Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Ja, jag sitter och funderar på att införskaffa en cajon. Jag har provspelat ett antal modeller och är nöjd med ljudet som når mina öron. Men min fråga till er är som rubriken antyder: Låter en cajon bra när man spelar in den? Anser ni att det går att använda den i studiosammanhang?

Hoppas frågan inte tycks alltför flummig. Jag är medveten om att det beror mycket på hur man spelar in och mixar (som med alla instrument). Men kanske har någon här en åsikt om det generellt sett fungerar/inte fungerar att spela in cajon för att använda istället för trumset?

God Jul,

Bo

Annons
Posted
Ja, jag sitter och funderar på att införskaffa en cajon. Jag har provspelat ett antal modeller och är nöjd med ljudet som når mina öron. Men min fråga till er är som rubriken antyder: Låter en cajon bra när man spelar in den? Anser ni att det går att använda den i studiosammanhang?

Hoppas frågan inte tycks alltför flummig. Jag är medveten om att det beror mycket på hur man spelar in och mixar (som med alla instrument). Men kanske har någon här en åsikt om det generellt sett fungerar/inte fungerar att spela in cajon för att använda istället för trumset?

God Jul, Bo

Hej!

Mitt svar är Ja. Och Nej.

Självklart så kan en Cajun låta mycket bra på inspelning. Lika självklart som att alla instrument

kan göra det beroende på den som spelar och hur man sköter det rent tekniska.

Och naturligtvis på hur bra instrumentet och inspelningstekniken är.

Men en Cajun är inget trumset även om reklamen/ryktet lite slarvigt ibland säger så.

Att den kan "ersätta" trumsetet sägs mycket för att det är rätt bekvämt att uttrycka sig så.

Eller att en del tror så. Men det kan den inte alls! Och det kan den. Hm...

Vad jag menar är att Cajun är ett helt eget slagverksinstrument och med ett helt eget sound.

Något trumset är den inte på långa vägar och kommer inte heller i närheten av ett sådant.

Däremot går det till viss del att rent rytmiskt använda sig av ett trumspels-liknande rytmik

på en cajun. Men det går att skapa denna rytmik även med 2-3 stycken congas också även om

soundet blir totalt olika. Cajun är en cajun och ingenting annat och kommer inte i närheten av trumset.

Det är rätt viktigt att se skillnadena mellan dessa instrument.

(Men jag förstår hur du menar med din fråga.)

Man kan därför kanske säga att man kan ersätta trumsetet bara till viss del.

En cajun kan "ersätta" ett trumset i den bemärkelsen att den ibland kan vara ett bättre

ljudval i vissa situationer. Ibland passar det bättre med trumset eller kanske congas.

Ibland är cajun att föredra eller en mix av de alla. Soundet från en cajun blir ju totalt annorlunda

liksom spelsättet även om likheterna ibland kan vara väldigt närbesläktade med varandra.

I synnerhet mellan congas och cajun i vissa fall då dessa har en rätt stor släktskap med varandra.

Rent speltekniskt så är det en betydligt större likhet mellan cajun och congas än mellan

cajun och trumset. Ur just denna synvinkel är ju likheten med ett trumset nästan noll!

Rent rytmiskt är det ofta en stor likhet med trumsetet men långt ifrån alltid.

Även här finns det många gånger en påfallande likhet med de rytmiska figurerna som spelas

just på congas. Därför så är det så att den som kan spela congas har lätt för att spela cajun,

men den som är duktig trummis spelar inte bra cajun med automatik.

Och det är lättare att gå från congas till cajun, än från cajun till congas.

Orsaken till detta är att congas är ett väldigt komplicerat och svårt instrument.

Alla instrument är ju svåra på sitt sätt men en del instrument är ju trots allt lättare än andra.

Ett tips om du funderar på att skaffa dig en cajun är att satsa på ett exemplar som har

en justerbar sejarmatta inbyggd. Då kan man justera hur mycket rassel-ljud den ska leverera.

Om den inte är justerbar så är risken ganska stor att rasslet blir för dominant och att man dessutom

låser sig till samma slags sound hela tiden. En cajun med ställbar sejarmatta är dyrare,

men är helt klart värd mellanskillnaden om man ska spela mycket på den.

Om man bara ska använda den någon enstaka gång så är det kanske lite tveksamt om ställbar

justeringsmöjlighet är så nödvändig pga. priskillnaden. Då klarar man sig med de enklare varianterna.

Man bör helt klart ha 2 mickar när man spelar in cajun för att kunna få ett riktigt bra ljud.

Det fungerar att spela in med en mick också, men då blir det inte alls samma upplösning

i soundet eftersom man måste använda sig av en lite annorlunda mickplacering som gör

att man tappar lite crispig tydlighet och närhet. I viss mån går detta att kompensera i mixningen,

men det bästa är alltså att köra med 2 mickar. Varför då? Jo...man vill gärna fånga upp

fingrarnas "hudskrap" mot träytan ibland för att på så sätt få med hela spelregistret.

Alla egenskaper från hela instrumentet alltså. En del av spelsoundet ligger just i dessa svaga ljud

från huden och alltså inte enbart i själva slagen. För att kunna fånga upp detta på ett riktigt

bra sätt så placerar man en mick på framsidan (slagsidan) relativt nära och den andra micken

på baksidan som fångar upp basfrekvenserna. Man kan med fördel även komplettera med två stycken

overhead-mickar om man har den möjligheten.

Cajun liksom många andra slagverksinstrument är kul att spela in tycker jag personligen och

är ett bra och tacksamt "inspelnings-instrument" i studiosammanhang.

Å andra sidan: Vilket instrument är inte det? Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Posted

Tack för årets grymmaste svar (vilket säger något, eftersom hela året snart gått!). Du förklarade i princip allt jag velat veta och ett par saker jag inte visste jag behövde veta, det tackar jag för.

Jag är själv urusel på att spela "vanliga" trummor pga hemsk simultanförmåga/motorik. Men jag kan congas och djembe mfl. rätt okej. Tillräckligt bra för att det ska låta bra inspelat och fungera i min musik. Så jag tänkte efter att ha testat en cajon att tja; det här är ett intressant och i mina ögon/öron lättspelat instrument. Låter som om det kan vara ett bra val av percussion instrument, verkar mycket mångsidigt :rolleyes:

Posted
Tack för årets grymmaste svar (vilket säger något, eftersom hela året snart gått!). Du förklarade i princip allt jag velat veta och ett par saker jag inte visste jag behövde veta, det tackar jag för.

Jag är själv urusel på att spela "vanliga" trummor pga hemsk simultanförmåga/motorik. Men jag kan congas och djembe mfl. rätt okej. Tillräckligt bra för att det ska låta bra inspelat och fungera i min musik. Så jag tänkte efter att ha testat en cajon att tja; det här är ett intressant och i mina ögon/öron lättspelat instrument. Låter som om det kan vara ett bra val av percussion instrument, verkar mycket mångsidigt :rolleyes:

He he he! Tack för den fina komplimangen! :rolleyes:

Nu berättar du lite om dig själv här, och jag tycker du verkar ha fått en rätt bra bild över instrumentet Cajun.

Precis som du säger så är det ett mångsidigt instrument. Funkar jättebra i väldigt många sammanhang och

musikstilar. Visserligen kanske allra främst i akustisk musik men faktiskt i mycket annat också.

Som komplement kan du ju kanske använda dig av en bra trummaskin i mjukvaru-form om du spelar in

i datorn. BFD, Grovagent och allt vad de nu heter. Det kan låta väldigt bra tillsammans. (Jag gissar att

du inte har möjlighet att spela in riktigt trumset men om jag har fel så är väl äkta vara det bästa.)

Du säger att du inte ha motorik på trumset men att du har spelat rätt mycket djembe och congas.

I så fall lär du ju knappast få några problem med Cajun! Du kommer säkert bo i den där lådan tror jag,

för det är ett rätt skoj instrument att spela.

Upplysningsvis kan jag nämna att Cajun är en modernisering av en vanlig kartong!!

(Men berättelsen i reklamen beskriver det lite annorlunda.)

Kartong använde man sig av att spela på inte minst i sydamerika i brist på pengar

för att köpa congas, bongos och andra handtrummor. Det finns tom skivinspelningar gjorda enbart med

kartonger som instrument! Har själv lyssnat på några sådana skivor. Man använde då kartonger i olika

storlekar och trä-material och olika tjocklekar för att få hela registret från bas till diskant.

"Baskartongen" skulle då efterlikna en trumma som heter Surdo (används främst i bl.a. salsa och samba)

och mellankartongerna skulle efterlikna olika typer av congas. De små kartongerna skulle efterlikna bongos

och tom. pandeiro och tamborim. Det hela lät så pass trovärdigt att det var oerhört svårt att höra att det inte

var riktiga instrument! Dessutom var det mycket välspelat. Salsamusik var det frågan om.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle