Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har läst mycket om Line Audio CM3 här på forumet. Är lite sugen på att skaffa och använda till inspelning av i första hand akustisk gitarr. Ni som använder den, använder ni den ensam eller använder ni den i stereopar?

Nu kommer många säkert att gnälla på att jag inte sökt och att det finns många trådar om CM3. Ska passa på och gnälla lite på forumet, det går nämligen inte att söka på CM3 då det är för kort. Om jag skriver Line Audio CM3 får jag massa andra träffar som jag inte vill ha.

Annons
Postat

Du kan höra hur den kan låta, på min testsite. 😮

Kapslarna är så pass noga utvalda redan från början, att man ska vara extremt kinkig om det ska krävas att köpa ett matchat par. Om man ändå vill ha ett matchat par, så kostar det i alla fall ingen förmögenhet extra - men kan innebära lite längre väntetid...

Postat

Ja, dom låter riktigt bra. Körde med 16 stycken CM3 förra vecka då jag mikade upp en luciakör. Visserligen i en kass "skolans mixer" men det lät riktigt bra. Om man då har en bra mixer/preamp så det fan svårt att misslyckas.

Den enda nackdelen är att dom låter lite tråkiga. Ljuger inte för fem öre. Spikraka i frekvens. Kan uppfattas lite som spretiga/vassa. Men för den prislappen är dom oslagbara. Funkar till att mika upp stärkare som trummor.

Postat (redigerat)
Du kan höra hur den kan låta, på min testsite. 🙂

Kapslarna är så pass noga utvalda redan från början, att man ska vara extremt kinkig om det ska krävas att köpa ett matchat par. Om man ändå vill ha ett matchat par, så kostar det i alla fall ingen förmögenhet extra - men kan innebära lite längre väntetid...

Om jag fattar dig rätt så finns de att köpa i stereopar, men du menat att man lika gärna kan köpa två enskilt och använda ihop?

Klarar man sig med en eller behöver man två för att få bra resultat när man mickar en acke gitarr. Är den på testsiten en mick?

Redigerat av Daniel H
Postat
Du kan höra hur den kan låta, på min testsite. 🙂

Om jag fattar dig rätt så finns de att köpa i stereopar, men du menat att man lika gärna kan köpa två enskilt och använda ihop?

Klarar man sig med en eller behöver man två för att få bra resultat när man mickar en acke gitarr. Är den på testsiten en mick?

De finns inte färdiga som stereopar, utan det får i så fall beställas separat från Line Audio - men det går att få stereopar om man vill, även om det inte är mycket lönt om man inte är extremt kinikig... 🙂

På testsiten är det en mic.

Normalt räcker det med en mic om du ska spela in en acke - men det beror förstås på hur du vill ha det. Om du har ett rum som låter bra, så kan det vara lönt att spela in i stereo ändå - och om du vill experimentera med att spela in olika micplaceringar samtidigt på olika spår för att kunna välja sound senare, så kan du ju också använda två. CM3 är ju också så pass billig, att det knappt är lönt att snåla in och bara köpa en... 😮

• 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.