Jump to content
Annons

Hur väljer man monitorer?


BoJoel

Recommended Posts

Det självklara svaret är naturligtvis att anpassa sig till sin ambitionsnivå, plånbok och framförallt att lyssna och jämföra. För det är endast när högtalarna står bredvid varandra och spelas med samma musik som det verkligen går bra att höra skillnaden.

Men hur gör man när den enda musikaffären inom rimligt bilavstånd bara har 4 par studiomonitorer under 6000kr?

Redigerat av BoJoel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Det självklara svaret är naturligtvis att anpassa sig till sin ambitionsnivå, plånbok och framförallt att lyssna och jämföra. För det är endast när högtalarna står bredvid varandra och spelas med samma musik som det verkligen går bra att höra skillnaden.

Men hur gör man när den enda musikaffären inom rimligt bilavstånd bara har 4 par studiomonitorer under 6000kr?

Egentligen är det ganska meningslöst att testa monitorer i en butik bättre att köpa på öppet köp och testa i ditt eget rum.

Satsa på ett par monitorer som har flexibla inställningsmöjligheter så att de är lätta att anpassa till rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det självklara svaret är naturligtvis att anpassa sig till sin ambitionsnivå, plånbok och framförallt att lyssna och jämföra. För det är endast när högtalarna står bredvid varandra och spelas med samma musik som det verkligen går bra att höra skillnaden.

Men hur gör man när den enda musikaffären inom rimligt bilavstånd bara har 4 par studiomonitorer under 6000kr ?

Det är inte alltid så bra att lyssna på det sättet heller, eftersom det ofta inte är särskilt optimalt uppställt i butiken, utan ofta bara uppstaplat lite hur som helst - och dessutom utan akustikbehandling etc...

Om du ska provlyssna, så ska du inte lyssna på obekant musik som de har i butiken - utan du ska ta med dig musik som du har lyssnat mycket på själv och som du därför känner utan och innan. Ta gärna med musik i flera olika genre - för en bra monitor kan hantera alla sorters musik, vare sig det handlar om hårdrock, pop, visor eller opera. Bli inte heller lurad av att en monitor låter "häftigt", utan fråga dig själv om det låter ärligt och naturligt - och om du kan höra alla detaljer.

Om det finns några speciella monitorer du är intresserad av, så kan du få diverse omdömen om dem, om du ställer en fråga här i forumet - och du kan säkert få bra tips bara genom att ha ställt denna frågan nu... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes sa det bästa hittills tycker jag.

Jag vill dock tillägga, för att kunna använda ett bra par Monitorer kräver en relation.

Jag menar det finns många märken där ute som tillverkar hemmabioljud och bara för att det är mycket diskant och massa bas så påstår de att högtalarna har "studio ljud" Det är så fel som det kan bli.

Ett par bra monitorer ska nästan låta lite tråkigt i första skedet. Grejen är som Claes sa: De vara ärliga, ha en ärlig ljudbild.

Väl hemma så ska du kanske inte förlita dig på dina monitorer till 110% innan du känner dem riktigt!

Du kan bara lära känna dem genom att jämföra de med annan utrustning tex några hörlurar kanske någon gammal hemstereo som allt annat låter "gött" i.

Allt eftersom så lär du dig hur dina monitorer låter, så kommer du att veta "detta kommer att låta bra en bilstereo, Mp3spelaren m.m."

Men tänk på det: De ska låta ärligt. Var jätte noga med att lyssna så att ljudbilden inte förändras allt för mycket vid ändring av ljudvolym.

Redigerat av Dawda
Link to comment
Dela på andra sajter

Det självklara svaret är naturligtvis att anpassa sig till sin ambitionsnivå, plånbok och framförallt att lyssna och jämföra. För det är endast när högtalarna står bredvid varandra och spelas med samma musik som det verkligen går bra att höra skillnaden.

Men hur gör man när den enda musikaffären inom rimligt bilavstånd bara har 4 par studiomonitorer under 6000kr?

Egentligen är det ganska meningslöst att testa monitorer i en butik bättre att köpa på öppet köp och testa i ditt eget rum.

Satsa på ett par monitorer som har flexibla inställningsmöjligheter så att de är lätta att anpassa till rummet.

Ja, det var ett tips som i stort sett halverar antal alternativ. Tex försvinner Alesis M1, Event TR-5, ESI Near 05/08, Fostex Pm04/05 Alp-5, KRK RP5, Samson Resolv och Tannoy Reveal från listan.

Det gör det hela lite enklare ;-)

Angående inställningsmöjligheter så undrar jag vad room compensation är? Det finns tex på Behringer 2030 och Yamaha HS50. Om det bara är en generell +- db så borde funktionen i så fall vara överflödig eftersom det redan finns en volymkontroll.

Redigerat av BoJoel
Link to comment
Dela på andra sajter

Room compensation brukar vara att du kan höja/sänka diskantens generella nivå, höja/sänka över en viss brytfrekvens (alltså en enkel eq) och höja/sänka under en viss brytfrekvens (enkel eq).

Det varierar mellan olika fabrikat, men dessa varianter är nog de som förekommer oftast.

De gör att du kan kompensera för vissa typer av problem i rummet - men de gör däremot inte att du kommer undan att akustikbehandla om du vill ha det riktigt bra... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Room compensation brukar vara att du kan höja/sänka diskantens generella nivå, höja/sänka över en viss brytfrekvens (alltså en enkel eq) och höja/sänka under en viss brytfrekvens (enkel eq).

Det varierar mellan olika fabrikat, men dessa varianter är nog de som förekommer oftast.

De gör att du kan kompensera för vissa typer av problem i rummet - men de gör däremot inte att du kommer undan att akustikbehandla om du vill ha det riktigt bra... 🙂

Är ganska säker på att det i de flesta fall är basen man talar om när "Room Compensation" nämns (och att man egentligen menar "placerings kompensation" (p g a SBIR), men självfallet så kan även diskanten justeras oavsett om det beror på rummets akustik eller personlig preferens .

Link to comment
Dela på andra sajter

Room compensation brukar vara att du kan höja/sänka diskantens generella nivå, höja/sänka över en viss brytfrekvens (alltså en enkel eq) och höja/sänka under en viss brytfrekvens (enkel eq).

Det varierar mellan olika fabrikat, men dessa varianter är nog de som förekommer oftast.

De gör att du kan kompensera för vissa typer av problem i rummet - men de gör däremot inte att du kommer undan att akustikbehandla om du vill ha det riktigt bra... 🙂

Är ganska säker på att det i de flesta fall är basen man talar om när "Room Compensation" nämns (och att man egentligen menar "placerings kompensation" (p g a SBIR), men självfallet så kan även diskanten justeras oavsett om det beror på rummets akustik eller personlig preferens .

Jag har sett specar på monitorer som har room compensation för både bas och diskant.

Vad är det man gör med basen/diskanten när det gäller placeringskompensation som inte låter sig göras med en bas/diskant eq.

och vad innebär SBIR (Speaker Boundary Interference Response) rent praktiskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

En högtalare är rundstrålande i basen (under ca 150 Hz lite beroende på högtalare och storlek) och ett av problemen som då uppstår är att om högtalaren inte står väldigt nära (eller helst i) väggen är att reflektionen från väggen (om någorlunda solid) kommer att blanda sig med direktljudet med en varierande fasvinkel beroende av frekvens, d v s att vissa frekvenser kommer att fasa ur och andra kommer att förstärkas.

Detta är förklaringen till rekommendationen att om man inte kan ställa högtalarna långt (över ca 2 meter) från väggarna så är det bättre att ställa dem så nära som möjligt.

Detta innebär att avståndet till vägg är litet = liten tidsskillnad = reflex & direktljud mer eller mindre i fas i basregistret (långa våglängder) och man kan då kompensera detta med hjälp av "rumskompenseringen" på högtalaren. Om man däremot får utsläckningar vid vissa frekvenser och förstärkning vid andra så hjälper rums-EQn föga då responsen fortfarande kommer att vara ojämn.

Detta dödar också myten om vikten av att ha mjuka absorbenter bakom högtalarna då de inte absorberar bas effektivt (och det är bara i basen som högtalaren är rundstrålande).

Tyvärr så finns det ännu större problem i basen och de heter "stående vågor"...

Link to comment
Dela på andra sajter

En högtalare är rundstrålande i basen (under ca 150 Hz lite beroende på högtalare och storlek) och ett av problemen som då uppstår är att om högtalaren inte står väldigt nära (eller helst i) väggen är att reflektionen från väggen (om någorlunda solid) kommer att blanda sig med direktljudet med en varierande fasvinkel beroende av frekvens, d v s att vissa frekvenser kommer att fasa ur och andra kommer att förstärkas.

Detta är förklaringen till rekommendationen att om man inte kan ställa högtalarna långt (över ca 2 meter) från väggarna så är det bättre att ställa dem så nära som möjligt.

Detta innebär att avståndet till vägg är litet = liten tidsskillnad = reflex & direktljud mer eller mindre i fas i basregistret (långa våglängder) och man kan då kompensera detta med hjälp av "rumskompenseringen" på högtalaren. Om man däremot får utsläckningar vid vissa frekvenser och förstärkning vid andra så hjälper rums-EQn föga då responsen fortfarande kommer att vara ojämn.

Detta dödar också myten om vikten av att ha mjuka absorbenter bakom högtalarna då de inte absorberar bas effektivt (och det är bara i basen som högtalaren är rundstrålande).

Tyvärr så finns det ännu större problem i basen och de heter "stående vågor"...

Ok, tack för förklaringen.

Om jag förstår dig rätt så är SBIR ett fasfel mellan direktljud och reflexljud och rumskompenseringen ett sätt att avhjälpa detta. Men om rumskompenseringen är ett sätt att åtgärda SBIR (fasfel) så borde väl enheten på justeringsrattarna/knapparna vara grader och inte decibel som det står på monitorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske var lite otydlig.

Vad jag försökte säga är att kompenseringen fungerar bäst om man placerar högtalarna mot väggen så man får en ökning i basen vid alla (i basen) frekvenser (då skillnaden i tid mellan reflexljud och direktljud är liten = liten fasvinkel = nästan bara konstruktiv fas).

http://www.customaudiodesigns.co.uk/articles/frstand.htm

Nått jag letade upp nu så jag har inte läst så noga men det ser rätt ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte en bra idé att försöka "fylla" en dipp med EQ då de ända som kommer att hända är att amplituden på direktljudet och reflexljudet kommer att vara större men fasutsläckningen kommer fortfarande att vara kvar och risken är att högtalaren försöker generera ljudtryck den inte klarar och tar skada.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske var lite otydlig.

Vad jag försökte säga är att kompenseringen fungerar bäst om man placerar högtalarna mot väggen så man får en ökning i basen vid alla (i basen) frekvenser (då skillnaden i tid mellan reflexljud och direktljud är liten = liten fasvinkel = nästan bara konstruktiv fas).

http://www.customaudiodesigns.co.uk/articles/frstand.htm

Nått jag letade upp nu så jag har inte läst så noga men det ser rätt ut...

Tack, nu tror jag att jag förstår.

Det var matnyttig information som ännu en gång visar hur viktigt det är att det finns inställningsmöjligheter på monitorerna.

Mitt rum är ganska litet och jag har inte möjlighet att placera monitorerna så lång från väggen som första lösningsförslget i länken föreslår (ca 1,7 m). Jag planerar istället, att enligt lösningsförslag 2, placera monitorerna så närma väggen som möjligt och sedan justera basökningen med hjälp av room compensation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...