Jump to content
Annons

Gitarren dog


GitarrJim

Recommended Posts

Uhm....jag lyckades paja en strÀng och skulle byta ut alla dÄ i samma veva, bara det att nÀr jag tatt av alla strÀngarna ramlar en bit av stallet av, ska den sitta löst dÀr? Jag pillade lite pÄ skruvarna den satt pÄ och dom skruvades och ser allmÀnt konstiga ut, jag kan ingenting om det hÀr, bör jag lÀmna in den och fÄ den fixad eller klarar jag det sjÀlv? Jag har lite bilder pÄ det men dom Àr rÀtt suddiga.

SĂ„ det ska se ut (tror jag)

SĂ„ det ser ut 1

SĂ„ det ser ut 2

tackar pÄ förhand

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

KÀnns inte som att man fÄr sÄ mycket info om problemet egentligen.

Bilderna sÀger en inte sÄ mycket : P.

Men antar att du bara kan lÀgga dit "biten" igen och skruva fast den (om den nu satt med skruvar).

SÀtt pÄ bÄda E strÀngarna först sÄ du fÄr det att sitta fast stabilt. alltsÄ Ljusa e och sedan pÄ med lÄga.

Ta inte bort alla strĂ€ngar nĂ€sta gĂ„ng bara 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Har en liknande pryttel pÄ min gura (som du hör Àr inte jag heller nÄgon gitarrhjÀlte!!) som ocksÄ sitter löst, det Àr bara att sÀtta dit den som den satt förut och strÀnga om.

Tipset att ta en strÀng i taget Àr bra annars (om du inte vill göra rent halsen mm).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej...har bara en kamera med finfin kvalle, sĂ„ det blir lĂ„guplösta bilder hehe, men i alla fall sĂ„ kanske ja borde tagit en strĂ€ng i taget....men jag kĂ€nder för att leka lite enstrĂ€ngad gitarr. Enda problemet Ă€r att "skruvarna" som den lilla biten satt pĂ„ har jag pillat lite pĂ„, sĂ„ dom Ă€r olika höga, hur rĂ€ttar jag till dem? mĂ„ste de sitta helt rakt? osv, all info uppskattas 😊

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men vadĂ„, det dĂ€r ska vĂ€l sitta löst? Det hade ju iof underlĂ€ttat om du nĂ€mnt gitarrmodellen iaf 😊

Men aja det du ska inte skruva nÄt pÄ skurvarna för dÄ pillar du med strÀnghöjden. Sen ska vÀl stallet vara löst, sÄ det Àr bara Ä sÀtta dit det och strÀnga om? Eller vad Àr problemet?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej....förlÄt, var lite skÀrrad dÀr ett tag, trodde jag fick med modellen, det Àr en Hagström Ultra Swede, men jag fÄr vÀll test att sÀtta pÄ strÀngar igen och försöka fÄ den lösa biten nÄgorlunda rakt...fÄr skruva lite, hur högt/lÄgt bör den sitta?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ludde94 (oregistrerad)

aa sĂ„g inte sĂ„ bra ut 😉 jag har en gitarr som Ă€r upp bygt pĂ„ samma sĂ€tt (tror jag)

om du vill sÄ kan jag sicka en bild pÄ den?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Oroa dig inte. Den ska sitta löst.

Skruvarna som stallblocket vilar pÄ bestÀmmer strÀnghöjden. Dom ska va i ungefÀr samma nivÄ, lite högre dÀr dom tjockare strÀngarna sitter, men det Àr ju en smaksak. Inget rÀtt eller fel. Ligger strÀngarna för nÀra halsen sÄ Àr det bara skruva upp blocket (men dÄ kan det va bra att slÀppa lite pÄ strÀngarna först)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AlienDealer (oregistrerad)

Gör som de flesta redan sagt. SÀtt tillbaka biten, men kolla sÄ att du sÀtter det pÄ rÀtt hÄll, annars hamnar alla intoneringssadlarna tokfel!

Brukar vara att de smÄ skruvskallarna ska "peka" mot mickarna.

Kitte

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Åt vilket hĂ„ll stallblocket ska sitta beror helt pĂ„ din gitarr. Man kan itne sĂ€ga att det Ă€r fel att sĂ€tta det Ă„t ena eller andar hĂ„llet. Ibland kan en stallklack behöva komma lĂ€ngre bak/fram fast den Ă€r skruvad sĂ„ lĂ„ngt det gĂ„r Ă„t ena hĂ„llet, och dĂ„ mĂ„ste man helt enkelt vĂ€nda pĂ„ hela blocket. Jag intonerade senast idag en Gibson med skruvarna "bakĂ„t" utan problem. PĂ„ min egen gura har jag dom dĂ€remot frammĂ„t. beror helt pĂ„ din gitarr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AlienDealer (oregistrerad)
Åt vilket hĂ„ll stallblocket ska sitta beror helt pĂ„ din gitarr. Man kan itne sĂ€ga att det Ă€r fel att sĂ€tta det Ă„t ena eller andar hĂ„llet. Ibland kan en stallklack behöva komma lĂ€ngre bak/fram fast den Ă€r skruvad sĂ„ lĂ„ngt det gĂ„r Ă„t ena hĂ„llet, och dĂ„ mĂ„ste man helt enkelt vĂ€nda pĂ„ hela blocket. Jag intonerade senast idag en Gibson med skruvarna "bakĂ„t" utan problem. PĂ„ min egen gura har jag dom dĂ€remot frammĂ„t. beror helt pĂ„ din gitarr.

HÄller sÄklart med dig. Men nu skulle han bara sÀtta tillbaka den han har. Och sÀtter han den tvÀrt mot som den satt innan kommer det nog inte lÄta kul :rolleyes:

Och om inte en stallklack rÀcker vid intonering sÄ kan man vÀnda bara pÄ den, istÀllet för hela blocket.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...