Jump to content
Annons

Jag eller vocaloid?


fender__

Recommended Posts

Det är så här att jag sjunger kasst, typ ful röst haha... men ej tondöv... så då undrar jag fall melodyne typ är något för mej eller nått redigeringsprogram eller ska jag köpa någon form av röstsyntes vocaloid och dom här ???

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börja med att spela in din sång helt rent med så stark insignal som möjligt utan att det distar och lägg sedan på en mjukvarukompressor där du väljer en ganska snabb attack-inställning. Hårdvarukompressor är inte heller fel att använda vid inspelning, men är inget tvång för att det ska bli ett bra resultat.

Prova också att laborera lite med olika Eq inställningar på din sång. Välj ett smalt q-värde och gaina upp kurvan. Sök sedan igenom frekvensregistret och sänk de frekvenser du tycker låter dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja experimentera med den inbyggda kompressorn och eqn i cubase. De är relativt enkla att förstå och låter okej.

Själv tycker jag väldigt mycket om Sonalksis kompressorer på sång. Glöm inte att distorsion också fungerar som en form av kompressor, prova att använda dig av Quadrafuzz i Cubase. Presetsen är inte så roliga, men det går att lyckas med helt okej sångdistar där.

Redigerat av majsalle
Link to comment
Dela på andra sajter

Sm58:an anses generellt sett som en live-mikrofon, men i vissa sammanhang fungerar den utmärkt även i studiosammanhang.

Tips på billiga "sångmikrofoner" är annars ADK-51a (runt 1000kr) eller Röde-NT1a (runt 2000). Skillnaden mellan dessa och 58:an är att du med den senare inte får samma diskant-top eller "krispighet" i sången. Men eftersom detta inte alltid är önskvärt så kan mycket väl 58:an fungera för dig.

Prova dig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

paulsky (oregistrerad)

Hej fender

Har använt Leon Vocaloid. En röstsynth. Finns som demo. Är ett par år sen jag använt den. Då var den kanska omständig o det tog tid att få till det. Saknade många av dom vanligaste finneser en standard sequenser ska ha. Där av ligger den i malpåse. Finns en tysk variant med engelska. Annars får du väl göra slagdängor på tyska. Som sagt det är ett tag sen o dom har välan blivit bättre.

Lär dig o sjunga istället som jag har gjort. Prova Melodyn pluginen. Tycker att den är lättjobbad o funkar som en vanlig vst plugin. Fixar det mesta som falska toner, flytta omkring tonerna. Värt att prova.

Kommer välan att lägga upp en sång med Leon.

Mike Oldfield har ett spår med Leo på cd Light & Shade.

Keep on rocki´n

Paulsky

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har letat lite fakta om melodyne men hittar inte så mkt, går det att ändra på rösten med eller är det bata tonerna typ??? har också kollat på avox vocal kit, vad säger ni om den?? där kan man ändra på rösten, halsen hela packetet typ... fast 6 tusen kakor e mycket hehe....

Link to comment
Dela på andra sajter

lär dig gilla din röst istället

det är nog det som hindrar de flesta från att sjunga..att man skulle vilja ha någon annans röst

och blir därför inte kompis med sin egen

iom att du inte är tondöv så finns det ju bra förutsättningar

men då kanske det blir coldplay istället för iron maiden som du egentligen tänkt typ..

att dörsöka fixa sin sång via teknik verkar bara krångligt & tidskrävande & slut resultatet kommer nog bara låta weird ändå

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har letat lite fakta om melodyne men hittar inte så mkt, går det att ändra på rösten med eller är det bata tonerna typ??? har också kollat på avox vocal kit, vad säger ni om den?? där kan man ändra på rösten, halsen hela packetet typ... fast 6 tusen kakor e mycket hehe....

Melodyne finns att hämta demoversion på Celemonys hemsida, så kan du testa själv. Den kan ändra både tonhöjd, timing, vibrato och formanter - men som andra redan har sagt, så är det alltid bäst att i första hand använda rösten i original. Du tycker att din inspelade röst låter dumt, eftersom du hör den som den egentligen låter där, medan du i vanliga fall hör rösten delvis genom öronen och delvis genom skallbenet - och då uppfattar man rösten på ett annat sätt. I början tycker alla att deras egen röst låter helt fel när den är inspelad, men man vänjer sig... :rolleyes:

De där sångpluggarna som förekommer, ger jag inte mycket för - om det inte är så, att man vill använda dem som en speciell effekt eller möjligen i bakgrunden för att fylla ut stämmorna...

Link to comment
Dela på andra sajter

paulsky (oregistrerad)

Hej Claes

Jo du kommer nog ihåg hur det var när den första inspelning på rullbandaren gjordes. Vem är det som låter som en skadeskjuten kråka? Det tar som du säger tid att tycka om sin egen röst. Bäst är att låta någon man litar på hjälp till ibörjan. Ställa in eq etc.

Forumet är väl ett bra ställe.

Paulsky

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nja.. Är ju alltid bättre att ha ett bra grundmaterial när det gäller sång. Har du arbetat med någon kompressor på din röst? Det kan göra underverk.

Alltså en kompressor gör knappast nåt underverk om inte grundmaterialet är redan bra. Och om det är så att man sjunger illa gör den heller knappast någon nytta. Kompressorns jobb är ju att få sången att sitta bättre i mixen och inte skapa nåt underverk. och att EQ:a sången för mycket gör den ju bara onaturlig. Men visst är det så att de som är ovana att sjunga lätt är för självkritiska mot sin egen röst. Håller med de andra, låt någon annan lyssna på sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rena gissningar här, men när det gäller Laibach tror jag att mycket ligger i sångarens röst och hur han sjunger. Sedan använder de troligen lite dist och sånt också, men inget särskilt extremt tror jag.

Skinny Puppy har ju låtit väldigt olika genom åren, så det beror helt på vilken skiva eller vilken låt det är du menar... Mycket av det gamla är nog mest dist och chorus, men på de senaste två skivorna har de ju experimenterat en hel del med bland annat något autotune-liknande

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har letat lite fakta om melodyne men hittar inte så mkt, går det att ändra på rösten med eller är det bata tonerna typ??? har också kollat på avox vocal kit, vad säger ni om den?? där kan man ändra på rösten, halsen hela packetet typ... fast 6 tusen kakor e mycket hehe....

Melodyne finns att hämta demoversion på Celemonys hemsida, så kan du testa själv. Den kan ändra både tonhöjd, timing, vibrato och formanter - men som andra redan har sagt, så är det alltid bäst att i första hand använda rösten i original. Du tycker att din inspelade röst låter dumt, eftersom du hör den som den egentligen låter där, medan du i vanliga fall hör rösten delvis genom öronen och delvis genom skallbenet - och då uppfattar man rösten på ett annat sätt. I början tycker alla att deras egen röst låter helt fel när den är inspelad, men man vänjer sig... :rolleyes:

De där sångpluggarna som förekommer, ger jag inte mycket för - om det inte är så, att man vill använda dem som en speciell effekt eller möjligen i bakgrunden för att fylla ut stämmorna...

Redigerat: Som framgår av Claes nya signatur säljer han själv produkten.

Andra tips här i tråden är bra; jobba med grundmaterialet, spela in det snyggt.

Och jag kan rekommendera Steinbergs Voice Processor, om du hittar den (tror det är abandonware).

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...