Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Finns det en liknande funktion för att kopiera sidledes i Cubase key editor?

Vid höjning och sänkning håller jag in Ctrl och drar de markerade tonerna. De sitter fastlimmade i takten, fast jag kan flytta dem upp och ner.

Jag undrar om det går att göra liknande fast vid sidledesflyttningar. Alternativet är ju att klippa och flytta runt hela tracket, men det vore trevligt om det gick inuti editorn.

Några ledtrådar?

Annons
Posted

Markera det du vill kopiera, håll in alt, ta i det markerade "paketet" (enklast att ta den första midinoten) och dra det åt sida och släpp det där du vill ha det.

Är det något sånt du menar?

Posted
Finns det en liknande funktion för att kopiera sidledes i Cubase key editor?

Vid höjning och sänkning håller jag in Ctrl och drar de markerade tonerna. De sitter fastlimmade i takten, fast jag kan flytta dem upp och ner.

Jag undrar om det går att göra liknande fast vid sidledesflyttningar. Alternativet är ju att klippa och flytta runt hela tracket, men det vore trevligt om det gick inuti editorn.

Några ledtrådar?

Men tycker du inte att det är enkelt att köra cut -> ctrl-c -> ctrl-v -> glue då? :rolleyes:

Posted
Markera det du vill kopiera, håll in alt, ta i det markerade "paketet" (enklast att ta den första midinoten) och dra det åt sida och släpp det där du vill ha det.

Är det något sånt du menar?

Nja inte rikigt 🙂 Det är ju en vanlig kopiering.

Om jag t.ex har en figur i takt 3, livespelat och icke kvantiserat, så vill jag flytta eller kopiera denna del till t.ex takt 1, precis som det ser ut i takt 3.

Givetvis blir det exakt samma procedur som att ctrl-c / ctrl-v på spåret. Det är ju det jag vill eftersträva, fast i editorn. Hehe jag kan ju leva med att detta inte ska gå som jag tänkt mig. Det är ju egentligen rätt ologiskt att man ska kunna flytta noterna vågrätt, medans det är logiskt att det går lodrätt.

Får väl leva med det som du säger sonefors 🙂