Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Gokväll boys!

Ja...äntligen har jag bestämmt mig att välja ngn utav dessa monitorer som mina extra "öron" då jag producerar elektronisk "tunggung" i form utav hard trance och DnB. Min fråga är bara....jag lutar åt 8050, då den går ner till 35HZ och man klarar sig då säkerligen utan subba.

Jag är lite rädd att 8050 med dess 8" element kommer att bli för stora för mitt rum....eller har jag fel? Snälla säg att jag har fel 😱

studiogb1.jpg

Annons
Posted

Om längsta dimension i ditt rum är 3,2 meter så kommer du troligtvis inte att höra mycket under 54 Hz (om väggarna är solida) och som Claes säger, om du inte akustikbehandlar (I basen, d v s inte bara lite skumgummi…) så kommer du inte att kunna lita på resterande bas över huvud taget.

8040 skulle troligtvis räcka i detta rum förutsatt att man inte behöver spela starkt.

Posted
Om längsta dimension i ditt rum är 3,2 meter så kommer du troligtvis inte att höra mycket under 54 Hz (om väggarna är solida) och som Claes säger, om du inte akustikbehandlar (I basen, d v s inte bara lite skumgummi…) så kommer du inte att kunna lita på resterande bas över huvud taget.

8040 skulle troligtvis räcka i detta rum förutsatt att man inte behöver spela starkt.

Hmm...tack för information boys! Det är också inte meningen att högtalarna skall stå inne i hörnen, jag rita fel såklart.

Har ni tips om hur man behandlar rummet på bästa sätt? Köpa färdiga dämpmaterial eller göra själv?

//Sebastian

Posted

Så länge dina rumsmått är jämnt delbara med 60 cm på bägge sidor kommer det att låta skit hur du än gör. Be till Gud att du inte har 240 eller 210 i takhöjd, vilket skulle göra hela kalaset delbart i 60 eller 30 och totalt oanvändbart för alla typer av ljudsammanhang.

Posted
Så länge dina rumsmått är jämnt delbara med 60 cm på bägge sidor kommer det att låta skit hur du än gör. Be till Gud att du inte har 240 eller 210 i takhöjd, vilket skulle göra hela kalaset delbart i 60 eller 30 och totalt oanvändbart för alla typer av ljudsammanhang.

Inte hela sanningen, framförallt inte om man kan bygga ordentligt.