Jump to content
Annons

Tips på virvel


beat_kitano

Recommended Posts

håller på å spelar in demos med mitt hardcore band.

jag gillar ljudet som detta band, Down To Nothing, har på sina trummor och speciellt virveltrumman. hur når jag ett resultat så nära deras virvelljud?

vet att de haft en bra studio, trummor, producent osv samt en trummis som vet hur man lirar och som slår rätt och hårt.

* tips på virvel för sånt här sound (ca 6000kr)

* vad bör jag tänka på när jag stämmer virveln, hårt-löst, under-överskinn osv...

* mickning - var och med vad för mick (har använt SM57 vid tidigare slaskdemos)

* kanske nåt tips på vad jag ska tänka på i mixningsfasen

dessa har jag spanat in på nätet. säg till om jag är helt fel ute

DW Collectors Series Lönn

DW Vintage Brass

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Halloj!

Jag skulle vilja påstå att det där virvelsoundet har mer att göra med vad som gjorts vid mixning än vilket trumma som använts. Rätt kompression och reverb är som jag ser det nyckeln till det där soundet. Kan verka paradoxalt eftersom alla talar om att "låter det inte rätt vid inspelning blir det inte rätt sen heller" och trummis som jag är håller jag med, men bara till en viss del. Det finns ingen virvel som låter sådär akustiskt.

Men, några förslag:

*Aluminium låter ofta riktigt bra i studio, tål stämmas lågt

*6,5" djup

*Stäm förhållandevis lågt

*Använd inte originalskinnen som sitter på när den är ny, men det vet ni säkert redan.

SM57:an ser jag ingen anledning att byta ut!

Hoppas ni hittar nåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

håller på å spelar in demos med mitt hardcore band.

jag gillar ljudet som detta band, Down To Nothing, har på sina trummor och speciellt virveltrumman. hur når jag ett resultat så nära deras virvelljud?

vet att de haft en bra studio, trummor, producent osv samt en trummis som vet hur man lirar och som slår rätt och hårt.

* tips på virvel för sånt här sound (ca 6000kr)

* vad bör jag tänka på när jag stämmer virveln, hårt-löst, under-överskinn osv...

* mickning - var och med vad för mick (har använt SM57 vid tidigare slaskdemos)

* kanske nåt tips på vad jag ska tänka på i mixningsfasen

dessa har jag spanat in på nätet. säg till om jag är helt fel ute

DW Collectors Series Lönn

DW Vintage Brass

Jag tycker inte att du ska välja någon av dessa förslag från DW! Jag skulle ha satsat på en lite djupare virvel istället. Av trä.

14 X 6½" skulle jag ha valt. Pearl har bra virvelkaggar tycker jag. Ett tips är att trumman bör ha helgjutna sargar! Både under och över.

Skillnaden på en och samma trumma med helgjutna sargar respektive med vanliga stålsargar är faktiskt enorm!

Enbart genom att byta från stålsargar till helgjutna så får du en totalt ny virvelkagge! Skillnaden är faktiskt sanslöst stor!

Frågan är vad du har för virvelkagge idag och vad sitter det för sargar och skinn på den? När jag vet det så kan vi diskutera vidare.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Experimentera med i vilka stämningar som virveln sjunger vid. Vissa virvlar låter bara bra vid t.ex. låg stämning, vissa vid låg och hög och sedan en annan kanske vid mellanhögt stämt. Testa verkligen dig fram. Stäm inte bara 2-3 hela varv med stämnyckeln utan snurra som en galning och lyssna. Och testa att ha underskinnet helt olika stämt än överskinnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska köpa en ny virvel ska du ta en titt på e-bay och de svenska köp/säljsajterna efter en Ludwig Supraphonic. Virveln med stora bokstäver (inte bara stort V utan hela ordet!! 🙂 ).

Jag har en och är läskigt nöjd med den! Funkar för mig i nästan alla lägen, när jag inte vill ha trävirvel eller annat sound.

Jag har en standarddjup 14" supraphonic i stål med evansskinn runt om hazy snare har jag för mig underskinnet heter och G1 coated som slagskinn.. jag har bytt slagskinnet en gång, för 5 år sen, men aldrig bytt sejarmatta. fö original ludwig från tidigt 70tal.. 😄 och den låter fan bara bättre och bättre för varje dag!!!

men om du ska lira harcore eller liknande genrer, eller ha ett sånt sound, skulle jag säga att du behöver en rätt djup yamaha 9000 lönnvirvel. finns beggat till schyssta priser!!! Allt stort, tungt och djupt är väl det som du ska ha!

som sagt, ta en titt på beg.marknaden!

Link to comment
Dela på andra sajter

fan vad sjysst med svar. hade nästan glömt bort den här tråden.

virveln vi har nu är en Tama 14" från 90-talet med remo ambassador coated som slagskinn (ingen aning om underskinnet. tror det aldrig är bytt. det är inte jag som är trummis i bandet men jag säger hela tiden att han även måste byta underskinnet men när han frågar varför så kan jag inte riktigt förklara mer än att det låter bättre men det lyssnar han inte på det svinet hehe)

vilka mjukvarukompressorer & reverb är att tipsa om vid mixningen? jag använder mig bara av dem som ingår i CS4.

Link to comment
Dela på andra sajter

fan vad sjysst med svar. hade nästan glömt bort den här tråden.

virveln vi har nu är en Tama 14" från 90-talet med remo ambassador coated som slagskinn (ingen aning om underskinnet. tror det aldrig är bytt. det är inte jag som är trummis i bandet men jag säger hela tiden att han även måste byta underskinnet men när han frågar varför så kan jag inte riktigt förklara mer än att det låter bättre men det lyssnar han inte på det svinet hehe)

vilka mjukvarukompressorer & reverb är att tipsa om vid mixningen? jag använder mig bara av dem som ingår i CS4.

Du kan svara din trummis att underskinnet på en trumma (vilken trumma som helst) fungerar som ett resonansskinn. Resonannsskinnets uppgift är som det hörs på namnet att resonera. Ju tunnare och fräschare ett resonansskinn är desto snabbare svarar den från slagskinnets resonans. Resultatet med ett nytt och tunnt sejarskinn blir alltså att hela trumman svarar mycket bättre på slagen från slagskinnet och det ger trumman en bättre respons, känslighet och ett på alla sätt ett bättre sound. Det förutsätter naturligvis att sejarsjkinnet stämms rätt förståss, men det blir oftast bra om man stämmer den hårt. Stenhårt! Vad man ska vara väldigt noga med när man stämmer upp den så hårt är att man stämmer alla skruvar lika hårt för annars blir den snedstämd. Det som kan hända med en snedstämt sejarskinn som är stenhårt spänd är att den kan spricka, men det är dock väldigt sällan det sker. Och nästintill aldrig om man stämmer alla skruvar lika hårt.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

sjysst svar. ska fan citera detta, trycka det på papper och nita fast det i pannan och köpa en spegel så han kan läsa det. jävla trummisar som inte har koll på sitt instrument liksom. som gitarrist vet jag ju allt som behövs göras, dock lite enklare än trummor men endå.

läste även dina inlägg angående träslag, skinn osv. mycket intressant. ska nog trycka ut dem också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett till tips när vi nu ändå svävatut lite. När nu köper nya skinn till trummorna (det ltåer som att det behövs) tänk då på att "trycka till" skinnen rejält när ni sätter dit dem första gången. Alltså, lägg skinnet över stommen och fäst sargen löst. Sen sätter man båda knytnävarna mitt på skinnet och lägger hela kroppstyngden bakom och trycker hårt (alltså verkligen HÅRT) några gånger.

Det kommer knaka som fasen...men det är meningen också! Enkelt uttryckt är det för att skinnet ska "sätta sig" och så att det inte stämmer ur sig direkt när ni stämt upp det.

Många slarvar med detta men det är faktiskt ganska vktigt! Sen finns det en miljard "tuning guides" på nätet, googla! En startpunkt kan vara Evans hemsida. Remo kommer jag inet ihåg men de har säkert också.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett till tips när vi nu ändå svävatut lite. När nu köper nya skinn till trummorna (det ltåer som att det behövs) tänk då på att "trycka till" skinnen rejält när ni sätter dit dem första gången. Alltså, lägg skinnet över stommen och fäst sargen löst. Sen sätter man båda knytnävarna mitt på skinnet och lägger hela kroppstyngden bakom och trycker hårt (alltså verkligen HÅRT) några gånger.

Det kommer knaka som fasen...men det är meningen också! Enkelt uttryckt är det för att skinnet ska "sätta sig" och så att det inte stämmer ur sig direkt när ni stämt upp det.

Många slarvar med detta men det är faktiskt ganska vktigt! Sen finns det en miljard "tuning guides" på nätet, googla! En startpunkt kan vara Evans hemsida. Remo kommer jag inet ihåg men de har säkert också.

Lycka till!

Fast dethär gäller endast Remo skinn. Alla andra fabrikar behöver inte sätas. eller rättare sagt. ska INTE sätas. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
håller på å spelar in demos med mitt hardcore band.

jag gillar ljudet som detta band, Down To Nothing, har på sina trummor och speciellt virveltrumman. hur når jag ett resultat så nära deras virvelljud?

vet att de haft en bra studio, trummor, producent osv samt en trummis som vet hur man lirar och som slår rätt och hårt.

* tips på virvel för sånt här sound (ca 6000kr)

* vad bör jag tänka på när jag stämmer virveln, hårt-löst, under-överskinn osv...

* mickning - var och med vad för mick (har använt SM57 vid tidigare slaskdemos)

* kanske nåt tips på vad jag ska tänka på i mixningsfasen

dessa har jag spanat in på nätet. säg till om jag är helt fel ute

DW Collectors Series Lönn

DW Vintage Brass

Jag tycker att du ska skaffa dig Joey Jordison's (trummisen i Slipknot) signaturvirvel från Pearl, har en kamrat som använder den (har själv inte råd) som tycker att den är bra, och den är också snygg (tycker jag).

Priset ligger på typ 3 000kr till 5 000 men beggad för kanske 2 000kr, en i Stockholm säljer denna virvel på denna länk.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

som tidigare sagts så handlar ju en hel del om hur virveln är bearbetat vid inspelning!

jag provspelade en pearl reference virvel (god bless reference!) och den var jävligt fet.. den kan jag tänka mig att du kan stämma till sådär.. den är ju väldigt tjock.. låter mycket trä också.. varm

annars en virvel av metall? är inte så hemma på just stålvirvlar i och med att jag bara äger lönn virvel.. men kan tänka mig att mässing eller nåt?

eller en bell brass från tama.. dom kostar.. men du har säkerligen den fetaste virveln ..

tror dock nyckeln ligger i själva inspelningen/mixningen

Tror du ska stämma virveln medium.. alltså stämma den relativt lågt.. sen kan du ju ändra på säjarratten (jag har spelar trummor i 9år och kan fortfarande inte namnen på alla delar.. haha) så att du får lite mindre sejarmatta..

För tajt sejjare kan göra att trumman inte sjunger ut lika mycke och blir då mer skarp istället för fet och fläskig.. iaf så känner jag..

hoppas mitt svar ledde till någonting och att du får en trevlig helg!

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
håller på å spelar in demos med mitt hardcore band.

jag gillar ljudet som detta band, Down To Nothing, har på sina trummor och speciellt virveltrumman. hur når jag ett resultat så nära deras virvelljud?

vet att de haft en bra studio, trummor, producent osv samt en trummis som vet hur man lirar och som slår rätt och hårt.

* tips på virvel för sånt här sound (ca 6000kr)

* vad bör jag tänka på när jag stämmer virveln, hårt-löst, under-överskinn osv...

* mickning - var och med vad för mick (har använt SM57 vid tidigare slaskdemos)

* kanske nåt tips på vad jag ska tänka på i mixningsfasen

dessa har jag spanat in på nätet. säg till om jag är helt fel ute

DW Collectors Series Lönn

DW Vintage Brass

Om du inte redan köpt en virvel har jag ett grymt bra tips:

Yamaha Jimmy Chamberlin Signature; stål, 14x5,5"

Gjutna sargar, bra tryck. mycket bra virvel för ändamålet och prisklassen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kan varmt rekomendera Tama's Starclassic Maple virvlar. Nypris varierar mellan 5000-6000kr

Kör själv med en 14x6,5" och är helnöjd med den. Låter mycket bra i medium till tight spänt.

Vädligt varmt sound som funkar till många olika spelstilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...