Jump to content
Annons

Kass intionation!


Jan (oregistrerad)

Recommended Posts

Jan (oregistrerad)

Det finns inte en gitarr som jag har spelat pÄ som har en fruktansvÀrd kass intonation i prisklassen 4.000-8.000 kr. Skall man behöva gÄ upp i 10 - 15.000 kronorsklassen, eller Àr det jag som inte kan lÀgga ett vanligt E-dur eller C-dur ackord. Jag förstÄr inte vad det Àr frÄgan om?

Jag har en fusk Fender som heter Fernandes och Àr en japanbyggd modell som har problem med intonation.

Jag har hört att det skall finnas en specialbyggd hals dÀr bandstavarna ligger olika i förhÄllande till den perfekta intonationen.

En reflektion av

Jan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

jag har provspela en en sÄdan och det var ingen mÀrkbar skillnad spelmÀssigt men den intonera riktigt gött en hals kosta ca 3000 om jag mins rÀtt.

men jag fundera lite och kom fram till att om man Àr fler gitarrister sÄ borde det bli bekymmer om inte alla har truetemperament halsar.

men dom ser skruvade ut pÄ ett kolt sett.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DÀr stÄr förklarat - noggrant och lite till - varför alla dessa olika kompensationssystem egentligen aldrig fungerar riktigt,

vi Àr nog helt överens om att 100% intonation Àr vÀldigt svÄrt att uppnÄ - om inte omöjligt

men vi ska nog sÀnka diskussionen till att handla om "godtagbart"

tyvÀrr sitter ju allt för mÄnga med sÄ dÄlig intonation pÄ sina instrument sÄ det inte ens Àr godtagbart

mest beroende pÄ att dom inte har en aning om intonation öht

sÄ för dom Àr ju tipsen def en hjÀlp

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jan (oregistrerad)

Jag tackar för alla tips och lÀnkar. Jag fÄr försöka intonera gitarren sjÀlv, eftersom det blir bÀst sÄ. Fast jag har aldrig gjort det nÄgon gÄng förut, men nÄgon gÄng skall det ju vara den första. Till att börja med borde jag byta strÀngar sÄ som nÄgon skrev i detta inlÀgg vilket kanske skulle hjÀlpa upp gitarrens intonation avsevÀrt.

M.v.h.

Jan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tackar för alla tips och lÀnkar. Jag fÄr försöka intonera gitarren sjÀlv, eftersom det blir bÀst sÄ. Fast jag har aldrig gjort det nÄgon gÄng förut, men nÄgon gÄng skall det ju vara den första. Till att börja med borde jag byta strÀngar sÄ som nÄgon skrev i detta inlÀgg vilket kanske skulle hjÀlpa upp gitarrens intonation avsevÀrt.

M.v.h.

Jan

Om du inte vet hur man intonerar elguran sÄ kommer ett snabbtips hÀr mitt i natten:

1 Se till att sÀtta pÄ nya strÀngar och anvÀnd en stÀmapparat. (Se till att allt Àr fÀrdigjusterat i övrigt, som strÀnghöjd mm)

2 StÀm gitarren, strecha sedan strÀngarna ordentligt. AlltsÄ stÀm gitarren, anvÀnd plekrumhandens fingrar för att dra varje strÀng rakt uppÄt nÄgra centimeter lÀngs hela strÀngen frÄn stall till sadel + strecha Àven lite bakom sadeln vid stÀmskruvarna pÄ de gitarrer som tillÄter det. Efter strechen sÄ behöver strÀngen stÀmmas igen. Varje strÀng behöver kanske 1-8 justeringar, alltsÄ stÀm, strecha, stÀm, strecha... tills strÀngen inte byter pitch efter att den strechas. UppÄtstrechen motsvarar en kraftig bend vid spel. Se till att strechingen Àr klar.

3 Se till att guran Àr stÀmd och spela valfri lös strÀng och jÀmför med att slÄ an pÄ samma strÀng nertryckt pÄ tolfte bandet. AlltsÄ, slÄ an en oktav upp, 12 band upp, jÀmfört pich med lös strÀng.

4 Om den nertryckta tonen pĂ„ tolfte bandet Ă€r för hög jĂ€mfört med lös strĂ€ng enligt stĂ€mapparaten, sĂ„ förlĂ€ng strĂ€ngen genom att skruva pĂ„ stallskruven (bak vid stallet vid plektrumhanden) för just den strĂ€ngen. Är den nertryckta tonen lĂ€gre Ă€n lös strĂ€ng sĂ„ förkorta strĂ€ngen genom att skruva stallskruven Ă„t andra hĂ„llet.

5 Om upp eller nerjustering krÀvs sÄ rekommenderas att du stÀmmer ner strÀngen först innan justering, sÄ att man inte justerar stallet under strÀngtryck. Efter ev justering sÄ stÀm upp strÀngen till rÀtt ton igen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja det var en bra lÀnk! Den missade jag sÄklart.

Mycket bÀttre Àn min krÄngliga förklaring.

Om jag anvÀnder flageoletter?

Jo nÀr jag stÀmmer gitarren, men inte nÀr jag intonerar den.

Jag gör som det stÄr beskrivet i lÀnken:

"‱ Tag oktavflageoletten pĂ„ höga E-strĂ€ngen och finjustera stĂ€mningen. Denna flageoletten tar du genom att lĂ€gga fingertoppen helt löst pĂ„ strĂ€ngen pĂ„ 12:e bandet och knĂ€ppa pĂ„ strĂ€ngen. Anledningen till att man finjusterar med en oktavflageolett Ă€r helt enkelt att det Ă€r enklare för en stĂ€mapparat att visa ett korrekt vĂ€rde ju högre frekvens en ton har.

‱ Tryck sedan ner höga E-strĂ€ngen pĂ„ 12:bandet och kolla hur denna "nedtryckta oktav" stĂ€mmer. Skulle oktaven pĂ„ E vara högre Ă€n lösa E Ă€r avstĂ„ndet mellan stallklacken och 12:e bandet för kort. "

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jan (oregistrerad)

Det skall bl.a. tillÀggas att intonationen kommer ocksÄ att göras pÄ min nya variax 300 som jag nyligen har köpt in. Givetvis sÄ skall en om intonation göras pÄ min Fernandes.

M.v.h.

Jan

Redigerat av Jan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vet inte hur det Àr med Variaxen, men om man anvÀnder Rolands gitarrsynt-mickar ihop med VG-systemet kan man ju stÀmma om gitarren digitalt sÄ att sÀga. Finns ingen inbyggd kompensering i det mÄntro?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett stort tack till alla som hjÀlpt till och förklarat detta. SjÀlv köpte jag en, helt ot helvete, felintronerad gura frÄn Jam som jag lÀmnade in pÄ intonering för fixning. Men riktigt perfekt vart de inte sÄ nu ska detta provas.

DÀremot skulle jag gÀrna vilja att du, Ove, förklarade för mig om det rÀcker med att ha ett svaj stall för att fÄ ett helvete eller om man dessutom mÄste ha en svajarm i som man anvÀnder. För jag har aldrig anvÀndt svajet pÄ mig Àven fast de finns dÀr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AlienDealer (oregistrerad)

För att Ànnu mer röra till det...

Jag tar alltid tolfte bandet nertryckt nÀr jag intonerar. INTE flagioletten alltsÄ. Eftersom jag spelar med strÀngarna nedtryckta... LÄter logiskt i min vÀrld. Varför intonerar man med flagioletten Àr vÀl min egentliga frÄga? Visst anvÀnder man dem ibland för att krydda sitt spel. Men inte nÀra sÄ ofta som man lirar med strÀngarna nedtryckta??!!??

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

För att Ànnu mer röra till det...

Jag tar alltid tolfte bandet nertryckt nÀr jag intonerar. INTE flagioletten alltsÄ. Eftersom jag spelar med strÀngarna nedtryckta... LÄter logiskt i min vÀrld. Varför intonerar man med flagioletten Àr vÀl min egentliga frÄga? Visst anvÀnder man dem ibland för att krydda sitt spel. Men inte nÀra sÄ ofta som man lirar med strÀngarna nedtryckta??!!??

Jag trycker ocksÄ ner vid tolfte bandet och jÀmför med lös strÀng vid intonation.

Se Àven exemplet som nÀmndes ovan, i lÀnken gör de likadant.

SÄlÀnge man inte trycker ner strÀngen med ett dödsgrepp, superhÄrt, sÄ att tonen förvrÀngs sÄ Àr det inga problem.

SÄ hÄrt spelar vÀl ingen...

Det finns massor med exempel i tidningar och pÄ nÀtet dÀr experter demonstrerar antingen flageolett eller bandmetoden. BÄda fungerar utmÀrkt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄlÀnge man inte trycker ner strÀngen med ett dödsgrepp, superhÄrt, sÄ att tonen förvrÀngs sÄ Àr det inga problem.

SÄ hÄrt spelar vÀl ingen...

You bet your ass att de gör! Har sett för mĂ„nga exempel pĂ„ folk som Ă€r uppvĂ€xata pĂ„ akustiska guror med armeringsjĂ€rn som strĂ€ngar och en cm strĂ€nglĂ€ge, och som sedan skall spela ett G ackord pĂ„ en elgura med 009 strĂ€ngar. Jösses. Tittar man noga sĂ„ har de smĂ„ biceps pĂ„ lillfingrarna och kan öppna ölflaskor med bara fingrarna utan ölöppnare... 😄

Haha! 🙂

Tack för svaret btw, fÄr se till att intonera guran och spÀnna fast stallet nÄn dag.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Förresten, vad e detta för fasoner man börjat med, att folk börjar intonera med att jĂ€mföra ÖPPEN strĂ€ng med tolfte band. Undrar var man har fĂ„tt detta ifrĂ„n? Det mĂ„ste vara att stĂ€mapparaterna inte ser skillnad pĂ„ oktav upp eller ner. Kan inte se nĂ„gon annan anledning. Kulturskymning... 😛

Som jag skrev tidigare sÄ har jag ofta sett bÄda metoderna nÀmnas.

Även Paul Guy anvĂ€nder lös strĂ€ng jĂ€mfört med 12e bandet:

"Försök att intonera anslaget (om nu din stÀmapparat klarar av att lÀsa anslaget), och inte utklingningsfasen av tonerna . Spela varje enskild ton flera gÄnger, med ett ganska bestÀmt anslag, tills du Àr sÀker pÄ vad mÀtaren visar. Lyft gÀrna pÄ fingret och ta om tonen nÄgra gÄnger nÀr du kollar oktaven ocksÄ. Om du tycker att stÀmapparaten svarar dÄligt kan du prova en annan mik pÄ guran, och/eller att skruva ner tonkontrollen.

JÀmför den lösa strÀngens ton med tonen pÄ 12:e band. (Alternativt kan man anvÀnda 12:e bands flageoletten istÀllet för den lösa tonen.)"

http://www.guyguitars.com/sv/index.html

Om man vill kan man alltid gÄ igenom bÄda metoderna vid intoneringen,

det tar inte lĂ„ng tid och dĂ„ har man dubbelkollat. 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...