Jump to content
Annons

Installera firewire ljudkort


Strano

Recommended Posts

Hej

Det är så att jag har försökt att installera mitt firewire ljudkort /CME Matrix K) på min nya bärbara dator utan framgång.

För det första så funkar ljudkortet på min stationära dator, där det kopplas med en 6pins firewire kabel.

På min bärbara har jag en 4pins kontakt så jag har kopplat en liten adapter till 6pins kabeln och sedan in i den bärbara.

När jag ska installera drivrutinerna till kortet på den bärbara datorn och när den ber mig att ansluta enheten(ljudkortet) så händer det inget.

Det verkar som om datorn inte känner av att jag kopplar in ljudkortet genom firewire ingången

Detta gör att jag inte kan avsluta installationen och få ljudkortet att funka.

Datorn är ny så det känns inte så troligt att kontakten i den inte funkar

Firewire kabeln funkar på min stationära och den lilla adaptern som jag använder för att omvandla 6pins till 4pins är också ny.

Är tacksam för förslag på hur jag kan lösa detta, eller få datorn att känna av ljudkortet. Måste få det att fungera snarast möjligt p.g.a skolarbete

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

En FW kabel utan adapter kanske fixar det. Har aldrig provat med en adapter från 6 till 4 pinnar...

Känns som om det kan vara där det falerar.

Eller så är det väl ett chipset problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

En FW kabel utan adapter kanske fixar det. Har aldrig provat med en adapter från 6 till 4 pinnar...

Känns som om det kan vara där det falerar.

Eller så är det väl ett chipset problem...

Vad jag har förstått så kan inte ljudkortet strömförsörjas med endast en 4pins kabel, så därför är en adapter nödvändig. På min stationära dator har jag 6pins kontakt och då funkar det utan adapter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så kan inte en 4pins-kontakt skicka ström överhuvudtaget så det hjälper nog inte att bara konvertera kabeln. Du måste nog använda en nätadapter för att strömförsörja ljudkortet..

Det är precis det jag gör, använder en nätadapter. Men problemet är att när jag kopplat allt så känner inte datorn att jag har kopplat in ljudkortet, på så vis kan jag inte installera det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för system du kör med (Win, OS X, Linux osv)?

Om du inte finner ditt FW-ljudkort i Enhetshanteraren (Win) / Om den här datorn~Mer info~FireWire (OS X) / ingen aning hur det ser ut i Linux, betyder det att opperativsystemet inte är medvetet om att något är kopplat till FW-porten. Sätt i nätaddaptern till ditt ljudkort och starta om datorn. Om du fortfarande inte ser något behöver du en annorlunda FW-kabel, antar att det är en 4-4pin FW kabel som behövs eftersom 6-pin FW-kabel inkluderar strömförsörjning?

Hoppas att ovanstående var till någon nytta 😄

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för system du kör med (Win, OS X, Linux osv)?

Om du inte finner ditt FW-ljudkort i Enhetshanteraren (Win) / Om den här datorn~Mer info~FireWire (OS X) / ingen aning hur det ser ut i Linux, betyder det att opperativsystemet inte är medvetet om att något är kopplat till FW-porten. Sätt i nätaddaptern till ditt ljudkort och starta om datorn. Om du fortfarande inte ser något behöver du en annorlunda FW-kabel, antar att det är en 4-4pin FW kabel som behövs eftersom 6-pin FW-kabel inkluderar strömförsörjning?

Hoppas att ovanstående var till någon nytta 😄

Jag använder Win. 6pin ut från ljudkortet 4pin in i den bärbara. Firewire syns i enhetshanteraren så det är installerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...