Jan (oregistrerad) Postat 27 december 2007 AnmÀl Dela Postat 27 december 2007 Det finns inte en gitarr som jag har spelat pÄ som har en fruktansvÀrd kass intonation i prisklassen 4.000-8.000 kr. Skall man behöva gÄ upp i 10 - 15.000 kronorsklassen, eller Àr det jag som inte kan lÀgga ett vanligt E-dur eller C-dur ackord. Jag förstÄr inte vad det Àr frÄgan om? Jag har en fusk Fender som heter Fernandes och Àr en japanbyggd modell som har problem med intonation. Jag har hört att det skall finnas en specialbyggd hals dÀr bandstavarna ligger olika i förhÄllande till den perfekta intonationen. En reflektion av Jan Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Emil Postat 27 december 2007 AnmÀl Dela Postat 27 december 2007 True Temperament Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 27 december 2007 AnmÀl Dela Postat 27 december 2007 Huh, den ser skruvad ut... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
martinm Postat 27 december 2007 AnmĂ€l Dela Postat 27 december 2007 Du kanske helt enkelt behöver intonera din gitarr. http://www.instrument-online.nu/arkiv/snab...1/intonera.html đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
guran Postat 27 december 2007 AnmÀl Dela Postat 27 december 2007 True Temperament jag har provspela en en sÄdan och det var ingen mÀrkbar skillnad spelmÀssigt men den intonera riktigt gött en hals kosta ca 3000 om jag mins rÀtt. men jag fundera lite och kom fram till att om man Àr fler gitarrister sÄ borde det bli bekymmer om inte alla har truetemperament halsar. men dom ser skruvade ut pÄ ett kolt sett. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
KaptenGnissel Postat 27 december 2007 AnmÀl Dela Postat 27 december 2007 Byt till strÀngar med hög kvalitét innan du ger dig pÄ att intonera om den. FörvÄnansvÀrt ofta orsakas 'intonationsproblem' av sura strÀngar. Det Àr ytterst sÀllan en gitarr i den prisklassen inte stÀmmer i banden. //KG Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 28 december 2007 AnmÀl Dela Postat 28 december 2007 DÀr stÄr förklarat - noggrant och lite till - varför alla dessa olika kompensationssystem egentligen aldrig fungerar riktigt, vi Àr nog helt överens om att 100% intonation Àr vÀldigt svÄrt att uppnÄ - om inte omöjligt men vi ska nog sÀnka diskussionen till att handla om "godtagbart" tyvÀrr sitter ju allt för mÄnga med sÄ dÄlig intonation pÄ sina instrument sÄ det inte ens Àr godtagbart mest beroende pÄ att dom inte har en aning om intonation öht sÄ för dom Àr ju tipsen def en hjÀlp Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Jan (oregistrerad) Postat 28 december 2007 AnmÀl Dela Postat 28 december 2007 Jag tackar för alla tips och lÀnkar. Jag fÄr försöka intonera gitarren sjÀlv, eftersom det blir bÀst sÄ. Fast jag har aldrig gjort det nÄgon gÄng förut, men nÄgon gÄng skall det ju vara den första. Till att börja med borde jag byta strÀngar sÄ som nÄgon skrev i detta inlÀgg vilket kanske skulle hjÀlpa upp gitarrens intonation avsevÀrt. M.v.h. Jan Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Magpie Postat 29 december 2007 AnmĂ€l Dela Postat 29 december 2007 Jag tackar för alla tips och lĂ€nkar. Jag fĂ„r försöka intonera gitarren sjĂ€lv, eftersom det blir bĂ€st sĂ„. Fast jag har aldrig gjort det nĂ„gon gĂ„ng förut, men nĂ„gon gĂ„ng skall det ju vara den första. Till att börja med borde jag byta strĂ€ngar sĂ„ som nĂ„gon skrev i detta inlĂ€gg vilket kanske skulle hjĂ€lpa upp gitarrens intonation avsevĂ€rt. M.v.h. Jan Om du inte vet hur man intonerar elguran sĂ„ kommer ett snabbtips hĂ€r mitt i natten: 1 Se till att sĂ€tta pĂ„ nya strĂ€ngar och anvĂ€nd en stĂ€mapparat. (Se till att allt Ă€r fĂ€rdigjusterat i övrigt, som strĂ€nghöjd mm) 2 StĂ€m gitarren, strecha sedan strĂ€ngarna ordentligt. AlltsĂ„ stĂ€m gitarren, anvĂ€nd plekrumhandens fingrar för att dra varje strĂ€ng rakt uppĂ„t nĂ„gra centimeter lĂ€ngs hela strĂ€ngen frĂ„n stall till sadel + strecha Ă€ven lite bakom sadeln vid stĂ€mskruvarna pĂ„ de gitarrer som tillĂ„ter det. Efter strechen sĂ„ behöver strĂ€ngen stĂ€mmas igen. Varje strĂ€ng behöver kanske 1-8 justeringar, alltsĂ„ stĂ€m, strecha, stĂ€m, strecha... tills strĂ€ngen inte byter pitch efter att den strechas. UppĂ„tstrechen motsvarar en kraftig bend vid spel. Se till att strechingen Ă€r klar. 3 Se till att guran Ă€r stĂ€md och spela valfri lös strĂ€ng och jĂ€mför med att slĂ„ an pĂ„ samma strĂ€ng nertryckt pĂ„ tolfte bandet. AlltsĂ„, slĂ„ an en oktav upp, 12 band upp, jĂ€mfört pich med lös strĂ€ng. 4 Om den nertryckta tonen pĂ„ tolfte bandet Ă€r för hög jĂ€mfört med lös strĂ€ng enligt stĂ€mapparaten, sĂ„ förlĂ€ng strĂ€ngen genom att skruva pĂ„ stallskruven (bak vid stallet vid plektrumhanden) för just den strĂ€ngen. Ăr den nertryckta tonen lĂ€gre Ă€n lös strĂ€ng sĂ„ förkorta strĂ€ngen genom att skruva stallskruven Ă„t andra hĂ„llet. 5 Om upp eller nerjustering krĂ€vs sĂ„ rekommenderas att du stĂ€mmer ner strĂ€ngen först innan justering, sĂ„ att man inte justerar stallet under strĂ€ngtryck. Efter ev justering sĂ„ stĂ€m upp strĂ€ngen till rĂ€tt ton igen. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Magpie Postat 31 december 2007 AnmÀl Dela Postat 31 december 2007 Ja det var en bra lÀnk! Den missade jag sÄklart. Mycket bÀttre Àn min krÄngliga förklaring. Om jag anvÀnder flageoletter? Jo nÀr jag stÀmmer gitarren, men inte nÀr jag intonerar den. Jag gör som det stÄr beskrivet i lÀnken: "⹠Tag oktavflageoletten pÄ höga E-strÀngen och finjustera stÀmningen. Denna flageoletten tar du genom att lÀgga fingertoppen helt löst pÄ strÀngen pÄ 12:e bandet och knÀppa pÄ strÀngen. Anledningen till att man finjusterar med en oktavflageolett Àr helt enkelt att det Àr enklare för en stÀmapparat att visa ett korrekt vÀrde ju högre frekvens en ton har. ⹠Tryck sedan ner höga E-strÀngen pÄ 12:bandet och kolla hur denna "nedtryckta oktav" stÀmmer. Skulle oktaven pÄ E vara högre Àn lösa E Àr avstÄndet mellan stallklacken och 12:e bandet för kort. " Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Jan (oregistrerad) Postat 2 januari 2008 AnmÀl Dela Postat 2 januari 2008 (redigerat) Det skall bl.a. tillÀggas att intonationen kommer ocksÄ att göras pÄ min nya variax 300 som jag nyligen har köpt in. Givetvis sÄ skall en om intonation göras pÄ min Fernandes. M.v.h. Jan Redigerat 2 januari 2008 av Jan Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 2 januari 2008 AnmÀl Dela Postat 2 januari 2008 Vet inte hur det Àr med Variaxen, men om man anvÀnder Rolands gitarrsynt-mickar ihop med VG-systemet kan man ju stÀmma om gitarren digitalt sÄ att sÀga. Finns ingen inbyggd kompensering i det mÄntro? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
GÀst Postat 3 januari 2008 AnmÀl Dela Postat 3 januari 2008 Ett stort tack till alla som hjÀlpt till och förklarat detta. SjÀlv köpte jag en, helt ot helvete, felintronerad gura frÄn Jam som jag lÀmnade in pÄ intonering för fixning. Men riktigt perfekt vart de inte sÄ nu ska detta provas. DÀremot skulle jag gÀrna vilja att du, Ove, förklarade för mig om det rÀcker med att ha ett svaj stall för att fÄ ett helvete eller om man dessutom mÄste ha en svajarm i som man anvÀnder. För jag har aldrig anvÀndt svajet pÄ mig Àven fast de finns dÀr. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
AlienDealer (oregistrerad) Postat 8 januari 2008 AnmÀl Dela Postat 8 januari 2008 För att Ànnu mer röra till det... Jag tar alltid tolfte bandet nertryckt nÀr jag intonerar. INTE flagioletten alltsÄ. Eftersom jag spelar med strÀngarna nedtryckta... LÄter logiskt i min vÀrld. Varför intonerar man med flagioletten Àr vÀl min egentliga frÄga? Visst anvÀnder man dem ibland för att krydda sitt spel. Men inte nÀra sÄ ofta som man lirar med strÀngarna nedtryckta??!!?? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Magpie Postat 8 januari 2008 AnmÀl Dela Postat 8 januari 2008 För att Ànnu mer röra till det... Jag tar alltid tolfte bandet nertryckt nÀr jag intonerar. INTE flagioletten alltsÄ. Eftersom jag spelar med strÀngarna nedtryckta... LÄter logiskt i min vÀrld. Varför intonerar man med flagioletten Àr vÀl min egentliga frÄga? Visst anvÀnder man dem ibland för att krydda sitt spel. Men inte nÀra sÄ ofta som man lirar med strÀngarna nedtryckta??!!?? Jag trycker ocksÄ ner vid tolfte bandet och jÀmför med lös strÀng vid intonation. Se Àven exemplet som nÀmndes ovan, i lÀnken gör de likadant. SÄlÀnge man inte trycker ner strÀngen med ett dödsgrepp, superhÄrt, sÄ att tonen förvrÀngs sÄ Àr det inga problem. SÄ hÄrt spelar vÀl ingen... Det finns massor med exempel i tidningar och pÄ nÀtet dÀr experter demonstrerar antingen flageolett eller bandmetoden. BÄda fungerar utmÀrkt. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
GĂ€st Postat 9 januari 2008 AnmĂ€l Dela Postat 9 januari 2008 SĂ„lĂ€nge man inte trycker ner strĂ€ngen med ett dödsgrepp, superhĂ„rt, sĂ„ att tonen förvrĂ€ngs sĂ„ Ă€r det inga problem. SĂ„ hĂ„rt spelar vĂ€l ingen... You bet your ass att de gör! Har sett för mĂ„nga exempel pĂ„ folk som Ă€r uppvĂ€xata pĂ„ akustiska guror med armeringsjĂ€rn som strĂ€ngar och en cm strĂ€nglĂ€ge, och som sedan skall spela ett G ackord pĂ„ en elgura med 009 strĂ€ngar. Jösses. Tittar man noga sĂ„ har de smĂ„ biceps pĂ„ lillfingrarna och kan öppna ölflaskor med bara fingrarna utan ölöppnare... đ Haha! đ Tack för svaret btw, fĂ„r se till att intonera guran och spĂ€nna fast stallet nĂ„n dag. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Magpie Postat 12 januari 2008 AnmĂ€l Dela Postat 12 januari 2008 Förresten, vad e detta för fasoner man börjat med, att folk börjar intonera med att jĂ€mföra ĂPPEN strĂ€ng med tolfte band. Undrar var man har fĂ„tt detta ifrĂ„n? Det mĂ„ste vara att stĂ€mapparaterna inte ser skillnad pĂ„ oktav upp eller ner. Kan inte se nĂ„gon annan anledning. Kulturskymning... đ Som jag skrev tidigare sĂ„ har jag ofta sett bĂ„da metoderna nĂ€mnas. Ăven Paul Guy anvĂ€nder lös strĂ€ng jĂ€mfört med 12e bandet: "Försök att intonera anslaget (om nu din stĂ€mapparat klarar av att lĂ€sa anslaget), och inte utklingningsfasen av tonerna . Spela varje enskild ton flera gĂ„nger, med ett ganska bestĂ€mt anslag, tills du Ă€r sĂ€ker pĂ„ vad mĂ€taren visar. Lyft gĂ€rna pĂ„ fingret och ta om tonen nĂ„gra gĂ„nger nĂ€r du kollar oktaven ocksĂ„. Om du tycker att stĂ€mapparaten svarar dĂ„ligt kan du prova en annan mik pĂ„ guran, och/eller att skruva ner tonkontrollen. JĂ€mför den lösa strĂ€ngens ton med tonen pĂ„ 12:e band. (Alternativt kan man anvĂ€nda 12:e bands flageoletten istĂ€llet för den lösa tonen.)" http://www.guyguitars.com/sv/index.html Om man vill kan man alltid gĂ„ igenom bĂ„da metoderna vid intoneringen, det tar inte lĂ„ng tid och dĂ„ har man dubbelkollat. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.