Jump to content
Annons

Presonus Firepod, ett bra val?


Troxy

Recommended Posts

Hej, jag använder mig just nu av ett ESI WamiRack 192L som jag är helnöjd med. Men jag vill uppgradera till lite fler Mic Preampar, just nu har jag 4 st.

Jag var inne lite på en M-Audio Octane förut, men då måste jag skaffa mig ett kort med en ADAT-ingång först.

Nu såg jag ProSonus FireWire-kort Firepod i den senaste Studio-tidningen och undrar hur jag vet om detta kort går att köra tillsammans med mitt ljudkort.

Mitt ESI-ljudkort behöver en separat IRQ för att fungera iaf.

Redigerat av Troxy
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Annons

Läste lite på nätet om kortet samt lyssnade på en inspelning som skulle vara gjord med detta kort och blev lite imponerad. Men jag tänkte höra on någon har använt kortet i praktiken och vad den isåfall tyckte om det?

Jag är ute efter ett stabilt firewirekort med 8 kanaler och funderar främst på detta eller motu 828 mk 2...

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

haiko (oregistrerad)

jag har firepoden sen nagra manader. är nöjd med den. fördelen med firepoden är att den har 8 micpreamps, motu har bara 2 (rätta mig om jag har fel!), det betyder att du inte behöver micpreamps eller mixerbord för att spela in. jag har inte provat motu själv sa jag kan inte säga ngt om det. det enda som är en begränsning med presonus-kortet är att alla rattar (gainen, master volume) är stegvisa. eftersom det finns 40 steg mellan min och max har jag aldrig känt att har varit tvungen att kompromissa.

en annan bra sak med firepod är att om du lägger palägg kan du med en ratt justera balans mellan playback och input.

jag tycker den är prisvärd, later bra och är lättanvänd (men jag har som sagt inte provat motu 828 mk II. om du inte har ngt inspelningsprogram redan sa far du cubase LE som duger bra för det mesta, men har inte lika mkt plugin-effekter som sx.

vad ska du använda kortet till och vad har du för dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Jag skall använda det till inspelning både i studion och live, skall köra med en laptop pc (P4) ihop med Cubase SX3. Vill ha ett ljudkort som är stabilt och låter bra och vad jag förstod på ditt svar så lever firepoden upp till de kraven, så det lutar väl åt att man skaffar ett sånt kort...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Väcker upp en gammal tråd...

Har läst lite om kortet och det verkar som att det är ett höjdar kort.

MEN hur fungerar kortet i praktiken (som fredde 30 sa).

Hur är latencyn?

Eller ska man satsa på ett firewire-kort med dsp stöd?

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Latencyn är ok. Jag testade detta samtidigt som jag testade RME Fireface och latencyn var ungefär densamma på båda korten. Fireface är mer flexibelt, men Firepod är helt klart prisvärt. Preamparna låter bättre än Motu 828 MKII.

Jag köpte Fireface och jag tycker att det är värt de extra pengarna.

Om du har mac och vill ha dsp så skulle jag köpa Metric Halo Mobile I/O.

Link to comment
Dela på andra sajter

fördelen med firepoden är att den har 8 micpreamps, motu har bara 2

Kan även ses som en nackdel om man inte behöver 8st.....detta innebär ju att de lägger krut på preamps...detta krut måste ju tas från något annat där de då måste hålla nere priset, vilket ofta medför att något annat i enheten kanske är mindre bra....!? bra att ha i åtanke, så man inte rusar iväg och köper den med 8preamps, när man kanske inte behvöer mer än 2.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter och tvekar på två saker!

1: Jag ska använda Firepoden till min stationära dator (PC) och funderar på om det är en bra idé att skaffa ett firewire kort när man kan få bättre prestanda i ett pci kort?

Men jag vill ha möjligheten att använda firepoden till en laptop i framtiden.

2: Förmågan att expandera till mer kanaler. Förr eller senare kommer jag vilja ha mer kanalingångar. Och för att få det MÅSTE jag köpa en Firepod eller firebox. Fördelen vore om det fanns en optiska (adat) i/o, som hade förenklat möjligheten till fler kanaler med en alesis AI-3.

Kanske motu 828 mkII vore ett bättre alternativ, vad vet jag...

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter och tvekar på två saker!

1: Jag ska använda Firepoden till min stationära dator (PC) och funderar på om det är en bra idé att skaffa ett firewire kort när man kan få bättre prestanda i ett pci kort?

Men jag vill ha möjligheten att använda firepoden till en laptop i framtiden.

2: Förmågan att expandera till mer kanaler. Förr eller senare kommer jag vilja ha mer kanalingångar. Och för att få det MÅSTE jag köpa en Firepod eller firebox. Fördelen vore om det fanns en optiska (adat) i/o, som hade förenklat möjligheten till fler kanaler med en alesis AI-3.

Kanske motu 828 mkII vore ett bättre alternativ, vad vet jag...

Mvh Erik

1. Om du ska använda ljudkortet till en laptor ska du ju ha ett Firewirekort.

2. Presonus kommer att gå att koppla i serie för upp till 16 kanaler in. Dock har de inte släppt mjukvara som stödjer detta än.

Du skulle kunna överväga RME Fireface 800 som har 10 analoga in, 2 adat in/utm Spdif osv. En hel massa ingångar helt enkelt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • 3 veckor senare...

trots att jag har problem just nu med synk oljud i datorn (då jag inte tror har med ljudkortet att göra då det tickade klockrent och innan min hårddiskkrasch nyligen) så kan jag verkligen rekommendera det!

När jag fick hem min FirePod i somras så var jag igång på 5 minuter, faktiskt!!!

Å fram till jag bytte hårddisk å det nu så har allt funkat perfekt! 😠

Otroligt smidigt med alla funktioner i det.. rekommenderas! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Fourplay (oregistrerad)

Jag fick själv min firepod nu idag.

Har inte hunnit med att installera den.

Men har tänkt sätta mig ned ihelgen då jag har gått om tid och få ordning på allt.

Så jag hoppas själv på att den kommer att fungera klockrent 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fourplay (oregistrerad)
Hazard Postat den 24 October 2005, 17:51

  Fourplay :

Så, hur gick det?

Jag har ännu inte hunnit med att utforska så mycket.

Och eftersom att jag saknar tidigare kunskap om annat så har jag inte så mycket att jämföra med heller. Men jag tror defenitivt att jag kommer vara nöjd med den, det är jag nu och har inte ångrat mig.

Men jag har inget konkret att komma med om åsikter ännu, det tar ett tag att hinna lära sig, men jag kan komma att kommentera vid något senare tillfälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 2 veckor senare...

Är också väldigt intresserad av det kortet. Finns ju för under 5 lax på Thomann, så varför tveka egentligen? 😠

Säger som skribenten ovan.. Det måste finnas någon hake..?

Alltså - någon som kan uttala sig om Presonus Firepod?

Redigerat av gsol
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Köpte en Firepod i helgen och är väldigt nöjd hittils. Har inte hunnit testa den utförligt, men har gjort en enkel testinspelning på fyra kanaler som lät helt ok (xy-mickad nylongitarr, sång och elbas direkt in i instrumentingången). Med lite slipning på mickplaceringen blir det nog riktigt bra.

Har inte så mycket erfarenhet av "proffs"-ljudkort, men mickförstärkarna brusade väldigt lite (knappt hörbart) och lät bra (neutralt) vad jag kan avgöra. Skall eventuellt köra lite RMAA-tester om jag får tummen ur. Basen lät väl inte så roligt genom instrumentingången, lite väl knorrigt för min smak, men jag tror det beror mer på basen (warwick corvette standard) än på ingången, den har lite speciellt ljud som nog inte är så lämpligt att linea. Skall testa med DI-utgången från min topp (laney 150) och jämföra.

Om någon undrar funkar firepoden bra att köra i Linux, fast det krävs en del meck (åtminstone i debian). Har ungefär 2ms latency i Linux nu (med lite kerneltrixande), men det går kanske att få ner lite till - skall fippla lite med realtidsproriteringarna för freebob/jack/firewire. I Windows hade jag väl ungefär 6 ms, men då har jag inte optimerat min installation för ljudbruk, så det går nog att komma ner en hel del där också.

Vad gäller den fysiska kvaliten är den mycket bra, neutrik-don på fronten och stabila tele-jack bak. Det enda jag kan anmärka på är att pottarna inte sitter fast i fronten (gungar lite) och att firewire-jacken sticker ut onödigt långt, men det känns som petitesser. På det hela taget känns det som att man får mycket för pengarna. Funderade egentligen på att köpa ett terratec phase x24, men 4 gånger så många preamps för drygt 1,5 gånger pengarna kändes svårt att motstå. Har inte ångrat mig än...

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon av er firepodanvändare som också är macanvändare? I så fall, fungerar volymkontrollen i os x för er? Alltså om ni trycker på volymknapparna på tangentbordet eller drar i regeln vid högtalarsymbolen uppe i högra hörnet vid klockan?

Jag har haft 2 firepodar och det har fungerat bra fram till att de används på PC. Presonus support säger att dom inte har något svar på varför det fungerat...😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon undrar funkar firepoden bra att köra i Linux, fast det krävs en del meck (åtminstone i debian).

Är alla mjukvarukontroller tillgängliga, eller är det något som fattas i Linux jämfört med Windows? Jag är väldigt intresserad av en Firepod, eller Firebox, men en förutsättning är ju att man inte ska behöva boota Windows för att sätta in-nivåer eller liknande.

Detta är väl lite OT, men vi kan ju flytta diskussionen till Linuxforumet om du vill utveckla lite. Det hade iaf varit trevligt för mig personligen. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst jag kan utveckla lite, startar en "Firpod i Linux"-tråd strax. Skall boota om i windows först och kika lite närmare på windows-drivrutinen oxå, har inte kollat så noga på den. Kanske skall tilläga att jag stött på lite problem i Linux (mer specifikt krånglar Jack lite), men detaljerna kan jag ta i den andra tråden.

edit:stavning

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

har sett att några här har sådana, och ni verkar rätt nöjda. är lite sugen på det, alla recensioner jag läser lovar guld och gröna skogar, medans några få köpare säger att det är skräp. någon som har någon erfarenhet av att det strular mycket? den är tänkt att användas i cubase sx3 i windows xp miljö.

jag är även lite nyfiken på hur den funkar utanför produktion, jag har några vänner som har tex problem med mbox2 i xp att få den att funka bra för vanlig audio utanför tex cubase. läste i studio nått om att med gamla mbox drivisarna var man tvungen att ha 2 ljudkort för att kunna köra tex skype eller något. dubbla ljudkort är jag inte så sugen på att köra i onödan, vill att allt ska funka 🙂

(macägarna har aldrig problem, blir nog en mac nästa datorköp...)

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Tjena!

Jag är på jakt efter ett nytt ljudkort. Jag har tänk att ta steget in i trumminspelningsvärlden. Så är det här ljudkortet ett bra val för det? Jag har hört mycket gott om det. MEN! När jag satt och tänkte så kom jag på att Studio släppt en ljudkortsguide för inte allt så länge sen. Så jag letade upp det gamla nummret, Mars 07 som det visade sig vara. Och jag började bläddra ihopp om att studio skulle ha testat kortet någongång. Men det hade dom inte.

Men Fireboxen hade, och den ska vara lillebror till denna? Och på den står det "inte ljudkvalité i toppklass". Jag kan ju tolka det här helt fel, men det låter ju inte alls så lockande. Även om jag förstår att det inte blir miljonstudioklass-kvalité.. Och det är ju inte ens samma ljudkort men jag har läst att det ska vara i grunden samma.. Så hur bra är ljudkvalitén på Firepoden?

Egentligen så är jag inte så kräsen men jag vill ju helst att det ska bli lite bättre än min nuvarande lineup (Audiophile 2496, VTB-1). Och som sagt kan jag ju tolka texten helt fel och allting som jag brukar göra 😉 Men det är bättre att vara för försiktig :rolleyes:

Och jag har alltid undrat vad som är haken med ljudkortet, för det är ju grymt billigt 😆

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

VTB-1 lär låta bättre som Preamp än firepoddens inbyggda. Och den kan du fortsätta att använda.

Men det är ju fantastiskt många kanaler med mickpreamp och ljudkort och program och annat för nästan ingenting...

Jag har inte provat kortet, men jag tycker det verkar prisvärt.

Öppet köp kanske är en bra idé så du kan testa det?

Link to comment
Dela på andra sajter

VTB-1 lär låta bättre som Preamp än firepoddens inbyggda. Och den kan du fortsätta att använda.

Men det är ju fantastiskt många kanaler med mickpreamp och ljudkort och program och annat för nästan ingenting...

Jag har inte provat kortet, men jag tycker det verkar prisvärt.

Öppet köp kanske är en bra idé så du kan testa det?

VTB-1an har jag inga planer på att göra mig av med. och öppet köp låter ju vettigt. Fast jag har tänkt beställa på thomann om det blir nåt. Dom har väl inte öppetköp kan jag tänka mig?

Finns det någon här som använder kortet och kan tycka till lite? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder kortet och är hel nöjd.. har vissa midi problem, men inte av större betydelse.. och det beror säkert inte på kortet utan det i kombination med min dator osv.. nån hake med kortet är det nog inte, inte vad jag märkt iaf. man får ju vad man betalar för.. köper man ett lika dyrt kort med halva antalet preamps så e det klart att i de flesta fall är de bättre.. men jämfört med ett motu travel t.ex så kan inte jag höra någon som helst skillnad.. men jag läste på nått forum att presonus preamps var något mer bas fattiga än motu:s.. men det är knappast hörbart om man inte är väldigt duktig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...