Jump to content
Annons

Betala upphovsmännen för deras musik


Johan Royen

Recommended Posts

Annons
Dear Rockers är en sida som uppmanar folk att skicka fem amerikanska dollar till artister vars musik de laddat ned, och att de som gör det även fotar sitt brev och laddar upp till sidan.

I första hand en skojig och lite lätt subversiv idé, men vem vet vad som händer om tillräckligt många hakar på?

hehehe .. kul ide..

kolla den på whitney....

whithey

Link to comment
Dela på andra sajter

"Betala upphovsmännen för deras musik , utan att skivbolaget får en spänn" säger Titeln (och innehållsbeskrivningen).

Men visst vill vi väl att även skivbolaget (el. producenten) skulle kunna få en bit av kakan. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på skivbolaget, och jag och många andra köper oftare musik från små bolag än från stora av just denna anledning. Rent principiellt stöder jag dock helst inte bolag som är medlemmar i IFPI, RIAA eller dylika organisationer.

SAMI, då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte varför folk är så sura på att skivbolagen tjänar pengarna. Vilka är det som betalar produktion, pr m.m?

I de flesta fall är det skivbolagen.

Piratkopiering, inklusive varför folk ogillar skivbolag, diskuteras här.

I de fall då producenten är en annan person än artisten i fråga kan man ju alltid skriva ett "Dear Timbaland/Neptunes/Max Martin, ..." också. Någon som vet hur mycket Mackan tjänar på varje Britneylåt som säljs på iTunes?

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på skivbolaget, och jag och många andra köper oftare musik från små bolag än från stora av just denna anledning. Rent principiellt stöder jag dock helst inte bolag som är medlemmar i IFPI, RIAA eller dylika organisationer.

SAMI, då?

Sami står för Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation, så det låter orimligt för mig att ett skivbolag skulle vara medlem där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
SAMI, då?
(...) eller dylika organisationer.

EDIT: Förtydligande: Jag har inte plåtkoll på vad SAMI gör eller inte gör för att "(...) tillvarata artisters och musikers upphovsrättsliga intressen", men som bakke skrev ovan verkar deras medlemmar ju inte bestå av skivbolag.

Jag är även medveten om att många mindre skivbolag är medlemmar i IFPI genom sina medlemskap i SOM, men eftersom SOM med sin enda styrelsepost saknar egentlig makt är det inte de som sätter dagordningen för IFPIs verksamhet. SLUT PÅ EDIT.

Men det här är inte tråden för att diskutera piratkopiering.

Redigerat av royen
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på skivbolaget, och jag och många andra köper oftare musik från små bolag än från stora av just denna anledning. Rent principiellt stöder jag dock helst inte bolag som är medlemmar i IFPI, RIAA eller dylika organisationer.

Hur små bolag köper du då musik ifrån?

Många små bolag är indirekt medlemmar i IFPI, dom är medlemmar i SOM, som i sin tur är medlem i IFPI.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Betala upphovsmännen för deras musik , utan att skivbolaget får en spänn" säger Titeln (och innehållsbeskrivningen).

Men visst vill vi väl att även skivbolaget (el. producenten) skulle kunna få en bit av kakan. Eller?

Tanken är ju fin men precis som du sa så vill man ju faktiskt att alla som faktiskt jobbat för sina pengar ska få stålarna. Snarare borde man ge mindre till dom som inte förtjänar det. Få artister idag skulle klara sig utan all hjälp dom får av producenter osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur många artister som får 5 US$ per såld skiva!??! Inte vi eller någon annan jag känner i a f. Annars tror jag på idén. Radiohead släppte ju sin senase skiva på internet. Den var gratis att ladda ner, betalningen frivillig. De siffror som hitills är kända visar att ca 40% av de som laddade ner skiva (över en miljon) betalade, och då i snitt 4 US$ per skiva.

Vet ju inte hur dessa pengar sen fördelas. Men det visar i a f att folk gärna betalar för musik även om det är helt frivilligt. Tror att detta är något som kommer att bli väldigt vanligt.

Läste annars om en annan variant. Kommer nog inte funka lika bra för alla artister. Men säg att t ex U2 släpper en ny skiva helt gratis, utan några som helst krav på betalning alls. Bara gratis och med bra kvalitet. Finns nog möjlighet att sälja en och annan annonsplats på den sidan ganska dyrt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur många artister som får 5 US$ per såld skiva!??! Inte vi eller någon annan jag känner i a f. Annars tror jag på idén. Radiohead släppte ju sin senase skiva på internet. Den var gratis att ladda ner, betalningen frivillig. De siffror som hitills är kända visar att ca 40% av de som laddade ner skiva (över en miljon) betalade, och då i snitt 4 US$ per skiva.

Vet ju inte hur dessa pengar sen fördelas. Men det visar i a f att folk gärna betalar för musik även om det är helt frivilligt. Tror att detta är något som kommer att bli väldigt vanligt.

Läste annars om en annan variant. Kommer nog inte funka lika bra för alla artister. Men säg att t ex U2 släpper en ny skiva helt gratis, utan några som helst krav på betalning alls. Bara gratis och med bra kvalitet. Finns nog möjlighet att sälja en och annan annonsplats på den sidan ganska dyrt!

Blir nog slagsmål om den platsen...M.a.o VÄÄÄÄLDIGT DYR

Link to comment
Dela på andra sajter

Sami står för Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation, så det låter orimligt för mig att ett skivbolag skulle vara medlem där.
Jag har inte plåtkoll på vad SAMI gör eller inte gör för att "(...) tillvarata artisters och musikers upphovsrättsliga intressen", men som bakke skrev ovan verkar deras medlemmar ju inte bestå av skivbolag.

Nä, men... (Utdrag ur URL 47 §):

... Vid användning (...) har framställaren samt de utövande konstnärer vars framförande finns på upptagningen rätt till ersättning. Om två eller flera konstnärer har samverkat vid framförandet, kan den rätt som tillkommer dem göras gällande endast av dem gemensamt. Mot den som har använt anordningen skall konstnärer och framställare göra gällande sina krav samtidigt.

Används en ljudupptagning vid överföring i form av en trådlös ljudradio- eller televisionsutsändning som samtidigt och oförändrat återutsänds (vidaresänds) till allmänheten trådlöst eller genom kabel gäller följande. Gentemot den som vidaresänder får krav på ersättning göras gällande endast genom sådana organisationer som företräder ett flertal svenska utövande konstnärer eller framställare. Organisationerna skall framställa kraven samtidigt ...

Ganska intressant, eller hur? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Heter det NCB -licens?

Yep! -> (Med risk för att många riddare kommer att höja sina svärd i STIM+NCB konstellationsnamn).

Rent långsökt skulle man kunna säga att de utövande artisternas (SAMI) och skivbolagen/producenterna (IFPI etc) intressen är förenade, snarare än att de (organisationerna) skulle utkräva ersättningar av varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på skivbolaget, och jag och många andra köper oftare musik från små bolag än från stora av just denna anledning. Rent principiellt stöder jag dock helst inte bolag som är medlemmar i IFPI, RIAA eller dylika organisationer.

Hur små bolag köper du då musik ifrån?

Många små bolag är indirekt medlemmar i IFPI, dom är medlemmar i SOM, som i sin tur är medlem i IFPI.

Redigerade in ett svar på detta ovan ungefär samtidigt som du ställde frågan. Läs det. I realiteten är det kanske 20 av de största bolagen som är aktiva i IFPI:s styrelse (av ca 60 bolag, SOM:s medlemmar ej inräknade) och som sätter dagordningen och uttalar sig "å branschens vägnar".

Hur små bolag köper du då musik ifrån?

Touché! 😱

Lugn, White Goodman. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...