Jump to content
Annons

LARS - Sångsvanen


  

6 röster

  1. 1. LARS - Sångsvanen

    • 5. Färdigt och bra
      0
    • 4. Småputsa lite
      3
    • 3. Kräver fortfarande en del jobb
      3
    • 2. Gör om, gör rätt
      0
    • 1. Urk, lägg ner
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Sångsvanen

ARTIST/GRUPP: LARS

GENRE: Akustiskt/Progg

LÅTLÄNGD: 3:05

KOMPOSITÖR: Lars & Lars

PRODUCENT: Lars & Lars

INSPELNINGSÅR: 2004

STORLEK: 2.85 MB

FORMAT: mp3

STATUS: En första mix

LÅTLÄNK: Sångsvanen

Ett av resultaten från vår senaste inspelningshelg. Som vanligt blev det mer dricka öl än spela in så vi hann inte göra så mycket som det var tänkt... Hur som helst, det vore trevligt med en del feedback på denna låten. Balansen mellan sång och gitarr. Behövs det fler instrument? För mycket/för fula stämmor i refrängen? Planen är väl att göra en ny mix efter feedback från forumet innan låten läggs upp officiellt... Tack på förhand för alla kommentarer!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bengan (oregistrerad)

Bäst hittills tycker jag nog. Särskilt med tanke på sång och låt.....det är ngt lurigt med sångljudet dock. Lite "luddigt" eller vad man skall säga....stämmorna funkar tycker jag....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det var ju en lite fin och småsorglig visa, precis som progg brukar låta (det skrev jag väl sist oxå?)

Det känns inte så mycket "studio" över inspelningen, sången är ganska dov men i övrigt så låter sångframförandet bättre, eller lite mer äkta än sist.

Gitarrljudet? Kanske bara är jag, men jag tycker att det låter som en person med 4 meter långa armar, spelar på en 5 meter lång gitarr, som sträcker sig genom hela lägenheten eller över hela scenen, vilket man nu föredrar.

"Orangutangmix", brukar jag kalla det, och det är inte helt ovanligt heller bland trummixar.

Sådana där extrema stereobilder stjäl ganska mycket uppmärksamhet ifrån sången. Hade det varit jag, så skulle jag ha lagt en monogitarr lite riktad mot ena högtalaren, och eventuellt lagt en till monogitarr (som inte spelar samma sak), lite pannad till andra sidan. Just nu stjäl gitarrkompet väldigt mycket ifrån sången, och det brukar ju vara budskapet som är viktigast i sån här musik.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra musikaliskt sett.

Men, rent inspelningsmässigt så kan du göra det bättre. Som sagt ovan så borde du ha bara en gitarr, eventuellt två, men då inte så mycket utpanorerat.

Låter som om det inte finns ett uns med mellanregister.

Vad spelar du in med för mick?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hittills framförd feedback!

Vad gäller sångljudet så måste dovheten komma från inspelningen eftersom jag knappt har några effekter på sången alls... Kanske har att göra med att jag brukar sjunga lite bredvid micken i avsaknad av puffskydd...? Mikrofonen är en Samson C01:a som vi brukar låna av en polare när vi ska spela in... Både sång och gitarr är inspelade med den. Jag har dock köpt en ny MXL 990 (den billigaste de hade) som kommer att användas vid framtida inspelningar.

Vad gäller gitarrerna så tyckte vi att det lät lite tufft med panoreringen bara för att vi aldrig har testat att göra så innan... Ska greja lite med det och se vad jag kan få till... Kommentarer på gitarrljudet annars!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...