Jump to content
Annons

Rörbyte i en Röde NTK


Dexter

Recommended Posts

Hej hej,

tänkte byta rör i min Röde NTK för att eventuellt skrämma liv i den och har tillbringat större delen av kvällen till att läsa in mig på ämnet på internet. Kommit fram till att Siemens, Telefunken och Mullard är rör som nämns i varma ordalag 🤪 .

Nån här som har bytt rör i en NTK eller annan rörmikrofon och kan dela med sig av sina erfarenheter och eventuella förbättringar?

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej hej,

tänkte byta rör i min Röde NTK för att eventuellt skrämma liv i den och har tillbringat större delen av kvällen till att läsa in mig på ämnet på internet. Kommit fram till att Siemens, Telefunken och Mullard är rör som nämns i varma ordalag 🤪 .

Nån här som har bytt rör i en NTK eller annan rörmikrofon och kan dela med sig av sina erfarenheter och eventuella förbättringar?

/Dex.

Vill mig minnas att senaste tidningen studio tog upp sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Hej hej,

tänkte byta rör i min Röde NTK för att eventuellt skrämma liv i den och har tillbringat större delen av kvällen till att läsa in mig på ämnet på internet. Kommit fram till att Siemens, Telefunken och Mullard är rör som nämns i varma ordalag 🤪 .

Nån här som har bytt rör i en NTK eller annan rörmikrofon och kan dela med sig av sina erfarenheter och eventuella förbättringar?

/Dex.

Jodå jag har bytt rör i mickar. Det finns en del som sitter i sockel då är det bara att byta mot ett "rätt" rör. Man kan även roa sig med att byta

mot lite högre gain eller lägre. Är det ett fastlött rör blir det lite knepigare. Om man ger sig på att löda så ska man se väldigt noga till att man har

stänkskydd för själva membranet. Och kan man inte löda så är mikrofoner fel ställe att lära sig detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...