Jump to content
Annons

Edirol UA-101 kort, knaster etc? :(


newform

Recommended Posts

Tjena!

Har köpt ny laptop (2.4 ghz dual core Santa Rosa, 4 gig ram)

Och har dessutom ett Edirol UA-101 ljudkort. (USB 2.0)

Mitt problem är att det knastrar när ja kommer upp i en del midispår med plugins på. Datorns processor jobbar knappt och de finns dubbelt så mkt ramminne ledigt när det sker.

Har provat ett ljudkort innan som va firewire men då såg datorn firewirekortet i nån sekund sen så kopplades den ur och den fanns inte i enhetshanteraren eller något... (det är texas instruments firewirechip)

men vad kan problemet med knastret vara? ljudkortet? prova ett till firewirekort kanske?

mvh

Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte vad det heter i andra DAW:s, men öka latencyn, eller samples som det heter i Pro tools. Kan vara så att den är ställd för låg vid mixning. När du lyssnar på musik eller mixar skall den vara så hög som möjligt och vid inspelning så låg som möjligt.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad det heter i andra DAW:s, men öka latencyn, eller samples som det heter i Pro tools. Kan vara så att den är ställd för låg vid mixning. När du lyssnar på musik eller mixar skall den vara så hög som möjligt och vid inspelning så låg som möjligt.

//Anders

Jo, ja ställer in buffern så den är hög vid uppspelning låg vid inspelning..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte en aning om vad det kan vara. Symptomen är ju som när datorn blir överbelastad. Kanske är nått i ditt DAW eller operativ som gör att du inte kan använda alla dina 4GB Ram. Men nu är jag ute på djupt vatten, men jag hjälper till att bumpa iaf, så får vi se om någon mer datorkunnig kan kliva in.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte en aning om vad det kan vara. Symptomen är ju som när datorn blir överbelastad. Kanske är nått i ditt DAW eller operativ som gör att du inte kan använda alla dina 4GB Ram. Men nu är jag ute på djupt vatten, men jag hjälper till att bumpa iaf, så får vi se om någon mer datorkunnig kan kliva in.

//Anders

det är möjligt.. man skulle köpt en macintosh säger jag bara! ska kolla lite mer, tack för svaren! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...