Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjoo alla glada ! :rolleyes:

Nu Àr det sÄ att jag och mitt band ska spela in trummor till imorgon i vÄr fritidsgÄrds studio.

DĂ€r finns en slags porta-studio som har 8 Xlr kanaler.

Vi tÀnker göra följande trummickar -> portstudio -> mitt externa ljudkort (audio control 1)-> in i datorn (cubase).

Kan man fÄr t.ex bastrumman pÄ en kanal, virvlen pÄ en kanal osv. sÄ att dom spelas in samtidigt?

IsÄ fall hur ska man koppla?

Kan inte förklara det bÀttre? hoppas ni förstÄr pÄ ett ungefÀr hur jag menar

Annons
Postat
Hur mÄnga kanaler har du pÄ ljudkortet? Det Àr sÄ mÄnga kanaler som du max kan fÄ in i datorn.

Samtidigt vill sÀga!

Postat

Om portastudion klarar att spela in Ätta kanaler separat sÄ föreslÄr jag att ni spelar in pÄ den.

Vad Àr det för mÀrke och modell pÄ portan?

Postat
Hur mÄnga kanaler har du pÄ ljudkortet? Det Àr sÄ mÄnga kanaler som du max kan fÄ in i datorn.

Har xlr/tele och en tele/line. och sÄ har vi port studion pÄ 8 kanaler

Postat (redigerat)

Spelain pÄ portan och föröver spÄren tvÄ och tvÄ till datorn!

EDIT: I efterhand alltsÄ!

Redigerat av Lithium
Postat
Spelain pÄ portan och föröver spÄren tvÄ och tvÄ till datorn!

DĂ€r sĂ€ger du nĂ„got. Är detta svĂ„rt? Vi har aldrig spelat in via porta studio innan. Vill helst ha in det i cubase med en trumma pĂ„ varje kanal.

Postat

NÀr ni spelar in det pÄ portan fÄr ni ju varje trumma pÄ en egen kanal.. SÀg att kicken ligge rpÄ kanal 1 och virveln pÄ kanal 2, dÄ panorerar du ut kicken helt till vÀnster och virveln helt till höger, sen trycker du pÄ play pÄ portan och rec i cubase sÄ hamnar dom pÄ varsitt spÄr. Det jobbiga Àr ju bara att det tar tid, för du kommer ju fÄ spela in lÄten 4 gÄnger till cubase (kick/virvel puka1/puka2 osv..)

Men vad har ni för porta? Har ni en lite dyrare kanske det finns smidigare sÀtt. Jag utgÄr ifrÄn att ni bara har stereo-out pÄ den. Har ni t.ex. inserts pÄ portan sÄ kan man förmodligen anvÀnda dom hÄlen och spela in alla 8 spÄr samtidigt till cubase.

Postat
NÀr ni spelar in det pÄ portan fÄr ni ju varje trumma pÄ en egen kanal.. SÀg att kicken ligge rpÄ kanal 1 och virveln pÄ kanal 2, dÄ panorerar du ut kicken helt till vÀnster och virveln helt till höger, sen trycker du pÄ play pÄ portan och rec i cubase sÄ hamnar dom pÄ varsitt spÄr. Det jobbiga Àr ju bara att det tar tid, för du kommer ju fÄ spela in lÄten 4 gÄnger till cubase (kick/virvel puka1/puka2 osv..)

Men vad har ni för porta? Har ni en lite dyrare kanske det finns smidigare sÀtt. Jag utgÄr ifrÄn att ni bara har stereo-out pÄ den. Har ni t.ex. inserts pÄ portan sÄ kan man förmodligen anvÀnda dom hÄlen och spela in alla 8 spÄr samtidigt till cubase.

Okej.. Tack mannen 🙂 NU börjar jag hajja hur vi kan göra.

De Àr fritidsgÄrdens porta studio sÄ den Àr inte sÄ dyr. Tror det Àr en yamaha, ca vÀrde pÄ 4-5 000.

Postat

En sak till, Finns det nÄgot speciellt man ska tÀnka pÄ nÀr man spelar in trummor?

Postat
En sak till, Finns det nÄgot speciellt man ska tÀnka pÄ nÀr man spelar in trummor?

Micplacering skulle jag sÀga. Och valet av mickar!

Vad har ni för mickar att tillgÄ dÄ?

Postat

Micplacering skulle jag sÀga. Och valet av mickar!

Vad har ni för mickar att tillgÄ dÄ?

Hm, ja det Àr fritidsgÄrdens trummickar. Det Àr ju inga proffs grejjer vi har tillgÄng till.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.