Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Snubblade över en

igår där killen använder sig av en Groove Tubes MD1B.

Han spelar in gitarr, klickljud (med foten) och sång med bara den och har ett grymt mjukt och bekvämt ljud.

Nu till frågan:

Finns det en rörmik med samma eller liknande egenskaper för en billigare peng ?

Kan tänka mig att lägga ut max 4000:- för en mik just nu, kanske finns begagnat, men rekomenderas det ?

Tack för alla svar!

/ Tobbe

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Billiga rörmickar tycker jag är så där...

Lite högre brus och jag tycker inte "röreffekten" är så påtaglig. Krävs lite dyrare grejer.

Jag själv tycker rörmickar är klart hypat, ger inte så mycket för pengarna.

Men det finns säkert andra som har åsikter idetta ämne... och jag är beredd att ändra min åsikt om någon kommer upp med nåt bra.

Redigerat av drloop
Postat
Billiga rörmickar tycker jag är så där...

Lite högre brus och jag tycker inte "röreffekten" är så påtaglig. Krävs lite dyrare grejer.

Jag själv tycker rörmickar är klart hypat, ger inte så mycket för pengarna.

Men det finns säkert andra som har åsikter idetta ämne... och jag är beredd att ändra min åsikt om någon kommer upp med nåt bra.

Håller med, skulle hellre titta på en bra allroundmic som t ex Röde NT2-A.

drloop (oregistrerad)
Postat

Vad tänker du ha den till?

Och vad har du för mickar idag?

Postat (redigerat)
Vad tänker du ha den till?

Och vad har du för mickar idag?

Jag tänkte använda den på samma sätt som killen på youtube, spela in gitarr och sång samtidigt

Idag har jag en dynamisk mic, TSM MT58 köpt på 4sound (lånad från replokalen 😛 )

Får sjukt mycket brus ur den 😆

Redigerat av Chris_Emil
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Köp en hygglig kondensatormick utan rör. Börja med det så kan du alltid köpa på dig en rörmick senare.

Om inte micken är felaktig så borde du inte få mycket brus.

Till och med en Clas ohlson mick för 59:- har inte sjukt mycket brus...

Redigerat av drloop
Postat
Följ länken så hittar du en inspelning med en Classe mick för 59:-

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry687909

Låter hissigt, men inge brus 🙂

Har iofs läst att Toneport är inte någon höjdare för mic, kan det vara den som brusar så mycket ?

Så kan det nog vara.

Ok, kanske ska kolla på ett annat ljudkort då 🙂

Tack för svaren

Postat

...och så kan du lyssna på smakprov på ett helt gäng olika modeller, på min testsite. 😮

Upp till 4000:- skulle jag nog främst kolla på Violet Designs Black Knight, som är en riktig iten guldklimp. Även Line Audio Design SM3i eller SM6i kan vara klart intressanta, om du vill ha ett väldigt neutralt ljud.

Postat
...och så kan du lyssna på smakprov på ett helt gäng olika modeller, på min testsite. 😱

Upp till 4000:- skulle jag nog främst kolla på Violet Designs Black Knight, som är en riktig iten guldklimp. Även Line Audio Design SM3i eller SM6i kan vara klart intressanta, om du vill ha ett väldigt neutralt ljud.

Javisst! 🙂

Har varit där inne innan, men så många att välja mellan hehe.

Tack för tipsen! :rolleyes:

Postat
Hallå!

Snubblade över en

Han spelar in gitarr, klickljud (med foten) och sång med bara den och har ett grymt mjukt och bekvämt ljud.

Nu till frågan:

Kan tänka mig att lägga ut max 4000:- för en mik just nu, kanske finns begagnat, men rekomenderas det ?

Tack för alla svar!

/ Tobbe

Nu tror jag inte att han spelar live i videon, så räkna inte med att få ett likadant ljud som han med en mick rakt upp och ned i ett vanligt sovrum.

/Dex.

• 1 månad senare...
Postat
Hallå!

Snubblade över en

Nu till frågan:

Tack för alla svar!

/ Tobbe

Nu tror jag inte att han spelar live i videon, så räkna inte med att få ett likadant ljud som han med en mick rakt upp och ned i ett vanligt sovrum.

/Dex.

Jo det är precis vad han gör, han använder wavelab eller audition för ljudet och något annat program för videon på en annan dator.

Allt står i informationen till höger om videon.

Men det är klart, man kan få folk att tro vad man vill om man inte ser det live på riktigt.

Postat

Har varit och kännt på en Röde NT2-A nu, och det får nog bli en sådan.

Lagom pris och den låter bra!

Blir till att spara lite till dock och sen inköp lagom till flytten 1/5 🙂

Postat

En liten fråga om NT2-A bara:

"Three position PAD - 0dB, -5dB or -10dB" Vad menas med detta ? är det volym eller...

och

"Three position variable polar pattern - Omni, Cardioid or Figure 8" vad är detta ? 😛

Tackar för svar

Postat (redigerat)
En liten fråga om NT2-A bara:

"Three position PAD - 0dB, -5dB or -10dB" Vad menas med detta ? är det volym eller...

och

"Three position variable polar pattern - Omni, Cardioid or Figure 8" vad är detta ? 😛

Tackar för svar

Polar patterns är mikrofonens upptagningsområde. HÄR kan du kolla massa olika som jag la upp på speedyshare så kanske det blir enklare att förstå. Du kan alltså välja på tre olika upptagningsområden.

PAD är precis vad det säger det är, det dämpar signalen 5 eller 10 db på den mikrofonen du kollat på.

MVH

Anders

EDIT: pad på mikrofonen kan vara bra om du inte har det på mixerbordet/preampen och insignalen är så stark att det blir en peak även med gainen nere på noll. T.ex överhäng på trummor kan man behöva PAD-funktionen ibland.

Redigerat av Gizmozis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.