Gorlum Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Jag Àr i behov av 2 ytterligare preamps till min hemstudio och har kikat runt lite pÄ olika alternativ. Stötte pÄ denna preamp : Art tube preamp system Den verkar sjysst och ligger i rÀtt prisklass för min budget (max 3000 för 2 kanaler) men nu undrar jag om det Àr nÄgon som har testat den och vet om den lÄter bra? Ingen av musikaffÀrerna hÀr i stan har den hemma för test sÄ det blir nog till att skaffa frÄn thomann.de som vanligt...Jag inser ju sÄklart att det inte Àr vÀrldens bÀsta grejer man fÄr i den hÀr prisklassen men jag ska inte anvÀnda preampen till kritiska inspelningar utan mest till extragrejer. Har Àven kikat pÄ lineaudio 2mp och rme quadmic, men vill helst ha nÄgot rackmonterbart som inte tar plats pÄ skrivbordet...provade en sm pro audiovariant hÀrom veckan ocksÄ men den lÀt riktigt illa tyvÀrr.. SÄ alltsÄ, har nÄgon testat den hÀr preampen och kan ge respons? Eller finns det kanske nÄgot annat, rackmonterbart alternativ i den hÀr prisklassen som jag har missat? HÀlsningar/Gorlum
Gilbert Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Har inte provat just den men har dÀremot provat "Tube MP Project Series", och den Àr tokigt bra för 700 kr.
Gorlum Postat 27 december 2007 TrÄdstartare Postat 27 december 2007 Har inte provat just den men har dÀremot provat "Tube MP Project Series", och den Àr tokigt bra för 700 kr. Aha...undrar om det Àr samma prylar inuti bÄda? ....men det verkar ju lovande, den rackmonterade varianten lÀr ju inte vara sÀmre fÄr man hoppas:)
Gilbert Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Aha...undrar om det Àr samma prylar inuti bÄda? ....men det verkar ju lovande, den rackmonterade varianten lÀr ju inte vara sÀmre fÄr man hoppas:) Glömde att skriva just sÄ...
Gorlum Postat 28 december 2007 TrÄdstartare Postat 28 december 2007 nÄn som vet ifall det finns nÄgra andra alernativ i samm prisklass förutom de jag listade ovan?
Gilbert Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 SvÄrt prislÀge. 2MP Àr personlig favorit (8MP kanske om du skulle behöva fler preamps i framtiden).
Gorlum Postat 28 december 2007 TrĂ„dstartare Postat 28 december 2007 (redigerat) SvĂ„rt prislĂ€ge. 2MP Ă€r personlig favorit (8MP kanske om du skulle behöva fler preamps i framtiden). Ja, 2mp Ă€r ju helt klart trevlig, men den gĂ„r tyvĂ€rr bort pĂ„ grund av att mitt skrivbord redan Ă€r fullt med en massa annat jox, det finns helt enkelt inte plats för nĂ„gra halv eller kvarts enheter đ en 8mp vore ju guld men dĂ€r gĂ„r budgeten ivĂ€g lite för mycket och jag har redan 10 kanaler rme-preamps (octamic + fireface 400) och en summit audio preamp sĂ„ jag behöver inte 8 till som det ser ut nu...bara 2 Redigerat 28 december 2007 av Gorlum
Gorlum Postat 8 januari 2008 TrĂ„dstartare Postat 8 januari 2008 (redigerat) Hej allihop! TĂ€nkte dela med mig av hur det gick med preampinköpet till slut, kanske kan mina tankar vara till hjĂ€lp för andra pĂ„ forumet som funderar pĂ„ att skaffa sig ett par extra preamps i budgetklassen. Jag bestĂ€mde mig i alla fall för att köpa en Art TPS 2 frĂ„n thomann förra veckan (2150 spĂ€nn+frakt), och för nĂ„gra dagar sedan ramlade paketet in pĂ„ posten. Jag har inte spelat in nĂ„got seriöst med preampen Ă€nnu, utan bara testat och jĂ€mfört med mina andra grejer, men hĂ€r följer intrycken hittills: -ganska lĂ„gt egenbrus, helt acceptabelt -fungerar bĂ€st nĂ€r man inte ger sig pĂ„ den s.k. V3-funktionen som mest kĂ€nns som nĂ„n form av skum eq. Med instĂ€llningen "flat" slipper man de i mina öron mindre smickrade billiga rörsounden...funderar dock pĂ„ att byta ut röret mot nĂ„gon trevligare variant framöver..V3 kan dock kanske komma till anvĂ€ndning nĂ€r jag ska köra live med mitt stagepiano đ -Hyffsat neutralt ljud om man inte pressar röret för mycket, lĂ„ter dock inte riktigt i paritet med mina rme och Summit preamps. MEN, för det hĂ€r priset Ă€r jag riktigt imponerad, det Ă€r ljusĂ„r bĂ€ttre Ă€n i min gamla skruttiga mackiemixer đ -Riktigt snygg enhet att ha i racket med lĂ€cker fĂ€rg och lagom tröga sköna rattar đ -Trevligt med impendansmatchning, kĂ€nns vĂ€ldigt anvĂ€ndbart tycker jag! -Gott om gain, Ă€nda upp till över 70 db -Vu-mĂ€tarna kĂ€nns aningen lĂ„ngsamma och kĂ€nns som en onödig grej att pynta extra pengar för nĂ€r det Ă€ndĂ„ sitter LEDÂŽs ovanför... -InstrumentingĂ„ngarna var den trevligaste överraskningen, lĂ„ter riktigt nice Det var mina 5 cent, hoppas att nĂ„gon har nytta av det đ HĂ€lsningar/Gorlum Redigerat 8 januari 2008 av Gorlum
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.