Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag Àr pÄ jakt efter lite mer avancerad ny instrumentalmusik. Vad Àr det som gÀller dÄ? Jag Àr en sÄdan dÀr snubbe som jublar Ät Mike Oldfields tidiga sjuttiotals-verk och blir helt svettig av snubbar som Philip Glass och Steve Reich. Please, vad och vem skall man kolla in? Jag Àr för bövelen helt utsvulten!!! ;-)

Mvh

/Instrumental-junkie

Annons
Postat

Om du kan tÀnka dig en elektronisk variant, Àr en favorit Jhno som bland annat ligger bakom Pluggo och Àr en drivande faktor i Cycling Ž74 (bakom Max/MSP). En del provlyssningsexempel hittar du pÄ Epitonic.

Hans skivor Àr mycket svÄra att fÄ tag pÄ, men jag hittade samtliga för nedladdning pÄ Emusic för ett par Är sedan.

Jhno ska för övrigt uttalas Jay-no och kommer ursprungligen frĂ„n en felstavning av namnet John. En av hans skivor heter Kwno och ska sĂ€kerligen dekrypteras enligt samma metod 😳

Postat

Oj det finns mycket!

Boards of canada

Clhoë (svensk Instro pop)

Do make say think

Donnie Darko soundtracket Àr bra ocksÄ!

Four tet

Godspeed You Black Emperor ( som Stefan E nÀmnde)

Hermann & Kleine

Kim HiorthĂžy

Labradford

Man... or Astro-man?

Mogwai (fast dom sjunger lite granna ibland)

MĂșm (Se siguros)

The Pipelines (svensk instropoprockpunk)

Plaid

Seefeel

Sigur Rós (sjunger lite granna, fast dom anvÀnder sÄngen mer som ett instumentalt instrument Àn vanlig sÄng..)

Tortoise

Tristeza

Ulrich Schnauss

För att Name-dropa en del 😳

// Andy

Postat

GRYMT tacksam för svaren!

Man kanske inte Àr helt ensam i sitt instrumentalmusiksmissbruk som jag trodde! ;-)

Dock skulle jag vilja be om en sak eftersom det var ganska mÄnga tips. Peka gÀrna ut den vÀrsta new-age:en av dom dÀr. SÄ att jag inte behöver kolla upp dessa. För att förklara lite vad min definition av new age Àr skulle jag vilja sÀga att jag ser inte Mike Oldfield som New Age. DÀremot hans brorsa Terry Oldfield... ;-)

MikeŽs tidiga musik var vÀldigt gitarrbaserad och det gillar jag. Om det Àr lite ös i det sÄ Àr det fantastiskt. GÄr det i moll sÄ Àr det Ànnu mer fantastiskt!

Svepande synthmattor till valsÄng... Helst inte...

Postat

Shit! Tackar för er som tipsade om Black Empror!!!! Det var lÀtt bland det bÀsta jag hört! U.X.O kan vara bÀsta skivan pÄ 10 Är!

STORT Tack!!! Fick mig Àven att inse att det var dom som gjort den fantastiska lÄten i filmen 28-days later.

mvh

/Mats "Tacksam" Larsson

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Shpongle Àr underbart bra, framför allt deras andra skiva (Tales of the Inexpressible) borde tilltala de flesta... Tror att Simon Posford och Raja Ram, vilka utgör Shpongle, delar mycket av Mike Oldfields musikaliska filosofi.

Ozric Tentacles kan rekommenderas ocksÄ men jag har inte lyssnat tillrÀckligt pÄ dem för att kunna rekommendera nÄgot speciellt.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag kan rekomendera Ekseption.

Dem gör covers av klassiska stycken ( Klassisk musik ) fast i lite mera moderna tappningar.

• 2 veckor senare...
Benny Bong (oregistrerad)
Postat (redigerat)

TIPSY TEASE..

oRGINAL SOUNDTRACKET PULP FIKTION 1963 (bitvis)

kanske inte som det du rÀknade upp men influeserna finns dÀr

Finns inom snar framtid mycket instrumental musik att hÀmta hem ifrÄn

www.bennybong.tk

Mycke dub och jazz dub grooves men Ă€ven rena instrument uppvisningar 🙂

ja ni vet för dom INSNÖADE som jag 😎

Ta hand om ALLAH andra..

😎

Redigerat av Benny Bong
  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Postat

kolla in:

allt med ATOM HEART i klass med Aphex Twin,

Ambient pop 2003 (kompakt records),

Drexciya "neptunes lair" och

Legowelt=flÀskig electro...

Peace!

😉

Postat
Svepande synthmattor till valsÄng... Helst inte...

Va!? Hur coolt som helst ju! GĂ€rna en flöjt och lite fĂ„gelkvitter ocksĂ„ 😉

Postat
Shpongle Àr underbart bra, framför allt deras andra skiva (Tales of the Inexpressible) borde tilltala de flesta... Tror att Simon Posford och Raja Ram, vilka utgör Shpongle, delar mycket av Mike Oldfields musikaliska filosofi.

Ozric Tentacles kan rekommenderas ocksÄ men jag har inte lyssnat tillrÀckligt pÄ dem för att kunna rekommendera nÄgot speciellt.

Mm Shpongle Àger hÄrt. Har du hört Younger Brother (Simon Posford och en annan kille)? SÄÄÄ grymt sköna lÄtar!

• 6 mĂ„nader senare...
Postat

Helmut Lachenmann

Cecilie Ore

Salvatore Sciarrino

Olga Neuwirth= Hon ligger i absoluta frontlinjen vad gÀller instrumentalmusik och operor idag.

Men...nÀe, listan kan bli hur lÄng som helst...jag ger upp redan nu...

Postat

Om du gillar dark ambient sĂ„ mĂ„ste du lyssna pĂ„ Robert Rich & B. Lustmord - Stalker. Tokbra album! Brukar (nĂ€stan) alltid lyssna pĂ„ det nĂ€r jag ska sova 🙂

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

Jag schkÄlar för:

Alan Holdsworth

Liquid Tension

Quant

Ozric Tentacles

Chick Corea & Return to forever

Al Dimeola

Paco DeLucia

Billy Cobham

Mahavishnu Orchestra

Tony MacAlpine

Greg Howe

Michael Lee Firkins

Marty friedman

Jason Becker

Weather Report

Eric Johnson

Steve Vai

Joe Satriani

Passport

och en jÀdrans massa annat....

Botten upp i en klunk......

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat (redigerat)
roligt att du petar in Quant

Bra som fan, Àven mycket annat som typ

Armand van Helden, Beanfield etc

Man mĂ„ste ju för fasicken vara bred för att orka med 🙂

Hej tomtegubbar skÄl i glasen

Redigerat av Lasse Mongo
Stinkey (oregistrerad)
Postat

Gillar ni Reich och Glass sĂ„ kommer ni att Ă€lska John Adams och jag kan framför allt rekomendera Grand Pianola Music, som bara blir bĂ€ttre för varje lyssning. 😉

Postat

Tror jag har hittat de flesta av bob hunds instrumentala:

- allseende ögat

- bob hund 1999

- plankton

- bob hunds 115e dröm

- den brinnande tomten

- bob hund

- 1002

- invandraren

- du dÀr kom hit

helt fantastisk musik.

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Instrumentalt och..ja

King Crimson.

Mangel och instrumental symfonisk hÄrd rock.

//nemo

Postat

Och vill man vara lite stofil sÄ:

Andreas Wollenweider Kanske? Om man Àr pÄ sÄdant humör.

Janne Schaffer och Björn JŽson Lind.

Zamla mammas manna

Vangelis 😄

Postat
Jag schkÄlar för:

Alan Holdsworth

SNIP

Ja, Holdsworth, alltsÄ... helt ljuvlig. Musik jag blir glad av (eller gÀrna spelar nÀr jag Àr glad). Ja, oj det finns mÄnga böner att lovprisa honom med...

Postat
Gillar ni Reich och Glass sĂ„ kommer ni att Ă€lska John Adams och jag kan framför allt rekomendera Grand Pianola Music, som bara blir bĂ€ttre för varje lyssning. 😄

Adams Àr lite friare i förhÄllande till sig sjÀlv Àn vad glass Àr men kanske mindre smidig Àn Reich. Men jag vill gÀrna framhÄlla Adams violinkonsert som Àr otroligt lyckad. Det vackraste han skrivit.

För övrigt vill jag gÀrna rekommendera filmen The Death of Klinghoffer (finns pÄ dvd). Penny Woolcocks regi Àr kanon. Denna opera (av Adams) handlar om palestinska terroristers kapning av kryssaren Achille Lauro (1985) Àr vÀrldens bÀsta operafilm. SÄngarna sjunger live i kameran (i cirka 80% av speltiden i alla fall). Den nerv och det musikaliska liv detta ger filmen Àr ovÀrderligt och har aldrig tidigare gjorts i operafilmsammanhang. Köp!

Postat (redigerat)

SjÀlv Àr jag och har varit vÀldigt inspirerad av Mike Oldfield och Jean Michel Jarre i mitt musik skapande. Min musik Àr ofta med mycket melodier och vÀldigt enkla.

Ok sen kanske jag inte Àr sÄ duktig pÄ noter men, ÀndÄ min musik kan vara rÀtt intressant.

Redigerat av GĂ€st

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.