Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Eftersom de flesta trÄdar pÄ mikrofonval Àr relativt gamla samt att jag inte finner de specifika svar jag söker startar jag en ny trÄd;

Jag har tÀnkt bestÀlla en mikrofon att anvÀnda till en standardutrustad macintosh i julklapp och mÄlet Àr att spela in en stark ljus kvinnlig röst pÄ ett bra sÀtt. Hon har tidigare sjungit och spelat in i studio (för drygt 3-4Är sedan) sÄ det Àr viktigt att kvaliten blir ok.

Vi har ingen hemmastudio, utan har mer tÀnkt spela in i ett vanligt rum.

Jag hade tÀnkt mig omkring 1000-1500kr eller nÄgonting sÄdant - kommer det bli tillrÀckligt bra? Behöver jag nÄgon annan kringutrustning för att köra till en standardutrustad macintosh? NÄgot annat jag bör tÀnka pÄ? (jag Àr helt novis pÄ omrÄdet).

Jag Àr jÀttetacksam för rekommendationer! Tack pÄ förhand!

Redigerat av ckrusty
Annons
Postat

Hejsan

NÀr det gÀller mikrofonval sÄ har jag vÀldigt dÄlig koll pÄ just i den prisklassen. Men om du vill lÀgga ner lite mer pengar sÄ köpte jag mig en sontronics omega och tyckte den lÀr riktigt bra pÄ just kvinnlig sÄng. Men dÄ Àr det ju en helt annan prisklass. Men lite tips dÄ som jag kan komma med. Om rummet inte Àr sÄ stort sÄ kan du fÄ problem med reflektioner i micken som kan förstöra rÀtt mycket. Ett sÀtt att komma undan detta Àr att du tar nÄgra bord som du stÀller pÄ högkant runt sÄngerskan. Dessa hÀnger du sedan filtar och dylikt över sÄ har du fÄtt ett tillfÀlligt bÄs för henne att sjunga i. Ett annat tips Àr att frÄga din lokala kyrka om du skulle kunna fÄ lÄna lokalen för att spela in i. En nÀrmickning pÄ sÄng i sÄn stor lokal brukar bli rÀtt najs. Hoppas du fick lite tips iaf Àven om jag inte kan hjÀlpa dig med mickar.

MVH

Anders

Postat
Jag har tÀnkt bestÀlla en mikrofon att anvÀnda till en standardutrustad macintosh i julklapp och mÄlet Àr att spela in en stark ljus kvinnlig röst pÄ ett bra sÀtt. Hon har tidigare sjungit och spelat in i studio (för drygt 3-4Är sedan) sÄ det Àr viktigt att kvaliten blir ok.

Vi har ingen hemmastudio, utan har mer tÀnkt spela in i ett vanligt rum.

Jag hade tÀnkt mig omkring 1000-1500kr eller nÄgonting sÄdant - kommer det bli tillrÀckligt bra? Behöver jag nÄgon annan kringutrustning för att köra till en standardutrustad macintosh? NÄgot annat jag bör tÀnka pÄ? (jag Àr helt novis pÄ omrÄdet).

Jag Àr jÀttetacksam för rekommendationer! Tack pÄ förhand!

Jag spelar in som ren hobby, och har StudioProjects B1, som Àr en billig och bra kondensatormik. En annan som brukar uppskattas Àr JJlabs BMC2, 800:-. De lÄter ganska lika nÀr jag testat.

Men dessa Àr kondensatormikar, de behöver fantommatning för att fungera, dvs 24V frÄn ett mixerbord. Det ger inte Macens ljudkort. OvanpÄ alltihop finns frÄgan om Macens inbyggda ljudkort Àr bra nog. Jag har hört en massa motsÀgelsefulla Äsikter pÄ den punkten.

Min nuvarande rigg Àr tvÄ StudioProjects B1, genom ett litet mixerbord (med fantommatning), in pÄ Macens inbyggda ljudingÄng. Det lÄter inte skit tycker jag, men andra sÀger att det inte duger. SÄ jag vill gÀrna höra Äsikter om hur stor skillnad man fÄr med ljudkort.

Ett alternativ som vore intressant att höra Äsikter om Àr JJlabs BMC-USB, som man kopplar rakt in i datorn pÄ USB. DÄ slipper du alla bekymmer med bÄde ljudkort, fantommatning och allt. NÄn som vet om man fÄr bra kvalitet pÄ det sÀttet?

En sak till: Du mÄste ha ett puffskydd. JJLabs plÄtgaller Àr bra och lÀttanvÀnt. Och sÄ ett mikstativ förstÄs. Först dÀrefter Àr det dags att fundera pÄ om du ska möblera om för att fÄ bra rumsljud, eller flytta in i klÀdkammaren. Jag skulle nog göra lite provinspelningar innan jag grottade i det.

Postat

Kolla Àven in TSM MT87, ligger ocksÄ i knappa tusenlappen-prisklassen. Funkar fint till vÄr sÄngerska iaf.

Men tÀnk som sagt pÄ att du mÄste ha en mickpreamp ocksÄ, antingen separat eller i mixerbord eller i ett ljudkort. Och det valet kan nog ocksÄ pÄverka ljudet en del...

Postat (redigerat)

Tack för sÄ mÄnga och snabba svar - verkligen över förvÀntan =)

Jag har tittat lite pÄ det dÀr med pre-amps och sÄdant (jag Àr helt novis) och som jag förstÄr det kopplas de mot ljudkortets line-in. Som tur Àr var det nÄgon/nÄgra mac-anvÀndare hÀr. Jag har tÀnk anvÀnda detta mot en bÀrbar mac, dvs inbyggd mic och datorn har usb/firewire men inga direkta utgÄngar pÄ ljudkortet. Fungerar det?

EDIT: inga direkta ingÄngar pÄ ljudkortet menade jag =)

Det Àr mer tÀnkt som ett sÀtt att fÄ igÄng en gammal bortglömd hobby, Àn att lÀgga ner pengar och massa tid pÄ att fixa iordning nÄgot studio liknande - sÄ jag Àr helt nöjd sÄ lÀnge det inte Àr nÄgot brus i ljudet och att rösten Äterges pÄ ett bra sÀtt i en normal stereo.

KvalitetsmÀssigt behöver jag alltsÄ en relativt billlig lösning men ÀndÄ att det Àr god kvalitet sÄ att hon inte tycker det lÄter skrÀp jÀmfört med studioupplevelsen för ett par Är sedan.

Hur fungerar det med USB mikrofoner ala SE 1000a?

Tack för alla svar - hoppas ni kan hjÀlpa mig att klargöra hur/om jag kan göra detta med en iBook (+ framtida apple-laptops (eller pc bÀrbar))...

mvh

christian

Redigerat av ckrusty
Postat
Men dessa Àr kondensatormikar, de behöver fantommatning för att fungera, dvs 24V frÄn ett mixerbord. Det ger inte Macens ljudkort.

upp till +48v Àr det!!!

Kolla Àven in TSM MT87, ligger ocksÄ i knappa tusenlappen-prisklassen. Funkar fint till vÄr sÄngerska iaf.

Men tÀnk som sagt pÄ att du mÄste ha en mickpreamp ocksÄ, antingen separat eller i mixerbord eller i ett ljudkort. Och det valet kan nog ocksÄ pÄverka ljudet en del...

tsm mt87, mt87s och mt87 mkII Àr riktigt bra mikrofoner.. OEM-tillverkade, men riktigt bra för det priset.. sjÀlv har jag tvÄ mt87s i min ena studio, och i den andra har vi tvÄ mt87s mkII..

har spelat in mkt med dessa mickar och de Ă€r vĂ€ldigt mĂ„ngsidiga.. gĂ„r att anvĂ€nda pĂ„ allt.. đŸ˜±

de har ju Àven Pad, en dÀmpsats som gör att micken inte skickar ut lika hög signal in i preampen/datorn. Samt en lowcut-/högpassfunktion som klipper av djupbasen.. Det sistnÀmnda Àr bra att ha om man spelar in ex sÄng och sÄngaren stampar lite i golvet.. dÄ bildas basfrekvenser som micken plockar upp.. och med lowcutfunktionen plockar man bort det!!!!

Om du ska ha en kondensatormikrofon, sÄ bör du ha förförstÀrkare(preamp) för att förstÀrka och strömföra som tidigare nÀmnt!!

Lycka till!

Postat
Tack för sÄ mÄnga och snabba svar - verkligen över förvÀntan =)

Jag har tittat lite pÄ det dÀr med pre-amps och sÄdant (jag Àr helt novis) och som jag förstÄr det kopplas de mot ljudkortets line-in. Som tur Àr var det nÄgon/nÄgra mac-anvÀndare hÀr. Jag har tÀnk anvÀnda detta mot en bÀrbar mac, dvs inbyggd mic och datorn har usb/firewire men inga direkta utgÄngar pÄ ljudkortet. Fungerar det?

Datorn (i alla fall min MacBook) har line in. Det Àr den eller externt ljudkort som gÀller.

UtgÄngarna Àr ju bara inbyggda högtalarna (imponerande bra men inget jag skulle bedöma ljud pÄ) och hörlursutgÄngen. Proffsen fnyser vÀl Ät hörlursutgÄngen, jag vet inte hur bra den Àr men för hemmabruk borde den duga.

Det Àr mer tÀnkt som ett sÀtt att fÄ igÄng en gammal bortglömd hobby, Àn att lÀgga ner pengar och massa tid pÄ att fixa iordning nÄgot studio liknande - sÄ jag Àr helt nöjd sÄ lÀnge det inte Àr nÄgot brus i ljudet och att rösten Äterges pÄ ett bra sÀtt i en normal stereo.

KvalitetsmÀssigt behöver jag alltsÄ en relativt billlig lösning men ÀndÄ att det Àr god kvalitet sÄ att hon inte tycker det lÄter skrÀp jÀmfört med studioupplevelsen för ett par Är sedan.

Jag tycker det lÄter som om du skulle kunna börja med inbyggda ljudkortet plus en liten mixer för att fÄ mikpreamp och fantommatning (men de som har externa ljudkort fÄr gÀrna berÀtta om skillnaderna, jag vill gÀrna veta). USB-mikar hoppas jag pÄ lite mer info om, det skulle vara sÄ suverÀnt elegant att bara koppla in miken utan nÄgot annat att trassla med.

Postat

ah finns det line in pÄ macbooken nu, hoppas de fortsÀtter med det dÄ =) powerbooken och ibooken jag anvÀnt har bara inbyggd mic...

vad jag har hört om usb-mickar sÄ blir det mkt brus i dem eftersom de krÀver lite extra ström - tydligen sÄ har SE fixat detta pÄ nÄgot sÀtt - anvÀndarÄsikter vore vÀldigt uppskattat eftersom jag inte har nÄgon line-in....

tack pÄ förhand

Postat
ah finns det line in pÄ macbooken nu, hoppas de fortsÀtter med det dÄ =) powerbooken och ibooken jag anvÀnt har bara inbyggd mic...

vad jag har hört om usb-mickar sÄ blir det mkt brus i dem eftersom de krÀver lite extra ström - tydligen sÄ har SE fixat detta pÄ nÄgot sÀtt - anvÀndarÄsikter vore vÀldigt uppskattat eftersom jag inte har nÄgon line-in....

tack pÄ förhand

min ibook G3 hade line-in och min powerbook som jag har i knĂ€et i detta nu har det med.. 🙂

men du kanske har en annan modell!? 😊

Postat

<QUOTE>min ibook G3 hade line-in och min powerbook som jag har i knĂ€et i detta nu har det med.. 🙂 men du kanske har en annan modell!? 😊 <QUOTE>

intressant, min iBOOK har en DVI, 2xUSB, 1xFIREWIRE, Line-out, NĂ€tverk och teleuttag....

Postat

tack pÄ förhand

min ibook G3 hade line-in och min powerbook som jag har i knĂ€et i detta nu har det med.. 🙂

men du kanske har en annan modell!? 😊

Jag har för mig att det förekommit nÄgra modeller som inte hade line in, men annars har det funnits i de flesta Macar sedan... ja, första Powermacarna och lite innan tror jag. Vi behöver inte grÀva i den tidiga historiaboken, men line in finns hur som helst i de flesta. Vilka som saknar det vet jag inte, jag har aldrig haft nÄgon utan.

Postat
<QUOTE>min ibook G3 hade line-in och min powerbook som jag har i knĂ€et i detta nu har det med.. 😛 men du kanske har en annan modell!? 😊 <QUOTE>

intressant, min iBOOK har en DVI, 2xUSB, 1xFIREWIRE, Line-out, NĂ€tverk och teleuttag....

ok.. min powerbook G4 1,33 gHz CPU har ström in, modem, nĂ€tverk, en FW, tvĂ„ usb, dvi, line in, hörlurs ut och ett sista hĂ„l som nog inte Ă€r ngt, eller sĂ„ Ă€r det det.. 😛

Postat

Det Àr inte möjligen sÄ att du menar tvÄ "teleuttag" varav det ena Àr hörlursuttag och det andra line in? Det Àr vad alla mina har (Powerbook G3, G4 och MacBook).

Postat

Hej igen, nu gÄr det tyvÀrr inte att infoga bilder, jag hade tÀnkt skicka en bild pÄ min iBook G4 för att avsluta denna del av diskussionen =)

UtgÄngarna Àr, frÄn skÀrmen och utÄt;

Teleuttag (modem - RJ11)

NĂ€tverk (lankabel - RJ45)

Firewire

USB

USB

DVI

Hörlur (som jag kallade line-out - 3,5mm).

Om det gÄr att anvÀnda nÄgon av dem som line-in vore jag jÀtteglad, men skulle inte tro det?

Tack för alla svar & För att avsluta min del,

1. nÄgon som har erfarenhet av USB-mic under 2000kr (gÀrna ca 1000) och isÄfall hur blir det - kommer jag ha ett bakgrundsbrus nÀr jag spelar in en stark kvinnlig soloröst i ett normalt rum?

2. Annan rekommendation om vilken hÄrdvara jag bör köpa för att spela in (under 2000!)?

Tack pÄ förhand!

MickeS (oregistrerad)
Postat

DÄ du inte har nÄgon line-in sÄ mÄste du ha ett externt ljudkort.

Det finns t ex det hÀr för ca 1400:-

http://www.thomann.de/se/maudio_mobile_pre_usb.htm

det Àr ett usb ljudkort med mic pre-amp och fantommatning.

Det Àr vÀl det billigaste du kan komma undan med.

kolla Àven pÄ micar hos thomann ocksÄ, dÄ dom har bra priser pÄ det mesta.

HĂ€lsningar Micke

Postat

Whatta bout ett billigt ljudkort runt 1000-lappen, för att sedan kompletera med en B1:a ?

Vet inte vad du fĂ„r för kort i den prisklassen, men gĂ„r det vore det ju shysst..ska kolla lite đŸ˜Č

Postat (redigerat)

Vad sÀgs om ett phonic-kort för 1000-lappen med en B1:a

Blir runt 2100kr, du fĂ„r ett ljudkort sĂ„ du kan skita i linein-tjafset och en kondismick som Ă€r varmt rekomenderad, ett puffskydd följer med sĂ„ nu saknas det bara ett stativ o en XLR-kabel đŸ˜Č

Redigerat av pompe
Postat

Blir runt 2100kr, du fĂ„r ett ljudkort sĂ„ du kan skita i linein-tjafset och en kondismick som Ă€r varmt rekomenderad, ett puffskydd följer med sĂ„ nu saknas det bara ett stativ o en XLR-kabel đŸ˜Č

Är det medföljande puffskyddet (typ "kudde") bra dĂ„? Det har sagts att det kostar för mycket diskant. (Å andra sidan fĂ„r man motsĂ€gelsefulla budskap jĂ€mt och stĂ€ndigt nĂ€r det handlar om ljud.)

Med "linein-tjafset", menar du nÄgot specifikt dÄligt med line in eller bara att han som inte har line in löser problemet? Jag jagar efter fakta om kvalitetsskillnaderna, det Àr dÀrför jag frÄgar.

Postat

Blir runt 2100kr, du fĂ„r ett ljudkort sĂ„ du kan skita i linein-tjafset och en kondismick som Ă€r varmt rekomenderad, ett puffskydd följer med sĂ„ nu saknas det bara ett stativ o en XLR-kabel 😄

Är det medföljande puffskyddet (typ "kudde") bra dĂ„? Det har sagts att det kostar för mycket diskant. (Å andra sidan fĂ„r man motsĂ€gelsefulla budskap jĂ€mt och stĂ€ndigt nĂ€r det handlar om ljud.)

Med "linein-tjafset", menar du nÄgot specifikt dÄligt med line in eller bara att han som inte har line in löser problemet? Jag jagar efter fakta om kvalitetsskillnaderna, det Àr dÀrför jag frÄgar.

Sant, ett galler/nÀt Àr nog bÀsta lösningen.

Inte att förglömmar Ă€r en nylonstrumpa och lite stĂ„ltrĂ„d, funkar prima đŸ˜Č

Postat (redigerat)

Blir runt 2100kr, du fĂ„r ett ljudkort sĂ„ du kan skita i linein-tjafset och en kondismick som Ă€r varmt rekomenderad, ett puffskydd följer med sĂ„ nu saknas det bara ett stativ o en XLR-kabel 😄

Det som följer med B1:an Ă€r ett skumskydd som Ă€r till för att reducera vindljud om man Ă€r utomhus. PĂ„ utrikiska heter det "Windscreen" (vilket ocksĂ„ stĂ„r pĂ„ Studio Projects' hemsida) - men nĂ„gon stjĂ€rna har lyckats översĂ€tta det till "Puffskydd", nĂ€r det i sjĂ€lva verket ska vara "Vindskydd"... đŸ˜Č Ett sĂ„dant skum-vindskydd stjĂ€l en del diskant och Ă€r inte sĂ„ lĂ€mpligt till inspelning i studion. BĂ€ttre Ă€r i sĂ„ fall ett puffskydd "Popfilter", som exempelvis Studio Projects' eget:

popfilter.gif

...eller "damstrumpe"-modell som denna:

popfilter.jpg

Redigerat av Claes
Postat

tack för svaren!

Info om USB mickar vore fortfarande vÀldigt uppskattat ifall nÄgon har testat - tex en jÀmförelse mellan

phonic firefly 302 + B1 och en SE Electronics 2200USBA som verkar ligga i ungeför samma prisklass,

eller övriga USB-mickar ifall de Àr nÄgot annat Àn podcast mickar (dvs jag Àr ute efter hobbybruk, men INTE med nÄgot störande bakgrundsbrus).

Postat
tack för svaren!

Info om USB mickar vore fortfarande vÀldigt uppskattat ifall nÄgon har testat - tex en jÀmförelse mellan

phonic firefly 302 + B1 och en SE Electronics 2200USBA som verkar ligga i ungeför samma prisklass,

eller övriga USB-mickar ifall de Àr nÄgot annat Àn podcast mickar (dvs jag Àr ute efter hobbybruk, men INTE med nÄgot störande bakgrundsbrus).

Du fÄr ju mer för pengarna för med min deal, ett ljudkort som ger dig mer att jobba med (24bit 48/khz) och B1:an brusar mindre skulle jag gissa pÄ!

Postat

Blir runt 2100kr, du fĂ„r ett ljudkort sĂ„ du kan skita i linein-tjafset och en kondismick som Ă€r varmt rekomenderad, ett puffskydd följer med sĂ„ nu saknas det bara ett stativ o en XLR-kabel 🙁

Det som följer med B1:an Ă€r ett skumskydd som Ă€r till för att reducera vindljud om man Ă€r utomhus. PĂ„ utrikiska heter det "Windscreen" (vilket ocksĂ„ stĂ„r pĂ„ Studio Projects' hemsida) - men nĂ„gon stjĂ€rna har lyckats översĂ€tta det till "Puffskydd", nĂ€r det i sjĂ€lva verket ska vara "Vindskydd"... 😕 Ett sĂ„dant skum-vindskydd stjĂ€l en del diskant och Ă€r inte sĂ„ lĂ€mpligt till inspelning i studion. BĂ€ttre Ă€r i sĂ„ fall ett puffskydd "Popfilter", som exempelvis Studio Projects' eget:

Bra svar! Fint att fÄ distinktionen vindskydd/puffskydd. DÄ Àr det hellre galler som gÀller alltsÄ.

Vid ett test mellan B1 och JJLabs liknande kondensatormik noterade jag att B1 klara sig ganska bra Àven utan puffskydd, vilket JJLabs absolut inte gjorde.

Postat

Blir runt 2100kr, du fĂ„r ett ljudkort sĂ„ du kan skita i linein-tjafset och en kondismick som Ă€r varmt rekomenderad, ett puffskydd följer med sĂ„ nu saknas det bara ett stativ o en XLR-kabel 🙁

Det som följer med B1:an Ă€r ett skumskydd som Ă€r till för att reducera vindljud om man Ă€r utomhus. PĂ„ utrikiska heter det "Windscreen" (vilket ocksĂ„ stĂ„r pĂ„ Studio Projects' hemsida) - men nĂ„gon stjĂ€rna har lyckats översĂ€tta det till "Puffskydd", nĂ€r det i sjĂ€lva verket ska vara "Vindskydd"... 😕 Ett sĂ„dant skum-vindskydd stjĂ€l en del diskant och Ă€r inte sĂ„ lĂ€mpligt till inspelning i studion. BĂ€ttre Ă€r i sĂ„ fall ett puffskydd "Popfilter", som exempelvis Studio Projects' eget:

Bra svar! Fint att fÄ distinktionen vindskydd/puffskydd. DÄ Àr det hellre galler som gÀller alltsÄ.

Kan bara tillÀgga att det absolut inte bara Àr "petigt prat", nÀr folk sÀger att sÄna hÀr skumgummiskydd stjÀl diskant. -Vi har testat och det var en tydlig skillnad! Och för att höra det krÀvdes inga exklusiva studiomonitorer eller preamps i tiotusenkronorsklassen...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.