Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag Àr i behov av 2 ytterligare preamps till min hemstudio och har kikat runt lite pÄ olika alternativ.

Stötte pÄ denna preamp : Art tube preamp system

Den verkar sjysst och ligger i rÀtt prisklass för min budget (max 3000 för 2 kanaler) men nu undrar jag om det Àr nÄgon som har testat den och vet om den lÄter bra? Ingen av musikaffÀrerna hÀr i stan har den hemma för test sÄ det blir nog till att skaffa frÄn thomann.de som vanligt...Jag inser ju sÄklart att det inte Àr vÀrldens bÀsta grejer man fÄr i den hÀr prisklassen men jag ska inte anvÀnda preampen till kritiska inspelningar utan mest till extragrejer.

Har Àven kikat pÄ lineaudio 2mp och rme quadmic, men vill helst ha nÄgot rackmonterbart som inte tar plats pÄ skrivbordet...provade en sm pro audiovariant hÀrom veckan ocksÄ men den lÀt riktigt illa tyvÀrr..

SÄ alltsÄ, har nÄgon testat den hÀr preampen och kan ge respons?

Eller finns det kanske nÄgot annat, rackmonterbart alternativ i den hÀr prisklassen som jag har missat?

HĂ€lsningar/Gorlum

Annons
Postat
Har inte provat just den men har dÀremot provat "Tube MP Project Series", och den Àr tokigt bra för 700 kr.

Aha...undrar om det Àr samma prylar inuti bÄda?

....men det verkar ju lovande, den rackmonterade varianten lÀr ju inte vara sÀmre fÄr man hoppas:)

Postat
Aha...undrar om det Àr samma prylar inuti bÄda?

....men det verkar ju lovande, den rackmonterade varianten lÀr ju inte vara sÀmre fÄr man hoppas:)

Glömde att skriva just sÄ...

Postat

nÄn som vet ifall det finns nÄgra andra alernativ i samm prisklass förutom de jag listade ovan?

Postat (redigerat)
SvÄrt prislÀge. 2MP Àr personlig favorit (8MP kanske om du skulle behöva fler preamps i framtiden).

Ja, 2mp Ă€r ju helt klart trevlig, men den gĂ„r tyvĂ€rr bort pĂ„ grund av att mitt skrivbord redan Ă€r fullt med en massa annat jox, det finns helt enkelt inte plats för nĂ„gra halv eller kvarts enheter 😛

en 8mp vore ju guld men dÀr gÄr budgeten ivÀg lite för mycket och jag har redan 10 kanaler rme-preamps (octamic + fireface 400) och en summit audio preamp sÄ jag behöver inte 8 till som det ser ut nu...bara 2

Redigerat av Gorlum
  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Hej allihop! TÀnkte dela med mig av hur det gick med preampinköpet till slut, kanske kan mina tankar vara till hjÀlp för andra pÄ forumet som funderar pÄ att skaffa sig ett par extra preamps i budgetklassen. Jag bestÀmde mig i alla fall för att köpa en Art TPS 2 frÄn thomann förra veckan (2150 spÀnn+frakt), och för nÄgra dagar sedan ramlade paketet in pÄ posten. Jag har inte spelat in nÄgot seriöst med preampen Ànnu, utan bara testat och jÀmfört med mina andra grejer, men hÀr följer intrycken hittills:

-ganska lÄgt egenbrus, helt acceptabelt

-fungerar bĂ€st nĂ€r man inte ger sig pĂ„ den s.k. V3-funktionen som mest kĂ€nns som nĂ„n form av skum eq. Med instĂ€llningen "flat" slipper man de i mina öron mindre smickrade billiga rörsounden...funderar dock pĂ„ att byta ut röret mot nĂ„gon trevligare variant framöver..V3 kan dock kanske komma till anvĂ€ndning nĂ€r jag ska köra live med mitt stagepiano 🙂

-Hyffsat neutralt ljud om man inte pressar röret för mycket, lĂ„ter dock inte riktigt i paritet med mina rme och Summit preamps. MEN, för det hĂ€r priset Ă€r jag riktigt imponerad, det Ă€r ljusĂ„r bĂ€ttre Ă€n i min gamla skruttiga mackiemixer 😛

-Riktigt snygg enhet att ha i racket med lĂ€cker fĂ€rg och lagom tröga sköna rattar 😛

-Trevligt med impendansmatchning, kÀnns vÀldigt anvÀndbart tycker jag!

-Gott om gain, Ànda upp till över 70 db

-Vu-mÀtarna kÀnns aningen lÄngsamma och kÀnns som en onödig grej att pynta extra pengar för nÀr det ÀndÄ sitter LEDŽs ovanför...

-InstrumentingÄngarna var den trevligaste överraskningen, lÄter riktigt nice

Det var mina 5 cent, hoppas att nĂ„gon har nytta av det 🙂

HĂ€lsningar/Gorlum

Redigerat av Gorlum

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.