Jump to content
Annons

Kablar som inte snor sig?


JJRockford

Recommended Posts

Annons

Finns inget som irriterar mej mer än sladdar!

De snor sej runt varande, fastnar kring fötter, i gitarrställ, precis överallt.

För att inte tala om kabelväskan man har på spelningar.

Den får åka kanske 4 mil i lugnt tempo på ett lastbilsflak. När man kommer fram kan man lyfta alla kablar genom att bara hålla i en av dem. Man ska ha en kabel men alla följer med.

Jag är dessutom kappseglare, och det är inte ett dugg bättre med tampar.

Helt otroligt hur i alla glödheta det kan sno ihop sej så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltså en snodd kabel - trots att den är köpt? 🙂🙂

Det beror på hur du rullar ihop dem. Kabeln i sig kan inte motverka att den snurras ihop.

Gör en stor ring av kabeln när du rullar ihop den. Se då också till att vrida kabeln typ ett halvt varv för varje loop på ringen, så slipper du att den snor sig så j-t när du sedan ska använda den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltså en snodd kabel - trots att den är köpt? 🙂🙂

Det beror på hur du rullar ihop dem. Kabeln i sig kan inte motverka att den snurras ihop.

Gör en stor ring av kabeln när du rullar ihop den. Se då också till att vrida kabeln typ ett halvt varv för varje loop på ringen, så slipper du att den snor sig så j-t när du sedan ska använda den.

Jag tror mer på teorin om att de snor sej för att djävlas.

Link to comment
Dela på andra sajter

den bästa förklaringen som finns till detta trasselfenomen (inte sladdar som snor sig, utan de mystiska knutarna) är att universum strävar mot oreda.

edit: eller för att jävlas. 🙂

Redigerat av SirAlex
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man viker kabeln dubbelt ett par gånger (beroende på kabelns längd) och sedan gör en lätt kärringknut så slipper man allt trassel när kabeln är nedpackad. Sålänge man inte försöker dra åt knuten hårt så in i helvete är det heller ingen risk att kabeln tar skada.

Link to comment
Dela på andra sajter

😕

nä, det tror jag inte...

(jag har precis kammat ut en riktig härva 🙂 )

stå still eller trådlöst 🙂

Vart köper man trådlöst?

I en musikaffär (det är inte meningen att låta spydig, men det är ett väldigt direkt svar som innehåller alla fakta! 🙂).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltså en snodd kabel - trots att den är köpt? 🙂🙂

Det beror på hur du rullar ihop dem. Kabeln i sig kan inte motverka att den snurras ihop.

Gör en stor ring av kabeln när du rullar ihop den. Se då också till att vrida kabeln typ ett halvt varv för varje loop på ringen, så slipper du att den snor sig så j-t när du sedan ska använda den.

Så gör jag alltid med mina kablar! 😕

Kör man alltid på detta sätt så snurrar dom inte ihop sig. 🙂

Rullar man ihop sin kabel på ett sätt som funkar så ska man köra på det hela tiden.. kabeln "vänjer" sig vid hur den brukar bli ihoplindad.. När jag ska göra "mitt ihoprullande" på andras kablar är det inte säkert att de går för dom har lindat dom hårt över handen och under armen, så kallad "sicksack-härva"... å då går de bara att snurra ihop dom på det sättet igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns billigare, som denna på Musikbörsen:

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...172710&fm=1

Eller Thomanns egna:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_ews_16pt.htm

Ingen aning om ljudkvalitet och sånt. Själv har jag ett billigt från Samson (kostade ca 3000 kronor för några år sen, Airline tror jag det heter). Det är helt ok. Kör man med digital utrustning (typ modellerar-förstärkare eller pedalbord) som jag gör, så är det alldeles utmärkt bra. Kör man med rörförstärkare så kan jag tänka mig att man saknar lite dynamik och substain, även om det är helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aningens off topic men ett klart bevis på att sladdar kommer med en inbyggd ihoptrasslingsfunktion:

För ett par veckor sedan dammsög jag i lägenheten. så... alltså... vi har dammsugaren i ena ändan av sladden och en kontakt i väggen i den andra ändan av sladden, det är ju så det brukar vara, right? Right-o. Färdig och glad som jag är för det, drar jag ut sladden ur väggen och flyttar mig en meter mot dammsugaren för att kunna rycka så att sladden helt snillrikt skall dras in i dammsugarens sladdbehållare. Swisch! Sladden åker in tills *boff*. Den stannar. En knut på sladden. Jag vet inte hur det gick till men visst är det ett tecken på att sladdar är djävulens redskap på jorden?

Jaja, det är min övertygelse i alla fall. Musikkablar har aldrig gjort något för att övertyga mig om motsatsen. 🙂😆😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Aningens off topic men ett klart bevis på att sladdar kommer med en inbyggd ihoptrasslingsfunktion:

För ett par veckor sedan dammsög jag i lägenheten. så... alltså... vi har dammsugaren i ena ändan av sladden och en kontakt i väggen i den andra ändan av sladden, det är ju så det brukar vara, right? Right-o. Färdig och glad som jag är för det, drar jag ut sladden ur väggen och flyttar mig en meter mot dammsugaren för att kunna rycka så att sladden helt snillrikt skall dras in i dammsugarens sladdbehållare. Swisch! Sladden åker in tills *boff*. Den stannar. En knut på sladden. Jag vet inte hur det gick till men visst är det ett tecken på att sladdar är djävulens redskap på jorden?

Jaja, det är min övertygelse i alla fall. Musikkablar har aldrig gjort något för att övertyga mig om motsatsen. 😛😆😆

Precis

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns billigare, som denna på Musikbörsen:

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...172710&fm=1

Eller Thomanns egna:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_ews_16pt.htm

Ingen aning om ljudkvalitet och sånt. Själv har jag ett billigt från Samson (kostade ca 3000 kronor för några år sen, Airline tror jag det heter). Det är helt ok. Kör man med digital utrustning (typ modellerar-förstärkare eller pedalbord) som jag gör, så är det alldeles utmärkt bra. Kör man med rörförstärkare så kan jag tänka mig att man saknar lite dynamik och substain, även om det är helt ok.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...