Jump to content
Annons

Studios efterlängtade hörlurstest


Multiband

Recommended Posts

Så var det äntligen dags för hörlurs test. Jag tillhör den målgruppen som inte kan/bör ha monitorer då jag har min anläggning i hemma miljö. Därför har jag trots fniss, och stränga kommentarer om att man inte kan mixa i hörlurar bestämt mig för att så får det bli. Och tråd efter tråd här på forumet verkar Ultrasone 2500 vinna mest respekt. Så givetvis har jag varit förväntansfull på Studios hörlurs test. Men har posten slarvat bort en sida i min tidning? För jag har då inget test på dessa über lurar. Saken blir ju inte bättre av att dessa Ultrasone går att köpa på två ställen i hela sverige om det gäller internet handel. Så nu står jag fortfarande kvar på ruta 1 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag kommer ihåg rätt, så sades det att det bara var slutna lurar som skulle vara med i testen - men jag kanske kommer ihåg fel...?

Finns de bara på två ställen...? 😆 Det är ju skitbra lurar som alla borde vara intresserade av att sälja...

Bor du i närhteen av Malmö, så kan du gärna komma till mig och provlyssna på dem (och flera andra Ultrasone-modeller...). 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad det stod i testet... Som sagt... Slet av plasten och bläddrade fram till lurarna... Såg att de inte fanns med, upp på nätet o sura 😆

Jao jag tänkte väl mest på dig och så på ... dig 😆

Får väl bli o beställa ifrån dig då 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon ge en kort summering av studiotestet,

vilka hörlurar var med?

Visst frinns Ultrasone med. Citat om Ultrasone HFI650:

"Överdriven diskant känns litet som att EQ:n faller mot basen... långsamma i attacken och inte speciellt tydliga... ...sitter bra på huvudet... ...lättdriva lurar som har ett jobbigt ljud, litet som en hängmatta med dålig bas. Fattigt mellanregister, ojämnt basregister och fokus på diskanten vilket gör det jobbigt att mixa i dem. Det höga registret känns eq-at och överdrivet. Får man lyssna in sig på lurarna tror jag ändå att man skulle kunna mixa i dem. Sitter ganska bra på huvudet men jag upplever en obekväm resonans när jag har dem på mig som jag inte hör i de andra lurarna, skulle kännas jobbigt vid inspelning. Ger ett gediget intryck men vissa detaljer kännes en aning plastiga... ...Smalare än övriga lurar och går inte lika långt ner i botten. Påminner om de brister man hittar i en liten monitorhögtalare... ...Väldigt mjuk ovanför tio kilohertz... ...lätt att sätta nivåer med och stereobilden är bra där man hör var instrumenten är placerade... ...de fungera´r helt klart att mixa i och är bättre än dj-lurarna men inte lika bra som övriga lurar i testet... ...lätta och luftiga lurar som är behagliga att ha på sig men däremot känns de litet plastiga..."

Blandadae utrag/citat från tre i testpanelen. Inget höjdarbetyg direkt...

"Bäst i test" blev AKG K271 Studio och "Bästa köp" fick Sennheiser HD280 Pro.

Allt handlar alltså om slutna lurar.

Hur som helst tidningen kom i brevlådan idag, så den finns nog att köpa i butik också för den som vill läsa hela testet... 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade hellre sett et par Proline-lurar jag med, men det var ganska intressant läsning ändå 😉 Sen ska man väl inte välja lurar efter tester heller men dom kan ju helt klart väga in. Jag har själv Proline 2500 och visst skrivs det mycket bra om dom men man borde, som alltid, testa och jämnföra själv. Nu var det väldigt svårt att hitta ett par Proline att lyssna på men som sagt Claes har dom 🙂 Jag hittade ett begangnat par hos en bekant jag lyssnade på. Och även fast att dom var "inlyssnade" så föredrog jag dom före dom andra jag lyssnade på. Motsvarande AKG, sennheiser lurar osv.(nya i affär).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett par Proline 6500 som jag använder till mina Roland V-Drums och till mix vid inspelning. Dyra, ja visst, men helt överlägsna allt annat jag provat. Mina AKG 240 ligger numera och samlar damm i studion. Prova och avgör själv.

Det är min högst subjektiva åsikt i ämnet. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Prisuppgifterna i Studios test av hörlurar bygger på det så kallade listpriset för respektive hörlur. Detta säger inte så mycket om vad luren verkligen kostar i handeln. Ta testvinnaren AKG K271 Studio till exempel. Enligt tidningen Studios uppgifter är priset för luren 1900 kronor. En sökning på prisagenten Prisjakt.nu visar att det finns cirka tio återförsäljare som säljer lurarna för ett väsentligt lägre pris. AKG 271 Studio säljs från 1134 kronor (frakt tillkommer i och för sig) och det är ju nästan halva priset jämfört med vad Studio uppger!

Som läsare av Studio tycker jag det vore bättre om testredaktörerna uppgav det lägsta priset som luren såldes för. Förutom att det är intressant för mig som konsument så sätter det också press på återförsäljare att erbjuda konkurrenskraftiga priser - något som gagnar oss konsumenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prisuppgifterna i Studios test av hörlurar bygger på det så kallade listpriset för respektive hörlur. Detta säger inte så mycket om vad luren verkligen kostar i handeln. Ta testvinnaren AKG K271 Studio till exempel. Enligt tidningen Studios uppgifter är priset för luren 1900 kronor. En sökning på prisagenten Prisjakt.nu visar att det finns cirka tio återförsäljare som säljer lurarna för ett väsentligt lägre pris. AKG 271 Studio säljs från 1134 kronor (frakt tillkommer i och för sig) och det är ju nästan halva priset jämfört med vad Studio uppger!

Som läsare av Studio tycker jag det vore bättre om testredaktörerna uppgav det lägsta priset som luren såldes för. Förutom att det är intressant för mig som konsument så sätter det också press på återförsäljare att erbjuda konkurrenskraftiga priser - något som gagnar oss konsumenter.

Jag betalde 1495;- för mina, var iof ett halvår sen. De kan ju ha gått upp sen dess. Men jag blev också förvånad när jag såg priset i tidningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det är tidningens uppgift att hålla reda på lägsta priset för en viss vara. Det finns så många andra parametrar som spelar in när man väl bestämmer sig för vem man ska beställaköpa varan av.

1495:- verkar vara det etablerade "gatupriset" för ett par AKG K271, så du ska inte känna dig blåst Daniel. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Och eftersom det bara var slutan lurar med -- det är lättare att mixa i öppna. Exempel på väl fungerande öppen lur är Sennheiser HD650 -- åtskilliga gånger bättre än HD280 för just mix (jag har bägge och även Sony 7506).

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det är tidningens uppgift att hålla reda på lägsta priset för en viss vara. Det finns så många andra parametrar som spelar in när man väl bestämmer sig för vem man ska beställaköpa varan av.

1495:- verkar vara det etablerade "gatupriset" för ett par AKG K271, så du ska inte känna dig blåst Daniel. 🥰

Självklart är det tidningens uppgift att hålla reda på det bästa priset. Det är inte heller någon stor journalistisk bedrift vi talar om. Med dagens prisagenter är det en smal sak att redogöra för prisintervallet för en specifik vara.

I jämförelsen av de olika produkterna är priset en viktig och relevant parameter. Och i det här fallet visade sig listpriset vara helt missvisande - endast någon enstaka återförsäljare tog så mycket för lurarna, medan merparten sålde dem för ett väsentligt lägre pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det är tidningens uppgift att hålla reda på lägsta priset för en viss vara. Det finns så många andra parametrar som spelar in när man väl bestämmer sig för vem man ska beställaköpa varan av.

1495:- verkar vara det etablerade "gatupriset" för ett par AKG K271, så du ska inte känna dig blåst Daniel. 🥰

Självklart är det tidningens uppgift att hålla reda på det bästa priset. Det är inte heller någon stor journalistisk bedrift vi talar om. Med dagens prisagenter är det en smal sak att redogöra för prisintervallet för en specifik vara.

I jämförelsen av de olika produkterna är priset en viktig och relevant parameter. Och i det här fallet visade sig listpriset vara helt missvisande - endast någon enstaka återförsäljare tog så mycket för lurarna, medan merparten sålde dem för ett väsentligt lägre pris.

Jag tycker det är rätt att skriva listpris. Det är ju nästan "common knowledge" att listpriserna i många fall är väldigt missvisande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det tidningens uppgift att hålla reda på det bästa priset. Det är inte heller någon stor journalistisk bedrift vi talar om. Med dagens prisagenter är det en smal sak att redogöra för prisintervallet för en specifik vara.

I jämförelsen av de olika produkterna är priset en viktig och relevant parameter. Och i det här fallet visade sig listpriset vara helt missvisande - endast någon enstaka återförsäljare tog så mycket för lurarna, medan merparten sålde dem för ett väsentligt lägre pris.

Just därför jag inte håller med dig. Det är enkelt för vem som helst att kolla in dagspriset på en vara. Tidningen, däremot, kan bara visa det aktuella prisläget vid deadline för artikeln. Det kan alltså vara inaktuellt redan vid utgivningen.

Du kan trösta dig med att det är en rättvis orättvisa. Tidningar brukar vara konsekventa med att referera riktpriset.

De som ska stå till svars för påhittet är istället tillverkare och distributörer. Riktpris har blivit helt irelevant, så varför fortsätta med att hålla uppe illusionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det tidningens uppgift att hålla reda på det bästa priset. Det är inte heller någon stor journalistisk bedrift vi talar om. Med dagens prisagenter är det en smal sak att redogöra för prisintervallet för en specifik vara.

I jämförelsen av de olika produkterna är priset en viktig och relevant parameter. Och i det här fallet visade sig listpriset vara helt missvisande - endast någon enstaka återförsäljare tog så mycket för lurarna, medan merparten sålde dem för ett väsentligt lägre pris.

Just därför jag inte håller med dig. Det är enkelt för vem som helst att kolla in dagspriset på en vara. Tidningen, däremot, kan bara visa det aktuella prisläget vid deadline för artikeln. Det kan alltså vara inaktuellt redan vid utgivningen.

Du kan trösta dig med att det är en rättvis orättvisa. Tidningar brukar vara konsekventa med att referera riktpriset.

De som ska stå till svars för påhittet är istället tillverkare och distributörer. Riktpris har blivit helt irelevant, så varför fortsätta med att hålla uppe illusionen?

Jag förstår inte poängen med att redovisa en prisuppgift som inte överensstämmer med verkligheten. Om priset nu nämns i artikeln så får man förutsätta att detta är en uppgift som testredaktören anser vara relevant. Och för mig som konsument är det helt ointressant att veta vad tillverkare och distributörer anger som "riktpris". Det intressanta är att veta vad luren faktiskt kostar.

Och apropå deadline så är prisagenternas prisuppgifter dagsaktuella varför även det argumentet haltar. Att tidningar gör konsekvent fel är möjligen en tröst för dig, men inte för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det tidningens uppgift att hålla reda på det bästa priset. Det är inte heller någon stor journalistisk bedrift vi talar om. Med dagens prisagenter är det en smal sak att redogöra för prisintervallet för en specifik vara.

I jämförelsen av de olika produkterna är priset en viktig och relevant parameter. Och i det här fallet visade sig listpriset vara helt missvisande - endast någon enstaka återförsäljare tog så mycket för lurarna, medan merparten sålde dem för ett väsentligt lägre pris.

Just därför jag inte håller med dig. Det är enkelt för vem som helst att kolla in dagspriset på en vara. Tidningen, däremot, kan bara visa det aktuella prisläget vid deadline för artikeln. Det kan alltså vara inaktuellt redan vid utgivningen.

Du kan trösta dig med att det är en rättvis orättvisa. Tidningar brukar vara konsekventa med att referera riktpriset.

De som ska stå till svars för påhittet är istället tillverkare och distributörer. Riktpris har blivit helt irelevant, så varför fortsätta med att hålla uppe illusionen?

Jag förstår inte poängen med att redovisa en prisuppgift som inte överensstämmer med verkligheten. Om priset nu nämns i artikeln så får man förutsätta att detta är en uppgift som testredaktören anser vara relevant. Och för mig som konsument är det helt ointressant att veta vad tillverkare och distributörer anger som "riktpris". Det intressanta är att veta vad luren faktiskt kostar.

Och apropå deadline så är prisagenternas prisuppgifter dagsaktuella varför även det argumentet haltar. Att tidningar gör konsekvent fel är möjligen en tröst för dig, men inte för mig.

Alla tidningars tester mej veterligen anger rek.kundpris från leverantör..

Att gatpriset är klart lägre kan ha flera faktorer tex gråimport, konkurslager ect ect..

Jag håller nog med joachime att kunden själv får anstränga sej lite för att hitta bästa pris 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det tidningens uppgift att hålla reda på det bästa priset. Det är inte heller någon stor journalistisk bedrift vi talar om. Med dagens prisagenter är det en smal sak att redogöra för prisintervallet för en specifik vara.

I jämförelsen av de olika produkterna är priset en viktig och relevant parameter. Och i det här fallet visade sig listpriset vara helt missvisande - endast någon enstaka återförsäljare tog så mycket för lurarna, medan merparten sålde dem för ett väsentligt lägre pris.

Just därför jag inte håller med dig. Det är enkelt för vem som helst att kolla in dagspriset på en vara. Tidningen, däremot, kan bara visa det aktuella prisläget vid deadline för artikeln. Det kan alltså vara inaktuellt redan vid utgivningen.

Du kan trösta dig med att det är en rättvis orättvisa. Tidningar brukar vara konsekventa med att referera riktpriset.

De som ska stå till svars för påhittet är istället tillverkare och distributörer. Riktpris har blivit helt irelevant, så varför fortsätta med att hålla uppe illusionen?

Jag förstår inte poängen med att redovisa en prisuppgift som inte överensstämmer med verkligheten. Om priset nu nämns i artikeln så får man förutsätta att detta är en uppgift som testredaktören anser vara relevant. Och för mig som konsument är det helt ointressant att veta vad tillverkare och distributörer anger som "riktpris". Det intressanta är att veta vad luren faktiskt kostar.

Och apropå deadline så är prisagenternas prisuppgifter dagsaktuella varför även det argumentet haltar. Att tidningar gör konsekvent fel är möjligen en tröst för dig, men inte för mig.

Alla tidningars tester mej veterligen anger rek.kundpris från leverantör..

Att gatpriset är klart lägre kan ha flera faktorer tex gråimport, konkurslager ect ect..

Jag håller nog med joachime att kunden själv får anstränga sej lite för att hitta bästa pris 😳

Jag framhärdar med en dåres envishet att det är ointressant att veta vad leverantören rekommenderar återförsäljarna att ta för pris för varan. Det intressanta för mig är vad varan faktiskt kostar. Och eftersom det inte är mer jobb för en redaktör att återge den uppgiften än att uppge ett listpris (som inte en kotte följer i handeln) så efterlyste jag detta. Men att döma av inläggen i den här tråden så verkar jag vara ensam i min uppfattning. Nu har jag framfört mina åsikter och argument och ska inte tynga den här tråden med fler inlägg. Trevlig helg!

PS: Jag redigerade inlägget ovan eftersom jag råkade skicka iväg det innan jag skrivit klart.

Redigerat av Robot
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det tidningens uppgift att hålla reda på det bästa priset. Det är inte heller någon stor journalistisk bedrift vi talar om. Med dagens prisagenter är det en smal sak att redogöra för prisintervallet för en specifik vara.

I jämförelsen av de olika produkterna är priset en viktig och relevant parameter. Och i det här fallet visade sig listpriset vara helt missvisande - endast någon enstaka återförsäljare tog så mycket för lurarna, medan merparten sålde dem för ett väsentligt lägre pris.

Just därför jag inte håller med dig. Det är enkelt för vem som helst att kolla in dagspriset på en vara. Tidningen, däremot, kan bara visa det aktuella prisläget vid deadline för artikeln. Det kan alltså vara inaktuellt redan vid utgivningen.

Du kan trösta dig med att det är en rättvis orättvisa. Tidningar brukar vara konsekventa med att referera riktpriset.

De som ska stå till svars för påhittet är istället tillverkare och distributörer. Riktpris har blivit helt irelevant, så varför fortsätta med att hålla uppe illusionen?

Jag förstår inte poängen med att redovisa en prisuppgift som inte överensstämmer med verkligheten. Om priset nu nämns i artikeln så får man förutsätta att detta är en uppgift som testredaktören anser vara relevant. Och för mig som konsument är det helt ointressant att veta vad tillverkare och distributörer anger som "riktpris". Det intressanta är att veta vad luren faktiskt kostar.

Och apropå deadline så är prisagenternas prisuppgifter dagsaktuella varför även det argumentet haltar. Att tidningar gör konsekvent fel är möjligen en tröst för dig, men inte för mig.

Alla tidningars tester mej veterligen anger rek.kundpris från leverantör..

Att gatpriset är klart lägre kan ha flera faktorer tex gråimport, konkurslager ect ect..

Jag håller nog med joachime att kunden själv får anstränga sej lite för att hitta bästa pris 😳

Jag framhärdar med en dåres envishet att det är ointressant att veta vad leverantören rekommenderar återförsäljarna att ta för pris för varan. Det intressanta för mig är vad varan faktiskt kostar. Och eftersom det inte är mer jobb för en redaktör att återge den uppgiften än att uppge ett listpris (som inte en kotte följer i handeln) så efterlyste jag detta. Men att döma av inläggen i den här tråden så verkar jag vara ensam i min uppfattning. Nu har jag framfört mina åsikter och argument och ska inte tynga den här tråden med fler inlägg. Trevlig helg!

PS: Jag redigerade inlägget ovan eftersom jag råkade skicka iväg det innan jag skrivit klart.

Jag tror faktiskt att det är ganska jobbigt i längden att sitta och leta efter billigaste priset på varan. Speciellt när alla vet att riktpriserna väldigt ofta är överdrivna. Och det är ju lika "lite" jobb för läsaren som för tidningen att kolla upp detta. Och skulle man vara intresserad av varan så kollar man väl själv ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det finns ju inget egenvärde i att tidningen skriver det dagspriset som gällde vid tryckning,

när priset veckan efter kan vara mkt lägre, om tex ett konkurslager av hörlurar är till försäljning,

till ett mkt lägre pris än det var vid tryckningen av tidningen..

Då är ju priset out-to-date ändå och ointressant för den prismedvetne konsumenten 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det finns ju inget egenvärde i att tidningen skriver det dagspriset som gällde vid tryckning,

när priset veckan efter kan vara mkt lägre, om tex ett konkurslager av hörlurar är till försäljning,

till ett mkt lägre pris än det var vid tryckningen av tidningen..

Då är ju priset out-to-date ändå och ointressant för den prismedvetne konsumenten 😉

Att döma av inläggen ovan verkar jag vara ensam i min uppfattning om att det är marknadspriset och inte "riktpriset" för en vara som är intressant för konsumenterna.

Argumenten som förts fram för riktpriset är:

1. "Så har man alltid gjort." 😉

och

2. "Det är lätt som en plätt att ta reda på vad en produkt kostar. Därför är det bättre att tidningen publicerar ett listpris som inte säger någonting om vad varan faktiskt kostar." 😳

och

3. "Marknadspriset kan vara inaktuellt när tidningen når läsarna. Då är det bättre att ha ett listpris som inte säger någonting." 😳

Jag tycker att argumenten är klena.

Att man "alltid" har gjort på ett visst sätt behöver väl inte betyda att man i all evinnerlighet måste fortsätta med det per automatik?

Och att marknadspriset skulle vara uppåt väggarna tokigt för att det gått några dagar eller någon vecka eller ens flera månader från pressläggning till dess att tidningen dimper ned i brevlådan stämmer inte.

Ta hörlurstestets vinnare - AKG K271 Studio - som exempel. Tidningen Studio uppger i sitt novembernummer att priset för lurarna är 1 900 kronor. Det stämmer inte alls med hur det ser ut i handeln.

Så här har lurens lägstapris utvecklats den senaste tiden:

1 november: 1 135 kr.

2 oktober: 1 132 kr.

1 september: 1 154 kr.

1 augusti: 1 196 kr.

Jag har svårt att tro att pressläggningen för novembernumret ligger så tidigt som i augusti. Men om den nu gör det så skulle alltså det angivna priset - 1 196 kronor - inte vara speciellt missvisande för vad lurarna kostar när tidningen kommer ut: 1 135 kronor. Det ligger i alla fall betydligt närmare sanningen än "riktpriset" 1 900 kronor.

Nu ska jag ta mig tusan ta och beställa ett par AKG K271 Studio-lurar. Jag behöver nämligen muntras upp efter att ha läst era dystra inlägg i den här tråden. Ibland förlorar jag nästan hoppet om mänskligheten. Det är den ångesten jag hoppas att inköpet av lurarna ska lindra.

Trevlig helg på er, musiclovers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag ta mig tusan ta och beställa ett par AKG K271 Studio-lurar. Jag behöver nämligen muntras upp efter att ha läst era dystra inlägg i den här tråden. Ibland förlorar jag nästan hoppet om mänskligheten. Det är den ångesten jag hoppas att inköpet av lurarna ska lindra.

Lycka till med dina nya lurar! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ville bara göra församlingen uppmärksam om att jag har ett par Sennheiser HD 250 II Linear ute på Tradera just nu. Bara använda vid ett fåtal tillfällen. Hoppas det är ok att tipsa om sådant här, annars får gärna adm plocka bort mitt inlägg :-) Ett tips är bara att provlyssna dessa i affär innnan man köper dem. Gäller ju alla lurar. Verkligen personliga saker det där med hörlurar. Själv tycker jag att de är lite för brighta. Jag lider å andra sidan av lätt tinnitus och är kanske lite känslig. I förra årets hörlurstest i Studio fick de varma rekommendationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det tidningens uppgift att hålla reda på det bästa priset. Det är inte heller någon stor journalistisk bedrift vi talar om. Med dagens prisagenter är det en smal sak att redogöra för prisintervallet för en specifik vara.

Problemet med att ange det lägsta priset för en vara är just vad som verkligen är det lägsta priset. Ska man enbart gå på stora sajter för prisjämförelse som Prisjakt och Pricerunner? Eller ska man titta på stora musikkedjor som Musikbörsen, Jam och 4Sound? Man kanske också bör titta på kedjor för hemelektronik som On Off, Media Markt, Elgiganten och Siba? Ska man lyfta in europeiska kedjor som Musik Schmidt och Thomann? Eller kanske Digital Village och Guitar Center? Och ska man i det läget likställa dem med svenska butiker trots att garanti-ärenden och support blir betydligt krångligare?

Om du läser testet igen så ser du att vi påpekar hur stora skillnaderna i pris faktiskt är och att detta bör vägas in när man köper lurar. Det är omöjligt för tidningen att ge en rättvis bild över marknadspriset, någon av lurarna kommer alltid att vara billigare än vad som anges i testet. Vilket förklarar varför produkter alltid listas med listpris i Studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag fortsätter på denna tråd för att inte uppröra någon och få svaret: Använd sökfunktionen din jävel!

Anyway. Jag kom precis hem med ett par AKG k240 som jag bytt till mig... Hejdlöst vad besviken jag blev. Jämfört med mina Sony MDR V600 som jag trodde blivit tappade ett par gånger för mycket, låter de... hur skall jag utrycka det... dimmigt... ja... de låter dimmigt...

Så jag googlade lite, o om jag fattade rätt så blev AKG k271 bäst i test i nån utgåva av Studio som jag missat. Stämmer det? Och i så fall måste det väl vara en oerhörd skillnad mellan de två???!!! Eller... har jag vax???

Hellre Volvo är AKG säger jag... iallafall när det handlar om 240s...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fortsätter på denna tråd för att inte uppröra någon och få svaret: Använd sökfunktionen din jävel!

Anyway. Jag kom precis hem med ett par AKG k240 som jag bytt till mig... Hejdlöst vad besviken jag blev. Jämfört med mina Sony MDR V600 som jag trodde blivit tappade ett par gånger för mycket, låter de... hur skall jag utrycka det... dimmigt... ja... de låter dimmigt...

Så jag googlade lite, o om jag fattade rätt så blev AKG k271 bäst i test i nån utgåva av Studio som jag missat. Stämmer det? Och i så fall måste det väl vara en oerhörd skillnad mellan de två???!!! Eller... har jag vax???

Hellre Volvo är AKG säger jag... iallafall när det handlar om 240s...

Jag förstår att du gillar Sony V-600 för de är förbaskat bra med en mycket bra upplösning i hela registret! När SR bytte ut nästan alla sina hörlurar i början av 90-talet

så valde dem just dessa lurar. (SR har ju både tal och musikstudor). De hör lurarna är ju väldigt vanligt förkommande i många andra skivstudior också. Särskilt populära var de åtninståne på hela 90-talet. Så pass vanliga att de är/var studiostandards skulle man kunna säga, men de är/var ju inte alls de enda som är/var sk. studiostandards. AKG m.fl. fabrikat tillhör ju också studiostandard. Som med mycket annat så är det en smaksak, men ibland även vilken slags deal man får när man köper in många på en gång som man ju oftast gör i en studio. Sony V-600 är ju helslutna lurar men finns inte längre i tillverkning. Vad ersättningsmodellen heter vet jag däremot inte för det har jag inte brytt mig om att kolla upp.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fortsätter på denna tråd för att inte uppröra någon och få svaret: Använd sökfunktionen din jävel!

Anyway. Jag kom precis hem med ett par AKG k240 som jag bytt till mig... Hejdlöst vad besviken jag blev. Jämfört med mina Sony MDR V600 som jag trodde blivit tappade ett par gånger för mycket, låter de... hur skall jag utrycka det... dimmigt... ja... de låter dimmigt...

Så jag googlade lite, o om jag fattade rätt så blev AKG k271 bäst i test i nån utgåva av Studio som jag missat. Stämmer det? Och i så fall måste det väl vara en oerhörd skillnad mellan de två???!!! Eller... har jag vax???

Hellre Volvo är AKG säger jag... iallafall när det handlar om 240s...

Jag förstår att du gillar Sony V-600 för de är förbaskat bra med en mycket bra upplösning i hela registret! När SR bytte ut nästan alla sina hörlurar i början av 90-talet

så valde dem just dessa lurar. (SR har ju både tal och musikstudor). De hör lurarna är ju väldigt vanligt förkommande i många andra skivstudior också. Särskilt populära var de åtninståne på hela 90-talet. Så pass vanliga att de är/var studiostandards skulle man kunna säga, men de är/var ju inte alls de enda som är/var sk. studiostandards. AKG m.fl. fabrikat tillhör ju också studiostandard. Som med mycket annat så är det en smaksak, men ibland även vilken slags deal man får när man köper in många på en gång som man ju oftast gör i en studio. Sony V-600 är ju helslutna lurar men finns inte längre i tillverkning. Vad ersättningsmodellen heter vet jag däremot inte för det har jag inte brytt mig om att kolla upp.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Vad säger du om AKG 271orna då... kan de jämföras med Sonys V600?

Redigerat av Nudel af Ludenben
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger du om AKG 271orna då... kan de gämföras med Sonys V600?

Jämföras som att dom liknar varandra i karaktären?

Inte alls, det är två helt olika lurar. JAg tycker 271 påminner om 240 i karakären, men är samtidit så mycket lättare att arbeta med. Djupare bas och inte lika pappigt mellanregister. Diskanten är lite dimhöljd, men går arbeta med när man lyssnat in sig i lurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger du om AKG 271orna då... kan de gämföras med Sonys V600?

Jämföras som att dom liknar varandra i karaktären?

Inte alls, det är två helt olika lurar. JAg tycker 271 påminner om 240 i karakären, men är samtidit så mycket lättare att arbeta med. Djupare bas och inte lika pappigt mellanregister. Diskanten är lite dimhöljd, men går arbeta med när man lyssnat in sig i lurarna.

Så de "går att arbeta med"... Låter inte som något toppbetyg direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger du om AKG 271orna då... kan de gämföras med Sonys V600?

Jämföras som att dom liknar varandra i karaktären?

Inte alls, det är två helt olika lurar. JAg tycker 271 påminner om 240 i karakären, men är samtidit så mycket lättare att arbeta med. Djupare bas och inte lika pappigt mellanregister. Diskanten är lite dimhöljd, men går arbeta med när man lyssnat in sig i lurarna.

Så de "går att arbeta med"... Låter inte som något toppbetyg direkt.

Ja, det var ett lite svårbedömt omdöme. 😉

Som många andra har jag relativt höga krav på lyssning. När jag skriver "går att arbeta med" menar jag att 271 är en av de lurar jag kan tänka mig att arbeta med. Några magiska lurar som ger mig optimala mixförhållanen har jag ännu inte stött på. Förväntar mig inte att göra det i framtiden heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...