Jump to content
Annons

Trumläck önskas men...


Rapid Wanker

Recommended Posts

Eftersom jag programmerar mina trummor i midi (genom Battery) så är jag alltid ute efter ett gott trumljud, och jag försöker fortfarande hitta DET DÄR trumsettet som man kan ha till det mesta i rocksvängen. Nu är det tydligen läck som är dagens recept på framgång med trumljudet. Eftersom jag inte har någon som helst önskan att trycka in 10-20 Gb samplingar på HD'n för att använda ett trumset, tänkte jag testa att fuska fram läcket mha submixar. Nu är frågan (mest riktad till trummisar som vet vad som händer vid uppmickning): Vilka trummor och cymbaler läcker in i vilka mickar vid en "standarduppmickning" med kanske 5 mickar??? Alla råd och erfarenheter uppskattas på vägen mot DET DÄR trumsettet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

Om du slår på bara virveln så kommer den att höras i alla mickar med olika styrka men om du spelar med kagge, virvel, hi-hat så kommer ju givetvis den mick som är närmast t ex sin trumma/cymbal att höras i första hand men om slagen sker vid olika tillfällen så läcker det ju igenom ändå, undantaget skulle vara långa ringande cymbaler som med sina mickar då givetvis mestadels upptas av cymbalen osv... och så är det ju lite beroende på hur du har mickat, typ med bara överhäng eller närmickning.

Schhhkål fö fan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte mest på att man använder olika mickar till olika grejer. Typ en mick som kan ta upp feteljudet från baskaggen kanske inte är särskilt mottaglig för det eleganta krispljudet från en ride, men det här är ju tankegångar från en "icke-trummis" och kanske inte överensstämmer ett skit med verkligheten. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

När jag spelar in trummorna i bandet och då har vi mickat t ex kaggen med mick inne i kaggen ganska nära slagytan/skinnet för bra smack i den så hör man även andra trummor men inte lika mycket som de respektive mickar som är t ex vid virveln och pukor men det hörs i alla fall om man inte använder en gate vilket då givetvis skapar nya fenomen som minskad dynamik och scchipp-ljud när gaten stänger så ljud kommer alltid med men maskas de instrument den har vid sin närhet om de spelas samtidigt.

Labba är enda boten till trista faktum, sprit hjälper det med.

SÅ ÄR DET!

SCHHHKÅL DÅ FÖ FAN ! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är som nämnt tidigare att alla mickar läcker mer eller mindre. Men allt läck är nog inte nödvändigt för DET DÄR trumsoundet. Överhäng är ju dom största läcköborna. 😲 Där hörs cymbaler, hi-hat(såklart), pukor, virvel, och även lite bastrumma. Men bastrumman brukar iallafall jag skära bort det mesta av. Men övriga trummor hjälper till att få lite rum och slammer i mixen. Tycker jag är gött! Även en smått tokkomprimerad ambiensmick kan ge lite Beatles-tjoff.

Labba och lyssna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...