Jump to content
Annons

Trött på FL....sonar eller cubase ?


Tobias J

Recommended Posts

Trött på FL´s omständiga arrangering. Kollade på tutorial filmer om cubase 3 sx och vart grymt impad. Gillar hur man editerar klippen(både audio och midi). I FL måste man tex öppna ett helt nytt spår för att göra variationer........tidsödande och onödigt. Men när jag kollar på sonar 7 blir man ju grymt sugen. Så därför undrar jag vad som rekommenderas. Ser på forumen att cubase är överrepresenterat vilket är en fördel om man behöver hjälp men sonar ser ju onekligen smarrigt ut. Hjälp........Cubase vs Sonar alltså.....fördelar, nackdelar ...............Hjälp

Redigerat av Tobias J
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Senaste Sonar (v7) är ju rätt cool - speciellt med tanke på att den har en "step sequencer" precis som FL vilket borde få dig att känna dig hemma (tror jag - jag har inte uppgraderat till 7:an än).

Jag tänkte så jag med. Sen är jag grymt impad av editeringen i Cubase som sker direkt i arrangerings fönstret......sjukt smidigt.undrar om det funkar så smidigt i Sonar ?????

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man behöver inte växla till piano roll view (pianorullen) för att editera MIDI i Cubase längre? Jag har inte testat ifall det går i Sonar. Man kan ju zooma in ett MIDI-spår men om det går att editera får jag ta och testa lite senare.

Jag har tvärdålig koll på Cubase som sagt så jag kan ha fått det om bakfoten. Därför alla frågor så jag vet vad jag ska sikta på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man behöver inte växla till piano roll view (pianorullen) för att editera MIDI i Cubase längre? Jag har inte testat ifall det går i Sonar. Man kan ju zooma in ett MIDI-spår men om det går att editera får jag ta och testa lite senare.

Har för mig det går redan i 6:an på Sonar. Men kan tyvätt inte kolla då min dator är på service.

Prova att ladda hem demon till Sonar innan du köper. Tyvärr tror jag inte det finns någon demo till Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zooma in MIDI-spår går hur bra som helst även i 6:an. Hur det ligger till med editering måste även jag kolla upp.

V-Vocal följer enbart med Sonar Producer Edition (PE) så vitt jag inte minns helt fel. De pluggar man får på köpet med Sonar PE gör Sonar till mycket prisvärt paket i min mening. Som sagt, V-Vocal är suveränt (det är en plugg liknande Melodyne för pitch- och tidskorrigering). Sen får man även några reverb (varav ett konvolutionsreverb ...heter det så på svenska... 😛 ett gäng schyssta synthar samt lite annat godis.

Här är en länk till Sonar 7 demot: http://www.cakewalk.com/Support/kb/kb20061101.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att du inte får sälja Sonar om du skulle tröttna på det!

Själv kör jag med Cubase SE3 och är helnöjd, allt jag behöver finns i den versionen och den kostar under 1500:-

Skulle jag börjat som "ny" idag så kanske jag skulle satsat på Mac med Logic iom att Logic har blivit ruskigt billigt och det känns som om mac oxå blivit billigare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tröööööööööööööööööött på cubase

hur får jag in camelspace......................??????????????????

???

Innan var du trött på FL, är du nu trött på Cubase?

He he..............närå..eller.....jo lite ................kanske bara trött............nu blir det nya tag...... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper

Shareware som piskar allt i prisklassen.

Ja, om den är gratis så är den nog "bra för pengarna"... 😉

För ordningens skull: REAPER är inte "gratis"...

Till trådskaparen: REAPER rekommenderas varmt!

$225.00 USD kostar det tydligen enligt deras site!

Frågan är om det verkligen är värt de pengarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...