Jump to content
Annons

Byta från 44,1 till 48 kHz


thrinithan (oregistrerad)

Recommended Posts

thrinithan (oregistrerad)

Jag kommer gå över till 48 kHz sample rate och vill bara vara säker på att inget kommer ändras för min del.

Hur kommer mina plugins att reagera om Cubase är inställt på 48 istället för 44,1? Eller är dom helt oberoende av sample raten i Cubase?

Kommer CPU användningen öka och hur mycket i så fall?

Andra saker som kommer inträffa? Förutom att audio kommer ta lite mer plats och ha lite mer frekvensomfång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte hur det blir när man vill konvertera till högre samplefreq, men kan tänka mig att det kan vara farligt. Det blir att "lägga till" information i filen som inte finns sedan tidigare. Samma teori som att coda om en mp3 från 128kbps till 192kpbs. Men som sagt, detta är spekulationer från min sida, så förlita dig hellre på någon annan. 😉

Ska du använda till DVD material?

Mvh Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Jag tjänar på det sättet att jag kommer kunna använda min Korg M3 som en VSTi direkt i Cubase Studio 4 med 6 virtuella inputs, 2 outputs och 16 midikanaler.

Och inget kommer att konverteras eftersom allting blir nyinspelat i 48... men måste alla VST instrument konvertera ljudsignalen från 44,1 till 48 innan cubase kan spela in signalen och kommer detta i så fall att öka min cpu användning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tjänar på det sättet att jag kommer kunna använda min Korg M3 som en VSTi direkt i Cubase Studio 4 med 6 virtuella inputs, 2 outputs och 16 midikanaler.

Och inget kommer att konverteras eftersom allting blir nyinspelat i 48... men måste alla VST instrument konvertera ljudsignalen från 44,1 till 48 innan cubase kan spela in signalen och kommer detta i så fall att öka min cpu användning?

Ok, det var ju en bra anledning iaf. Vissa Samplingsbaserade instrument kan ta väldigt lång tid på sig för att ladda in samplingarna då dessa måste konverteras av pluggen först. Ett exempel är EzDrummer.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Jag tjänar på det sättet att jag kommer kunna använda min Korg M3 som en VSTi direkt i Cubase Studio 4 med 6 virtuella inputs, 2 outputs och 16 midikanaler.

Och inget kommer att konverteras eftersom allting blir nyinspelat i 48... men måste alla VST instrument konvertera ljudsignalen från 44,1 till 48 innan cubase kan spela in signalen och kommer detta i så fall att öka min cpu användning?

Ok, det var ju en bra anledning iaf. Vissa Samplingsbaserade instrument kan ta väldigt lång tid på sig för att ladda in samplingarna då dessa måste konverteras av pluggen först. Ett exempel är EzDrummer.

Hmm... ok så den konverterar sånt vid själva inladdningen av samplingarna. Hur kommer det då funka med bibliotek som använder NI Kompakts DFD (Direkt From Disk) funktion. Kommer den läsa allting sämre och långsammare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är olika för olika instrument. De flesta syntar som inte jobbar med samplingar kan jobba lika bra i alla frekvenser. Men visst, pluggen måste generera 48000 samples istället för 44100. Så liiite mer cpu går det åt.

Den enda pluggen som jag känner till som går mycket segare i 48 är EZ Drummer, som samplerate-konverterar alla sina samplingar vid inladdning om man kör nåt annat än 44.1. Men tror inte den tar mer cpu sen, det tar bara längre tid att ladda.

De flesta andra samplebaserade pluggar laddar samplingarna i 44.1 och sen har de en intern sample rate converter på utgången för att ta upp det i 48.

Då märker man ingen skillnad på cpu.

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Det är olika för olika instrument. De flesta syntar som inte jobbar med samplingar kan jobba lika bra i alla frekvenser. Men visst, pluggen måste generera 48000 samples istället för 44100. Så liiite mer cpu går det åt.

Problemet är just det att jag kör med East West QL Symphonic Orchestra Platinum vilket är ett orkester bibliotek på 138GB samplingar 😉 Kanske kommer äta min CPU till frukost

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Får göra det... Men jag har nog läst nog idag för att seriöst fundera på att slopa den där ideen och köra på en hederlig MIDI kabel och analoga audio kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Varje gång du konverterar så drar du på dig en massa konverteringsproblem. Jag har sett massa bilder från spektrogram och det skiljer massa i kvalitet mellan olika program också. Generellt är det nog bättre att konvertera offline i ett program speciellt gjort för detta, R8Brain från voxengo är dock t.ex. en av de bättre.

I övrigt är det bara meningsfulls att använda 48 om du skall producera för DVD eller liknande som använder 48khz eller 96 khz. Annars måste du ändå konvertera tillbaka till 44.1 och då hamnar du i samma konverteringsproblematik igen.

När du byer bitdjup på ett befintligt projekt kan det bli lite stökigt om inte alla clips börjar från 0.

Sedan kan samplekonverteringen bugga i en del program också, jag fick t.ex. brus i DFH superior när jag körde 48 (om jag inte "frös" samplingarna till 48 dvs).

Skall du köra en högre rate så håll dig i jämna multiplar, d.v.s. 44 resp 88 och 48 resp 96.

Då jobbar konveteraren normalt bättre.

Anyway, 44.1 täcker det hörbara spektrumet och den lilla ökningen till 48 torde vara försumbar.

Skall du däremot göra saker till film kan 48 vara ett alternativ.

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är olika för olika instrument. De flesta syntar som inte jobbar med samplingar kan jobba lika bra i alla frekvenser. Men visst, pluggen måste generera 48000 samples istället för 44100. Så liiite mer cpu går det åt.

Den enda pluggen som jag känner till som går mycket segare i 48 är EZ Drummer, som samplerate-konverterar alla sina samplingar vid inladdning om man kör nåt annat än 44.1. Men tror inte den tar mer cpu sen, det tar bara längre tid att ladda.

De flesta andra samplebaserade pluggar laddar samplingarna i 44.1 och sen har de en intern sample rate converter på utgången för att ta upp det i 48.

Då märker man ingen skillnad på cpu.

Hur jobbar andra sample-baserade pluggar? Är det en realtidskonvertering? I så fall borde ju de ta mer processorkraft i andra sample-rates.

Link to comment
Dela på andra sajter

Clawfinger (oregistrerad)

Skillnaden i kvalitet mellan 44.1 och 48 är försumbar. Skillnaden mellan 44.1 och 88.2 ska vara större. Enligt Björn Engelmann på Cutting-Room så finns det "absolut ingen anledning, tvärtom, det är en vansklig konvertering", att "räkna om" 48 till 44,1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar du med film, använd 48 kHz.

Jobbar du med musik, använd 44 kHz.

Om slutmediat är en musik-CD (44 kHz) riskerar du sämre kvalitet än om du spelat in i 44 kHz från början. Det är aldrig bra att räkna om samplingsfrekvensen i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hur blir det om man kör 96 eller 192 kHz istället då? Ännu sämre? Varför finns annars dessa varianter, på ljudkort och så...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar du med film, använd 48 kHz.

Jobbar du med musik, använd 44 kHz.

Om slutmediat är en musik-CD (44 kHz) riskerar du sämre kvalitet än om du spelat in i 44 kHz från början. Det är aldrig bra att räkna om samplingsfrekvensen i onödan.

För att förtydliga; enkla dubbleringar/halveringar av samplingsfrekvensen är alltid att föredra tex 44,1 x2 = 88,2 x2 =176,4 . Om målmediet är CD (44,1) så använd 24-bit, 44,1 vill du ha högre samplingsfrekvens så använd 88 eller 176 då dessa är enklast att konvertera till 44,1 (halveringar).

Det är alltid slutmediet som anger vilken samplingsfrekvens som skall användas, cd är ju täckt ovan, men om vi tar DVD-audio som slutmål då? Då DVD-audio kan spela upp massor av olika samplingfrekvenser blir det lite krångligare, beroende på materialets storlek, antal kanaler och vad mer som ska rymmas på skivan. En standard är ju då oftast 24-bit 96kHz (5.1) så då bör du använda denna samplingsfrekvens, men även 24-bit 192kHz (stereo) och då bör du ju använda denna frekvens 😉

Dock så kan du ju köra centern, och FR och FR i full upplösning 24-bit 96kHz medans surroundkanalerna minskas i kvalitet till tex 20-bit 48kHz för att spara utrymme (märks knappt nån skillnad enligt undersökningar, dock beroende på material), detta spelar dock ingen roll då 48kHz är en halvering av 96kHz och du bör då köra med 96kHz på allt material.

Nu har inte jag sysslat med SACD alls men då samplingsfrekvensen där är 2,8224 Mhz (44,1x64) och det materialet oftast konverteras till DSD efter att det spelats in normalt så kan jag bara spekulera i att du gör bäst i att spela in i 176, 88, eller 44,1 då målfrekvensen (2,8224 MHz) är jämna dubbleringar av dessa.

Redigerat av xzenom
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar fortfarande (likt Lavry) att hypen kring samplingsfrekvenser över 44.1/48 KHz är ett påfund initierat av industrin för att de ska kunna sälja på oss nya dyrare saker.

Håller man på mycket med time-stretch bör man definitivt överväga att spela in i högre samplingsfrekvens än 44.1 kHz

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar fortfarande (likt Lavry) att hypen kring samplingsfrekvenser över 44.1/48 KHz är ett påfund initierat av industrin för att de ska kunna sälja på oss nya dyrare saker.

Håller man på mycket med time-stretch bör man definitivt överväga att spela in i högre samplingsfrekvens än 44.1 kHz

Sant, eller om man vill sänka sin latency vid inspelning och sedan konvertera ner vid mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...