Jump to content
Annons

This is Trance


liljekvist

Recommended Posts

Ett tappert försök, En Diskution utan Stopp & En hunger av Kunskap som kan delas av många! I give you, ladies and gentlemen,

" This is Trance "

Nu har jag varit in och ut på denna sida någon vecka, och jag tycker absolut detta är det bäst astället att samtala och diskutera kring Musik och allt därtill, men nu tycker jag att det behövs en Tråd Just här på " FL FORUMET " angående just en specifik Musikstil, och i detta fall kategorin " TRANCE " .

Detta är mestadels en ren tanke av uppfinningsrikedom och i hopp om att kunna få folk att sätta sig ner och diskutera och hjälpa varandra kring just denna Musik Stil, knyta nya band och lära sig ett och annat? Jag känner mig dessutom berättigad till att starta denna tråd, med tanke på att jag inte sett någon sådan här någon annan stans här på StudioForum.

Jag hoppas verkligen att detta kan bli en kul ide och en stor chans för stora som små att samtala Kring denna underbara musikstil och produktionen av den! Hjälpas åt, tänka tillsammans och lära in och ut!

~

Då till att börja med, jag tänkte att personer som är insatta i trance eller hardtrance (också Psy Former) kunde ta och berätta lite knep och tekniker, och om folk t.ex kunde ge bra exempel på stora artister inom Trance, eller lite mindre kända artister. Dessutom tycker jag och nog en hel del andra att det skulle vara otroligt bra att få veta, vilka program som är bäst till just detta, och vilka Sf2.or man hellst skall arbeta med, och VSTi'er.

Låt Diskutionen Börja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inget att säga angående FL så kan inte ge några heta tips. Det jag däremot kan tipsa om är Soundborns skaparguide. Mycket bra och bra förklarat. Ni hittar den här. Svinbra guide helt enkelt med enkla tips som hjälper på vägen.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen kan jag inget om trance.

Men Vanguard har nog alltid något i bakfickan.

Vanguard har allt!

Hmmm, vanguard är ett Pluggin va ?

Jag kör ju på Nexus och Zt+3 eller vad det nu heter! Funderar starkt på att testa lite Vanguard i framtiden, är det dyrt, till att börja med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen kan jag inget om trance.

Men Vanguard har nog alltid något i bakfickan.

Vanguard har allt!

Hmmm, vanguard är ett Pluggin va ?

Jag kör ju på Nexus och Zt+3 eller vad det nu heter! Funderar starkt på att testa lite Vanguard i framtiden, är det dyrt, till att börja med?

Fibbla med effekter på dina percussion loopar osv brukar låta större då, eller nån stereo widener kanske. Du klarar dig tjockt med Nexus och Z3ta+. Ioförsig får man ju alltid en kick när man investerat i en ny plugg.

Kolla exempelvis

www.lennardigital.com

www.robpapen.com

Bra initiativ dock. Youtube är ju kul att kolla på när man vill ha lite inspiration. www.warbeats.com har bra tutorials men mest för hiphop men jag hittade grejer jag fann matnyttiga trots att jag gillar Hardtrance och techno.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo Warbeats har bra tutorials, har just lärt mig att köra ReWire :rolleyes: , men iallafall, tips på några bra trance och hardtrance / psy trance artister någon?

Jag kan ge dig några tips på bra psykadelisk trans:

Bamboo Forest - Varit med i matchen sen sutet av 90. Senaste skivan Release Your Mind är sjukt bra och galet tryck i produktionen.

Logic Bomb - Svensk trans när den är som bäst. Släppte en skiva -07 som heter Sonic Algebra. Värd varenda krona.

Ibojima - En god vän till mig. Första skivan Morning Glory håller en ok nivå men inget speciellt. Han släpper en ny nu under året som kommer bli galet bra. Tycker han har utvecklat ett rätt eget sound på de nya låtarna med en stor och maffig ljudbild. En blivande svensk Astrix. 🙂

Hux Flux - Behöver inte säga så mycket mer än totalt galet och skruvat. Bring your own bios spelar i en egen division.

Astrix - Israelisk trans när den är som bäst. Ett måste i varje samling. 😉

Alien Project - Svinbra men har faktiskt inte hört nåt av det senaste. Skivorna från början av 2000 håller hög klass. http://www.alien-project.com/

Sphoongle - Ingen trans iofs men mer psykadeliskt och välkomponerat än så här blir det inte. Sjukt bra.

Några tips och samtliga är riktiga fullträffar tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo Warbeats har bra tutorials, har just lärt mig att köra ReWire 🙂 , men iallafall, tips på några bra trance och hardtrance / psy trance artister någon?

Sala..... inte långt i från mina trakter

Gå in på www.djbendy.net och sök på dj Tobias J Där ligger ett gäng av mina mixar med tracklists och allt. Sen är det bara googla på namnen 😆

Redigerat av Tobias J
Link to comment
Dela på andra sajter

jag ger inte så mkt för trance, men jädrar va infected mushroom e najs. 😉

likadant med en polare till mig, miraculix går han under som artistnamn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen kan jag inget om trance.

Men Vanguard har nog alltid något i bakfickan.

Vanguard har allt!

Hmmm, vanguard är ett Pluggin va ?

Jag kör ju på Nexus och Zt+3 eller vad det nu heter! Funderar starkt på att testa lite Vanguard i framtiden, är det dyrt, till att börja med?

Vanguard är ju ungefär föregångaren till Nexus, och samplebaserade båda två.

Nexus är användbar till fler stilar och därför förstaval för mig.

Du klarar dig långt med bara Nexus enligt mig, Vanguard skulle varit overkill 🙂

Rekomenderar även Steinbergs Hypersonic.

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Vanguard är ju ungefär föregångaren till Nexus, och samplebaserade båda två.

Du klarar dig långt med bara Nexus enligt mig, Vanguard skulle varit overkill 🙂

Hmm rätta mig om jag har fel nu.. Men Vanguard är väl inte en samplebaserad synt som nexus? Den har så vitt jag vet 3 oscillatorer och stora möjligheter att ratta fram egna ljud till skillnad från skräpromplern nexus där man bara kan ändra attacken osv. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanguard är ju ungefär föregångaren till Nexus, och samplebaserade båda två.

Du klarar dig långt med bara Nexus enligt mig, Vanguard skulle varit overkill 😉

Hmm rätta mig om jag har fel nu.. Men Vanguard är väl inte en samplebaserad synt som nexus? Den har så vitt jag vet 3 oscillatorer och stora möjligheter att ratta fram egna ljud till skillnad från skräpromplern nexus där man bara kan ändra attacken osv. Eller?

Gjorde en extrakoll 😄 japp du har rätt, helkorkad.

3osc på vanguard och jag tar nästan tillbaks allt jag skrev innan, sorry för fel info

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Har hört både dåligt och bra angående Vanguard, men det låter som om det är bra. Nexus är väldigt bra men vågar man sig på Vanguard, även fasst man inte är en höjdare med att fippla med t.ex Oscillatorer?

Testa köra 3osc som är standard i Fruityloops. När du lärt dig den till fullo (vilket inte borde ta lång tid) så gå vidare till vanguard, annars blir det så att man skruvar på alla rattar tills soundet är helt fukkat, vilket brukar resultera i att man 1/100 sätter ett nice ljud. Btw, är det någon som vet hur man nollställer vanguarden? Jobbigt att alltid ratta om från presets.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört både dåligt och bra angående Vanguard, men det låter som om det är bra. Nexus är väldigt bra men vågar man sig på Vanguard, även fasst man inte är en höjdare med att fippla med t.ex Oscillatorer?

Testa köra 3osc som är standard i Fruityloops. När du lärt dig den till fullo (vilket inte borde ta lång tid) så gå vidare till vanguard, annars blir det så att man skruvar på alla rattar tills soundet är helt fukkat, vilket brukar resultera i att man 1/100 sätter ett nice ljud. Btw, är det någon som vet hur man nollställer vanguarden? Jobbigt att alltid ratta om från presets.

Jag råder att gå ifrån 303 till kanske ts404 efteråt och sedan wasp/wasp xt... saker som release och cut och resonance kan vara bra innan att kunna före men det kvittar egentligen så länge man har ork att exprimentera...

ciao!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Vanguard är ju ungefär föregångaren till Nexus, och samplebaserade båda två.

Du klarar dig långt med bara Nexus enligt mig, Vanguard skulle varit overkill 🙂

Hmm rätta mig om jag har fel nu.. Men Vanguard är väl inte en samplebaserad synt som nexus? Den har så vitt jag vet 3 oscillatorer och stora möjligheter att ratta fram egna ljud till skillnad från skräpromplern nexus där man bara kan ändra attacken osv. Eller?

Du äger 😲 Nexus är skräp, man kan liga gärna säga att det e vengeance som har gjort låten om man använder den! (Eftersom att det är deras ljud...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanguard är ju ungefär föregångaren till Nexus, och samplebaserade båda två.

Du klarar dig långt med bara Nexus enligt mig, Vanguard skulle varit overkill 🙂

Hmm rätta mig om jag har fel nu.. Men Vanguard är väl inte en samplebaserad synt som nexus? Den har så vitt jag vet 3 oscillatorer och stora möjligheter att ratta fram egna ljud till skillnad från skräpromplern nexus där man bara kan ändra attacken osv. Eller?

Du äger 😛 Nexus är skräp, man kan liga gärna säga att det e vengeance som har gjort låten om man använder den! (Eftersom att det är deras ljud...)

Då antar jag att det är Bill Gates som gjort mina låtar, (eftersom jag kör XP) om man nu ska se det på ditt sätt 😛

Alla återvänder vi saker som redan är gjorda till större eller mindre grad. "Å nej liksom, det kan vara någon som känner igen att ett ljud är från nexus!!". Spelar väl ingen roll, jag tycker det handlar mer om vad man gör med ljuden än var de kommer från 🙂

Men jag antar då att du är programmerare och programmerat din helt egna mjukvarusynth som låter helt über-unik. Du kanske kan göra en åt mig också när du ändå är i farten? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...