Jump to content
Annons

Nytt golv i Studion? Går det med vanligt trägolv?


Wistrand

Recommended Posts

Nu har vi börjat dra igång rejält med studiorenovering. Dock så är ju budgeten smal. Så min simpla fråga är kan man lägga in vanligt trägolv då den nuvarande "statiskaheltäcksmattan" är hemsk eller måste det vara ett speciellt golv? Kontrollrummet är inte så jättestort har tyvärr inga mått men skulle tippa på 3,5x6m.

Med vänliga hälsningar /ERIK - Prefix Audio

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det bara i kontrollrummet du skall lägga golv eller är det ett kombinerat inspelning och kontrollrum ?.

Själv har jag ett laminatgolv i kontrollrummet. I studiorummet har jag dels ett oljat massivt bokgolv som jag hade tur att komma över samt mjuka heltäckningsmattor beroende på vilken avdelning i rummet det är. I den dämpade avdelning har jag använt entremattor som är 1 meter breda och som sen är tejpade i skarvarna med dubbelhäftat tejp. De är både tåliga o billiga. I kontrollrummet behöver man ett slitstarkt golv som det går lätt att rulla stolen över och då funkar ett laminatgolv av högre kvalitet bra. Trä är nog att däremot att föredra när det handlar om de akustiska egenskaperna.

Att tänka på är väl däremot att inte få ett golv som knarrar när man rör sig över det för musiker kan ju aldrig stå still när de skall spela in.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara i kontrollrummet du skall lägga golv eller är det ett kombinerat inspelning och kontrollrum ?.

Själv har jag ett laminatgolv i kontrollrummet. I studiorummet har jag dels ett oljat massivt bokgolv som jag hade tur att komma över samt mjuka heltäckningsmattor beroende på vilken avdelning i rummet det är. I den dämpade avdelning har jag använt entremattor som är 1 meter breda och som sen är tejpade i skarvarna med dubbelhäftat tejp. De är både tåliga o billiga. I kontrollrummet behöver man ett slitstarkt golv som det går lätt att rulla stolen över och då funkar ett laminatgolv av högre kvalitet bra. Trä är nog att däremot att föredra när det handlar om de akustiska egenskaperna.

Att tänka på är väl däremot att inte få ett golv som knarrar när man rör sig över det för musiker kan ju aldrig stå still när de skall spela in.

Lycka till

Tack!

Det är ju kontrollrum och liverum. Först och främst är det kontrollrummet det ska bytas. (I liverummet är det ju inte fel med heltäckningsmatta.) Så ett laminatgolv skulle fungera fint?

/erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer i alla fall få mer reflektioner i trägolvet än ett med heltänkningsmattor.

Hellre det än en matta som dödar all diskant men fortfarande ger reflexer i lägre register.

Som du säger, det är väldigt dött i rummet nu. Man blir ju livrädd... Men ett laminatgolv, påverkar de det lägre register?

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer i alla fall få mer reflektioner i trägolvet än ett med heltänkningsmattor.

Hellre det än en matta som dödar all diskant men fortfarande ger reflexer i lägre register.

Som du säger, det är väldigt dött i rummet nu. Man blir ju livrädd... Men ett laminatgolv, påverkar de det lägre register?

/Erik

Ett laminatgolv reflekterar hela frekvensspektrat väl. En heltäckningsmatta absorberar de högre frekvenserna men de lägre passerar rakt igenom och reflekteras mot sten/betong/trägolvet under.

Personligen tycker jag att trägolv "låter bättre" än laminat. Antar att det har att göra med att laminat är både hårdare och slätare än trä.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att trägolv "låter bättre" än laminat. Antar att det har att göra med att laminat är både hårdare och slätare än trä.

Och så är det ju snyggare och känns mer äkta med riktiga golvplank! Jag köpte mina på K-rauta för 149:-/m2 och skruvade fast dem i ett regelverk som "flyter" ovanpå ett lager markskivor i stenull. Underst finns ett lager betong (gammalt garagegolv) Funkar finfint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att trägolv "låter bättre" än laminat. Antar att det har att göra med att laminat är både hårdare och slätare än trä.

Och så är det ju snyggare och känns mer äkta med riktiga golvplank! Jag köpte mina på K-rauta för 149:-/m2 och skruvade fast dem i ett regelverk som "flyter" ovanpå ett lager markskivor i stenull. Underst finns ett lager betong (gammalt garagegolv) Funkar finfint.

fuktspärr har du väl med hoppas jag... EDIT: gick just in på sidan din och kollade på din studio du byggt. du har inte använt fuktspärr någonstans. dessutom ser jag ingen ventilation i bygget. hoppas du på självdrag är kondens ett problem om du byggt "luftigt". bara lite saker att tänka på... håll koll efter reglarna som plåttaket ligger på om det kan vara fukt efter dom. ljudväggen är lite överdrivet bred, då 5-10cm nog gett lika bra resultat. skulle lagt frigoliten mot betonggolvet, sen läktat golvet och en 5-10cm betongull. men jag är nog egentligen mest avis. längtar till jag får tag i hus eller mark! då är det projekt!

Redigerat av zsimpey
Link to comment
Dela på andra sajter

i liverummet kan du ju faktiskt kombinera dämpat och levande, och på så sätt få tillgång till både och i de situationer som kräver olika reflektioner från rummet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer i alla fall få mer reflektioner i trägolvet än ett med heltänkningsmattor.

Hellre det än en matta som dödar all diskant men fortfarande ger reflexer i lägre register.

Som du säger, det är väldigt dött i rummet nu. Man blir ju livrädd... Men ett laminatgolv, påverkar de det lägre register?

/Erik

Ett laminatgolv reflekterar hela frekvensspektrat väl. En heltäckningsmatta absorberar de högre frekvenserna men de lägre passerar rakt igenom och reflekteras mot sten/betong/trägolvet under.

Personligen tycker jag att trägolv "låter bättre" än laminat. Antar att det har att göra med att laminat är både hårdare och slätare än trä.

Så det går fint med trägolv enligt dig då alltså? Det är ju kostnads fråga, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att trägolv "låter bättre" än laminat. Antar att det har att göra med att laminat är både hårdare och slätare än trä.

Och så är det ju snyggare och känns mer äkta med riktiga golvplank! Jag köpte mina på K-rauta för 149:-/m2 och skruvade fast dem i ett regelverk som "flyter" ovanpå ett lager markskivor i stenull. Underst finns ett lager betong (gammalt garagegolv) Funkar finfint.

Ska bli intressant att bryta upp golvet. Det är inte jga som har byggt studion så jag har ingen aning om hur det ser ut därunder. Upphöjt är det ju i alla fall.. "Flyter", kanske?! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att trägolv "låter bättre" än laminat. Antar att det har att göra med att laminat är både hårdare och slätare än trä.

Och så är det ju snyggare och känns mer äkta med riktiga golvplank! Jag köpte mina på K-rauta för 149:-/m2 och skruvade fast dem i ett regelverk som "flyter" ovanpå ett lager markskivor i stenull. Underst finns ett lager betong (gammalt garagegolv) Funkar finfint.

fuktspärr har du väl med hoppas jag... EDIT: gick just in på sidan din och kollade på din studio du byggt. du har inte använt fuktspärr någonstans. dessutom ser jag ingen ventilation i bygget. hoppas du på självdrag är kondens ett problem om du byggt "luftigt". bara lite saker att tänka på... håll koll efter reglarna som plåttaket ligger på om det kan vara fukt efter dom. ljudväggen är lite överdrivet bred, då 5-10cm nog gett lika bra resultat. skulle lagt frigoliten mot betonggolvet, sen läktat golvet och en 5-10cm betongull. men jag är nog egentligen mest avis. längtar till jag får tag i hus eller mark! då är det projekt!

haha... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det går fint med trägolv enligt dig då alltså? Det är ju kostnads fråga, eller?

För att vara tydlig: Jag föredrar trä framför laminat.

Vill man ha en relativt tålig yta på sitt trägolv kan parkett vara en lösning. Lacken ger en hård reflekterande yta (likt laminat), men är samtidigt lite mer "levande" (lacken följer träets ådringar och struktur). Hur slitstark paretten är beror på träslaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

fuktspärr har du väl med hoppas jag... EDIT: gick just in på sidan din och kollade på din studio du byggt. du har inte använt fuktspärr någonstans. dessutom ser jag ingen ventilation i bygget. hoppas du på självdrag är kondens ett problem om du byggt "luftigt". bara lite saker att tänka på... håll koll efter reglarna som plåttaket ligger på om det kan vara fukt efter dom. ljudväggen är lite överdrivet bred, då 5-10cm nog gett lika bra resultat. skulle lagt frigoliten mot betonggolvet, sen läktat golvet och en 5-10cm betongull. men jag är nog egentligen mest avis. längtar till jag får tag i hus eller mark! då är det projekt!

Jag hade mycket ångest innan jag la golvet, just för fuktfrågan. Hörde mig för bland olika "experter" och byggvaruhus och fick olika och ofta motstridiga svar om hur jag skulle göra, överallt. 😱 Ett bra tips jag fick var att lägga ut en uppklippt plastpåse tätt mot betonggolvet (jag tejpade runtom) för att se om det samlades någon fukt under den. Jag lät plasten ligga igenom en blöt sommar och några extra månader, men den var snustorr hela tiden. Eftersom hela studion ligger ovanpå ett ganska högt stenröse bestämde jag mig till sist för att chansa. Inga problem hittills, i alla fall. Men du har alldeles rätt, jag har varken fuktspärr eller ventilation (utöver fönster) någonstans i studion.

Tipset att hålla koll på takreglarna: jag har inte sett någon fukt där, men vilka slutsatser ska jag dra om det skulle bli någon? Bra att veta ifall att...

En smalare vägg mellan rummen hade inte alls gett lika bra resultat - med bara 5-10 cm hade mina gitarrfodral inte fått plats däremellan! 😱🙁

Sen vet jag inte om du har missförstått min golvkonstruktion lite (eller så missförstår jag dig - kanske troligare...), men jag har inte använt någon frigolit. Direkt på betongen ligger 7 cm stenull (i form av hårda markskivor, inte den lösa sorten på rulle). Direkt på stenullen ligger ett regelverk. Mellan reglarna har jag glasull (mjuk, på rulle) och ovanpå dem har jag skruvat trägolvet.

Jag vet hur det är att längta efter en studio! Och hur kul det är att ha en... Har du ditt projekt inom räckhåll?

Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli intressant att bryta upp golvet. Det är inte jga som har byggt studion så jag har ingen aning om hur det ser ut därunder. Upphöjt är det ju i alla fall.. "Flyter", kanske?! 😱

Flyter på fukten därunder, menar du? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

[Vill man ha en relativt tålig yta på sitt trägolv kan parkett vara en lösning. Lacken ger en hård reflekterande yta (likt laminat), men är samtidigt lite mer "levande" (lacken följer träets ådringar och struktur). Hur slitstark paretten är beror på träslaget.

Ja, det är förstås en viktig detalj och nackdel som jag glömde när jag propagerade för brädgolv - det är inte särskilt stryktåligt. Tappar man en gitarrsladd så blir det ett märke i träet, efter kontakten. Är man pedantisk kan man visserligen få fibrerna att resa sig delvis igen med hjälp av en fuktig trasa och ett strykjärn, om de inte är avslitna, men laminat- och parkettgolv är ju klart mer lättskötta.

EDIT: Det här var mitt 100:e inlägg. Några förslag på hur jag ska fira? 😱

Redigerat av Ambjörn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade mycket ångest innan jag la golvet, just för fuktfrågan. Hörde mig för bland olika "experter" och byggvaruhus och fick olika och ofta motstridiga svar om hur jag skulle göra, överallt. 😏 Ett bra tips jag fick var att lägga ut en uppklippt plastpåse tätt mot betonggolvet (jag tejpade runtom) för att se om det samlades någon fukt under den. Jag lät plasten ligga igenom en blöt sommar och några extra månader, men den var snustorr hela tiden. Eftersom hela studion ligger ovanpå ett ganska högt stenröse bestämde jag mig till sist för att chansa. Inga problem hittills, i alla fall. Men du har alldeles rätt, jag har varken fuktspärr eller ventilation (utöver fönster) någonstans i studion.

Tipset att hålla koll på takreglarna: jag har inte sett någon fukt där, men vilka slutsatser ska jag dra om det skulle bli någon? Bra att veta ifall att...

En smalare vägg mellan rummen hade inte alls gett lika bra resultat - med bara 5-10 cm hade mina gitarrfodral inte fått plats däremellan! 😛🙂

Sen vet jag inte om du har missförstått min golvkonstruktion lite (eller så missförstår jag dig - kanske troligare...), men jag har inte använt någon frigolit. Direkt på betongen ligger 7 cm stenull (i form av hårda markskivor, inte den lösa sorten på rulle). Direkt på stenullen ligger ett regelverk. Mellan reglarna har jag glasull (mjuk, på rulle) och ovanpå dem har jag skruvat trägolvet.

Jag vet hur det är att längta efter en studio! Och hur kul det är att ha en... Har du ditt projekt inom räckhåll?

Ambjörn

ok, jo om du har såpass dränering är det kanske ok, vet att man kan kolla så som du säger, även om en fuktmätare kanske är precisare. jag missförstod med frigoliten i golvet 😄 men det hade ju varit en bra spärr mot fukt om inte annat 😳

takreglarna: då vet du att du har värmeläckage från rummet och det gör att det bildas kondens på taket, insidan av plåten dvs. då måste du lägga en takplast mellan plåten och reglarna för att "flytta kondensen" mellan plåten och "innertaket" till plåten och plasten. men om det inte är något problem så är det nog så pass välbyggt att det kanske inte är några problem. jag jobbar som snickare i norge där det är liite extremt klimat och väder.(bodö) så jag kommer att vara helt hypad när det blir bygge i sverige. ser redan snett på svärfar om han bara lägger verktyg i en carport, den är ju ÖPPEN i ena änden! så det är lite skillnad i klimat. regnar snett nerifrån här oftast så...

Sant med ljudväggen! så dumt av mig 😄

mitt studioprojekt är lite lågt i rang, det som kommer före i prioriteringen just nu är: spara pengar till hus/tomt, BARN, flytt till sverige, bygga hus, frugan... så jag vet inte riktigt, men innom en 5års period blir det studio, helst då i kombination av nybygg då!

ONT: då vet jag iaf vad för typ golv jag ska ha! (pjuh! styrde in min OFFT stiligt va!?)

Redigerat av zsimpey
Link to comment
Dela på andra sajter

Kort sagt...

Laminat golv är billigt, stryktåligt dock så reflekterar ljudet utan spridning.

Äkta trägolv något dyrar, tål inte stryk från en mickkontakt (dock kan man slicka på det med en fuktig trasa så fixar det sig) 😄 , det posetiva är dock att golvet har en mer levande yta vilket gör att ljudet sprids på ett posetivt sätt. 😉

Hoppas det är rätt uppfattat? 😑

///Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

[Vill man ha en relativt tålig yta på sitt trägolv kan parkett vara en lösning. Lacken ger en hård reflekterande yta (likt laminat), men är samtidigt lite mer "levande" (lacken följer träets ådringar och struktur). Hur slitstark paretten är beror på träslaget.

Ja, det är förstås en viktig detalj och nackdel som jag glömde när jag propagerade för brädgolv - det är inte särskilt stryktåligt. Tappar man en gitarrsladd så blir det ett märke i träet, efter kontakten. Är man pedantisk kan man visserligen få fibrerna att resa sig delvis igen med hjälp av en fuktig trasa och ett strykjärn, om de inte är avslitna, men laminat- och parkettgolv är ju klart mer lättskötta.

EDIT: Det här var mitt 100:e inlägg. Några förslag på hur jag ska fira? 😑

Skrev precis mitt 100:e inlägg jag med.. FEST??

Link to comment
Dela på andra sajter

takreglarna: då vet du att du har värmeläckage från rummet och det gör att det bildas kondens på taket, insidan av plåten dvs. då måste du lägga en takplast mellan plåten och reglarna för att "flytta kondensen" mellan plåten och "innertaket" till plåten och plasten. men om det inte är något problem så är det nog så pass välbyggt att det kanske inte är några problem.

Det måste jag kolla lite noggrannare! Just nu ser det ut så här från studions insida och upp: Innertak, gammalt brädtak, 95 mm glasull, två lager gips. Ovanpå det "vind" eller vad man ska kalla utrymmet under plåttaket, och sedan plåttak. Vinden är hur som helst väldigt välventilerad, så jag tror knappast att det kommer att börja mögla där även om någon droppe fukt skulle visa sig. Men man vet ju aldrig.

jag jobbar som snickare i norge där det är liite extremt klimat och väder.(bodö) så jag kommer att vara helt hypad när det blir bygge i sverige. ser redan snett på svärfar om han bara lägger verktyg i en carport, den är ju ÖPPEN i ena änden! så det är lite skillnad i klimat. regnar snett nerifrån här oftast så...

😄

Sant med ljudväggen! så dumt av mig 😄

Ja, ofattbart att du inte tänkte på det! 🙂😄

mitt studioprojekt är lite lågt i rang, det som kommer före i prioriteringen just nu är: spara pengar till hus/tomt, BARN, flytt till sverige, bygga hus, frugan... så jag vet inte riktigt, men innom en 5års period blir det studio, helst då i kombination av nybygg då!

Spännande. Och bra att du har prioriteringarna klara, annars blir man nog lätt olycklig när det är många projekt på gång... Lycka till med alltihop!

ONT: då vet jag iaf vad för typ golv jag ska ha!

Frigolit? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort sagt...

Laminat golv är billigt, stryktåligt dock så reflekterar ljudet utan spridning.

Äkta trägolv något dyrar, tål inte stryk från en mickkontakt (dock kan man slicka på det med en fuktig trasa så fixar det sig) 🙂 , det posetiva är dock att golvet har en mer levande yta vilket gör att ljudet sprids på ett posetivt sätt. 🙂

Hoppas det är rätt uppfattat? 😄

///Erik

Något ditåt, skulle jag tro. När det gäller ljudet vet jag inte hur stor roll det spelar i praktiken, även det i teorin säkert är så som du skriver - man har ju oftast någon matta på golvet ändå. Sen kanske det där om mickkontakt var en liten överdrift från mitt håll - det är inte så att hela golvet pajar för att du tappar en sladd - men det blir ganska lätt märken i ytan. Mitt huvudargument för trägolv är att det är snyggast! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

kontrollrummets golv är 4,5x3,5 m2, skulle det passa sig med trä glov då? 😄

Visst. Jag ser inte att ytans storlek skulle påverka valet av golv. Det blir ju en del skarvar oavsett material. Det är klart, om du hittar golvbräder som är >3,5 m långa (och det är de väl för det mesta, har jag för mig?) så slipper du faktiskt skarva på bredden, vilket kanske underlättar lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...