om du inte smaskar på med 28 kanaler som är fullsmäckade med effekter och/eller mjukvarusynthar så klarar du dig rätt bra ändå. Vad du däremot först bör göra när det gäller RAM-minnet är att kolla med en datorbutik att just den sortens RAM-minne fortfarande finns att få tag på! Troligen så gör finns det att beställa, men det är faktiskt inte helt självklart. Kolla först vilket slags RAM-minne som sitter i datorn för att se om du kan köpa mer så att du kommer upp i 1Gb elller strax däröver.

När det gäller kompabiliteten mellan datorns komponenter kontra Protools så är det ju främst för att få en så störningsfri drift som möjligt. När du nu får köpa tillbaka din dator för kaffepengar så kanske du kan överleva det faktumet att den datorn kanske inte är den ultimata i sammanhanget.

När det gäller din hårddisk så går den att byta ut eftersom datorn inte sätter några sådana gränser. 40 Gb räcker inte på långa vägar! Däremot kan du behålla den disken som systemdisk där du har dina program på. Men då bör den hårddisken ha en hastighet på 7200 varv (RPM). Sedan köper du till en ny hårddisk som är kanske på runt 250 Gb för att spara dina låtfiler på. För övrigt håller jag med dig om att Digidesign`s hemsida är katastrofalt krånglig och omständig. Grötig som tusan! Du är inte ensam om att inte hitta på deras hemsida!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

knicklas (oregistrerad)

Å kära jestanes vad trevlig respons!!! Alltid kul, tack ska ni ha!

--> Gizmozis: Mitt "CHIPSET" har nummer 82801 DB tror jag, har mailat Digidesign och frågat då det inte stod nåt på hemsidan om detta nummer.

--> Kirre777: Grafikkortet är jag lite osäker på. Jag har inte hittat order "integrerat" i alla fall. Hos Digidesign står det ju: "Windows computers with integrated (i.e. northbridge-based) graphics controllers are not supported and may not perform well with Pro Tools" Jag tolkar det som att det förmodligen funkar oavsett vilket kort man har, möjligtvis med något nedsatt funktionalitet, eller...?

--> Memphis: Tanken är en mycket enkel "studio", spela in lite sång, gitarr, bas, lägga på nån trumma.

--> Apep: Bra tips! Dock fastnade jag för den billigare varianten för drygt 3700:-. Riktigt bra pris tycker jag - inkluderar alla kablar också 😄 Var kan man köpa dessa kit?

--> Ludgo-Pelle: Precis! Eftersom jag (nästan) aldrig hållt på med inspelning vill jag ju känna lite på detta, och se om det är nåt för mig. Alltså vill jag inte lägga för mycket pengar på dyra grejor som blir liggande eller utannonserade på blocket. Jag förstår att min tänkta dator inte på långa vägar är optimal för studiobygge, och därför måste jag ju ha överseende med viss driftstörning. Tror du att det funkar med en extra extern hårddisk?

Ang. Digidesign's något röriga sida, så borde det väl finnas nån form av fil att ladda ner, med nån slags mjukvara som kollar igenom om datorn är kompatibel, om något bör bytas ut eller måste bytas ut.

Återigen - var köper man "Bundle-paketen"....?

Link to comment
Dela på andra sajter

Å kära jestanes vad trevlig respons!!! Alltid kul, tack ska ni ha!

--> Gizmozis: Mitt "CHIPSET" har nummer 82801 DB tror jag, har mailat Digidesign och frågat då det inte stod nåt på hemsidan om detta nummer.

--> Kirre777: Grafikkortet är jag lite osäker på. Jag har inte hittat order "integrerat" i alla fall. Hos Digidesign står det ju: "Windows computers with integrated (i.e. northbridge-based) graphics controllers are not supported and may not perform well with Pro Tools" Jag tolkar det som att det förmodligen funkar oavsett vilket kort man har, möjligtvis med något nedsatt funktionalitet, eller...?

--> Memphis: Tanken är en mycket enkel "studio", spela in lite sång, gitarr, bas, lägga på nån trumma.

--> Apep: Bra tips! Dock fastnade jag för den billigare varianten för drygt 3700:-. Riktigt bra pris tycker jag - inkluderar alla kablar också 😄 Var kan man köpa dessa kit?

--> Ludgo-Pelle: Precis! Eftersom jag (nästan) aldrig hållt på med inspelning vill jag ju känna lite på detta, och se om det är nåt för mig. Alltså vill jag inte lägga för mycket pengar på dyra grejor som blir liggande eller utannonserade på blocket. Jag förstår att min tänkta dator inte på långa vägar är optimal för studiobygge, och därför måste jag ju ha överseende med viss driftstörning. Tror du att det funkar med en extra extern hårddisk?

Ang. Digidesign's något röriga sida, så borde det väl finnas nån form av fil att ladda ner, med nån slags mjukvara som kollar igenom om datorn är kompatibel, om något bör bytas ut eller måste bytas ut.

Återigen - var köper man "Bundle-paketen"....?

Om inte ditt chip var med på listan som fanns på den sidan du hade hittat, eller andra delar som sitter i din dator, så skall det med allra största sannolikhet fungera 🙂 "Bundle paketet" kan du köpa hos din återförsäljare, t.ex musikbörsen då. Sedan håller jag med om hur digidesigns hemsida är. Men man vänjer sig efter att ha varit inne där och letat några gånger. Jag hade missat att du skulle få datorn för 300, då är det kanske inte så mycket egentligen att fundera över 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Frlåt för att jag bryter in i tråden...

Men du ska alltså köpa ett Pro Tools-paket för 3000:- för att använda med en dator som kostar dig 300:-?

Om du nu är intresserad av att ha ett system som funkar bra så kanske du skulle titta på en annan dator, eller kanske ett billigare ljudkort?

Bara en tanke som slog mig när jag läste tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

knicklas (oregistrerad)
Frlåt för att jag bryter in i tråden...

Men du ska alltså köpa ett Pro Tools-paket för 3000:- för att använda med en dator som kostar dig 300:-?

Om du nu är intresserad av att ha ett system som funkar bra så kanske du skulle titta på en annan dator, eller kanske ett billigare ljudkort?

Bara en tanke som slog mig när jag läste tråden.

Nej då, ingen fara.

Själv anser jag inte att datorns pris har nån inverkan på byggets kvalitet, det är väl prestandan som avgör det, va...? Ponera att jag skulle få en "dyr" dator helt gratis, då blir det ju din tes väldigt konstig 😠 Dock är datorn ifråga värd mer än 300:-...

OK, jag ska snabbt dra bakgrunden till min tråd:

Har sjungit och spelat gitarr i säkert 15-20 år, först hemma, sen på fester med polarna, efter det lite trubadurgig, samt även några bröllop.

Nu har jag tröttnat på att sitta hemma själv (vill inte lägga tid på att spela i band) och vill ta ett kliv framåt. Därför började jag kika på nån mini porta, ZOOM H2 om jag nu minns rätt. Efter ett snack med Musikbörsen svängde intresset mot detta med datorer - en H2:a skulle inte mätta min inspelningshunger, då det blir svårt med redigering o.s.v. (tror han hade en poäng där).

Problemet är ju att:

1) Budgeten är begränsad. Vi är 3 personer i min familj - 4 st i april 🙂 och då vill man vara lite ödmjuk i sina investeringar.

2) Jag vet inte alls i vilken utsträckning jag kommer använda grejorna.

Därför vill jag alltså lägga ut så lite pengar som möjligt (utan att bli dumsnål) för att prova på detta. Då måste jag ju acceptera en icke-perfekt anläggning.

Om jag nappar och blir fast, ja då får jag väl byta ut de delar som behövs efter hand.

Vad tror ni, ni som kanske redan gjort denna resa...? Är jag ute och cyklar...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att du är ute och cyklar. Du kan komma undan ännu billigare om du köper ett ljudkort med tillhörande mjukvara som inte är pro tools. Men jag tycker du ska köra på det som känns rätt.

Ett alternativ som det pratats gott om på forumet om du inte vill ha Pro Tools och komma undan lite billigare är kanske ett EMU 0404 USB. Då får du med Cubase LE (vet inte om det fungerar med din dator då jag inte använder Cubase själv), som är en mindre version av Cubase. Men allt handlar ju om vad du har för krav som sagt. Ett pro tools LE system kommer du inte växa ur om du skall ha det som hemmastudio, och du får med en hel del pluggar och synthar vid köpet så du kan komma igång direkt med ditt skapande. Och så får du med Reason Rewire, med ännu fler synthar.

EMU 0404 USB

MVH

Anders

EDIT: måste ju säga grattis till tillskottet i familjen som är på väg också 😆

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

knicklas (oregistrerad)
Jag tycker inte att du är ute och cyklar. Du kan komma undan ännu billigare om du köper ett ljudkort med tillhörande mjukvara som inte är pro tools. Men jag tycker du ska köra på det som känns rätt.

Ett alternativ som det pratats gott om på forumet om du inte vill ha Pro Tools och komma undan lite billigare är kanske ett EMU 0404 USB. Då får du med Cubase LE (vet inte om det fungerar med din dator då jag inte använder Cubase själv), som är en mindre version av Cubase. Men allt handlar ju om vad du har för krav som sagt. Ett pro tools LE system kommer du inte växa ur om du skall ha det som hemmastudio, och du får med en hel del pluggar och synthar vid köpet så du kan komma igång direkt med ditt skapande. Och så får du med Reason Rewire, med ännu fler synthar.

EMU 0404 USB

MVH

Anders

EDIT: måste ju säga grattis till tillskottet i familjen som är på väg också 😄

Tackar tackar!

EMU kanske är ett alternativ för mig? Jag är vidöppen för alla förslag - mitt "krav" är väl egentligen bara att det ska vara enkelt att komma igång och lära sig! Hur är Cubase LE ur den aspekten? Musikbörsen skröt upp Pro Tools ordentligt att det var enkelt att börja, men att det även fanns möjlighet till support o.s.v. Detta med nån form av stöd låter ju rätt skönt för mig som än så långe är okunnig. Eller, behöver man support från tillverkare när NI finns...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Pro Tools är lätt att komma igång med om du tittar på filmen som skickas med. Den går igen om allt det grundläggande för att komma igång. Hur Cubase LE är vet jag inte då jag själv inte testat det, men där kan någon Cubase kunnig hjälpa dig. Ett tips är om du har vänner som sysslar med musik, ta reda på vad de har för program. Då är det lättare att hjälpa varandra.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper Cubase så har du livstids svensk telefonsupport. Det är det inte många som kan skryt med.

Dock inte svensk, men på engelska, och så dåliga är vi väll inte på det engelska språket. Så support tror jag inte är det du i första hand skall tänka på, utan mer dina behov, och som jag sa, vad dina vänner använder.

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...amp;itemid=4876

EDIT: nått att ta ställning till är dock att Pro Tools LE är begränsat till 32 audiospår, 48 om du lägger ut 4000 - 5000 kr till.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper Cubase så har du livstids svensk telefonsupport. Det är det inte många som kan skryt med.

Dock inte svensk, men på engelska, och så dåliga är vi väll inte på det engelska språket. Så support tror jag inte är det du i första hand skall tänka på, utan mer dina behov, och som jag sa, vad dina vänner använder.

Jag trodde att Mi7 (Sverige) hade killar som jobbade med support på CuBase...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper Cubase så har du livstids svensk telefonsupport. Det är det inte många som kan skryt med.

Dock inte svensk, men på engelska, och så dåliga är vi väll inte på det engelska språket. Så support tror jag inte är det du i första hand skall tänka på, utan mer dina behov, och som jag sa, vad dina vänner använder.

Jag trodde att Mi7 (Sverige) hade killar som jobbade med support på CuBase...

Jo, men jag menade att även Digidesign har gratis telefonsupport, dock inte på svenska 😛 Kan tänka mig att de flesta har det, men vet inte. Den bästa supporten anser jag ändå är bekanta som har samma program, speciellt i början.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...