Jump to content
Annons

Dennis and Dan - "Up"


1 - dåligt 5 - bra  

24 röster

  1. 1. 1 - dåligt 5 - bra

    • 5 - bra
      8
    • 4
      6
    • 3
      1
    • 2
      0
    • 1 - dåligt
      3


Recommended Posts

Danny Cort (oregistrerad)
Jag tar ner låten nu (hoppas Reason inte misstycker) och tackar alla för allt det positiva.

Vi har ju haft denna version uppe på tre forum - här är all konstruktiv kritik vi fått:

"clap/snare tar energi från kicken"

"irriterad på pumpandet"

"syntslingor som filtas upp å ner känns gammalt å uttjatat"

"basen, tonerna helt fel"

"sången för låg"

"borde maxa hihatsen/beatet"

"lägg till några bastoner"

"yxiga ghosttrummor"

"saknar öppen hihat"

"är det där 8/10/12-bitars bruset som hörs en medveten detalj?"

"för torr mix"

"deley (sic) eller reverb skulle vara skönt"

"kanske skulle låta roligare med en klickigare med lite mer åttiotals disco känsla"

"sen är det nåt snareaktigt trummljud som spelar nåt dubbelslag som ligger i ena högtalaren som jag stör mig lite på"

"bort med stönandet"

"vore trevligt med 2 olika snareslag i volym, och lite eko på dem"

"borde pumpa mer"

"byt ut basljudet"

"ingen originalitet"

"bort med introsnacket"

"borde vara mindre busy"

"fixa reverb på snaren"

"börja med trummorna direkt"

"hooken inte speciellt stark"

"borde vara mindre komplicerad"

och så min favorit:

"jag skulle vilja ha fram funkgitarrerna lite mer"

Självklart skulle vi vilja ta hänsyn till allas synpunkter och omarbeta låten helt och hållet, men risken finns att vi inte hinner med det. Tack igen.

& du är säker på att det inte var nåt om fiskmåsar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
"clap/snare tar energi från kicken"

"irriterad på pumpandet"

"syntslingor som filtas upp å ner känns gammalt å uttjatat"

"basen, tonerna helt fel"

"sången för låg"

"borde maxa hihatsen/beatet"

"lägg till några bastoner"

"yxiga ghosttrummor"

"saknar öppen hihat"

"är det där 8/10/12-bitars bruset som hörs en medveten detalj?"

"för torr mix"

"deley (sic) eller reverb skulle vara skönt"

"kanske skulle låta roligare med en klickigare (bastrumma) med lite mer åttiotals disco känsla"

"sen är det nåt snareaktigt trummljud som spelar nåt dubbelslag som ligger i ena högtalaren som jag stör mig lite på"

"bort med stönandet"

"vore trevligt med 2 olika snareslag i volym, och lite eko på dem"

"borde pumpa mer"

"byt ut basljudet"

"ingen originalitet"

"bort med introsnacket"

"borde vara mindre busy"

"fixa reverb på snaren"

"börja med trummorna direkt"

"hooken inte speciellt stark"

"borde vara mindre komplicerad"

Skippa hälften av den där kritiken, det är omöjligt att tillfredställa varje röst eftersom alla tycker olika. Det viktigaste är att du är nöjd själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu ligger Up, i ny lååååång version på Bevlar i skinande 256 kbps - bara att ladda ner! 😄

Dessutom spelas den i P3 Demo imorgon kväll, då det även kommer att avslöjas hårresande (nåja...) detaljer om Reason-Dennis musikaliska förflutna; jag snackar gitarrer, Motörhead och 1970-tal! 🙂

Allvarligt nu, vore kul att höra om ni tycker låten har blivit bättre sedan demo-gallupen.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Så var den versionen oxå sparad lokalt. 😉

Det enda jag skulle vilja ändra är introt. Om man nu tvunget ska köra med såntdär snack i början och bygga upp förväntingnar tycker jag man ska bemöta dem med nåt häftigare än en lång loop med bara baskagge och virveltrumma (samt sorl). Ser inte framför mig att det rycker med folket på dansgolvet.

Å andra sidan, det är väl ingen DJ som kommer att lira från början med det där snacket utan ska det snackas gör de det själva och hoppar direkt på lite mer medryckande partier i låten. 😉 Kommer de att spela hela låten på P3 Demo förresten?

Hur som helst, efter introt när låten kommer igång är den riktigt dj-vla bra! En skön dansdänga.. ☺️

Grattis till P3 Demo! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer de att spela hela låten på P3 Demo förresten?

Hur som helst, efter introt när låten kommer igång är den riktigt dj-vla bra! En skön dansdänga.. ☺️

Tackar för den! 😉

Dom kommer inte att spela hela i P3 Demo. Får man väl nästan ha överseende med, tänker jag.. 😉

Introt kommer, precis som du skriver, antagligen aldrig att höras på nåt dansgolv.

Mest som en kul bonus-grej...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Hörde den i p3 i bilen på väg från en poolare! Jag kände svagt igen den och maxade i mors bandspelarbilradio, sen tog den slut och det blev nyheter men de nämde ditt namn och kopplade direkt. Den är NÄSTAN värd en placering framför Eric Pryds' Call On Me.

Du är bra Dan!! Vilket musikprogram använder du? Du har ju hört min musik, och jag har en tendens att göra en FET beat i Cubase SX, men sen läggs det på för mycket effekter mm, så jag får inte till något mer eftersom datorn går väldigt seegt. Därför blir det inte så mycket ny musik av mig om jag inte offrar en natt vilket jag inte har tid med pga annat jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket musikprogram använder du? Du har ju hört min musik, och jag har en tendens att göra en FET beat i Cubase SX, men sen läggs det på för mycket effekter mm, så jag får inte till något mer eftersom datorn går väldigt seegt. Därför blir det inte så mycket ny musik av mig om jag inte offrar en natt vilket jag inte har tid med  pga annat jobb.

Jag jobbar främst i Reason, av flera skäl.

Dels är programmet otroligt snabbjobbat, det är snällt mot processor och minne och det integrerar perfekt i SX.

Ibland när jag fått till grunden byter jag ut vissa av ljuden i SX och rewire:ar/bouncar (beroende på projektets storlek) och lägger vissa effekter i Cubase.

Och ibland låter jag Reason göra hela jobbet och bara premastrar i SX.

Dennis jobbar mer i SX, men just denna är i princip 100% Reason.

Jag tycker du ska testa Reason ordentligt, inte ett par sessions utan en månad typ, speciellt med tanke på att du verkar sitta på seg burk.

Allt du hört om programmets otillräcklighet är nys, lyssna bara på Doubleheader - Spalding (Adjuster Remix)Bevlar. Den vet jag är gjord till 100 % i Reason och ingen kan påstå att Adjuster låter mesigt, "bomullsaktigt" och allt vad folk skriver.

Tvärtom är hans låtar supergrymma.

Kul att du gillade låten! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...